Captain schreef:TS heeft een zoon die paard rijdt.
Haha nu je het zegt.

Er staat 9 jarige en kind.
En automatisch heb ik daar dochter ingevuld.
Maar advies blijft.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Captain schreef:Mkango schreef:
Niet?Wil je dan ook zeggen dat niet iedereen 5k wil uitgeven aan een zadel?
Nee! En ook niet iedereen wil op een super-deluxe-vaak-paard-on-vriendelijke-stal van 500 euro staan en heeft zijn/haar paard op ijzers.
Vanes_6 schreef:Laat je niet gek maken.Dank allemaal voor de reacties! Met name aan degenen die vooral meedenken en niet gelijk mijn eisenpakket (wat echt niet absurd is) de grond inboren of aannames doen, die hier helemaal niet genoemd worden. Zo jammer..
Zal het toelichten om het duidelijk te maken:
Ik zou nog kunnen kijken naar 160cm, daar hebben jullie gelijk in > die hoef ik niet uit te sluiten (deed ik al niet). Maar 165/163 etc is allemaal prima te vinden voor zover ik zie.
Ik zoek GEEN DRESSUURPAARD om hoog dressuur mee te rijden. Dat ik dressuurmatig leuk vind, wil niet zeggen dat ik een kant en klaar dressuurpaard zoek. MAAR het paard moet het wel leuk vinden. Ik heb er niks aan als het paard het niet leuk vindt, daar doe ik ons en ook het paard geen plezier mee. Ik zal er vnml recreatief mee rijden, maar dressuur wil ik ook verbeteren en wie weet in de toekomst met het paard gaan starten. Maar nogmaals: ik rijd niet hoog in de dressuur. Dat is niet mijn wens.
Ik ben groen in het kopen van een paard. Wil NIET zeggen dat ik geen verstand heb, geen mensen om me heen verzameld heb die me helpen en meegaan kijken. Die heb ik wel degelijk en die zijn me ook van grote hulp.
Dat ik een budget heb van max 8, wil NIET zeggen dat ik geen spaarPOT heb. Maar hoe meer ik daar van afsnoep voor de koop van dat leuke paard, hoe minder er NU overblijft in geval van nood.. daarbij heb ik ook ingecalculeerd dat ik heel veel spullen nodig heb. Maar zoals gezegd, dat hoeft allemaal niet gelijk nieuw. Er is genoeg goeds tweedehands te vinden. ..dat een paard geld kost, weet ik natuurlijk al. Als we maandelijks dat geld niet hadden, was ik nu niet gaan zoeken. Verzekering is de bedoeling idd. Dat heb ik met mijn honden ook. Kost geld, maar voor calamiteiten ben je grotendeels ingedekt. Dat is een risico en maandelijks budget wat ik incalculeer.
Een eisenpakket heeft iedereen in beginsel. Dat je vaak met iets anders dan dat eerste eisenpakket thuiskomt of thuis kan komen, is ook al in acht genomen. Het gaat niet altijd zoals je wilt of eist. De basis is er echter wel om mee te zoeken.
De vraag was ook echt alleen bedoeld om tips en tops te krijgen over waar ik het beste kan zoeken.
Zoals de markt hier op bokt, sporthorses, een aantal maneges zijn genoemd in prive inbox om te leasen etc. Dit zijn dingen waarmee ik vooruit kan.
Nogmaals dank voor het meedenken! Ben ik echt mee geholpen!
Mkango schreef:Vanes_6 schreef:Laat je niet gek maken.Dank allemaal voor de reacties! Met name aan degenen die vooral meedenken en niet gelijk mijn eisenpakket (wat echt niet absurd is) de grond inboren of aannames doen, die hier helemaal niet genoemd worden. Zo jammer..
Zal het toelichten om het duidelijk te maken:
Ik zou nog kunnen kijken naar 160cm, daar hebben jullie gelijk in > die hoef ik niet uit te sluiten (deed ik al niet). Maar 165/163 etc is allemaal prima te vinden voor zover ik zie.
Ik zoek GEEN DRESSUURPAARD om hoog dressuur mee te rijden. Dat ik dressuurmatig leuk vind, wil niet zeggen dat ik een kant en klaar dressuurpaard zoek. MAAR het paard moet het wel leuk vinden. Ik heb er niks aan als het paard het niet leuk vindt, daar doe ik ons en ook het paard geen plezier mee. Ik zal er vnml recreatief mee rijden, maar dressuur wil ik ook verbeteren en wie weet in de toekomst met het paard gaan starten. Maar nogmaals: ik rijd niet hoog in de dressuur. Dat is niet mijn wens.
Ik ben groen in het kopen van een paard. Wil NIET zeggen dat ik geen verstand heb, geen mensen om me heen verzameld heb die me helpen en meegaan kijken. Die heb ik wel degelijk en die zijn me ook van grote hulp.
Dat ik een budget heb van max 8, wil NIET zeggen dat ik geen spaarPOT heb. Maar hoe meer ik daar van afsnoep voor de koop van dat leuke paard, hoe minder er NU overblijft in geval van nood.. daarbij heb ik ook ingecalculeerd dat ik heel veel spullen nodig heb. Maar zoals gezegd, dat hoeft allemaal niet gelijk nieuw. Er is genoeg goeds tweedehands te vinden. ..dat een paard geld kost, weet ik natuurlijk al. Als we maandelijks dat geld niet hadden, was ik nu niet gaan zoeken. Verzekering is de bedoeling idd. Dat heb ik met mijn honden ook. Kost geld, maar voor calamiteiten ben je grotendeels ingedekt. Dat is een risico en maandelijks budget wat ik incalculeer.
Een eisenpakket heeft iedereen in beginsel. Dat je vaak met iets anders dan dat eerste eisenpakket thuiskomt of thuis kan komen, is ook al in acht genomen. Het gaat niet altijd zoals je wilt of eist. De basis is er echter wel om mee te zoeken.
De vraag was ook echt alleen bedoeld om tips en tops te krijgen over waar ik het beste kan zoeken.
Zoals de markt hier op bokt, sporthorses, een aantal maneges zijn genoemd in prive inbox om te leasen etc. Dit zijn dingen waarmee ik vooruit kan.
Nogmaals dank voor het meedenken! Ben ik echt mee geholpen!Er zullen altijd mensen zijn die meer, duurder, groter, beter gaan en neerkijken op mensen die niet een paar ton hebben om over de balk te smijten. Fijn voor hun dat zij niet hoeven na te denken over waar ze hun geld aan uitgeven en de waarde van geld niet kennen, maar de meeste mensen maken gewoon keuzes in wat ze wel en niet aanschaffen voor hun paard of wat ze wel en niet willen uitgeven.
Ik ben opgevoed met het idee dat iets best geld mag kosten, maar we gaan geen geld verspillen, dus bij mij zul je echt geen 10 dekjes van 100 euro per stuk vinden, een zadel van 5k of een cap van 500 euro, en mijn budget voor het soort paard dat ik zocht was £2500. Niet omdat ik niet meer had dan dat, maar omdat wat ik zocht gewoon niet meer waard was dan dat. Ik besteed mijn geld liever aan goede lessen, aan leuke dingen doen met mijn paard en aan eventuele veeartskosten dan aan uiterlijk vertoon. Je kunt je geld immers maar één keer uitgeven.
Babootje schreef:Vanes_6 schreef:Ho, niet te kort door de bocht ajb.. je weet niet waarom ik LIEVER niet op 2,5 uur afstand van stal wil kijken: ik heb geen eigen trailer. Als ik een paard naar stal wil vervoeren, zal ik een paardentaxi moeten huren en hoe verder de afstand, hoe duurder het wordt. Dat betekent dan ook dat het budget lager wordt voor het paard zelf. Het budget kAn opgehoogd worden indien nodig, maar dan heb ik een kleiner spaarpotje voor als er een keer iets aan de hand is. Dus LIEVER niet.
Als je argument geld is, dan kun je beter helemaal niet aan paarden beginnen. Je kent het spreekwoord wellicht.. Mensen met paarden hebben hemel op aarde maar komen ze te sterven valt er niet meer te erven.
Is ook echt zo. Ik ken je budget niet zo, maar houd rekening met zo'n 10.000 voor een "gewoon" doorsnee braaf paard in de leeftijdscategorie die jij wil. Een behoorlijk 2e hands zadel tegenwoordig zo'n 1000, Nieuw tussen 2500 en 5000. Dierenarts kun je echt op leeglopen. Een kleine spaarpot voor iets onverwachts is dan echt onvoldoende. Zeg maar rustig dat je een spaarPOT nodig hebt. Voor mensen die groen zijn in het kopen en ook in het houden van paarden adviseer ik altijd het paard te verzekeren voor dierenartskosten. Komt er minimaal 70 euro per maand bij. Stalling 500 per maand, hoefsmid gemiddeld 250 per 8 weken, Je hanarchement. Trek voor een beetje behoorlijk tweedehands zadel maar 1000 uit. Nieuw kost tussen 2500 en 5000. Moet ook nog worden aangemeten 120,00. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn advies: Als je een leuk paard te koop ziet staan spring meteen in je auto en ga kijken. Ga niet alleen kijken, maar iemand mee met verstand van zaken die op voorhand al kan beoordelen of het paard goed loopt en ervaring heeft met het kopen van een paard. Probeer m uit onder het zadel en als het bevalt koop meteen mits positief advies van de veearts. Meerdere keren kijken heeft meestal weinig tot geen zin. Mensen die onervaren zijn met het kopen van een paard adviseer ik altijd naar goed bekend staande handelsstal te gaan. Dan heb je bescherming van de consumentenwet op verborgen gebreken. Laat je eisen m.b.t keuren nooit vallen. En vooral blijf geduldig. Het juiste paard komt een keer voorbij.
Ander advies: ga bij een manege een paard leasen. Zo kun je goed beoordelen of het je bepaald en wat voor paard geschikt voor jullie zou zijn. Het is meestal niet goedkoop maar dat is zelf een paard hebben ook niet als je alles bij elkaar optelt. Een paard van 165 koop je vooral voor jezelf. Een kind van 9 heeft niets aan een paard van 165. Behalve tutten en aaien. Als ze haar echt wil leren rijden moet ze een pony hebben waar ze in ieder geval op past. Iets op de groei kopen; doe het niet. Het duur jaren eer je kind er echt plezier van heeft en het loopt altijd anders dan je denkt.
Je kunt ook een tussenpersoon of handelsstal opdracht geven een paard voor je te zoeken die aan je eisen voldoet. Meestal kost je dat zo'n 10% van de waarde van het paard, maar het is echt zo dat je als je in de paardenhandel onervaren bent je een magneet bent voor malafide verkopers. Zo kun je al veel valkuilen vermijden.
Pinacolada schreef:Vind dit wel erg negatief.. ik betaal lang geen 500 aan stalling, 250 aan hoefsmid elke 8 weken, heb paar weken geleden een hele leuke lieve draver (van 1.70, die zijn er nog best veel) gekocht van lang geen 10000 en een nieuw Wintec zadel gekocht voor lang geen 3000 euro.
ikke schreef:Pinacolada schreef:Vind dit wel erg negatief.. ik betaal lang geen 500 aan stalling, 250 aan hoefsmid elke 8 weken, heb paar weken geleden een hele leuke lieve draver (van 1.70, die zijn er nog best veel) gekocht van lang geen 10000 en een nieuw Wintec zadel gekocht voor lang geen 3000 euro.
Ik wel... voor twee paarden.....
je kunt jezelf natuurlijk knettergek laten maken door je omgeving maar van bovengenoemde bedragen houd ik zonder veel moeite twee paarden.
Ondanks alle wilde verhalen; een paard kost je ca 500 per maand. Als je dat kunt missen zonder met je ogen te knipperen, kun je prima een paard houden.
Voor al die ontkenners, het bewijs: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Voor de rest kun je het zo dol maken als je zelf wil.
Mijn auto met trailer kostte mij iets meer dan 10k; je kunt er ook moeiteloos 100k aan uitgeven.....
Elisa2 schreef:Ik zou ook geen e500,- betalen om een paard te laten brengen..wat een bedrag joh.
Denk dat er ook genoeg te koop staat voor wat TS zoekt maar soms zal er wellicht een consessie gedaan moeten worden. Een acceptabele bemerking, iets jonger of ouder, kleiner of groter of iets verder weg etc.
Ras en type afhankelijk van wat bij TS en haar zoon past, dressuur rijden kan met ieder paard en is juist belangrijk voor allemaal. Dus er zal vast wel iets leuks te vinden zijn.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ik zou ook geen e500,- betalen om een paard te laten brengen..wat een bedrag joh.
Denk dat er ook genoeg te koop staat voor wat TS zoekt maar soms zal er wellicht een consessie gedaan moeten worden. Een acceptabele bemerking, iets jonger of ouder, kleiner of groter of iets verder weg etc.
Ras en type afhankelijk van wat bij TS en haar zoon past, dressuur rijden kan met ieder paard en is juist belangrijk voor allemaal. Dus er zal vast wel iets leuks te vinden zijn.
Wie weet wil zoon wel gaan springen. Ik heb de indruk dat TS (maar misschien heb ik het verkeerd) graag een beetje een allroud beestje wil waar je nog alle kanten mee uit kan. Dan kun je een draver wel vergeten.
Babootje schreef:ikke schreef:Ik wel... voor twee paarden.....
je kunt jezelf natuurlijk knettergek laten maken door je omgeving maar van bovengenoemde bedragen houd ik zonder veel moeite twee paarden.
Ondanks alle wilde verhalen; een paard kost je ca 500 per maand. Als je dat kunt missen zonder met je ogen te knipperen, kun je prima een paard houden.
Voor al die ontkenners, het bewijs: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Voor de rest kun je het zo dol maken als je zelf wil.
Mijn auto met trailer kostte mij iets meer dan 10k; je kunt er ook moeiteloos 100k aan uitgeven.....
Ik ken ook mensen met een paard op een landje en een schuilstal die nooit naar de veearts hoeven. Die kunnen dat ook heel goedkoop,
Babootje schreef:En een dressuurpaard nog meer.Elisa2 schreef:Ik zou ook geen e500,- betalen om een paard te laten brengen..wat een bedrag joh.
Wie weet wil zoon wel gaan springen. Ik heb de indruk dat TS (maar misschien heb ik het verkeerd) graag een beetje een allroud beestje wil waar je nog alle kanten mee uit kan. Dan kun je een draver wel vergeten.
Babootje schreef:Dat is inderdaad wat de gemiddelde marketeer van het gemiddelde overpriced "status"merk je wil laten geloven, ja.Er zullen best mensen zijn die het allemaal goedkoper kunnen doen, maar goedkoop is vaak duurkoop.
Vooral als het gaat om beslag of bekappen. Met een slechte smid kun je je paard echt vernielen en goede smeden zijn nu eenmaal niet goedkoop. Wil je goedkoop uit zijn dan zit je inderdaad vast aan een draver.
En die hebben zo hun beperkingen, vandaar de prijs. Een Wintec zadel betaal je inmiddels ook wel 1000 voor. 2e hands zou ik niet aan beginnen. Echt duurzaam en goed aan te passen vind ik ze niet.
Geldt ook voor stalling. Kan goedkoper, maar het kan ook duurder afhankelijk van wat je wil aan faciliteiten. Ik ga wel een beetje uit van gemiddelden want ik heb geen idee waar TS zit.
ikke schreef:Een "doorsnee betrouwbaar" paard hoeft echt geen 10k+ te kosten, hou op met die onzin!
Voor de rest geldt hetzelfde, goede spullen zijn echt voor minder te vinden.
Dat het in jouw omgeving de gewoonte is dat er dure spullen gebruikt worden, wil niet zeggen dat dat de standaard is, hè.
Lieser schreef:ikke schreef:Een "doorsnee betrouwbaar" paard hoeft echt geen 10k+ te kosten, hou op met die onzin!
Dat het in jouw omgeving de gewoonte is dat er dure spullen gebruikt worden, wil niet zeggen dat dat de standaard is, hè.
Dat riedeltje steek je iedere keer af, maar ik heb nog nooit een linkje naar een goed paard onder de 10k van je gezien.
Lieser schreef:Zomaar een greep op Marktplaats in de prijscategorie van TS:ikke schreef:Een "doorsnee betrouwbaar" paard hoeft echt geen 10k+ te kosten, hou op met die onzin!
Dat riedeltje steek je iedere keer af, maar ik heb nog nooit een linkje naar een goed paard onder de 10k van je gezien.
Lieser schreef:ikke schreef:Een "doorsnee betrouwbaar" paard hoeft echt geen 10k+ te kosten, hou op met die onzin!
Mkango schreef:Zomaar een greep op Marktplaats in de prijscategorie van TS:
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -kwpn-ruin
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ie-te-koop
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ige-merrie
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... aangeboden
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... -jaar-nrps