Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:59

Olst zou ik inderdaad ook niet heen gaan.

MelissaV

Berichten: 3604
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:11

Is al vermeld door TS dat paard niet in NL staat :)

Lizenlotte
Berichten: 418
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 14:24

Karrij en diesuus wat naar dat jullie zo'n slechte ervaring hebben gehad met de verkoopster in Olst.
Deze staat niet in Olst, zelfs niet in NL idd zoals MelissaV al aan geeft.

Eatshay Het paardje is nog maar net 4 geworden, pas vanaf 3 mogen ze aan een feldtest meedoen geloof ik? deze vrouw haar man was ongeneeslijk ziek en is een paar maanden geleden overleden. Niet zo heel gek denk ik dat een paard dan minder getraind word als anders en je het niet aanmeld voor een feldtest, als die er al zijn geweest want ik heb bij geen 1 paard van deze leeftijd een uitslag van de feldtest gezien volgens mij. Het zou dus ook maar zo kunnen dat de corona ook roet in het eten heeft gegooid denk ik dan. De vrijheidsdressuur doet ze al van veulen af aan met het paard, dat is niet iets van het afgelopen jaar.
De eigenaresse weet dat ik vrij heb genomen van werk en dat mijn instructrice ook een dag vrij heeft gemaakt voor deze bezichtiging ( het is nl bijna 3 uur rijden enkele reis ) dus als je het paard dan toch aan een ander verkoopt voor ik bij je ben geweest dan ben je wel een heel erg asociaal persoon, en dat verwacht ik echt niet van een oudere dame.

Sissle ik heb geen fokplannen met de merrie, wil er een therapiepaardje van maken. Dat ze niet is aangeboden voor de feldtest is voor mijn doel dus niet interessant, voor de prijs dan weer wel natuurlijk.

Pmarena de prijsindicatie van 5-10 k heb ik idd van de verkoopster zelf gekregen, en ja even oude Freibergers die wel voor de kar kunnen lopen worden voor veel meer aangeboden, meestal boven de 15k. De goedkoopste merrie die ik heb gezien staat te koop voor 13,5. Ruinen zijn wel goedkoper te vinden, maar nog boven de 11k..

thequeensmum
Berichten: 3606
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:43

Uiteraard weleens gehoord van de Freiberger, maar nooit geweten dat het zo’n leuk en veelzijdig paard is. Ik ben niet op zoek naar een paard, maar mocht dat wel zo zijn dan zou ik een Freiberger zeker overwegen. Bouw, lekker stevig, en karakter, cool, is toch heerlijk als je recreatieruiter bent?

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:28

truus1957 schreef:
Uiteraard weleens gehoord van de Freiberger, maar nooit geweten dat het zo’n leuk en veelzijdig paard is. Ik ben niet op zoek naar een paard, maar mocht dat wel zo zijn dan zou ik een Freiberger zeker overwegen. Bouw, lekker stevig, en karakter, cool, is toch heerlijk als je recreatieruiter bent?


Tja, dan kun je ook "gewoon" een Gelders paard kopen hoor. Of een willekeurig koudbloedpaard. Of een braaf uitgevallen sportpaard. Of e-pony.

Freibergers zijn heus leuk, maar niet zo onderscheidend van andere rassen dat ze hun hoge prijs rechtvaardigen.

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:14

Mwa ben ik niet met je eens Dees... we hebben 2 freibergers staan... eentje is 2 jaar geleden als 3 jarige gekomen en 1 is afgelopen oktober gekomen en is nu 7... we hebben heel wat jaren paarden ervaring... en het zijn echt heerlijke paarden... we hoeven niks anders meer dan de Freibergers... dat ze afgeschilderd worden als 100% bomproof is overigens onzin..
De nu 5 jarige is dat niet... bij gebrek aan "levenservaring"... is hij soms toch echt onder de indruk van dingen die je tegen komt in het leven :) maar over het algemeen met omze ervaring prima te handelen... beginnerspaarden zijn het echter niet... Wel zijn de 2 die wij hebben, gevoelige en zeker voor Friebergers sensibele paarden... (het zijn wel dressuur gefokte paarden... wellicht dat dat uitmaakt...)

Ts... neem via de Facebook groep eens contact op met margot... zij heeft ontzettend veel kijk op de bloedlijnen... en kan je vertellen of het dier wat je op het oog hebt overeenkomt met de karakterlijnen waarop gefokt is...

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:18

In Duitsland drijven ze de prijs ook wel wat kunstmatig hoog hoor.
De exemplaren bij ons op stal gaan inderdaad wel eerder voor 15.000 of meer maar die zijn volledig verkeersmak, klaar voor een proefje onder het zadel, betuigd, braaf met verladen en voor de Feldtest geslaagd.
Ik zou zelf ook geen paard willen die de test al gelopen heeft (dat doen ze als 3 jarige) vanwege de leeftijd maar dat speelt wel een rol in de prijs.
Die paarden zijn immers 6 maanden door een profi gereden en betuigd.
De zware types brengen gemiddeld ook minder op.

Even een willekeurig voorbeeld dat ze echt niet allemaal boven de 10.000 kosten (hele link kopieren):

https://www.anibis.ch/de/d-tiere-~-tierzubehör-pferde-kaltblüter--935/wallach--43366830.aspx?fcid=935&pi=1&ps=20&pr=1

Lizenlotte
Berichten: 418
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 17:33

Ik zie het idd, maar dit is een ruin wat al minder opbrengt dan een merrie en deze staat nog in Zwitserland, hoe hoog zijn de Importkosten die er nog overheen komen? Voor het paard waar ik ga kijken hoef ik geen Importkosten meer te betalen.

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:44

Importkosten zijn de BTW. Transport is ook geen 1000 euro.
De meeste verkopers geven je 2 rekeningen, een btw rekening en dan de rest.
Ruinen zijn niet goedkoper. Juist merries zijn moeilijker te verkopen aan particulieren.

Ik wil je nergens vanaf praten trouwens, maar klakkeloos 10.000 bieden zou ik niet doen.

Ga eerst gewoon maar eens kijken en proefrijden.
Net zo goed is ze helemaal niet braaf. Er zijn ook zat freibergers die met geen goed fatsoen door de baan te rijden zijn vanwege bakkabouters.

Laibadji

Berichten: 1690
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:34

Neon schreef:
Mwa ben ik niet met je eens Dees... we hebben 2 freibergers staan... eentje is 2 jaar geleden als 3 jarige gekomen en 1 is afgelopen oktober gekomen en is nu 7... we hebben heel wat jaren paarden ervaring... en het zijn echt heerlijke paarden... we hoeven niks anders meer dan de Freibergers... dat ze afgeschilderd worden als 100% bomproof is overigens onzin..
De nu 5 jarige is dat niet... bij gebrek aan "levenservaring"... is hij soms toch echt onder de indruk van dingen die je tegen komt in het leven :) maar over het algemeen met omze ervaring prima te handelen... beginnerspaarden zijn het echter niet... Wel zijn de 2 die wij hebben, gevoelige en zeker voor Friebergers sensibele paarden... (het zijn wel dressuur gefokte paarden... wellicht dat dat uitmaakt...)

Ts... neem via de Facebook groep eens contact op met margot... zij heeft ontzettend veel kijk op de bloedlijnen... en kan je vertellen of het dier wat je op het oog hebt overeenkomt met de karakterlijnen waarop gefokt is...

Ben ik blij dat ook eens een ander dit neerschrijft. Je beschrijft net mijn 2 Freibergers :')

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:31

@Lizenlotte, ik heb even ter interesse het hele topic gelezen incl. de onzin reacties helaas....

Er worden hele goede tips gegeven en vooral die van Sizzle piekt er bovenuit, na haar reactie zou ik zeker niet het dak van de vraagprijs bieden van de verkoper, ze geeft een richtprijs al vind ik die er ver van elkaar af liggen.

Ik zou eerst eens gaan kijken en voelen hoe het klikt met elkaar, en na alle info uit dit topic zou ik een bedrag bieden tussen de 6 en de 7 niet meer ze kan dan zelf met een tegenbod komen.

ward
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:38

In België ook de mogelijkheid gehad om zo een paardje te kopen. Was 5 jaar, merrie met stamboek. Zij vroeg er 7.500,00 euro voor.

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:16

De veldtesten zijn met corona gewoon doorgegaan hoor. Trouwens worden ze doorgaans op 3jarige leeftijd op de veldtest aangeboden. Iemand zei hierboven dat dat niet zo veel voorstelde? Te vergelijken met een Bproefje denk ik ? Ze worden onder zadel en voor de wagen voorgesteld. Daarbij wordt ook gekeken naar het gedrag.

Laibadji

Berichten: 1690
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:38

De veldtesten in België zijn doorgegaan. 1 in Wallonië en 1 in Vlaanderen (daar was ik zelf ook aanwezig)

De test stelt inderdaad niet veel voor. De ingespannen test is een b proefje. Het rijden onder het zadel is geen proefje enkel de gangen laten zien. Stelde niets voor. Daarnaast ook nog exterieur keuring. Onze fokker is er geen voorstander van omdat hij de paarden te jong vindt. Wij zijn niet geweest met onze jonge merrie ondanks dat het een mooie verschijning is met goede afstamming. Mentaal was zij hier nog niet klaar voor.Dus al dan niet veldtest zou ik niet zo belangrijk vinden. Wel of het eerder een hete/ wakkere Freiberger is of eerder een rustig type. Ga zeker niet uit van het verkoopspraatje dat Freibergers allemaal heel braaf en werkbaar zijn. In de realiteit is dit toch anders hoor en hebben ze een correcte eigenaar nodig. Het zijn geen sulletjes maar krachtige paarden die niet dom zijn.

Kijk vooral naar karakter en werkwillgheid. Dat zou voor mij vooral de prijs mee bepalen naast gezondheid en klinische keuring/ röntgenfoto's.

Lizenlotte
Berichten: 418
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 08:07

Karakter is voor mij idd het allerbelangrijkste, en de click moet er zijn natuurlijk. Vandaag ga ik op date met haar dus ik zal vanavond laten weten hoe die verlopen is en of het een yes is of toch niet. Bedankt voor jullie antwoorden in elk geval!

Anoniem

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:19

Spannend! Veel plezier!

thequeensmum
Berichten: 3606
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:39

Ik duim ( en ben reuze nieuwsgierig :) )

Slmt9

Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:50

Lizenlotte schreef:
Karakter is voor mij idd het allerbelangrijkste, en de click moet er zijn natuurlijk. Vandaag ga ik op date met haar dus ik zal vanavond laten weten hoe die verlopen is en of het een yes is of toch niet. Bedankt voor jullie antwoorden in elk geval!


Leuk, heel veel plezier. Laat je ons weten hoe het was? :D

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:49

Spannend! Hopelijk veel wijzer na je date :j

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:26

Veel plezier straks!

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:28

Oh spannend ! Succes !!

_Mars

Berichten: 489
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:56

Ben ook echt super benieuwd!!

Santos_05

Berichten: 3104
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:31

Je betaald idd makkelijk 2500 euro aan import, administratie en transport kosten voor een 3 jarige vanuit Zwitserland.

Wij hebben 3 Freibergers.Link naar onze paarden in onderschrift, dan kan je een indruk krijgen van hun karakter.

Natuurlijk blijven het paarden, maar ze leren makkelijk, zijn nuchter, ze worden gefokt op veelzijdigheid. Er wordt steeds meer sportgericht gefokt, maar nuchterheid en veelzijdigheid blijft belangrijk voor de fokkerij.

10000 euro is zeker niet te duur voor een Freiberger die niets mankeert.
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 16-05-22 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:07

Santos_05 schreef:
Je betaald idd makkelijk 2500 euro aan import, administratie en transport kosten voor een 3 jarige vanuit Zwitserland.

Wij hebben 3 Freibergers.Link naar onze paarden in onderschrift, dan kan je een indruk krijgen van hun karakter.

Natuurlijk blijven het paarden, maar ze leren makkelijk, zijn nuchter, ze worden gefokt op veelzijdigheid. Er wordt steeds meer sportgericht gefokt, maar nuchterheid en veelzijdigheid blijft belangrijk voor de fokkerij.

10000 euro is zeker niet te duur voor een Freiberger die niets mankeert.


Echter is het niet normaal om die kosten mee te rekenen als het in de EU gefokt is. Immers betaal je op een EU gefokte Quarter ook geen extra duizenden Euro‘s omdat je niet meer hoeft te betalen voor import.

De BTW is de grote klapper, maar een Duitse fokker is al in de EU zone en de prijs aanpassen op het feit dat de koper anders BTW moet betalen vind ik nogal… Het is anders als het om een handelaar gaat die de importkosten doorberekend. Maar die komen ook niet op zoveel kosten per paard, want die halen meestal zelf een stapeltje veulens op.

Voor mij zou de opleidingsgraad veel bepalend zijn. Als het dier net krapjes aan beleerd is dan zijn er amper kosten gemaakt en dan betaal je dus enkel voor exclusiviteit.

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:10

Een 3 jarige onbeleerde zou dan zonder transport kosten al 7.500 euro moeten kosten.
Tja, noem mij maar een krent hoor... maar ik vind dat gewoon echt wel erg duur voor een E-pony. Ook al zijn ze nog zo in de mode.