[VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 10:38

Dank jullie! <3

Heb er ook een topic over gemaakt:
[ITP] Marie op het strand

Marie deed het écht heel goed, ook het in de zee staan. Ik had een bepaalde foto in mijn hoofd die ik heel graag wilde en die is helaas niet helemaal gelukt, stukje slechte communicatie van mijn kant en het gebrek aan wind en het tij. Komt later wel!

Marietje stond in een nieuwe wei, die veel droger is dan de andere. Wel helemaal achteraan :+ En om haar te pakken moesten we wel echt door de modder. Het was een beetje veel werk om mijn schoenen aan en uit te doen dus ik besloot op mijn viking schoenen te gaan, maar dan met twee vuilniszakken eromheen. Ging.. matig. Verrassing: ze bleven niet zitten :D Maar mijn schoenen zijn ongedeerd!

Toen we vlakbij Marie waren, die natuurlijk helemaal achteraan stond, bedacht ik me ineens dat ze me misschien wel eng zou vinden met die vuilniszakken. Dit was gelukkig niet zo.
Ik heb mijn lange jas hier in de overall gepropt, vandaar mijn prachtige silhouet hier.
Afbeelding

Hier erop, Henk zou me een voetje geven omdat Rosan de foto ging maken vanuit een hoger stukje, vond ik leuk qua hoek. Marietje heeft geen schoft dus met de beugel opstappen lukt vaak niet goed, en voor haar rug vind ik het niet zo lekker. Het eerste voetje ging niet zo heel goed maar bij de tweede hadden we hem!
Afbeelding

Ik kan echt niet uitdrukken hoe braaf ze was. We hebben de shoot niet te lang gemaakt zodat ze snel weer lekker op de wei kon en we het goed afsloten. Daardoor zijn we wel gestopt toen de lucht het mooist was, maar daar doe je niks aan denk ik. Ga haar niet pushen. Had ik al gezegd hoe trots ik ben? :D

Afbeelding

De laatste paar foto's die we maakten waren met baard, ik had een heuze Vikingbaard gekregen van mijn vrienden dus die moest op.
Afbeelding

Laurora

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:32

HAHAHAHA die baard _O-
Geweldig!
Fijn dat Marie zo braaf is, wat een heerlijk bosje heeft ze ook om te staan! Echt super blij dat jullie daar zo lekker op je plek zijn <3

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:08

Stille meelezer hier: ik geniet echt van jullie geweldige avontuur! Zo leuk om te lezen en de foto’s te zien! Echt heel stoer dat je dit onderneemt hoor!!!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:15

Omg do baardfoto!!
Meer!

Ik kan helemaal meeleven met het geluk dat je voelt dat je paardje even geen jeuk heeft en gewoon puurnatuur zichzelf kan zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:33

niet alleen die baard, maar ook die vuilniszakken, geweldig!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:53

Wat grappig om te zien en wat een prachtige foto’s
Ik woon in dit gebied waar jij staat en rijd.
Ik rij hier bijna dagelijks :)
Fijn dat het goed gaat.
Ik heb zelf ook een oudje met exceem ,ze had er heel erg last van toen wij haar jarennnnnnnn geleden kochten.
Binnen 6 weken was het helemaal weg _/-\o_

BvdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:24

Haha, goede foto's!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 21:07

Even tijdje terug dat ik een update heb gestuurd!
Afbeelding

Marie gaat goed, blij met het plekje hier. Ze kan het goed vinden met de andere paarden in de kudde maar lijkt vooral echt dol te zijn op een Fjord in de kudde er naast, als ze haar ziet gaan ze beide aan de andere kant van de sloot grazen. Erg schattig. Juliet en Juliet. Het kan ook een Romeo zijn trouwens want hij had zn been ervoor, maar goed.
Afbeelding

Verder staat alles een beetje op een laag pitje, vooral door het weer. De bak was een tijdje helaas ook niet toegankelijk (voor ons dan :+ ) omdat de paarden die in de wei ernaast staan het wel mooi vonden om ook in de bak te gaan lopen en het draadje tussen de bak hebben gesloopt. Ondertussen wel weer gefixt gelukkig. Er staat nog wel een groot ding in. Om heel eerlijk te zijn vind ik het wel prima, Marie vindt het gezellig als ik er ben en loopt elke keer weer blij naar me toe <3 Andere dingen dan rijden in de bak doen vind ik wel best.
Afbeelding
Afbeelding

Naar het strandje, Marie durft hier nog niet te galopperen maar ze durfde wel een flinke draf de vorige keer! Ik overweeg trouwens hoefschoenen omdat ze af en toe gevoelig loopt op verharde weggetjes waar af en toe een steen in ligt. Een hoop stenen is oké, verhard ook, maar de combi voelt niet lekker voor haar hoefjes. Ik kwam gisteren onderweg iemand op een leuke schimmel tegen die hele blitse schoenen aan had, dat waren scoot boots en ze was er heel blij mee. Heeft iemand van jullie nog ervaringen met hoefschoenen?
Afbeelding

De stalhouder zei gisteren dat hij Marie een slim paard vindt :o Vind ik natuurlijk ook maar het is altijd leuk om van iemand anders te horen. Ik heb een kinderboog voor Marie besteld en ga haar leren boogschieten, we gaan kijken hoe dat gaat. Lijkt me leuk om weer eens ergens naar toe te werken, normaal heeft ze iets veel te snel door en ben ik na één keer klaar, maar dit kan wel even duren denk ik.

Studie
Qua studie gaat het goed, ik ben in het lab begonnen met de (poep)samples en we hebben het testen dus achter ons gelaten. Labdagen zijn intensief maar leuk, wij zijn benieuwd naar de 'gut microbiome' van kanoeten met verschillende diëten. Je pakt een poepje en die gaat door een heel proces om het DNA van de bacteriën te krijgen, eerst moeten de celwanden van de bacteriën kapot, dan haal je stap voor stap het DNA eruit en gaat het door een hoop filters tot je daadwerkelijk je DNA overhoud. Dat zijn de extracties. Daarna ga je verder met die extracties zodat je kan testen of je alles goed hebt gedaan. Als alles goed is gegaan en je DNA hebt stuur je ze op en dan krijg je na een paar weken de uitslag met welke bacteriën erin zaten. Even een beetje breed gezegd :)
Verder ben ik vorige week naar een congres over dierengedrag geweest, het was mijn eerste congres en ik wist niet zo heel goed wat ik kon verwachten :+ Ken je dat moment dat je eigenlijk gewoon weer de trein terug wil nemen en je ziek wil melden?

Blij dat ik dat niet heb gedaan, het was onwijs leuk en ik voelde me zó op mijn plek. Mijn professor had me mee gevraagd en voorgesteld dat ik een praatje ging geven en stelde me aan allemaal mensen voor. Ik doe het nooit zo héél goed in grote groepen dus hierdoor kon ik goed aansluiting vinden. Het was voor mij echt even bevestiging dat ik hier écht mee verder wil, allemaal andere mensen die ook echt enthousiast worden van dierengedrag :D
Mijn praatje over het synchronisatiegedrag van kauwtjes heeft de 'best oral presentation' award gekregen. Er werden dit keer twee van deze uitgegeven, één voor de MSc (die ik heb) en één voor de PhD studenten.

Eerste slide zodat je een idee hebt, ik heb de slides geïllustreerd. Deze presentatie was eigenlijk als eindpresentatie van mijn vorige project bedoeld, ik heb hem ingekort voor dit congres.
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:51

Ik had maandag Marie eindelijk gespot op het land, we reden er langs op weg maar Den Hoorn. Op de terugweg naar Skil, zagen we jullie bij de dijk staan bij Ceres. Ik helemaal blij tegen mijn man: Kijk dat is Marietje! Haha
Grappig dat de stalhouder een haflinger slim vind. Ik heb eens met hem gesproken over een Fjord en dat ik twijfelde of ik een haf of fjord wilde. Daarin gaf hij aan dat hij haflinger levensgevaarlijk vond omdat hij er eens mee verongelukt was en dat dat met een fjord nooit gebeurd was

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:04

Leuke update. Hier alleen ervaring met equine fusion, die vond ik gemakkelijk aan- en uit doen. En easyboot Cloud maar die zijn vooral therapeutisch.

Dat 'poeponderzoek' klinkt interessant. Er wordt momenteel in de humane geneeskunde ook veel onderzoek gedaan naar darmflora.

Enne.. Ik ben heel moe dus misschien snap ik het niet? Maar ik lees dat je haar gaat leren boogschieten???

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 23:35

Hahahah wat leuk Siersma! Een BN-er in het weiland :+ En ja, hij is erg positief over haar. Maar snap wel dat zo’n trauma ervoor kan zorgen dat je even genezen bent van de haflingers zeg, jeetje. Hij zei dat hij kon zien ‘dat ze boven de rest uit steekt’, dus ik trots natuurlijk :D

Yes ik ga haar leren boogschieten! Ze is al wel gewend in pijlen die afschieten maar heeft het nog niet zelf gedaan. Ik ben van plan om de boog vast te houden en ik heb pijlen met een zuignap gekocht zodat ze niemand verwond. Ik neem wel m’n gopro mee als ik ga oefenen, dan kunnen jullie meekijken of dit lukt :+ Als het goed is is de boog deze week nog binnen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:46

Jouw onderzoek klinkt heel boeiend, jammer dat je steeds op resultaten van de analyse moet wachten, tegenwoordig gaat veel zo snel, dan wil je ook NU resultaat kan ik me voorstellen.

Gefeliciteerd met je presentation award! Kan me voorstellen dat zoiets heel stressvol is om te doen en erg leuk als het dan zo beloond wordt.

Alleen wat je nu met Marietje van plan bent volg ik ook niet helemaal, wil jij nu vanaf haar rug boogschieten (wat me logisch lijkt) of heb je een speciale boog die Marietje zelf gaat bedienen? :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 02:39

Leuke update! Interessant ook om wat over je onderzoek te lezen! Stoer dat je naar dat congres bent geweest, lijkt me ook echt super spannend.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 08:46

Och ik denk dat ik daar wel echt even aan moet wennen hoor, zodra we dingen opsturen :o We verwerken het natuurlijk in onze planning maar zeker als het wat langer duurt dan normaal is het wel balen natuurlijk. Het gekke is wel dat de analyse zelf (dus als ik de resultaten binnen heb) maar redelijk kort is, vergeleken met wat ik gewend ben. Voor de analyse gebruik ik een statistiekprogramma, Rstudio. In de biologie is ongeveer alle data die je verzameld nét ietsjes anders dan de rest of dan wat mensen voor je al hebben gedaan, en daarom moet je vaak zelf een analyse 'coderen' in Rstudio. Daar kan je weken mee bezig zijn, en voor mijn project over de kauwtjes heb ik een paar weken/maanden over de analyse gedaan, om hem echt goed te krijgen. Één foutje in je zogenaamde 'loop' en hij maakte het foutje in mijn geval 5.625.000 keer.
Hiervoor krijgen we een goedlopend script van iemand anders die dit al eerder heeft gedaan, mijn begeleider dacht dat de analyse ongeveer twee dagen zou duren. Bizar!

Dank jullie! Ik moet zeggen dat de zenuwen een stuk minder werden toen ik er was, er waren echt hele leuke, geïnteresseerde mensen. Ze beschreven het zelf als een 'family' en dat snap ik wel, ik voelde me ook heel welkom. Dat is totaal iets anders dan presenteren voor een stel haaien die het je vooral graag zo moeilijk mogelijk willen maken.

En ik snap de verwarring, maar je leest het echt goed! Ik ga zelf een kinderboog wat aanpassen zodat Marie de pees terug kan trekken met haar mond. En er staat ook wat op het spel, want een vriendin van me (Lisa, Runa hier op bokt) is ook van plan om haar paardje te leren boogschieten, zodat Marie en Runa tegen elkaar kunnen als we een showtje met de groep gaan geven. En dan moet Marietje winnen natuurlijk :o

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:48

Ik lees mee hier maar nog nooit gereageerd, ik vind het leuk om jullie avonturen te volgen!
Nu even een reactie mbt hoefschoenen. Voor mijn pony heb ik voor flexboots, die zijn echt super makkelijk aan te krijgen. Achter floatingboots dat kost iets meer kracht. Maar wat voor soort schoenen Marie het best passen hangt ook een beetje af van de vorm van haar hoeven. Vandaar ook dat mijn pony voor en achter verschillende heeft.

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 08:58

Ooh super, dankjewel! Ja ze heeft wel wat smallere hoefjes achter, dus dat zou goed kunnen. Ik had al een hoefschoen passervice gevonden, maar dat is wel echt nodig dus? Hoe ben jij erachter gekomen welke jouw paardje nodig had?

Ik heb er al eerder over nagedacht, maar thuis komen we wat minder van dit soort wegen tegen en daardoor heb ik het nog niet gedaan. Voor langere ritten lijkt het me alsnog wel heel fijn voor haar en is het het geld denk ik ook wel waard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:11

Ik vind t interessant om te lezen en je foto's te zien.

Passervice voor hoefschoenen is zeker de moeite waard. Zo zonde als ze later niet blijken te passen, dn dan is het echt n dure grap voor niets.

Ik heb voor 4 paarden scootboots. Er is er 1, waarvan ik denk dat ze achter andere zou moeten krijgen, maar verder passen ze goed en zijn makkelijk in de omgang :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:32

Echt allemaal super bedankt voor jullie input over de hoefschoenen! Ook via pb, echt heel lief. Ik ga tzt (het zijn pittig prijzige dingen, dus even sparen) zelf een testset proberen (ik mag een set scootboots lenen <3 En anders een testset met verschillende merken) of een passervice langs laten komen, komt goed dus!

Afbeelding

Afbeelding

Ben super trots op Marie, ze heeft vandaag haar eerste pijlen afgeschoten <3 Ze gaan nog niet zo heel ver maar dat geeft niks. Ik heb het gefilmd met de GoPro, die heb ik op m'n borst bevestigd dus hopelijk zie je het meeste wat we doen wel. Hij is op het moment de filmpjes aan het importeren en dan moet ik er nog wat in knippen zodat het een beetje interessant is om te zien, maar het komt eraan!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:35

Geweldig. Ik vind het een fantastisch idee om Marietje te leren boogschieten. Ben een beelddenker, dus zie haar nu zo voor me dat ze zich gaat inschrijven bij een boogschiet vereniging _O-

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:00

Leuk zeg! Echt heel cool dat marietje dat kan!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 19:11

Ik heb er maar een paar bloopers in gelaten, en mijn gebabbel tegen haar :+

Je kan hier goed zien hoe we het opbouwen. In het begin beloon ik voor het aanraken/iets doen met het touwtje, op een gegeven moment stop ik daarmee omdat ze hem al een paar keer echt vast heeft gepakt. Dan beloon ik alleen dat.
Op een gegeven moment stop ik daar ook mee en beloon ik alleen als ze hem ook echt weg trekt. En op het einde trekt ze hem echt heel ver ook!
Deze opname was in totaal 16 minuten, dus dit is hoe ver we in 16 minuten zijn gekomen. Op een gegeven moment vond ik het wel genoeg en heb ik haar terug in de wei gezet. Nu kan ze het even verwerken en dan gaan we morgen of overmorgen weer kijken hoe het gaat :) Het voelt misschien als niet zo heel intensief maar het zijn een paar trucjes achter elkaar die ze moet leren en ik wil dat ze het leuk blijft vinden, niet dat er frustratie komt.

Je ziet haar nog heel erg zoeken naar wat ik van haar wil, en volgens mij kan ze het touwtje soms niet goed vinden omdat hij recht voor haar staat. Een vriendin van me wil wel een touwtje/opzetstukje van paracord vlechten/knopen, ik denk dat dat materiaal beter werkt omdat het wat stijver is en ze nog wel grip kan vinden. Nu moet ik echt het touwtje soms nog in haar mond steken, waardoor ze dus twee keer per ongeluk m'n vingers pakte. Wel voorzichtig hoor, heb er geen last van.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:33

Geweldig.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:29

Jeee wat is dit geweldig *\o/*
En wat leert ze belachelijk snel!
De mijne heeft echt de aandachtsspanne van een stoeptegel :+
Ga ook echt stuk om je commentaar erbij :')

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:16

Ontzettend leuk! En met zoveel aanmoediging gaat het ook echt heel snel.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:14

Wat ben je ontzettend lief voor haar! Ik ken een plek waar dat niet is en waar het paard het in 5 seconden het kunstje moest kunnen. Maar omdat het mijn verzorgpaard is durf ik daar niks van te zeggen!