Afknappers op (pension)stallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:18

Ik knap af op stallen die zich niet aan de afspraken houden of dingen zelfstandig beslissen wat direct gevolgen heeft voor mijn nogal scherpe paard.

Of bijvoorbeeld weten dat ze doodsbenauwd is voor trekkers e.d. en dan toch pal voor de box vanalles met zo'n apparaat doen terwijl ze daar in staat. Paard helemaal van slag.

Eigenlijk is alles wat duidt op onvoldoende kunde en kennis mbt sportpaarden en het management daaromheen een ergenis :') Want die pensionhouders denken dat ze het heel goed doen, maar slaan regelmatig de plank mis omdat ze het simpelweg niet zelf ervaren hebben.

Inmiddels heb ik een super fijne plek gevonden voor de merries. Ze zijn er helemaal op hun gemak en de mensen zijn onwijs aardig. De bak is voor mij helaas aan de zware kant om met de wagen in te kunnen trainen, maar de rijvereniging is om de hoek dus dat is dan een goed alternatief.

kiki1976

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:48

Maar vergeet niet dat het voor een stalhouder ook geen werken is met pensionklanten met (met soms bizarre) eisen.
Dat heb ik op mijn oude stalling ook wel gezien.
* Mocht geen trekker op het erf rijden als haar paard buiten stond
* Zeuren over de koeien die buiten liepen, paard was er bang van. Zelfs eisen dat de koeien naar binnen gingen
* Paarden moesten van de weide af omdat hun wilde rijden en degene het paard dan drukker werd als de andere niet in de paddocks stonden.
* Eisen dat de paarden om 16.00 uur van de wei afgehaald werden op dagen dat degene wilde rijden met de avond (wetende dat ze vaak tot minimaal tot 19.00 erop bleven). En dan alle paarden moesten omdat die anders druk werd.

Laatst bij de kliniek. Paard stond aan de trailer vast en ik haalde de deken eraf. En ja ik ben soms nogal lomp in mijn dingen. Ik gooide deze zo over de laadklep heen. Paard die ruim 20 meter verderop stond ging compleet over de flos. Degene die het paard vast hield keek onwijs boos en trok haar mond open. En toen keek ze naar mijn paard, die stond gewoon geduldig te wachten. En viel bij haar het kwartje.
Later sprak ze me aan. Jouw paardje is echt nuchter, ze reageerde niet op de deken. Toen zei ze zelf, met sportpaarden zijn we soms echt wel te voorzichtig en moet alles wijken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:57

Haha die eisen van hierboven zijn echt heel bijzonder.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:07

Mijn afknappers op een rijtje:

- geen WC op het terrein
- dicht op zondag en feestdagen
- roken in binnenruimtes
- streng beleid m.b.t. verplicht bitloos / boomloos / ijzerloos / dekenloos "natuurlijk" paarden trainen, veel plezier als je het zelf zo wilt aanpakken, maar als betweter die niet van andermans paarden kan afblijven ben je voor mij hooguit strontirritant :')
idem voor stallen war DA eigenlijk niet welkom is omdat alternatief de voorkeur heeft :evaw:
- verbod op het inschakelen van eigen hoefsmid / instructie / DA
- stallen waar moeilijk wordt gedaan over springen en gaten in de bodem :+
- geen weidegang

@kiki1976 haha, ik zou ook best een lijstje kunnen opstellen van de meest bizarre verwachtingen van pensionklanten :P

Vooral uitspraken over zaken zoals "voldoende hooi" zijn tricky, ik ken heel veel eigenaren die het pas "voldoende" vinden als hun paard moddervet is.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 03-08-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:07

Valse beloftes, niets zo erg als dingen beloven die ze niet waar gaan of kunnen maken.

Stallen die beknibbelen op hooi en waar je geen hooinet mag vullen.

Stallen met hangende roddelende stalgenoten die het uiteraard beter weten, altijd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:11

Stalgenoten die jouw spullen gebruiken en de poets/wasplaats vies achter laten.
Stalgenoten die niet fatsoenlijk voor hun paarden zorgen
Gigantische troep in en rond de stal
Bak die nooit gesleept word

Ik sta op een fantastische stal maar het eerst punt komt daar wel voor helaas. Als staleigenaren zich niet aan de afspraken zouden houden zou ik snel weg zijn. Je laat daar in goed vertrouwen je paard achter dus ik wil ze gewoon kunnen vertrouwen. Gelukkig zelf nooit mee te maken gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:12

Fly_high schreef:
idem voor stallen war DA eigenlijk niet welkom is omdat alternatief de voorkeur heeft :evaw:

Dat eerste... bestaan dat soort stallen >;) :oo

Dat tweede vind ik ook altijd erg bijzonder.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:13

Het enige waar ik écht nooit wat mee zou kunnen is wel in de basis dat de pensioneigenaren geen hart voor de dieren hebben en er dus op zorg, voer, omstandigheden en dergelijke beknibbeld wordt. Gelukkig heb ik de mazzel gehad alle bizarre dingen hier me bijna niet voor te kunnen stellen :) Er zitten echt maffe eisen/regels en bijzondere figuren bij hier zeg.

Het is voor mij vooral een kwestie van een match zoeken. Met mijn oude wat zinnige merrie met kwetsbare gezondheid op 4 verschillende stallen gestaan. De ogenschijnlijk "perfecte" stal met 24/7 buiten in de groep met beschutting, voldoende ruwvoer, binnenbak e.d. faciliteiten, wedstrijden op het terrein en wat uitrijmogelijkheden was ze continu stuk en op de hobbel, waardoor voor mij het omgaan met de andere klanten met tegelijk haar managen lastig werd en ik veranderde in de pension-bitch met bizarre eisen :+ Goede wil van beide kanten, maar het paste echt niet dus verhuisd.

In principe staat ze nu op een stal met wat mitsen en maren die hier veel genoemd worden: geen beschutting buiten, wisselende tijden elke dag qua voeren/binnen- buiten zetten, veel verloop, in sommige periodes extreem veel drukte met recreanten incl kinderen die het gebruiken als hangplek, vaak daardoor ook veel onderling gedoe tussen stalgenoten. Maar paard is er zielsgelukkig en doet het goed, de mensen doen extreem hard hun best om maatwerk te leveren voor elk paard (en dat gebeurt dus ook echt), en ik ben er graag. Dus zijn het dan per sé afknappers? Uiteindelijk niet voor mij...

Met mijn jonge paard (haar dochter) paste het daar echter niet: de drukte en palaver daar was voor haar (= ons :D ) teveel waardoor we compleet blokkeerden in het werk. En ik op het vlak van dat paard weer veranderde in een pension-bitch met bizarre eisen :+ Dat paard staat nu bij een particulier in de achtertuin, ook daar niet perfect met wat dingen wat hier door veel mensen afknappers genoemd wordt (oa geen verlichting in de bak) maar voor ons als combi past het perfect :) Dus tja, de dames staan nu op verschillende plekken om de juiste match te kunnen hebben per paard/combi.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:17

Wanneer de paarden van de pensionklanten de hele dag buiten staan op een stuk schrale weide. Je vraagt of ze geen hooi buiten kunnen krijgen, nee teveel rommel.
Haar eigen paarden kregen uiteraard wel hooi buiten gevoerd.
Waarna mijn paard constant uitbrak op zoek naar eten.

Zeer zware mulle bak.

Binnen blijven bij regen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:38

fransje23 schreef:
Fly_high schreef:

Dat eerste... bestaan dat soort stallen >;) :oo

Dat tweede vind ik ook altijd erg bijzonder.

Ik ben er tot nu toe gelukkig maar 1 tegengekomen, mijn paard is met flinke wonden uit de paddock gehaald nadat die in het hek vast heeft gezeten, geen mooit beeld om te zien laten we het zo zeggen. Dan maar een dierenarts erbij gehaald :o

Ik ben vervolgens net niet uitgescholden door de staleigenaresse omdat dierenarts overbodig zou zijn geweest en ik de wonden maar met groene leem moest insmeren en nog iets van etherische olieen of aloe vera daarop doen :') En ik had het sowieso eerst met haar moeten overleggen voordat ik DA ging bellen ( terwijl het gewoon binnen reguliere openingstijden was... :? )

Het was in alle opzichten een hele bijzondere stal :Y) zelfs zoiets onschuldigs als foto's van de hoeven van je paard maken zonder overleg met de staleigenaresse was al onwenselijk met "hoezo vertrouw je MIJN hoefsmid niet?!" tot gevolg, laat staan iemand van buitenaf op het erf laten verschijnen. Dat was meteen de enige keer in mijn leven dat ik mijn paard ergens weggehaald heb zonder van tevoren te overleggen of me aan de opzegtermijn te houden :o
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 03-08-22 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:42

Voldoende hooi is in mijn ogen: paard staat niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer. Daar krijg je gewoon vroeg of laat medische problemen mee. Dus schrale weide of paddock zonder slowfeeders is echt een no go. Dat hoeven geen grote porties te zijn. En dat maakt het zo lastig voor pensionstallen denk ik. Die iets te dikke koudbloed wil je het liefst 7-8 kilo verdeeld over 5-6 voerbeurten geven. Maar dat ietwat schrale sportpaard kan prima zelf doseren en kun je wel gerust 2 grote porties van 6-7 kilo elk geven. Die eet niet alles in 1 keer op.
Als eigenaar van zo’n koudbloedige kliko heb ik gelukkig wel altijd een stal gehad waar ik de vrijheid en gelegenheid kreeg om dat stukje maatwerk zelf toe te passen. Ik vind dat je dat er dan ook voor over moet hebben en niet alles van een pensionhouder kunt eisen. Zeker als er gewoon veel verschillende paarden met andere behoeftes staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:43

Dat jij als eigenaar moet overleggen of je er een DA bij haalt is absurd. Jij betaalt dus jij bepaalt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:50

Geen eigen instructeur, hoefsmid of dierenarts mogen laten komen is voor mij ook een no-go. Klopt trouwens dat ik daarom ook weleens heb bedankt voor een stalling.
Dat hoort voor mij toch bij de basis waar je zelf over hoort te kunnen beslissen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:52

- Weinig stro in de box

- Wanneer er een plasje in de buitenbak lag je de bak al niet meer mocht gebruiken.

- Beperkte openingstijden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:56

Ineke2 schreef:
Haha die eisen van hierboven zijn echt heel bijzonder.

En weet je wat het ergste was, was niet eens 1 persoon.

Fly_high schreef:
Mijn afknappers op een rijtje:

- geen WC op het terrein
- dicht op zondag en feestdagen
- roken in binnenruimtes
- streng beleid m.b.t. verplicht bitloos / boomloos / ijzerloos / dekenloos "natuurlijk" paarden trainen, veel plezier als je het zelf zo wilt aanpakken, maar als betweter die niet van andermans paarden kan afblijven ben je voor mij hooguit strontirritant :')
- stallen waar moeilijk wordt gedaan over springen en gaten in de bodem :+
- geen weidegang

@kiki1976 haha, ik zou ook best een lijstje kunnen opstellen van de meest bizarre verwachtingen van pensionklanten :P

Vooral uitspraken over zaken zoals "voldoende hooi" zijn tricky, ik ken heel veel eigenaren die het pas "voldoende" vinden als hun paard moddervet is.

Kom maar op haha.
Ik denk dat het hier wel past gezien er sommige op afknappen op een stal.

Betreft het moeilijk doen over gaten in de bak na het springen. Kan je natuurlijk zelf netjes oplossen door even te harken zodat degene na jouw ook prima de bak kan gebruiken.
Ik vind het vreselijk irritant dat als ik daarna kom en eerst moet gaan harken omdat degene voor mij daar te beroerd voor is. Of het doorgeeft aan de stal eigenaar zodat deze kan slepen.
En ja hoor, wij springen ook.
Hier zelfs een lieve staleigenaar die als ze weet dat wij gaan springen (melden het vaak in de stal app zodat andere het weten en niet voor een verrassing komen te staan met een volgebouwde bak) de bak sleept en indien nodig beregent. Nadien harken we netjes de gaten weg of de stalhouder sleept deze nadien nog een keer.
Moet wel zeggen dat ik op een kleine pensionstal staat met totaal 9 paarden waarvan er 2 van de stal eigenaar

Geen eigen da (of überhaupt te moeten overleggen) instructrice, tandarts, hoefsmid is voor mij ook een no go

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:59

imaudy schreef:
Barbet schreef:
Ik was terug verhuisd naar de Veluwe na een studie.
Tijdelijk mijn paard toen op de plaatselijke manege/pensionstal gestald.
Wat echt een afknapper was, dat de eigenaresse er lievelingetjes tussen de pensionklanten op na hield.
En ze dan ook nog de paarden van die mensen ging voortrekken.
Bijvoorbeeld, zij zette de paarden van die mensen nog extra buiten op een stukje gras wat om de buitenbak was.
In het weekend was het terrein tot 17.00 open, maar de lievelingetjes mochten ook in het weekend na die tijd nog komen.
En zo waren er nog er nog wel meer dingen.
Ik ben daar een paar maanden geweest, maar het irriteerde me mateloos.
Zo snel mogelijk weg gegaan daar.

Ik vind dit opzich wat dubbel. Stel een stalhouder kan het met een paar klanten erg goed vinden. Als ze bevriend raken waarom zouden ze dan niet op andere tijden ook mogen komen?

Omdat het uiterst onprofessioneel is, om voor er voor klanten verschillende regels op na te houden. Je betaalt allemaal een bedrag om je paard te stallen. De regels gelden voor iedereen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:01

Stalgenoten met 4 paarden en 4 verzorgsters per paard. Het leek wel een fiets manege en ik wil gewoon weten wie er bij mijn paarden in het land komen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:03

los van de eisen die ik hebt over hoe mijn paard gehouden/verzorgd ect word:

Kantine/terras aan de rijbanen die altijd vol zit. Als ik voor publiek wil rijden ga ik wel op wedstrijd.

edit: Ik wil ook zelf kunnen bepalen welke DA/Hoefsmid/Instructeur/osteo ect er bij mijn paard komt, maar als stal eigenaar een nare ervaring heeft gehad met 1 van die en die specefieke daarom niet meer op het erf wil vind ik dat goed recht.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:16

Robijntjah schreef:
Absolem schreef:

Ah.. De bitloosboomloosijzerloosbrigade _O-

Ha herkenbaar. Hier een pp maar met dekens, scheren en ik rijd wedstrijden (met bit en boomzadel :+ ). Heerlijk.

Zoals het hoort en nodig is! +:)+

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:17

Zonnebloem92 schreef:
Plop1997 schreef:
Ik ken een staal waar ze:

-12,50 vragen om de bak af te huren als je met een instructie les hebt maar andere mogen dan wel gewoon bij rijden en als je geen les hebt hoef je geen bakgeld te betalen. Met als gevolg dat er dus weinig lessen worden genomen.

- 2 bergjes hooi per dag wat nog geen 5 kilo is voor grote springpaarden, als het niet genoeg is dan gooi je er toch 3 kilo sportbrok in?

- Officieel mag je natuurlijk niet roken maar iedereen rookt daar overal, ja ook in de binnenbak als er lessen zijn.

- Als er te weinig paarden zijn om in de groepsles mee te lopen moet je zelf maar kiezen of je dan toch het kreupele paard pakt of de les niet meedoet op eigen kosten.

Wauw dat is wel heel bizar.

Ja er is nog veel meer niet pluis daar. Soms zou ik willen dat er werkelijk gecontroleerd wordt op maneges/pensionstallen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:20

bettyvn schreef:

Kantine/terras aan de rijbanen die altijd vol zit. Als ik voor publiek wil rijden ga ik wel op wedstrijd.

edit: Ik wil ook zelf kunnen bepalen welke DA/Hoefsmid/Instructeur/osteo ect er bij mijn paard komt, maar als stal eigenaar een nare ervaring heeft gehad met 1 van die en die specefieke daarom niet meer op het erf wil vind ik dat goed recht.

Daar ben ik zeer zeker mee eens! Onze huidige staleigenaar heeft ook wel eens een lesgever weg gestuurd omdat hij met een grote mond het erf op kwam. Ja de stalhonden zijn waaks als er een vreemde het erf op komen en blaffen. Hij ging onwijs tekeer daarover en is toen verzocht te vertrekken en nooit meer terug te komen.
Degene die les had, had er alle begrip voor en gezocht naar een andere instructeur.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:32

Afknappers zijn voor mij dingen die zo raar zijn dat je ze van te voren niet zou kunnen bedenken :+
Maar verder vooral: niet zeggen wat je doet, en niet doen wat je zegt. Gouden bergen beloven als je komt kijken en dan nergens aan voldoen als je er staat.

Heel veel dingen die genoemd worden zijn wel gewoon deel van het stalbeleid. Ik vind het soms ook raar dat een stal maar moet meegaan in alle grillen van de pensionklanten.

Ik ben het niet eens met het beleid van 99% van de stallen, maar ik ga daar dus ook gewoon niet staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:00

bettyvn schreef:

Dat je geen "publiek"wilt als je rijdt vind ik wel een aparte eis.Ik stond ooit op een manege\pensionstalling waar ook een amazone was die niet wou dat er iemand aan de kant zat of in de kantine (die vol zicht had op de rijbaan, wel hoger en met een glasruit ertussen).Als zij reed dan mocht er niemand kijken.Wat daar uiteraard absoluut niet praktisch uitvoerbaar was!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:02

Bij het zoeken naar stalling ook 2 mooie plekken gevonden die ik hierom heb laten staan;
- Op zondag mocht je nog net wel naar de stalling komen, maar dan moest je stil en snel zijn. Je mocht niet met je paard het erf af. Het was een stal waar je zelf moest mesten, maar dat mocht dan ook niet op zondag
- Voer werd door stal zelf geregeld. Je hoefde ook niet door te geven hoeveel ze moesten hebben 'want dat zagen zij beter dan wij'. Ook vonden paarden het daar helemaal niet leuk om buiten te staan. Dus ze werden vaak wel buitengezet, maar als ze dan bij het hek gingen staan, werden ze direct weer binnen gezet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:03

Ik vond het heerlijk, de grote manege met 3 binnenbakken waarvan eentje aan de kantine. Die ene had ik vaak voor mij alleen, omdat de rest liever uit het zicht reed :))