Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:15

En zo te lezen hebben jullie er beide profijt van en zitten jullie goed op 1 lijn. Dan zou ik genoegen nemen met wat ze bereid is per maand meer te betalen want het paard staat dus niet in vol pension; ze moet ook uitmesten. Imo is een betrouwbare bijrijder die ook nog een beetje kan sturen goud waard en lastig te vinden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:19

Daar ben ik het ook mee eens, dan maar iets minder krijgen dan je eigenlijk wilt maar wel je vertrouwde en goede bijrijder houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:10

Eens met de twee bovenstaande reacties..
Je weet nu wat je hebt en dat bevalt blijkbaar prima.
Je zou natuurlijk kunnen vasthouden aan die 200 euro per maand, maar dan loop je het risico dat ze stopt en het is maar de vraag wat je dan voor bijrijder terug krijgt.
Ik zou tussen de 75 en 100 euro reeël vinden en daar zeker niet boven gaan zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:14

Dat heet hier half pension. :)

Klusjes doen en betalen...

Echt in de handen knijpen dat je zo'n fanatieke betrouwbare bijrijder hebt gevonden.

Door de jaren heen er ook een paar gehad. Helaas gaan die verhuizen of krijgen kinderen.

De rest kon goed kwartier voor afgesproken tijd af appen.

Oh ja geen klusjes en geen bijdrage..

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:08

Van de stal waar ik stond in Udenhout, weet ik dat de eigenaar nrps pony's fokt en een aantal voor de lease heeft staan. Vaak D maat, kleinere volwassenen kunnen hier ook prima mee uit de voeten.
Je kan alle dagen rijden, wedstrijden rijden. Medische kosten , hoefsmid etc voor eigenaar.
Meen dat dit 175 euro per maand kost.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:36

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je je paard niet beter kunt verkopen? Of ben je na je studie als je gaat werken wel bereid om meer tijd aan je paard te besteden? Ik heb zelf mijn paard verkocht toen ik verder in mijn studie kwam en het paard nog goed verkoopbaar was. Daar ook nooit spijt van gehad.
Mbt je bijrijder, zou niet veel meer vragen. Je mag blij zijn met zo een bijrijder, en als je er straks een conflict mee krijgt zit je zonder haar. Vind een verdubbeling van het bedrag wat ze nu betaald netjes als ze dat wil betalen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:05

DuoPenotti schreef:
Dat heet hier half pension. :)

Klusjes doen en betalen...

Echt in de handen knijpen dat je zo'n fanatieke betrouwbare bijrijder hebt gevonden.

Door de jaren heen er ook een paar gehad. Helaas gaan die verhuizen of krijgen kinderen.

De rest kon goed kwartier voor afgesproken tijd af appen.

Oh ja geen klusjes en geen bijdrage..

Zie ik ook zo, volpension ging ik vanuit dat er niet gemest hoefde te worden.
Alleen paard borstelen, opzadelen en rijden.
Dit verandert de hele zaak i.m.o. wel wat...

Sabri schreef:
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je je paard niet beter kunt verkopen? Of ben je na je studie als je gaat werken wel bereid om meer tijd aan je paard te besteden? Ik heb zelf mijn paard verkocht toen ik verder in mijn studie kwam en het paard nog goed verkoopbaar was. Daar ook nooit spijt van gehad.
Mbt je bijrijder, zou niet veel meer vragen. Je mag blij zijn met zo een bijrijder, en als je er straks een conflict mee krijgt zit je zonder haar. Vind een verdubbeling van het bedrag wat ze nu betaald netjes als ze dat wil betalen

Ook mee eens, waarom de (behoorlijke) kosten van een eigen paard als je er zelf maar heel weinig mee doet?
Leuk voor de bijrijder die in dat geval de investering van aankoop en onderhoud niet heeft.
Nu is het paard nog op een leeftijd dat dit kan, wacht je nog een aantal jaren zal dit er niet gemakkelijker op worden :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 08:19

Als het tijdelijk druk is, waarom zou je dan een paard waar je gek mee bent verkopen? Helemaal als je dus wel iemand hebt die de zorg op zich wil nemen.

Hier in de omgeving zijn ze heel makkelijk in dingen vol pension noemen waarbij je alsnog zelf moet gaan om paard alles te geven. Vol pension zonder buiten zetten bijvoorbeeld, of met 1 keer mesten maar andere dagen zelf doen of zelf ip moeten strooien omdat ze alleen plakken erbij gooien, of dus zelf mesten. Soms kan je dan voor extra betalen wel laten mesten, maar bijvoorbeeld buiten zetten wordt niet gedaan of alleen in een stapmolen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 08:35

Als ze nu 3x rijdt voor e50,- dan vind ik e200,- echt een veel te grote prijsstijging voor die 2x die er bij komen. Mij lijkt e100,-/ 125 wel fair enough.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 08:44

Ik zou het houden zoals het nu is, en in mijn handjes knijpen dat ik een betrouwbaar iemand heb die mij ook nog eens betaald terwijl ze mij enorm uit de brand helpt. ik ben al blij dat ik iemand heb gevonden die mijn paard betaald wil rijden..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:30

Lizenlotte schreef:
Ik zou het houden zoals het nu is, en in mijn handjes knijpen dat ik een betrouwbaar iemand heb die mij ook nog eens betaald terwijl ze mij enorm uit de brand helpt. ik ben al blij dat ik iemand heb gevonden die mijn paard betaald wil rijden..

Betaald rijden vind ik alleen opportuun als die ruiter het paard verbetert. Bijv. als je er een hebt die nog erg groen is of moeilijk met rijden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:35

Ik heb in het verleden, voordat ik eigen paarden had ook geleasd. Een van die paarden reed ik 6/7 dagen in de week en betaalde ik een bijdragen van 100 euro en had ook regelmatig les. Dit is wel al meer als 15 jaar geleden. Dit paard is kreupel geworden toen ik een aantal weken op vakantie was. Daarna heb ik een half jaar of langer niet kunnen rijden. Ik kwam wel elke dag keurig om hem te wandelen.

Op dit moment rijd ik wel een paard bij. Hier betaal ik niks voor, behalve mijn lessen. Maar dat is vooral voor mijzelf en vind ik heel leuk om te rijden. Ik ben mega blij met dit fanatische paard en eigenaren.

Toen ik een ander paard aangeboden kreeg zou ik de volledige kosten gaan betalen, alleen zou ik geen eigenaar worden. Houdt er rekening mee dat je dus nooit volledige zekerheid hebt. De eigenaar kan altijd besluiten het paard op te halen of de lease stop te zetten. Dat krijg je ook niet gedekt door een contract. Ik vind dat geen prettig gevoel en heb daarom nog steeds eigen paarden. Ik krijg bij het leasen vaak het gevoel dat mensen het doen, omdat ze het paard zelf niet willen/kunnen betalen maar het wel willen behouden. Ik denk dat als je kiest voor leasen dat je de volledige kosten op je gaat nemen incl alles.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:46

Valt mij op dat er heel veel interpretaties zijn van het leasen van paarden. Er is mijn ogen ook wel een wildgroei ontstaan in de betekenis daarvan. Nu moet ik ook eerlijk toegeven dat ik ook niet goed weet wat nu gebruikelijk is haha.

Ik betaalde voorheen 175 euro voor een leasepaard welke ik 4x in de week reed (inclusief les van eigenaresse), daarnaast werd deze ook nog 1 á 2 keer ingezet voor lessen. Daarna ben ik een ander paard volledig gaan leasen en daar betaalde ik 150 euro per maand voor exclusief kosten van de hoefsmid en lessen.

Vind ik 50 euro weinig voor wat je biedt? Zeker. Vind ik dat je omhoog moet gaan naar 200 euro? Nee dat vind ik ook wel een vrij forse verhoging. Ik zou denk ik richting de 100 euro per maand gaan. Dan voelt ze zich ook nog comfortabel bij het bedrag wat ze moet betalen en je hebt een iets hogere bijdrage voor het stalgeld.

Wellicht dat je wel vast kunt benoemen dat bij een eventuele verhoging van het stalgeld de verhoging wordt verdeeld tussen jullie tweeën? Dan heb je je op voorhand vast iets ingedekt. Kan mij namelijk voorstellen dat een stal de prijzen weer gaat verhogen met die absurde prijzen die men tegenwoordig moet gaan betalen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:10

Maar de reden dat ze nu ‘ineens’ €200 wil vragen is omdat ze eerst zelf lager is gaan zitten (haar oorspronkelijke bedrag was €75 voor 3x, maar omdat de bijrijder als een leasepaard had waar se meer voor moest betalen, is de aanbieder gezakt naar €50)
Vraag je alleen af waarom heb je bij het wegvallen van het andere leasepaard niet direct aangekaart dat je naar €75 wil. Want neem aan dat ze weet waarom je gezakt bent?

Verder vind ik lease altijd een erg lastig iets.
Aan de ene kant hoeft de eigenaar de hobby van een ander niet te bekostigen (wantja die kost veel geld) en aan de andere kant helpt de bijrijder je ook als t goed is.
Ik heb zelf nooit bijrijders gehad, voor mijn pensionada nu wel een verzorgster en dat klikt zo goed dat ze inmiddels ook met mij en mn andere paard mee op wedstrijd gaat als groom.
Zij betaalt niks, maar ze rijdt ook niet (ja stapt mijn rijpaard soms uit) en soms krijgt ze een presentje voor haar extra hulp.

Daarnaast zoek ik eigenlijk een paard in de buurt om op te rijden en eventueel uit te brengen, want mis het rijden van een tweede paard.
Ik kan een paard echt wat leren, maar dan willen ze bijdrages hebben waarvan ik gewoon nòg een eigen paard kan onderhouden.. :+ dus dat gaat niet door :p

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:12

Bathena schreef:
Valt mij op dat er heel veel interpretaties zijn van het leasen van paarden. Er is mijn ogen ook wel een wildgroei ontstaan in de betekenis daarvan. Nu moet ik ook eerlijk toegeven dat ik ook niet goed weet wat nu gebruikelijk is haha.

Ik betaalde voorheen 175 euro voor een leasepaard welke ik 4x in de week reed (inclusief les van eigenaresse), daarnaast werd deze ook nog 1 á 2 keer ingezet voor lessen. Daarna ben ik een ander paard volledig gaan leasen en daar betaalde ik 150 euro per maand voor exclusief kosten van de hoefsmid en lessen.

Vind ik 50 euro weinig voor wat je biedt? Zeker. Vind ik dat je omhoog moet gaan naar 200 euro? Nee dat vind ik ook wel een vrij forse verhoging. Ik zou denk ik richting de 100 euro per maand gaan. Dan voelt ze zich ook nog comfortabel bij het bedrag wat ze moet betalen en je hebt een iets hogere bijdrage voor het stalgeld.

Wellicht dat je wel vast kunt benoemen dat bij een eventuele verhoging van het stalgeld de verhoging wordt verdeeld tussen jullie tweeën? Dan heb je je op voorhand vast iets ingedekt. Kan mij namelijk voorstellen dat een stal de prijzen weer gaat verhogen met die absurde prijzen die men tegenwoordig moet gaan betalen.

Inderdaad worden stallingen steeds duurder (komen er nog meer BTW-verhogingen aan ??? ) en zoals iemand boven al schreef is het begrip "volpension" ook niet overal meer wat het geweest is. Als een gedeelte van de verzorging zelf gedaan moet worden dan is dat geen volpension. En dan is het ook moeilijker om een bijrijder (veel) te laten betalen omdat die dan ook klussen moet doen.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:22

anjali schreef:
Inderdaad worden stallingen steeds duurder (komen er nog meer BTW-verhogingen aan ??? ) en zoals iemand boven al schreef is het begrip "volpension" ook niet overal meer wat het geweest is. Als een gedeelte van de verzorging zelf gedaan moet worden dan is dat geen volpension. En dan is het ook moeilijker om een bijrijder (veel) te laten betalen omdat die dan ook klussen moet doen.

Het zou mij eerlijk gezegd niks verbazen dat de prijzen nog verder omhoog gaan, maar dat is weer een ander discussiepunt natuurlijk haha.
Nu vind ik het uitmesten van een stal niet een hele grote klus. Als je een stal goed bijhoudt en als hij veel buiten staat is het echt niet veel werk. Zou heel eerlijk gezegd voor mij wel een afknapper zijn als ik een bijrijder of leaser had die dat niet zou willen doen. Het is iets anders als ze ook de stallen van bijvoorbeeld andere paarden erbij zou moeten doen, sjouwen met hooinetten en waterbakken etc. Maar alleen een stal mesten is zo gepiept. Maar het kan ook zijn dat ik dit al jarenlang gewoon doe en het gewend ben ondertussen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:25

Is ook niet veel werk, maar de benaming volpension zou ik het dan niet geven.
En geeft wel aan dat een bijrijder belangrijker is dan wanneer dat gedaan word door de pensionhouder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:26

roxiie schreef:
Maar de reden dat ze nu ‘ineens’ €200 wil vragen is omdat ze eerst zelf lager is gaan zitten (haar oorspronkelijke bedrag was €75 voor 3x, maar omdat de bijrijder als een leasepaard had waar se meer voor moest betalen, is de aanbieder gezakt naar €50)
Vraag je alleen af waarom heb je bij het wegvallen van het andere leasepaard niet direct aangekaart dat je naar €75 wil. Want neem aan dat ze weet waarom je gezakt bent?

Aan de ene kant hoeft de eigenaar de hobby van een ander niet te bekostigen (wantja die kost veel geld) en aan de andere kant helpt de bijrijder je ook als t goed is.
Ik heb zelf nooit bijrijders gehad, voor mijn pensionada nu wel een verzorgster en dat klikt zo goed dat ze inmiddels ook met mij en mn andere paard mee op wedstrijd gaat als groom.
Zij betaalt niks, maar ze rijdt ook niet (ja stapt mijn rijpaard soms uit) en soms krijgt ze een presentje voor haar extra hulp.

Daarnaast zoek ik eigenlijk een paard in de buurt om op te rijden en eventueel uit te brengen, want mis het rijden van een tweede paard.
Ik kan een paard echt wat leren, maar dan willen ze bijdrages hebben waarvan ik gewoon nòg een eigen paard kan onderhouden.. :+ dus dat gaat niet door :p

Het probleem zit hem in de aanschaf van een eigen paard. Als je een paard wil waar je ook mee op wedstrijd zou kunnen, dan moet je daar tegenwoordig ook heel erg diep voor in de buidel tasten. En vergeet niet alle risico's van het eigen paard: als hij ernstig ziek, kreupel en arbeidsongeschikt zou worden dan zit de eigenaar daarmee, niet de leaser of bijrijder.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:36

Ik zou in je handjes knijpen met haar voorgestelde bedrag en met haar als bijrijder. Zo te zien gaat het al jaren goed met jullie samen- en met het paard, en nu wil je dat op het spel zetten voor een paar tientjes? Zoals gezegd, als ze niet akkoord gaat, wat dan? Vind maar eens iemand..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:43

anjali schreef:
roxiie schreef:

Het probleem zit hem in de aanschaf van een eigen paard. Als je een paard wil waar je ook mee op wedstrijd zou kunnen, dan moet je daar tegenwoordig ook heel erg diep voor in de buidel tasten. En vergeet niet alle risico's van het eigen paard: als hij ernstig ziek, kreupel en arbeidsongeschikt zou worden dan zit de eigenaar daarmee, niet de leaser of bijrijder.

???
Ik snap je reactie naar mij toe niet helemaal geloof ik, maar goed. Of ik lees m verkeerd, kan natuurlijk ook nog ;) maar het komt op me over alsof je reageert op mijn laatste stukje.

Ik heb vorig jaar een paard gekocht, waarmee ik inmiddels op wedstrijd ga (en ook al de nodige pech heb gehad, iets met struikelen in volle galop in de weide), dus ik ben meer dan bekend met alle kosten, frustratie en verdriet er omheen.

Neemt niet weg dat ik geen bedrag per maand ga betalen om 4x per week op t paard van een ander te rijden. Ben een handige amazone en niet bang. Ik wil heus een klusje doen/uitmesten, en betaal mn eigen les. In dit geval werd ik ook nog gevraagd omdat de eigenaar er niet op durfde en dit paard eigenlijk voor de verkoop was.
Maar hey! Wie weet is er wel een ander persoon die t wel zo wil doen.

Ik kijk rustig om me heen voor nog een paard er bij, want dat stond toch al op t verlanglijstje. :+:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:32

Roxiie, herkenbaar. Ik ben regelmatig gevraagd om een paard bij te rijden voor meerdere dagen en ook uit te brengen, omdat de eigenaren zelf niet handig genoeg waren. Maar maar 1 waarbij ik niet hoefde te betalen, zelfs lessen en startkaart niet. Dat was overdreven, vond ik, maar de eigenaar wilde dat omdat ik haar juist hielp.
De andere paarden wilden ze allemaal dat ik het paard zou trainen en beter zou maken, maar puntje bij paaltje wilden ze wel vaak de helft van het stalgeld en dan moest je ook nog zelf lessen betalen, klussen doen en bijdrage in alle extra dingen als hoefsmid, zadelmaker enzovoorts. Een 6 jarige die erg lastig was en ze nog niet eens op B niveau kregen en wilden graag dat ik paard dressuurmatig verder zou trainen. Maar wel 200 euro per maand betalen. :+ sowieso lagen alle prijzen tussen de 100 en 250 euro En dan dus niet voor 7 dagen in de week, maar tussen de 2 en 4 en geen paarden waar je iets van kon leren, maar die ik juist moest gaan trainen.

Dus ook maar weer met eigen paard verder gegaan en on tijden dat eigen paarden niet gereden konden worden gewoon zelf ook steeds pauze ingelast. Behalve voor paar vriendinnen die juist blij waren als ik wilde helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:33

@Roxilie: Mijn reactie sloeg op de laatste zin in jouw post, dat je voor een grote bijdrage aan een bijrijdpaard ook een eigen paard zou kunnen onderhouden. En niet specifiek voor jou bedoeld maar voor de verschillende personen die dat wel eens zeggen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:41

Verkoop heeft al vaker door mijn hoofd gespookt maar ik wilde er nooit écht aan toegeven. Want na een dipje gaat het dan ineens weer wekenlang goed en is het leuker. Nee, qua tijd denk ik niet dat het beter wordt na mijn studie. Maar met een bijrijder/leaser hoef ik mijn paard nog niet op te geven en kan ik tegelijkertijd iemand anders een grote kans aanbieden om samen te groeien. In het meest gunstige geval wil zij het paard later overkopen; daar hebben we het niet veel over gehad behalve dat zij over een paar jaar niet alleen meer wil bijrijden en naar een eigen paard zou willen kijken. In het leasecontract staat ook dat zij het van tevoren hoort als ik mijn paard toch zou verkopen en ook de eerste keuze krijgt.
Ze heeft een lange geschiedenis van bijrijden en is sinds april 2024 bij ons. Eerst betaalde ze niks voor 2 dagen p/w, later is dat dus naar 50 gegaan voor 3 dagen. Ik ben haar toen tegemoet gekomen omdat ze wel meer wilde betalen, maar dat (nog) niet lukte door de andere pony. Ze heeft wel altijd gezegd meer te kunnen bijdragen als we overgaan tot lease.

Overigens vind ik het fijn al jullie berichten te lezen en zo een duidelijker beeld kan vormen van wat "normaal" is in deze wereld. Ik vind het moeilijk om veel geld te vragen, daarom dat ik het ook hier even check haha. Ik denk dat ik haar idd weer tegemoet kom en mijn bedrag ga verlagen naar rondom die €150. Punt is dus dat ze dit paard mag beschouwen als "haar eigen" en dat dat normaal véel meer geld kost. Als we de stalling zouden verdelen over 5/2 dan zit je al ruim aan €250 per maand voor haar...

Uitmesten kost ons niet veel tijd juist omdat we het bijna elke dag wel netjes bijhouden :) Daar ben je met max 10-15 minuten mee klaar (en met z'n tweeën kan het in 5). Ik vond de opmerking over de risico's van een eigen paard, die je niet hebt als je least, ook een hele goede. Laatst kon ik even €700 neerleggen voor visitekosten, bloedonderzoeken, medicatie en nieuwe spullen. Voor een allergie + einschuss + vasculitis die zowat simultaan ontdekt werden. Tja, die betaal ik toch echt en bijrijder had daar alleen wat extra verzorging aan (en kon niet rijden natuurlijk). Ik voel me dan schuldig dat ze niet kan rijden en ze wel haar tijd besteedt aan "mijn" paard, maar aan de andere kant deed ze het met liefde en ging soms zelfs 2x per dag om te controleren of het goed ging.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 11:58

Ik begrijp je punt heel goed en zou €200 ook reëel vinden. Alleen ik denk ook dat je in je handjes moet knijpen met deze bijrijder. Als je zonder bijrijder zit heb je volgens mij wel echt een probleem(pje).

Je kunt dus vasthouden aan het bedrag, maar dan heb je risico dat ze er helemaal mee stopt of het zo wil houden zoals het is. Ik lees dat je vrij afhankelijk bent van haar, dus ik zou in jouw situatie persoonlijk mee gaan met de bijdrage van €150-€175 en daar aanvullend bij afspreken dat als de prijzen zo hard blijven stijgen je dan over één jaar opnieuw wilt kijken naar de hoogte van de bijdrage.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:09

Je mag het paard als eigen beschouwen maar links of rechtsom is die dat niet.

Zonder je bijrijder stond het paard alleen gras te eten en kun je er waarschijnlijk helemaal niet meer zo op wegrijden?

Ik vind het een win win van beide kanten. Zij steekt alle tijd en energie in jouw paard en jij hoeft hem niet te verkopen.

Als het alleen om het geld gaat zou ik haar vragen of ze hem overkopen wil ja of hem verkopen. Als je bijrijder erop afhaakt heb je de kosten voor je paard nog steeds met het verschil die ook niks meer doet of bijna niks meer.