Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:01

Mazida schreef:
Eigenlijk heb ik de beslissing al een jaar geleden gemaakt. Laten slachten/inslapen. Ik durf het alleen niet uit te voeren omdat ik me geen moordenaar wil voelen. Wie ben ik om een levend wezen dood te laten maken |( ? Mijn man heeft er geen moeite mee. Onze kinderen gaan altijd graag mee naar het paard, hoe moet ik hen vertellen dat mama het paard heeft laten doodmaken?

Zoals het is.
Je kan het financieel niet meer dragen dus je maakt hem af. Zwart op wit zonder verbloemen komt het daar op neer.

Ik begrijp de struggle wel… hier ook twee shetten die handenvol geld kosten en waarvan ik al jaren hoop dat ze van ouderdom mogen gaan. Slacht zou het meest praktische zijn, maar ik kan het moreel niet. Dat gezegd zijnde… als je ervoor in de schulden moet gaan of er mentaal compleet aan onder door gaat wordt het bijna de enige nog mogelijke beslissing.
Al eens afstand als weidemaatje maar dan met adoptiecontract al geprobeerd? Of een goedkopere stalling met doe-het-zelf mogelijkheden eventueel? Volledig Weggeven is idd ook niet fair naar het dier.

prompter

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:05

Door hem in te laten slapen, kies je niet alleen voor je gezin, je kiest er ook voor om het je paard te besparen naar een nieuwe eigenaar toe te moeten en wellicht weer in de handel te belanden. Je doet dat dus ook om hem leed te besparen :).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:08

Een groot probleem bij een burnout is dat je enorm gaat piekeren. Ook over dit soort dingen dus. Eigenlijk kun je nu even niet zo gemakkelijk dit soort beslissingen maken. Het beste zou zijn om echt even volledig uit de situatie te stappen, naar de huisarts gaan, advies vragen, hulp van de bedrijfsarts/poh krijgen en op naar herstel.

Die 8 uur extra me time.. als je een beetje pech hebt gaan die volledig op aan overleven. Beetje afhankelijk van hoever je al in de burnout zit. Het kan namelijk zo maar zijn dat die 8 uur niets gaan uithalen over hoe je je voelt. Ik kan je er helaas van alles over vertellen want ik heb het 2 jaar geleden meegemaakt en nu weer (of nog steeds, het is maar net hoe je het bekijkt). Als je nu al aangeeft niet te willen stoppen met werken omdat je dan alleen maar gaat piekeren, lijkt me dat dat op een vrije dag ook extra toeslaat.

En je een moordenaar voelen omdat je je paard naar de slacht brengt? Ik ben ook echt niet voor zomaar inslapen, maar je paard is al wat ouder en leek lichamelijk ongemak te hebben toen je hem nog reed. Daarnaast heeft hij al 10 jaar pensioen gehad en dat kan hij misschien nog wel 15 jaar volhouden. Op zich zou ik de slacht helemaal geen hele rare oplossing vinden hier. Het gaat net als bij jou enorm in tegen het gevoel, maar als je het zwart op wit bekijkt is de keuze niet gek. Hou dat vooral in je hoofd. Maar nogmaals: deze keuze maken op dit moment is wellicht niet helemaal eerlijk. En inderdaad, onder de streep los je de geldzorgen niet op. Wel de angst voor hogere kosten uiteraard en ietwat meer vrijheid in je week, maar of dat uiteindelijk de oplossing gaat zijn.. ik vrees van niet. :(:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:10

Damn, wat een lastige situatie. Ik zou zelf ook echt niet over mijn hart verkrijgen om een (semi) gezond paard in te laten slapen, te laten slachten, vanwege financiële problemen. Het is een dier waar je voor kiest, geen fiets die je verkoopt als het niet meer gaat. Verkopen, weg doen, allemaal risico's. Dan zou inslapen nog een beste optie zijn, maar dat zou wel echt een heel verschrikkelijke keuze zijn als dat op basis van alleen geld zou zijn. Het zou 'makkelijker' zijn als hij gezondheidsklachten heeft wat hem zelf ook beperkt, dat maakt de keuze toch wat makkelijker, omdat je het stiekeme lijden wat wegneemt. Ik hoop dat ik hem zelf nooit hoef te maken. Ik kan je dan ook geen tips geven. Wel dat ik de reactie van Daisy goed begrijp. En die van die TS ook. Verschil voor mij wel wat 'geldzorgen' zijn. Als je daardoor je vakantie naar Griekenland niet kan maken, zou ik niet fair vinden. Dat zijn die typische luxe dingen die Daisy noemt, luxe zonder gevoel, waar je prima op kan bezuinigen ipv op je paard. Gaan geldzorgen een stuk verder, amper rond kunnen komen voor een normale basis, dat maakt het al heel anders.

Heel veel sterkte gewenst met het maken van een beslissing :(:)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:14

Celebi schreef:
Een groot probleem bij een burnout is dat je enorm gaat piekeren. Ook over dit soort dingen dus. Eigenlijk kun je nu even niet zo gemakkelijk dit soort beslissingen maken. Het beste zou zijn om echt even volledig uit de situatie te stappen, naar de huisarts gaan, advies vragen, hulp van de bedrijfsarts/poh krijgen en op naar herstel.

Die 8 uur extra me time.. als je een beetje pech hebt gaan die volledig op aan overleven. Beetje afhankelijk van hoever je al in de burnout zit. Het kan namelijk zo maar zijn dat die 8 uur niets gaan uithalen over hoe je je voelt. Ik kan je er helaas van alles over vertellen want ik heb het 2 jaar geleden meegemaakt en nu weer (of nog steeds, het is maar net hoe je het bekijkt). Als je nu al aangeeft niet te willen stoppen met werken omdat je dan alleen maar gaat piekeren, lijkt me dat dat op een vrije dag ook extra toeslaat.

En je een moordenaar voelen omdat je je paard naar de slacht brengt? Ik ben ook echt niet voor zomaar inslapen, maar je paard is al wat ouder en leek lichamelijk ongemak te hebben toen je hem nog reed. Daarnaast heeft hij al 10 jaar pensioen gehad en dat kan hij misschien nog wel 15 jaar volhouden. Op zich zou ik de slacht helemaal geen hele rare oplossing vinden hier. Het gaat net als bij jou enorm in tegen het gevoel, maar als je het zwart op wit bekijkt is de keuze niet gek. Hou dat vooral in je hoofd. Maar nogmaals: deze keuze maken op dit moment is wellicht niet helemaal eerlijk. En inderdaad, onder de streep los je de geldzorgen niet op. Wel de angst voor hogere kosten uiteraard en ietwat meer vrijheid in je week, maar of dat uiteindelijk de oplossing gaat zijn.. ik vrees van niet. :(:)

_/-\o_
Precies wat ik ook wil/wou zeggen maar dan 10x beter verwoord dan ik zou kunnen!
De tijd om deze beslissing te nemen is gewoon niet nu.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:15

Mocht iemand hier het paard van mij nog willen overnemen en nog een fijne oude dag geven, dan wil ik dat nog overwegen. Hem op de Boktmarkt/Marktplaats zetten durf ik niet.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:18

Ik heb overigens al psychische hulp, maar lief dat jullie je zorgen maken om mijn bijna burn-out Y;(

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:24

juval schreef:
maar ziekmelden terwijl je (nog) niet ziek bent daar dupeer je toch ook je werkgever en collega's mee. Ik zou wat dat betreft te veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Niet helemaal mee eens, ik heb liever dat een collega zich op tijd ziekmeld en 2/3 weken thuiszit om bij te komen en te herstellen dan dat we diegene een jaar moeten missen omdat het zo diep is komen te zitten

@Celebi dat is heel goed verwoord en sluit ik me volledig bij aan!

@Mazilda goed om te horen dat je hulp hebt! Dan ben je in ieder geval op de goede weg.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:26

:knuffel:

Mazida schreef:
manumol schreef:
Heel erg Herkenbaar, ik heb voor de zelfde keuze gestaan, en heb er voor gekozen om mijn paard zelf naar de slager te brengen.

Denk zo;
Paard heeft een mooie leven zo bij je, en dat doe je al 10 jaar. Levens kunnen veranderen en zal je dingen moeten aanpassen. Dat hoort zo in het leven, dus daar kun je niets aan doen.

In dit geval zou ik je paard niet weg geven of verkopen. Ik denk dat het je nog meer onrust of schuldgevoel zal geven.

Inslapen is echt niet zo’n slechte keuze.
En als de veearts dat nog niet nodig vindt, kun je ook voor de slacht kiezen.

Paard leeft in het nu, dus alleen jij zal er verdrietig van zijn❤️ sterkte met je keuze!

Dank je wel

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:36

Fijn dat je hulp krijgt! Goed om te horen. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend met dit soort dingen.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:45

Mazida schreef:
Mocht iemand hier het paard van mij nog willen overnemen en nog een fijne oude dag geven, dan wil ik dat nog overwegen. Hem op de Boktmarkt/Marktplaats zetten durf ik niet.

Heel begrijpelijk dat je dit schrijft❤️

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik NU heel blij ben, dat ik de keuze heb gemaakt om 1 en een half jaar geleden, mijn paard zelf weg te brengen.

Want; als er ergens weer via de media naar boven komt dat er dieren verwaarloosd worden, wéét ik zeker dat het niet die van mij kan zijn…

Dit geeft zó veel rust, en voel ik me zo “volwassen” dat ik mijn verantwoordelijkheid heb genomen voor mijn paard.

Het gemis én verdriet moet ik ook nog een plekje geven, maar ik heb niet de stress of ze wel goed verzorgd wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:52

Het is niet verstandig om onomkeerbare beslissingen te nemen wanneer je overspannen bent, een burnout hebt of in een dergelijke depressieve geestestoestand verkeert.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:53

Eerlijk antwoord

Het is super goed voor je dat je je paard pensioen bezorgd. Dat doen weinig mensen maar behalve dat het geld kost heb je er niks aan.
Je voldoe je plichten als eigenaar, maar jouw paard zie je weinig kost geen tijd, geeft geen ontspanning.
Wil je echt die 200€ elke maand ontvangen is inslapen het beste

Mijn pony ging ook met pensioen maar ik wilde die elke dag zien dus ging gewoon mee naar pensionstal
Ik heb die gehouden tot de dood 35 was ie en 25 jaar matties en ik ben op de dag van vandaag zo blij dat ik dat gedaan heb

Okay volgende punt….. je gaat het financieel niet ruimer hebben als je je paard weg doet en minder gaat werken.
Me time met werk en kleine kinderen is echt onzin…. Die heb je dan ook bijna niet.
Je kunt wel denken ik lees boek, ik ga naar de kapper maar dat geld is er niet

Denk goed na wat je doet, paard weg doen kan ik me indenken er is namelijk geen echt voelbare band.
Minder werken…… minder geld niet ineeens meer vrije tijd.
Je kinderen worden duurder…. En je zit krap misschien is nu tijd om flinke buffer te gaan maken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:02

Ik had ook met kleine kinderen me-time, het is maar net hoe je je tijd indeelt.

Als je tegen een burnout zit, is een dag minder werken heel verstandig. Kleine kinderen of niet.

Verder, paarden leven in het nu. Je kunt beter een paard laten gaan dan je moeten afvragen of er misschien wel ergens niet goed voor hem gezorgd wordt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 16:05

tita schreef:
Eerlijk antwoord

Het is super goed voor je dat je je paard pensioen bezorgd. Dat doen weinig mensen maar behalve dat het geld kost heb je er niks aan.
Je voldoe je plichten als eigenaar, maar jouw paard zie je weinig kost geen tijd, geeft geen ontspanning.

Mijn pony ging ook met pensioen maar ik wilde die elke dag zien dus ging gewoon mee naar pensionstal
Ik heb die gehouden tot de dood 35 was ie en 25 jaar matties en ik ben op de dag van vandaag zo blij dat ik dat gedaan heb

Okay volgende punt….. je gaat het financieel niet ruimer hebben als je je paard weg doet en minder gaat werken.
Me time met werk en kleine kinderen is echt onzin…. Die heb je dan ook bijna niet.

Denk goed na wat je doet, paard weg doen kan ik me indenken er is namelijk geen echt voelbare band.
Je kinderen worden duurder…. En je zit krap misschien is nu tijd om flinke buffer te gaan maken

Als ik een dag minder ga werken is dat op donderdag. Mijn kinderen zijn dan naar school en dan zou ik het Rijk helemaal voor me alleen hebben. De jongste is net gestart op school. Ik heb geen moeite om de boel de boel te laten :'). Een boek lenen doe ik nu ook weleens goedkoop bij de bieb en naar de kapper ga ik 1x per jaar (lang haar).

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:18

Mazida schreef:
Jullie hoeven me niet te sparen, laat gerust jullie gedacht weten, daar vraag ik om.

TS vraagt om meningen en hoeft niet gespaard te worden. Dan moet ook niemand boos worden als iemand een andere mening heeft.

Een dier in laten slapen om financiële redenen vind ik onacceptabel, een dier neem je voor het leven, niet voor even.
200 pm besparen geeft geen extra me-time.
Tijd voor jezelf moet je zelf maken. Dat staat helemaal los van het houden van een paard.
Weggeven als weidemaatje, daarvan zijn de risico's dat je paard alsnog in de handel komt bekend. Ik zou het zelf niet kunnen, maar je kunt altijd de mogelijkheid onderzoeken.
Een paard is geen luxe, maar net zo'n onderdeel van je gezin als je kinderen. Met de bijbehorende kosten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:20

Urbanus schreef:
Ik had ook met kleine kinderen me-time, het is maar net hoe je je tijd indeelt.

Als je tegen een burnout zit, is een dag minder werken heel verstandig. Kleine kinderen of niet.

Verder, paarden leven in het nu. Je kunt beter een paard laten gaan dan je moeten afvragen of er misschien wel ergens niet goed voor hem gezorgd wordt.

Jij had of heb geen betaalde baan das echt ander leven hoor
En ik heb over me time met werk en kinderen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:24

Mazida schreef:
tita schreef:
Eerlijk antwoord

Als ik een dag minder ga werken is dat op donderdag. Mijn kinderen zijn dan naar school en dan zou ik het Rijk helemaal voor me alleen hebben. De jongste is net gestart op school. Ik heb geen moeite om de boel de boel te laten :'). Een boek lenen doe ik nu ook weleens goedkoop bij de bieb en naar de kapper ga ik 1x per jaar (lang haar).

Onzin
Je werkt nu al 4 dagen ….. je kan ook 5 dagen gaan werken….want financiële nood….
Ik neem aaan dat je woensdag vrij bent, dan heb je ook een ochtend me time

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:26

Even kort over het paard, dat dier heeft 10 mooie jaren met pensioen gehad, daar mag je zelf niet aan onderdoor gaan. Weggeven als weide maatje zou ik niet doen, tenzij je eigenaar blijft en ook nog een aandeel (maar een stuk minder dan nu)in zijn onderhoud betaalde. Anders is inslapen of slacht echt geen schande, je voorkomt er heel veel leed mee. Ook van jezelf en je gezin, relatie etc.

Wat ik belangrijk vind om je mee te geven is dat burn-out een ziekte is en dat je los van de oorzaak, recht heb om je ziek te melden en ziektegeld.
Zomaar een kwart van je baan opzeggen terwijl je ziek bent is erg voordelig voor je werkgever en het kost jou geld en rechten.
De beste volgorde is nu ziek melden en dan in overleg met de bedrijfsarts weer rustig werken naar vermogen.
Stop je nu met een dag zonder dat je ziek gemeld bent kan je dat, mocht je langdurig uitvallen veel gedoe met het UWV opleveren omdat zij uitgaan van het salaris dat je verdiende op het moment van ziekmelding.
Daarbij dus echt aan jezelf denken en niet schuldig voelen naar je werkgever en/of collega’s.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:27

Mazida schreef:
Ik heb overigens al psychische hulp, maar lief dat jullie je zorgen maken om mijn bijna burn-out Y;(

Weet je zeker dat het bijna is en je er niet al gewoon in zit? En het probleem ook is dat je jezelf wegcijfert door het nu niet erg genoeg te vinden? :(:)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 16:32

@Tita: Waar haal jij vandaan dat ik woensdag vrij ben? Het zal je verbazen, maar er zijn moeders die op woensdag werken...

En dank voor je advies om 5 dagen in de week te gaan werken. Ik denk dat ik ook maar 's avonds en in de weekenden ga werken 8)7 8)7 8)7

Ja, ik fantaseer over een vrije donderdag. Op woensdag kan ik namelijk geen vrij krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mazida op 25-07-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:37

Lastig TS... en ook heel persoonlijk. Zelf heb ik mijn dieren voor het leven. Zo ben ik ook opgevoed en zo wil ik ook zijn. Kan ik financieel gezien of door ziekte niet meer voor ze zorgen dan moet ik natuurlijk voor een oplossing zorgen.

Ik kan niet voor iemand anders bepalen welke keuze die moet maken. Ik snap je afweging. Wat ik wel meen te lezen in je berichten is dat het je allemaal heel hoog zit. Is het geen idee om inderdaad de ziektewet in te gaan en hulp te zoeken voor jezelf? Dan hoef je die keuze nog niet te maken, pak je rust, behoud je je salaris en kan je hopelijk als je wat tot rust bent gekomen een beslissing nemen.

Ik wens je sterkte en wijsheid toe.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:40

juval schreef:
maar ziekmelden terwijl je (nog) niet ziek bent daar dupeer je toch ook je werkgever en collega's mee. Ik zou wat dat betreft te veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Nee je dupeert je collega's en werkgever dan juist niet. Wanneer je tegen een burnout aan loopt dan wordt er juist aangeraden je ziek te melden. Hulo zoeken, samen met een coach kijken naar zinnige dagbesteding om tot rust te kunnen komen. Te leren voelen wanneer je te ver gaat, wat je eraan kan doen enz. Door maar door te blijven gaan put je je lichaam alleen maar uit. Been there, done it. Met het grote risico dat je daadwerkelijk in een burnout terecht komt en het maanden tot jaren kan duren om er weer uit te komen.

DAN dupeer je iedereen juist. En dan niet alleen je werkgever en je collega's maar ook je familie, kinderen enz.
Met een hele grote kans dat ALS je weer aan het werk kan, je verminderd belastbaar bent.
Ik was zo'n eigenwijs niet haar werk en collega's niet wilde laten vallen. Niet naar gaar lichaam luisterde en maar door bleef werken. Met grote gevolgen. Ben er nooit meer helemaal bovenop gekomen.
Mn collega hetzelfde, zat er tegenaan in bleef maar doorgaan. Is nu al meer dan een half jaar uit de running. Andere collega is al 2 jaar eruit is moest noodgedwongen stoppen met werken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:55

Mazida schreef:
@Tita: Waar haal jij vandaan dat ik woensdag vrij ben? Het zal je verbazen, maar er zijn moeders die op woensdag werken...

En dank voor je advies om 5 dagen in de week te gaan werken. Ik denk dat ik ook maar 's avonds en in de weekenden ga werken 8)7 8)7 8)7

Ja, ik fantaseer over een vrije donderdag. Op woensdag kan ik namelijk geen vrij krijgen.

Maar wat lukt er dan niet in de vrije weekdag die je nu hebt en dat wel zal lukken bij een vrije donderdag? Ik raad aan om toch eens samen met je huisarts en/of psycholoog (?) te gaan zitten en dit rustig te bespreken. Ik vrees immers dat dit niet de oplossing zal zijn voor je terwijl de geldkwesties nog net zo moeilijk zullen blijven.

(Even terzijde: ik heb geen idee aan welke lonen ik moet denken en dat hoef je ook helemaal niet te delen. Maar 2 bijna- fulltime werkende mensen die het zo moeilijk hebben en zelfs 200 euro niet kunnen missen is redelijk verwonderlijk. Misschien eens een samenvatting maken van de kostenposten en kijken of daar nog winst te halen valt zodat jullie wat meer ruimte krijgen? Zet je bvb ergens een onrealistisch hoog spaardoel voor jezelf?)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:58

TS:
Je zegt dat je tegen een burnout zit. Ben het eens met wat iemand eerder zei: Wanneer je tegen een burnout aan zit dan ga je alleen maar piekeren en malen. Dan ben je eigenlijk ook niet jn staat om weloverwogen beslissingen te nemen. + wat de andere schreef ben ik het ook mee eens. Door de kosten van je paard te besparen zou je een dag minder kunnen werken maar je geldzorgen blijven dan toch gewoon hetzelfde? Die worden niet beter...
Je gaat een dag minder werken en krijgt daarom ook minder loon.
dus wat dat betreft vind ik het persoonlijk geen oplossing. Niet voor je geldzorgen.
En je zegt/hoopt dat je dan door die dag extra vrij meer me time gaat krijgen, een boek hoopt uit te lezen enz.
Ik denk niet dat dat dagje vrij je dat gaat geven. Een burn-out komt niet alleen door geldzorgen maar bijna altijd door een pakketje van oorzaken. Vaak combi werk druk, evt problemen op werk, familie drukte (o.a. Geen me time/rust en continu "aan" staan en jezelf geen rust gunnen), familie problemen enz.

Persoonlijk zou ik me nu ziekmelden, rust pakken en aan jezelf gaan werken. Samen met een coach leren hoe je me-time kan nemen, samen met een coach kijken naar je dagindeling, hoe je je huishouden doet enz. Hele grote kans dat daar door een verandering een hoop me-time vrij komt.
Een tijd nemen om tot rust te komen. Wandelen, fietsen, therapie,.hoofd leegmaken enz
Doorgaan bij een bijna burnout is een aanslag op je lichaam met grote kans dat je echt in een burn -out terecht komt. Met een beetje pech langdurig en dan ben je veel verder van huis. Collega zit al tijden thuis en zakte door uitkering fors naar beneden qua inkomen.
Krijg je toeslagen? Zo ja dan zou je kunnen kijken wat het scheelt als je een dag minder zou gaan werken. Toen ik de eerste jaren van m'n kinderen een dag ouderschapsverlof in de week opnam ging ik er in inkomen op achteruit maar dit werd nagenoeg helemaal gelijk getrokken door meer toeslagen. Raar maar waar..
Laatst bijgewerkt door Tieme op 25-07-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt