Wat mag het kosten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:39

Dravers vallen toch ook niet echt onder de stevigere type paarden naar mijn idee, als ik zie wat op Duindigt loopt?

Wat weeg je ongeveer? Dat is ook wel belangrijk denk ik in je keuze paarden? Schwalrwalder Fuchs vallen vaak wel onder de duurdere rassen ten opzichte van tinkers fjorden en haflingers. Vriendin van me heeft er 1 en die is echt dood en dood braaf, heel leuk ding.

Op mp staan wel wat leuke stevige paardjes onder de 6000 euro btw
Laatst bijgewerkt door BarbaraNova op 27-02-23 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:40

bij westfriesdijk staan hele leuke dravers
en edith is heel eerlijk in of het paardje wel of niet bij je past
in wat je zoekt en je wensen zijn

ik heb afgelopen augustus mijn 3 jarige zadelmakke draver daar gekocht
en nu thuis alles rustig op het gemakje verder leren
het is een echte goedsul

de prijzen liggen wel wat hoger denk aan 2500 - 3500

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:40

Lizenlotte schreef:
Fuchsen zijn zeker mooi net als Freibergers maar ik kon vorig jaar in Duitsland een onbeleerde Fuchs kopen voor 5500 en dat was al goedkoop voor Nederlandse begrippen heb ik me hier laten vertellen.. ik denk dus niet dat je met jouw budget ver komt als je 1 van deze 2 rassen wilt.

Ja precies. Een vriendin van mij is een paar maanden terug naar een freiberger wezen kijken.
Braaf buiten bakwerk kende die amper. 9000 euro.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:42

Earth schreef:
Caily schreef:
Waarom zijn koudbloeden geen lange afstand lopers? Je moet er niet mee gaan raggen, maar een flinke trektochten zijn ze juist uitermate geschikt voor!

Omdat ik er vanuit ga dat TS ook endurance wil rijden, dat is iets anders dan een trektocht. :)

Dan is de zoektocht wat specifieker, maar alsnog niet onmogelijk. Meerdere haflingers lopen hoog in de endurance. Ik heb mijn tinker er jaren geleden ook op uitgezocht (en laten beoordelen door een ruiter uit het nls team). In dat geval is een goede galop en sterk karakter het belangrijkste. Beetje lange benen kan handig zijn.

Voor trektochten wil je een robuuster type doorgaans, maar wel correct gebouwd met sterke rug en droge benen.

Trexmex

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 13:49

Tegen de tijd dat ik mijn rekening en buffer gespekt heb, weeg ik weer 70kg. Ben nu 80 en rijd op een stevige draver met een barefoot zadel.

Een gezonde draver die met mij op trektocht kan is doorgaans goedkoper dan een fuchs of freiberger natuurlijk. Maar qua uiterlijk ben ik totaal verliefd op de fuchs, freiberger en haflingers. Alleen dan zou ik dus een tweejarig dier willen kopen en mijn leasedraver ernaast hebben.

Dus dat is beetje het dilemma op het moment.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:50

Welsh Cob is trouwens ook wel erg leuk mits je van beetje karakter houdt, meestal zijn ze wel behoorlijk voorwaarts ook. Staat er hier op bokt op mp ook te koop.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 13:51

BarbaraNova schreef:
Welsh Cob is trouwens ook wel erg leuk mits je van beetje karakter houdt, meestal zijn ze wel behoorlijk voorwaarts ook. Staat er hier op bokt op mp ook te koop.

Zijn die niet heel fijntjes gebouwd?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:55

Nee Welsh cobs zijn juist ook zwaardere types, beetje vergelijkbaar met Fuchs zelfs, alleen dan wat kleiner ;) Die zijn wel goedkoper in de aanschaf. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:56

Het cobtype is juist wat ruiger.

Waarom wil je een 2 jarige? Vanwege goedkopere aanschaf? Dan raad ik je dat echt af. Voordat je ze “trektocht-klaar” hebt, ben je minimaal 2 jaar verder (en imo is dat lichamelijk nog wel twijfel ivm ontwikkeling vd nog groeiende rug), en veel geld armer; ook alleen stalgeld is op jaarbasis een behoorlijk bedrag. Dan kan je beter geduld hebben en dat stalgeld in je spaarpotje stoppen. Om nog maar te zwijgen over de risico’s van ziek worden, ongeschikt blijken/raken voor je doel, etc.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:00

Tessarex87 schreef:
BarbaraNova schreef:

Zijn die niet heel fijntjes gebouwd?

Welsh Cob zijn juist de tankjes onder de welsh ponys en ook vaak D pony maat

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:01

Caily schreef:
Het cobtype is juist wat ruiger.

Waarom wil je een 2 jarige? Vanwege goedkopere aanschaf? Dan raad ik je dat echt af. Voordat je ze “trektocht-klaar” hebt, ben je minimaal 2 jaar verder (en imo is dat lichamelijk nog wel twijfel ivm ontwikkeling vd nog groeiende rug), en veel geld armer; ook alleen stalgeld is op jaarbasis een behoorlijk bedrag. Dan kan je beter geduld hebben en dat stalgeld in je spaarpotje stoppen. Om nog maar te zwijgen over de risico’s van ziek worden, ongeschikt blijken/raken voor je doel, etc.

Daar heb je absoluut een punt.. financieel gezien is dat niet aantrekkelijk inderdaad. Goede input!

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:05

Afbeelding

Even voor het idee, deze meneer heeft schofthoogte van om en nabij 1,70

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:06

heb je geen foto van de zijkant toevallig?

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:07

BarbaraNova schreef:

Karakter houd ik van, lekker eigenwijs net als ikzelf ;) qua formaat ook aantrekkelijk voor de m’n kids in de toekomst. Ik ga eens neuzen :D

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:07

Ik heb afgelopen jaar een super leuke grote tinker (~1.60m) gekocht.
Heeft me 5000 euro gekost. Paard was destijds net 2 jaar.
Mijn 4-jarige Freiberger die wel zadelmak was maar nog geen B-proef kon lopen , kostte ca. 10.000 euro.

Dus tsja :?

Wat mag het kosten? Wat jij te besteden hebt. Maar bedenk dat je de aankoop maar één keer hoeft te doen en er dan hopelijk vele jaren plezier hebt. Dus kies een paard dat zo gezond mogelijk is (bij de aankoopkeuring maar ook qua raskenmerken, functionele bouw, typische aandoeningen etc) en dat absoluut geschikt is voor je doel (in jouw geval, verkeersmak, nuchter, braaf, goed opgeleid? Etc.). Dat bij elkaar telt op qua prijs, dus als je dan een compromis moet sluiten, denk dan goed na wat je echt wil. Want je doet de aankoop hopelijk maar één keer.

Overigens: om een 'buitenrijpaard' voor langere tijd heel te houden is het verstandig dat jullie beiden enige dressuurmatige basis hebben en onderhouden, zodat hij het ruitergewicht goed kan dragen en jij een zo gebalanceerd mogelijke 'last' kan zijn. Bij paarden die daar minder geschikt voor gebouwd zijn zoals omgeschoolde dravers en renpaarden zal dat een extra aandachtspunten blijven.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:09

BarbaraNova schreef:
heb je geen foto van de zijkant toevallig?

Afbeelding

Beroerde kwaliteit alleen

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:11

IngeK schreef:
Ik heb afgelopen jaar een super leuke grote tinker (~1.60m) gekocht.
Heeft me 5000 euro gekost. Paard was destijds net 2 jaar.
Mijn 4-jarige Freiberger die wel zadelmak was maar nog geen B-proef kon lopen , kostte ca. 10.000 euro.

Dus tsja :?

Wat mag het kosten? Wat jij te besteden hebt. Maar bedenk dat je de aankoop maar één keer hoeft te doen en er dan hopelijk vele jaren plezier hebt. Dus kies een paard dat zo gezond mogelijk is (bij de aankoopkeuring maar ook qua raskenmerken, functionele bouw, typische aandoeningen etc) en dat absoluut geschikt is voor je doel (in jouw geval, verkeersmak, nuchter, braaf, goed opgeleid? Etc.). Dat bij elkaar telt op qua prijs, dus als je dan een compromis moet sluiten, denk dan goed na wat je echt wil. Want je doet de aankoop hopelijk maar één keer.

Overigens: om een 'buitenrijpaard' voor langere tijd heel te houden is het verstandig dat jullie beiden enige dressuurmatige basis hebben en onderhouden, zodat hij het ruitergewicht goed kan dragen en jij een zo gebalanceerd mogelijke 'last' kan zijn. Bij paarden die daar minder geschikt voor gebouwd zijn zoals omgeschoolde dravers en renpaarden zal dat een extra
aandachtspunten blijven.

Thanks! Ik ben ook zeker van plan om te gaan lessen met eigen paard, maar heb 0 interesse in wedstrijden etc. Zelf altijd western gereden en die muscle memory is nog aanwezig dus zal dan ook die kant op gaan denk ik.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:12

Tessarex87 schreef:
BarbaraNova schreef:

Karakter houd ik van, lekker eigenwijs net als ikzelf ;) qua formaat ook aantrekkelijk voor de m’n kids in de toekomst. Ik ga eens neuzen :D

Moet wel eerlijk zeggen dat mijn welsh cob een stuk drukker karakter heeft dan mijn arabieren....mijne is niet echt kind proof, maar waar ik zomers oppas fokken ze welsh cobs en een paar van hun hengsten zijn echt doodbraaf met kindjes...

Weet niet waar je woont maar als je in de buurt van Hellevoetsluis woont, mag je altijd komen kijken...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:17

Wij fokken dravers en koudbloeden. Dit jaar verwachten we een Fjord veulen, volgend jaar doen we weer deze combinatie: Tinker× Welsh Cob.

( dus word een volle broer of zus van deze)
[KS-ITP] Lelijk of mooi? Peekie met haar indianentooi!

De Welsh Cobs die ik ken( en ook ons veulen dus) vond ik heel erg leuk: ze zijn robuust en mak, maar er zit net even dat vleugje meedenken/sensibele in van een wat hoger in het bloed staande paard. Maakt ze uitdagender vind ik :)

Ik denk serieus dat een Welsh Cob misschien wel wat voor je is als je iets robuusts zoekt met wel wat meer karakter. Wel opletten dat je niet de doorgeschoten variant hebt natuurlijk :')

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:32

@BarbaraNova; ik woon in Drenthe, niet echt om de hoek zeg maar. Overigens in het verleden wel regelmatig een arabier gereden, vrij jonge merrie destijds nog. Eigenaresse was wat angstig en durfde niet met haar naar buiten. Bij mij gaf het overigens geen probleem, dus denk dat het de ruiter/paard combi was.

@ruitje; wat een ontzettend schattig ding!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:46

Afbeelding

mijn dikke, hij is maar 1.45 maar toont stuk groter

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 14:54

Wat een plaatje! <3

Ik heb dus altijd op de grote ponies/kleine paarden gereden, en dit beviel altijd prima. Dichterbij de grond maakt mij ook dapperder :=

De welsh cob gaat op mijn lijstje in mijn MP zoekopdracht :D Zag op een fb pagina een merrie te koop staan, 10 jaar, 5k. Is dat redelijk?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:59

Ja dat is zeker redelijk. Zit ook in belgie een leuke fokker die vaak welsh cobjes aanbied, ze hebben er nu ook wat te koop staan hier op bokt, capelstud ofzo

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:04

Er is ook een Facebookpagina : Welsh Cob club NL, daar komen ook wel eens leuke dieren voorbij :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:22

Als ik je wensen zo lees zou ik zeggen ga lekker op zoek naar een leuke Tinker, zit je met bont ook makkelijk +:)+