Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lizenlotte schreef:Fuchsen zijn zeker mooi net als Freibergers maar ik kon vorig jaar in Duitsland een onbeleerde Fuchs kopen voor 5500 en dat was al goedkoop voor Nederlandse begrippen heb ik me hier laten vertellen.. ik denk dus niet dat je met jouw budget ver komt als je 1 van deze 2 rassen wilt.
Earth schreef:Caily schreef:Waarom zijn koudbloeden geen lange afstand lopers? Je moet er niet mee gaan raggen, maar een flinke trektochten zijn ze juist uitermate geschikt voor!
Omdat ik er vanuit ga dat TS ook endurance wil rijden, dat is iets anders dan een trektocht.
Tessarex87 schreef:BarbaraNova schreef:Welsh Cob is trouwens ook wel erg leuk mits je van beetje karakter houdt, meestal zijn ze wel behoorlijk voorwaarts ook. Staat er hier op bokt op mp ook te koop.
Zijn die niet heel fijntjes gebouwd?
Caily schreef:Het cobtype is juist wat ruiger.
Waarom wil je een 2 jarige? Vanwege goedkopere aanschaf? Dan raad ik je dat echt af. Voordat je ze “trektocht-klaar” hebt, ben je minimaal 2 jaar verder (en imo is dat lichamelijk nog wel twijfel ivm ontwikkeling vd nog groeiende rug), en veel geld armer; ook alleen stalgeld is op jaarbasis een behoorlijk bedrag. Dan kan je beter geduld hebben en dat stalgeld in je spaarpotje stoppen. Om nog maar te zwijgen over de risico’s van ziek worden, ongeschikt blijken/raken voor je doel, etc.
BarbaraNova schreef:Welsh Cob is trouwens ook wel erg leuk mits je van beetje karakter houdt, meestal zijn ze wel behoorlijk voorwaarts ook. Staat er hier op bokt op mp ook te koop.
IngeK schreef:Ik heb afgelopen jaar een super leuke grote tinker (~1.60m) gekocht.
Heeft me 5000 euro gekost. Paard was destijds net 2 jaar.
Mijn 4-jarige Freiberger die wel zadelmak was maar nog geen B-proef kon lopen , kostte ca. 10.000 euro.
Dus tsja![]()
Wat mag het kosten? Wat jij te besteden hebt. Maar bedenk dat je de aankoop maar één keer hoeft te doen en er dan hopelijk vele jaren plezier hebt. Dus kies een paard dat zo gezond mogelijk is (bij de aankoopkeuring maar ook qua raskenmerken, functionele bouw, typische aandoeningen etc) en dat absoluut geschikt is voor je doel (in jouw geval, verkeersmak, nuchter, braaf, goed opgeleid? Etc.). Dat bij elkaar telt op qua prijs, dus als je dan een compromis moet sluiten, denk dan goed na wat je echt wil. Want je doet de aankoop hopelijk maar één keer.
Overigens: om een 'buitenrijpaard' voor langere tijd heel te houden is het verstandig dat jullie beiden enige dressuurmatige basis hebben en onderhouden, zodat hij het ruitergewicht goed kan dragen en jij een zo gebalanceerd mogelijke 'last' kan zijn. Bij paarden die daar minder geschikt voor gebouwd zijn zoals omgeschoolde dravers en renpaarden zal dat een extra
aandachtspunten blijven.
Tessarex87 schreef:BarbaraNova schreef:Welsh Cob is trouwens ook wel erg leuk mits je van beetje karakter houdt, meestal zijn ze wel behoorlijk voorwaarts ook. Staat er hier op bokt op mp ook te koop.
Karakter houd ik van, lekker eigenwijs net als ikzelfqua formaat ook aantrekkelijk voor de m’n kids in de toekomst. Ik ga eens neuzen