Als je grootste nachtmerrie ineens werkelijkheid wordt...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:21

Ania schreef:
Ik snap een ding niet, toen ik mijn DA belde dat Wybrun op 3 benen liep nadat hij zich verstapt leek te hebben werd nog net niet de noodtoestand uitgeroepen door ze, ik moest hem meteen brengen en binnen een uur had ik rontgenfoto's. Mijn DA zegt altijd; 3 benen is SPOED.
Ik begrijp niet goed dat jouw DA vanaf de melding tot aan vanmiddag 13:00 wil wachten terwijl jouw paard in pijn is en op 3 benen staat en daar ook nog eens een opgezwollen sprong bij heeft.
Maar goed, jouw DA kent jou en je paard en heeft waarschijnlijk dezelfde opleiding gevolgd als de mijne dus hij/zij zal wel weten waar ie mee bezig is.

Ik wens je heel veel sterkte toe en ik duim heel hard dat het meevalt.

Dierenartsen weten vaak ook wel bij wie er geld te verdienen valt.

prompter

Re: Als je grootste nachtmerrie ineens werkelijkheid wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:22

Oh gelukkig Fly_High, dat klinkt positief!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:25

Dat klinkt een stuk beter! En dat afvallen is altijd naar, ja. Pijn doet nare dingen met lijf, maar nu hopelijk gewoon weer beter en verwennen. Ik hoop dat het kdd zoiets simpels is en ook geen schade aan weke delen zit!

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:27

@fly_high

Ik heb 1,5 jaar terug ook een paard met flink weke-delen trauma gehad, liep ook op 3 benen, flinke zwelling, haren vielen zelfs uit na een week of 2 op dat been etc.
Duurde +- 3 maanden bij een wat ouder paard, 1 week pijnstillers + omeprazol gegeven om maagzweren te voorkomen.

Wilt niet zeggen dat het bij jou exact hetzelfde is, maar bij mij was het dus wel zo iets relatief simpels.
Laatst bijgewerkt door Pumpkinbroes op 19-08-22 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:28

Dat is alvast een positief bericht. Al moet je qua pezen/weke delen ook nog wel een slag om de arm houden.
So far so good.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 19:33

MyWishMax schreef:
Dat klinkt een stuk beter! En dat afvallen is altijd naar, ja. Pijn doet nare dingen met lijf, maar nu hopelijk gewoon weer beter en verwennen. Ik hoop dat het kdd zoiets simpels is en ook geen schade aan weke delen zit!

Ja ik vind het zo naar en bizar hoe hard het gaat! Hij is meteen ingevallen in de bovenlijn, doffere vacht, duidelijk pain face, als je hem zo zou zien zou je denken dat het een oud manegepaard is waar men niet te zuinig op is geweest :(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:38

Nou, dat klinkt toch helemaal niet zo deprimerend en rampzalig als gisterenavond! *\o/*

Nu maar duimen voor een schone echo en golledig herstel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:08

Fly_high schreef:
MyWishMax schreef:

Ja ik vind het zo naar en bizar hoe hard het gaat! Hij is meteen ingevallen in de bovenlijn, doffere vacht, duidelijk pain face, als je hem zo zou zien zou je denken dat het een oud manegepaard is waar men niet te zuinig op is geweest :(

Ik herken het, maar het knapt ook weer op hoor! Maar het maakt het extra rot,naast kreupel ook echt 'ziek' om te zien. Het is eigenlijk makkelijker als ze er nog uitzien alsof ze vol aan het werk zijn ofzo? Verwen hem maar, is ook goed voor jouw hart :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:28

Dat is voorzichtig positief TS! Nu de weke delen afwachten, keep fingers crossed.

Nu hopen dat hij snel weer wat eet.

Hoe gaat het nu met jou?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:03

Heel veel sterkte TS. Voor nu zit er niks anders op dan afwachten hoe het zich ontwikkeld. Dat er geen breuken of iets gevonden zijn en dat hij al iets beter stapt is toch (heel) voorzichtig positief.

Het is en blijft de vrees voor elke paardeneigenaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:22

Dat klinkt beter dan verwacht. Om de rest zou ik me niet te druk maken. Het trekt wel weer bij na dit alles.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:31

Sta je toevallig bij Stal Wassenaar in Noordwijkerhout.?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:36

Wat naar TS. Ik heb zoiets laatst ook gehad met mijne tijdens het rijden. Stond op 3 benen, been bungelde ernaast, ging er met geen mogelijkheid op staan. Terwijl ik aan het bedenken was wat ik moest doen (ik was in het bos), begon hij weer te lopen en niks te zien of voelen.... tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het nou was..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 11:39

Elco schreef:
Sta je toevallig bij Stal Wassenaar in Noordwijkerhout.?

Ik heb je een pb gestuurd!

Nog even foto vergelijking van donderdag vs vanochtend :o

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor schreef:
Hoe gaat het nu met jou?

Niet zo best, eerlijk gezegd voel ik me nog steeds enorm rot. En ook al zijn er mensen die willen helpen heb ik er best moeite mee om hulp te accepteren. Financieel wordt het sowieso geen leuk verhaal, maar losgezien daarvan... ik heb paar vrij zware jaren achter de rug, er staat waarschijnlijk genoeg op bokt over hoe ik als arbeidsmigrant in NL terecht ben gekomen met alle bijbehorende ellende. In die tijd was de hoop om ooit eigen paard te kopen een van de weinige redenen dat ik ben blijven doorbijten :o en nu met zoveelste tegenslag waar ik niet eens mijn schuld in kan vinden is het echt niet fijn. Dan vraag ik me af wat voor nut het heeft om te blijven hopen dat het ooit goed zal gaan...?

Ben ook best een stukje vertrouwen in mijn huidige stalkeuze kwijt, maar het is echt van kwaad tot erger in deze regio :n en zeker met een geblesseerd paard dat veel zorg een aandacht nodig heeft. Er is nog ongeveer 1 plek over waar ik de stalhouder 100% vertrouw maar het bedrag wat ik zou moeten ophoesten is momenteel waarschijnlijk boven mijn budget.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:45

Dat ziet er al veel beter uit hoor TS.
Neem jezelf niks kwalijk, de stal ook niet, zij kunnen er niets aan doen dat je paard zich verstzpt heeft ofzo.

Autumnn schreef:
Wat naar TS. Ik heb zoiets laatst ook gehad met mijne tijdens het rijden. Stond op 3 benen, been bungelde ernaast, ging er met geen mogelijkheid op staan. Terwijl ik aan het bedenken was wat ik moest doen (ik was in het bos), begon hij weer te lopen en niks te zien of voelen.... tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het nou was..

Nou hier ook zo'n geval gehad, paard schrok van ander paard, draait zich om en staat direct op 3 benen. 1 voorbeen bungelde ook maar wat en na 3 passen te manken liep hij toch weer op 4 benen. (ik keek verschrikt toe) Heb hem toen ook afgetast en nergens iets gevoeld van warmte verschil ofzo. Vraag me ook nog steeds af wat het was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:50

Wat een verschil zeg.
Ik begrijp dat je je grote zorgen maakte.
Maar in een paar dagen zulke enorme verbetering is enorm positief.

En je stal klinkt als een goede stal.
Hoe vervelend ook, ongelukjes gebeuren soms. Ook in een rustige groep.
Er hoeft maar een horzel te klieren waarvan ze raar weg draaien oid en het kan al een blessure zijn.
Gelukkig gaan de meeste over.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:34

Pff die eerste foto. Men wat dik.

Gelukkig gaat het de betere kant op. Nu nog met jou. :knuffel:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:36

Ongelukken gebeuren. Ook in stallen, dus het is nergens veilig. Je kan het zo veilig mogelijk maken, maar dat mn merrie 2mnd terug op 3 benen stond, moet echt door een stomme draai of te snel opstaan of iets zijn gebeurt.

Net als een periode met pech. Dat voelt altijd onrechtvaardig. Wij hebben echt veel pech en onnodig veel kosten gehad. En dan nog oudere paarden die snel achter elkaar hard achteruit gingen.....
Dan zie ik hoe anderen met hun paarden omgaan en denk ik er ook wat van.

Het zijn grote dieren en we kunnen ze niet 24/7 in de gaten houden, je kan ze niet vertellen wat ze wel of niet mogen, dus je moet ene deel echt loslaten en als het straks weer goed is, genieten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:44

Soms is er geen schuld maar is het gewoon echt pech!
Jij, ik, een paard, feitelijk ieder wezen kan letsel oplopen door een misstap, een uitglijder, een verkeerde draai etc.
Ga jezelf niet gek lopen maken :(:)

Het been ziet er veel beter uit!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:12

Fly_high schreef:
[knip]
Ben ook best een stukje vertrouwen in mijn huidige stalkeuze kwijt, maar het is echt van kwaad tot erger in deze regio :n en zeker met een geblesseerd paard dat veel zorg een aandacht nodig heeft. Er is nog ongeveer 1 plek over waar ik de stalhouder 100% vertrouw maar het bedrag wat ik zou moeten ophoesten is momenteel waarschijnlijk boven mijn budget.

Let erop dat je twee dingen goed uit elkaar houdt.

Enerzijds ga ik met Fransje23 mee; je kunt 5-hoog van het balkon vallen en alleen je pols breken maar je kunt ook van een stoeprandje vallen, hardstikke dood! Hoeveel pech of geluk kun je niet afdwingen.

Maar je moet altijd jezelf de vraag stellen: sta ik op de juiste plek voor mijn paard?
Ook al kan niemand er iets aan doen wat er gebeurt is; de wijze waarop ze omgaan met een ontstane situatie mag die vraag best triggeren.

Ik ben om die reden ooit weg gegaan op een plek. De laconieke wijze waarop men omging met een melding die vrij duidelijk op koliek kan wijzen (paard had z'n brokken niet gegeten waar hij dol op was) en dat IK degene moest zijn die de eigenaar ging bellen, was voor mij the limit.

Wij kunnen die vraag niet beantwoorden maar we kunnen je wel het advies mee geven: blijf kritisch!

Blijft over dat ik ook hoop dat het goed komt en wil je de wijsheid van de juiste keuzes toewensen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:15

Voorzichtig positief gelukkig en wat een verschil in zwelling zeg op de foto’s!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 14:24

@ikke dat is inderdaad ook waar ik op doelde met vertrouwen kwijt zijn :o

Dat mijn paard een misstap heeft gemaakt - terwijl de wei droog was, de kudde er rustig bij stond etc - dat is gewoon pech waar niemand wat aan kon doen. Ik verwacht namelijk zeker niet dat men pensionpaarden 24/7 aan een touwtje gaat vasthouden ingepakt in bubbeltjesplastic ;) Maar alle communicatie eromheen, vervolg... ik heb er momenteel geen gevoel bij dat mijn paard hier goed onder toezicht staat als ik er zelf niet ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:33

Dat is moeilijk beoordelen voor anderen. Je zegt zelf al dat je erg emotioneel bent en nu het dan tegenzit, ben je gevoelig.

Misschien kan je er met stal over praten? Desnoods gooi je alles er even uit en snappen ze het als ze zelf ook paardenliefhebber zijn.

Ik zie en hoor mn paarden 24/7. Ben er vannacht nog uit geweest omdat ik wat hoorde. Mijn ene veulen heeft de neiging te fietsen in zijn slaap en trapt dan tegen de wand als hij onvoordelig ligt.

Maar laatst loop ik de wei uit, mijn man is net 2 tellen binnen en voor mn neus trapt de merrie haar zoon per ongeluk. Ze trapt naar een vlieg of iets, hij loopt achter haar langs en stond op 3 benen en helemaal te trekken. Ik had echt een hartverzakking. Maar zelfs als je kijkt of erbij bent, kan je zoiets dus niet voorkomen.
Nu heb ik ze even op stal gezet, maar had ik het niet gezien, had hij weer gewoon rondgelopen en had ik het nooit geweten. ( want hij liep snel weer rond )

Soms is paarden houden echt niet leuk als er dingen gebeuren. Je houdt van ze en hebt er veel voor over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:36

Dat is niet fijn dat je nu dat vertrouwen mist. :(:) Heel naar eigenlijk.
Die zwelling was wel bizar zeg!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:01

Wat een verschil al. Ik ben oprecht blij voor je dat het niet ernstig is!