Even tijdje terug dat ik een update heb gestuurd!

Marie gaat goed, blij met het plekje hier. Ze kan het goed vinden met de andere paarden in de kudde maar lijkt vooral echt dol te zijn op een Fjord in de kudde er naast, als ze haar ziet gaan ze beide aan de andere kant van de sloot grazen. Erg schattig. Juliet en Juliet. Het kan ook een Romeo zijn trouwens want hij had zn been ervoor, maar goed.

Verder staat alles een beetje op een laag pitje, vooral door het weer. De bak was een tijdje helaas ook niet toegankelijk (voor ons dan
) omdat de paarden die in de wei ernaast staan het wel mooi vonden om ook in de bak te gaan lopen en het draadje tussen de bak hebben gesloopt. Ondertussen wel weer gefixt gelukkig. Er staat nog wel een groot ding in. Om heel eerlijk te zijn vind ik het wel prima, Marie vindt het gezellig als ik er ben en loopt elke keer weer blij naar me toe
Andere dingen dan rijden in de bak doen vind ik wel best.

Naar het strandje, Marie durft hier nog niet te galopperen maar ze durfde wel een flinke draf de vorige keer! Ik overweeg trouwens hoefschoenen omdat ze af en toe gevoelig loopt op verharde weggetjes waar af en toe een steen in ligt. Een hoop stenen is oké, verhard ook, maar de combi voelt niet lekker voor haar hoefjes. Ik kwam gisteren onderweg iemand op een leuke schimmel tegen die hele blitse schoenen aan had, dat waren scoot boots en ze was er heel blij mee. Heeft iemand van jullie nog ervaringen met hoefschoenen?

De stalhouder zei gisteren dat hij Marie een slim paard vindt
Vind ik natuurlijk ook maar het is altijd leuk om van iemand anders te horen. Ik heb een kinderboog voor Marie besteld en ga haar leren boogschieten, we gaan kijken hoe dat gaat. Lijkt me leuk om weer eens ergens naar toe te werken, normaal heeft ze iets veel te snel door en ben ik na één keer klaar, maar dit kan wel even duren denk ik.
Studie
Qua studie gaat het goed, ik ben in het lab begonnen met de (poep)samples en we hebben het testen dus achter ons gelaten. Labdagen zijn intensief maar leuk, wij zijn benieuwd naar de 'gut microbiome' van kanoeten met verschillende diëten. Je pakt een poepje en die gaat door een heel proces om het DNA van de bacteriën te krijgen, eerst moeten de celwanden van de bacteriën kapot, dan haal je stap voor stap het DNA eruit en gaat het door een hoop filters tot je daadwerkelijk je DNA overhoud. Dat zijn de extracties. Daarna ga je verder met die extracties zodat je kan testen of je alles goed hebt gedaan. Als alles goed is gegaan en je DNA hebt stuur je ze op en dan krijg je na een paar weken de uitslag met welke bacteriën erin zaten. Even een beetje breed gezegd
Verder ben ik vorige week naar een congres over dierengedrag geweest, het was mijn eerste congres en ik wist niet zo heel goed wat ik kon verwachten
Ken je dat moment dat je eigenlijk gewoon weer de trein terug wil nemen en je ziek wil melden?
Blij dat ik dat niet heb gedaan, het was onwijs leuk en ik voelde me zó op mijn plek. Mijn professor had me mee gevraagd en voorgesteld dat ik een praatje ging geven en stelde me aan allemaal mensen voor. Ik doe het nooit zo héél goed in grote groepen dus hierdoor kon ik goed aansluiting vinden. Het was voor mij echt even bevestiging dat ik hier écht mee verder wil, allemaal andere mensen die ook echt enthousiast worden van dierengedrag
Mijn praatje over het synchronisatiegedrag van kauwtjes heeft de 'best oral presentation' award gekregen. Er werden dit keer twee van deze uitgegeven, één voor de MSc (die ik heb) en één voor de PhD studenten.
Eerste slide zodat je een idee hebt, ik heb de slides geïllustreerd. Deze presentatie was eigenlijk als eindpresentatie van mijn vorige project bedoeld, ik heb hem ingekort voor dit congres.