Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:03

Piekosjj

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:25

Heerlijk zo’n positive mindset kitobeer! :D
Ik heb voor morgen een stel drafbalkjes neergelegd. Ik dacht: ik doe het vandaag op Clara’s vrije dag, dan hoef ik dat morgen niet te doen maar kan ik meteen aan de slag. Word haar eerste keer over balkjes heen, dus ben benieuwd haha

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:54

Go fo it. Heb je dan ook al bedacht waar je wil aan werken met de balken?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:16

Ooh wat veel reacties dit jaar inderdaad :D wat leuk. Gelukkig nieuwjaar allen! hopelijk houdt dat mij ook wat gemotiveerd om te blijven reageren en aan doelen te blijven werken. Geloof dat Ghostattack al hetzelfde benoemde haha. Ga nu in ieder geval fanatiek van start in het topic maar of dat zo blijft.

Gisteravond al even helemaal bijgelezen, maar ook toen geen puf meer om te reageren.
Ik ben helaas wat minder gestart in 2023. Zat tot nu toe thuis met corona op de bank en flink ziek van geweest vorige week.... Gelukkig vanmorgen nog niet gehoest en ook geen loopneus meer *\o/* Hopelijk worden dit mijn 24 uur klachtenvrij :D
Heb mijn oud stalgenootje die me helpt met de trailer al geappt om vrijdag of zaterdag het oefenen weer op te pakken.

Verder staat ze nu na behandeling van de osteopaat, feestdagen en dus ziekte al bijna 3 weken stil. Dus hoop morgenavond ook weer even te kunnen rijden of longeren :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:24

Mijn januari-doelen zijn laag. Momenteel is mijn bak nog niet te doen, dus ik wil de lat niet te hoog leggen.

Jonique
- werken aan de hand; de zijgangen in stap scherper op de hulpen zetten (meer op lichaamshouding ipv zweephulp)
- Enkele longe; betere communicatie en scherper op de hulpen (dus minder geren van haar kant)
- Dubbele longe; meer balans en een rechtere pony

Lissy
- werken aan de hand; tempocontrole. Zorgen dat ze me niet voorbij gaat
- werken aan de hand; focus op de schouderplaatsing als voorbereiding op schouder binnen
- enkele longe; een goede basis leggen, dus nette rondjes kunnen maken 2 kanten op in stap/draf

Elevada
- op de dagen dat het kan met haar aan de hand werken en focussen op rechtrichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:49

Maartje_M schreef:
Lissy
- werken aan de hand; tempocontrole. Zorgen dat ze me niet voorbij gaat

Wij gingen gisteren een stukje aan de hand wandelen met onze merrie. Halverwege kwamen we een paard met ruiter tegen. Wordt madam toch ineens sterk en drammerig! Ze moest en zou achter dat paard aan. Stilstaan, omdraaien, maaien met haar achterbeen, abrupt een sprintje willen trekken. Het was een heel gevecht, maar gelukkig gaf mijn dochter niet op.
Dus we hebben nu doel 2: zorgen dat ze aan de hand braaf en bij ons blijft :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:21

Zo erg is het met Lis niet gelukkig, maar ze moet wel gewoon netjes voor me blijven (ik loop zelf achteruit als ik aan de hand werk, en dan dus voor haar hoofd). Ik werk alleen in de bak met haar, dressuurmatig, dus voor alle zijgangen straks is het wel fijn dat ze goed kan schakelen in tempo. Maar Lissy is pas 3 dus er zijn nog wat basisafspraken die we even goed moeten bevestigen :D

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:53

Beste wensen voor iedereen *D

Ben regelmatig de vorige topics tegengekomen. Dacht misschien is het wel leuk om ook eens mee te kletsen.

Ik vind het heel lastig om mij aan doelen/voornemens te houden, ben vaak te makkelijk. Enige wat wel altijd lukt is plezier hebben en die vind ik gelukkig het belangrijkst haha.

Vooral door de regen en wind is mijn motivatie erg ver te zoeken, probeer nu wel vaak te longeren wanneer ik geen zin heb om te rijden.

Mijn doelen (voor dit jaar):
- dressuurlessen!
- galopconditie verbeteren, hiervoor zou ik het liefst 1 keer in de week naar het strand willen.
- dressuurwedstrijden L2, misschien een keer M1 proberen als het goed voelt (mag in principe meteen M1 starten)
- L eventing debuut maken, waarschijnlijk eind van het seizoen
- meer punten in 1.00m halen, dromen om 1.10 te starten
- nog meer mooie ruiterpaden ontdekken

Dit zijn wij :D

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:23

Welkom!!
Ik herken het probleem van te makkelijk zijn helaas. Leuk paard heb je!!

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:42

Hoi allemaal. Dit zijn mijn doelen voor mijn shet en mij.

-balans verbeteren
-rugspieren en bilspieren kweken/meer gebruiken
-vaker naar andere locaties tochten maken
-kikometers blijven trainen/20-25km kunnen
-sulky proberen
-communicatie/plezier bij longeren verbeteren
-kunstje leren liggen!

Dat was het. Ik ben allang blij als een van deze doelen lukt,ik doe dit namelijk voor allebij ons plezier en om een gezonde sterke pony te krijgen.

Ben heel benieuwd!

Paar fotos van de floef hoe hij er nu bij staat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:42

Ik vind d later dit jaar altijd moeilijk on doelen te verzinnen.

Ik heb nu voor januari ook niet veel doelen, wil bij Betsy erbij van 3/4x in de week wat doen, ondanks dat het gaat regenen gewoon doen. Heb ze aan huis, dus is afzadelen en kan onder de douche.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:00

Ik heb even getwijfeld, ik ben meestal niet zo goed in actief blijven reageren in dit soort topics, maar ik wil toch meedoen. Al is het maar om voor mezelf een beetje overzicht te houden.

Ik heb sinds half november een vierjarige cruzado. Santos is ongeveer een halfjaar in Nederland, maar wel door degene van wie ik hem heb gekocht ingereden. Hij is een schat, maar wel een klein beetje aan het puberen. := Ook heeft hij pittige verlatingsangst, waarvan ik denk dat het o.a. komt door vrij veel verhuizingen in korte tijd (3 in een jaar) en dat een week nadat hij hier kwam één van de paardjes in de groep onverwacht is overleden. Dat leek een beetje de druppel, en sindsdien is het weer opbouwen en veilige zones uitrekken. Aan rijden begin ik nog even niet, ik wil hem eerst wat gespierder hebben en zelf nog wat gewicht kwijt zijn voor we daarmee aan de slag gaan.

Mijn doelen voor 2023:
- Alleen ontspannen op pad kunnen (wat misschien een vrij hoog ingestoken doel is, maar wie niet waagt, die niet wint)
- Zijn spieren lekker ontwikkelen.
- Santos op gewicht houden.
- Naarmate ik er bedrevener in wordt, steeds meer via R+ werken.
- Vanaf februari elke maand minimaal één les nemen. (december was zo duur, dat komt er deze maand even niet van... := )
- Een dagboekje bijhouden zoals ik dat een tijdje met mijn vorige paard heb gedaan. Achteraf is dat best nuttig.
- Niet vergeten te genieten, en foto's te maken!

Januari
- 2 keer per week longeren.
- 2 keer per week gymnastiserend werken aan de hand.
- Elke avond even stretchen met de oefeningen uit 'Hoe Beweegt Uw Paard?'.
- Aanleren op commando iets vasthouden, om onverenigbaar gedrag te kunnen vragen wanneer hij bijterig is.
- Zones in kaart brengen voor zijn verlatingsangst [groen-geel-rood] en proberen de groene en gele zones wat op te rekken en rood in te perken.

Dit is de stalbaby <3
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:52

marley93 schreef:
- Een dagboekje bijhouden zoals ik dat een tijdje met mijn vorige paard heb gedaan. Achteraf is dat best nuttig.
- Niet vergeten te genieten, en foto's te maken.

Dat vind ik wel een goed idee. Zeker van foto's krijg je meer gevoel bij wat er is bereikt. Moet ik ook maar gaan doen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 17:30

Ik gebruik dit topic ook als een soort dagboek, ik was verbaasd om te zien wat ik vorig jaar allemaal bereikt heb, en wat ik gedaan en gelaten heb. Dit topic is het leukst wanneer meer mensen dat doen! (geen verplichting natuurlijk, dit is juist een free format topic!)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:07

jazzejam schreef:
marley93 schreef:
- Niet vergeten te genieten, en foto's te maken.

Dat vind ik wel een goed idee. Zeker van foto's krijg je meer gevoel bij wat er is bereikt. Moet ik ook maar gaan doen.

Daar zijn ze ook nuttig voor, maar ik wil zelf vooral ook weer 'gewone' foto's gaan maken. Met mijn vorige paard heb ik dat het laatste jaar te weinig gedaan en daar heb ik nu wel een beetje spijt van.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:44

Vandaag hebben we balkjes gedaan met Demi. Dit doen we al wel een tijdje wat fanatieker. Plan is om daar wat meer uitdaging in te maken doormiddel van de afstanden tussen de balken te verkorten. Nu staan ze op een afstand dat ze er zowel in stap als draf als galop over kan. Vandaag was wel de eerste keer met vijf balken.

Afbeelding

Opzich heeft ze best wel een goed conditie, maar wordt makkelijk te dik van rijk ruwvoer. Dus daar zijn de teugels ook weer wat aangetrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:11

kitobeer schreef:
Go fo it. Heb je dan ook al bedacht waar je wil aan werken met de balken?

Ik heb Clara recht van de drafbaan gekocht en het enigste wat ze kon was rechtuit en half op z'n kop de bocht door :)) Qua dressuur rijden / gymnastiseren kan ze dus vrijwel niks maar dat is dus aan mij de uitdaging om haar alles te leren. Op dit moment kan ze een beetje een ok volte in stap :') Verder is ze echt een beetje een lange slungel, dus met de balkjes wil ik haar wat meer activeren in haar lichaam :)

Ging opzich wel oke met de balkjes. De afstand was misschien niet ideaal en ik had het idee dat ze ze niet zo goed kon zien in het donker. Dus even puzzelen wat werkt qua afstanden voor haar en met een beetje geluk komt er binnenkort eindelijk licht in de rijbaan.

Dat zijn handige balken jazzejam! Dan kun je leuk spelen met de hoogte enz :) Wat een leuk paard heb je, mogen inderdaad wel wat kilo's vanaf maar ze heeft een hele vriendelijke uitstraling

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:11

Flubberboot schreef:
Welkom!!
Ik herken het probleem van te makkelijk zijn helaas. Leuk paard heb je!!

Dankje!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:25

jazzejam, wat handig die balken zo! Dat lijkt me een heel zinvolle training.
En ook een paardje dat snel dik wordt zie ik. Lastig he... Tenminste ik vind het altijd heel lastig om haar af te laten vallen en als ze een oké gewicht heeft dan is het lastig om haar daarop te houden.

Piekosjj, wat pakt ze dat dan goed op voor een eerste keer. Dat de afstand dan wat lastig is, is niet zo gek.

Ik heb lang genoeg binnengezeten met corona en ga vanavond eindelijk weer van start met Elaya.
Besloten om in plaats van te longeren er gewoon op te gaan. Heel erg veel zin in en Elaya is onder het zadel toch niet heel anders als ze even heeft stilgestaan.
Helaas nu even mijn laptop inruilen voor de werklaptop voor een dagje werken, dat doe ik voor de zekerheid nog even een dagje vanuit huis ;)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:13

Felien_Kyra schreef:
jazzejam, wat handig die balken zo! Dat lijkt me een heel zinvolle training.
En ook een paardje dat snel dik wordt zie ik. Lastig he... Tenminste ik vind het altijd heel lastig om haar af te laten vallen en als ze een oké gewicht heeft dan is het lastig om haar daarop te houden.

Piekosjj, wat pakt ze dat dan goed op voor een eerste keer. Dat de afstand dan wat lastig is, is niet zo gek.

Ik heb lang genoeg binnengezeten met corona en ga vanavond eindelijk weer van start met Elaya.
Besloten om in plaats van te longeren er gewoon op te gaan. Heel erg veel zin in en Elaya is onder het zadel toch niet heel anders als ze even heeft stilgestaan.
Helaas nu even mijn laptop inruilen voor de werklaptop voor een dagje werken, dat doe ik voor de zekerheid nog even een dagje vanuit huis ;)

Op stal was de bak zeiknat dus ik baalde -O- Tot ik hoorde dat de eerste clubles uitviel en ik snel na werk nog even naar de binnenbak kon. Heb heerlijk alleen daar kunnen rijden. We hebben lekker rustig aan gedaan en vooral uiteindelijk in de stap haar goed los gewerkt.

Jullie vandaag nog wat kunnen doen? :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 04-01-23 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:15

Ik twijfel of ik er zo nog ff 1 ga longeren. Maar eerst nog even hooi geven en vuilnis doen. Dan zie ik wel of ik nog zin heb.

Heb er de laatste dagen veel gereden dus het kan een keer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:17

Robijntjah schreef:
Ik twijfel of ik er zo nog ff 1 ga longeren. Maar eerst nog even hooi geven en vuilnis doen. Dan zie ik wel of ik nog zin heb.

Volgde je ook heel lang in je eigen topic, maar bij jullie alles wel goed te doen dus nog in de bak? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:18

1 kant is nog helemaal droog, de andere kant wordt van het voorjaar aangepakt. Zand erbij heeft veel goeds gedaan!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:43

Hier hebben de paarden vandaag vrij. Morgen heb ik clubles :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 21:04

De regen heeft er hier voor gezorgd dat ik alleen met Stinky wat gedaan heb, tot grote frustratie van Madelief (letterlijk, ontblote tanden etc).
Maar ik ben heel blij, want wat we hebben gedaan is een zadel aangeschaft! 10 minuutjes proefgereden (hoort er helaas wel bij), hij liep echt fantastisch, we hebben zelfs wat bereikt, en ik kan niet wachten tot het zadel er is!