Paardenoppas hoeveel vragen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MeiLi

Re: Paardenoppas hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:23

Voor al dat werk wat je moet doen vind ik dat je best 150 euro mag vragen maar ik vind ook dat 4 keer per dag wel heel veel is om naast je baan dat te doen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:29

Gaan ze er vanuit dat je 4x per dag komt of heb je zelf bedacht dat dit nodig is?
Misschien eerst samen bespreken wat ze precies verwachten en hoe vaak, en dan de prijs afspreken.
Bijvoorbeeld ook over wel of niet weide mesten, wat hier al genoemd wordt.

Op basis van wat we nu weten vind ik 150 niet veel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:30

Wanneer wij op vakantie gaan komt hier iemand voor de 5 paarden, 2 koeien, geiten, kippen en honden. Ze mag in huis, heeft een sleutel. Soms blijft ze slapen, soms niet. Wij hebben €200 per week afgesproken.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:35

Volgens mij is het probleem ook niet dagelijks naar de paarden gaan en tevens de andere dieren ter plekke verzorgen. Het gaat vooral om de huidige dagroutine van de dieren en het meermaals voor en na werk er naartoe moeten. Voor elke dag een keertje langsgaan en de dieren verzorgen zou TS volgens mij ook niet moeilijk doen. Een keertje een druk weekje dat wel gevuld is met veel buiten zijn en paarden moet kunnen. Maar 4x per dag is echt een hele grote belasting naast je fulltime baan. Dat kost veel extra tijd, energie en benzine. Daarnaast doe je je thuisfront ook ff tekort om de dieren van een ander zo intensief te verzorgen.

Suggesties zoals dat TS vanwege de kleine afstand maar op de fiets moet gaan, zodat de eigenaren op vakantie kunnen en niet meer onkosten hoeven te vergoeden vanwege een dagroutine die zij voor hun dieren hebben gekozen, zijn natuurlijk bespottelijk. Kunnen zij niet iets regelen met de buren? Dat de buren bijvoorbeeld een voerbeurt overnemen en/of buiten zetten? Verzorging overnemen van meerdere dieren in eigen beheer is gewoon een flinke verantwoordelijkheid en veel intensiever dan 1x per dag naar 1 bijrijdpaardje op een pensionstal. Als 1 van de dieren ziek wordt of iets sloopt ben je ook degene die alles op kan vangen. Dan sta je bijvoorbeeld ook nog een hek te repareren naast de reguliere klusjes. Of is daar iets anders voor geregeld? Ik zou €150 voor vertrouwde verzorging van mijn dieren aan huis en in hun huidige routine een koopje vinden.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:37

Wij hebben ook paarden aan huis, maar ik zou ook nooit van iemand verwachten dat die 4x per dag komt opdraven als wij op vakantie zijn. Ik probeer het dan juist zo te regelen dat 1x per dag even komen checken of alles in orde is en voeren voldoende is. Paarden blijven dan snachts op de weide, zodat er niet binnen en buiten gezet moet worden. De weide wordt dan ook niet uitgemest, dat doen wij dan wel na de vakantie. Degene die bij ons paarden komt verzorgen, heeft zelf ook dieren. Als zij op vakantie gaan, zorgen wij daarvoor. We helpen elkaar ook af en toe bij grotere kluswerken ed, heel fijn.

Als het beperkt zou blijven tot max. een half uurtje per dag, en het om een vaste bijrijder gaat die gratis mag rijden, zou ik het misschien ook eerder als een vriendendienst zien. Uiteraard zou ik dan achteraf een leuk cadeautje voorzien.

Maar als ik iemand zou willen die alle taken zou doen die TS moet doen, zou ik daar ook sowieso een vergoeding voor aanbieden, 150 EUR voor 8 dagen lijkt me dan echt niet gek.

Succes met het bespreken TS, dit zijn lastige zaken, zou spijtig zijn als de onderlinge relatie daardoor moeilijker zou worden.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:44

Wij hebben als we op vakantie gaan altijd een vriendin/bijrijdster die bij ons in huis komt en voor de dieren zorgt. Ze doet dit als vriendendienst maar als wij 10 dagen of langer weg zijn krijgt ze hier van ons wel iets voor wat omgerekend 150-200 euro waard is. Vind dat ook wel echt minimaal en zij heeft hier veel meer tijd voor dan jij naast je fulltime baan.

Vergis je niet hoor... het is echt heel zwaar naast een fulltime baan om dit er 'even' bij te doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:48

5 euro per dag geef je aan een 13 jarige die een heitje voor een karweitje voor je doet. Of je hond uitlaat iedere dag.

Maar 3x per dag heen en weer rijden en er 3 uur kwijt aan zijn, mag toch wel beter beloond worden. Ik vind 150 euro echt geen idioot bedrag!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:22

Wouw, als ik toch eens iemand kon vinden die ik ken en vertrouw, een week lang 2 tot 4 keer per dag voor mijn paard en shetlander zou willen / kunnen zorgen, dan zou ik daar zeker 150 tot 200 euro voor over hebben.

Omdat ik zelf die persoon niet heb, ben ik al 15 jaar niet meer op vakantie geweest.

Ik vindt het gevoel dat er voor je dieren gezorgd wordt en dat er wordt ingegrepen wanneer er iets is, het geld zeker waard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:09

4x per dag naast full-time baan is niet te doen...

Als je nou vakantie ging vieren in het huis en dan de paarden doen, als of je zelf even "paard aan huis" hebt was het heel anders geweest dan nu naast je werk.

Ik snap wel dat ze schrikken van het bedrag. Denk dst ze het eerder als vriendendienst zie omdat jij hun paard al bij rijdt en dst werk er dan standaard al bij hoort.

Hoe vaak rijd/verzorgster je normaal al per week?

Ik heb ook paarden aan huis. Ook enkele pensionpaarden. Op doe het Samen basis. Dat betekent dst als ik weg ga, andere stalgenoten extra bij moeten springen en als zij op vakantie gaan ik hun beurten er bij heb.

Hier zijn 3 beurten per dag maar door het rooster en meehelpen eigenaren en stalhulpen hoeft de oppas over het algemeen niet alle 3 de beurten te doen.

De afgelopen 3 jaar paste een vriendin/ 1 van de lease/pensionklanten op de paarden. Voor haar was het heerlijk om vlak bij de paarden te zijn en even "vakantie" te vieren in ons huis.

Ik geef wel altijd een aardigheidje voor de extra beurten die ze doet. Maar dat is voor weekendje of kleine week ook iets van €20,- tot €50,-

Tip voor de eigenaren van je bijrijdpaard: er is een facebookgroep waar mensen elkaar vinden die vakantieoppas zoeken in ruil voor vakantie in hun huis. Zonder bijkomende kosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:15

Wij hebben trouwens hulpen op stal, als ik daarmee de beurten vol krijg kost me dat 20 euro per dag. €10,- ochtendbeurt per beurt en voor de middag en avondbeurt €5,- per beurt.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:17

Ik heb 2,5 maand in het huis van de eigenaar van mijn lease paard gezeten. Voeren ochtend en middag was verdeeld. Avond was altijd mijn taak. Ook hoorde het uitlaten etc van de hond erbij. Dit was naast mijn fulltime baan.

Hier heb ik toen €500 voor gekregen. Dit is uiteraard niet écht een vergelijking. Maar ik denk dat als je mensen uit de brand helpt & ze je dankbaar zijn die €150 ze echt niks zou moeten uitmaken..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:49

Ik vind 150 eigenlijk ook een net bedrag, ook als vriendendienst.. met de taken die je moet doen. Zeker naast je fulltime baan is het veel werk! Maar het klinkt in die zin natuurlijk best een hoop geld, maar ik vind t wel reëel!

Het zou mij persoonlijk er niet eens om gaan of ik de kosten eruit haal, maar vooral de waardering. Ik vind 40 euro dan persoonlijk wel heel makkelijk. Dan voel ik me meer gewaardeerd als ze me meenemen voor een etentje ofzo denk ik.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:07

Waarom lees ik zo veel over brandstofkosten :') pakken jullie echt allemaal voor 3 km de auto?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:14

Speirs schreef:
Waarom lees ik zo veel over brandstofkosten :') pakken jullie echt allemaal voor 3 km de auto?

Nou, wel als je 4x op en neer moet vanuit werk ja

Ik vind 150€ geen gek bedrag, voor niks gaat de zon op. Wij betalen €10 per dag voor onze 2 katten. Zit niet eens werk bij zoals jij zou moeten doen. Die mensen van je verzorg paard hebben het goed bekeken….

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:18

Speirs schreef:

Yep, helemaal als ik 4x per dag 6km moet fietsen, die tijd en energie komt nog weer boven die 3 uur werk per dag erbij.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-03-22 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:20

Speirs schreef:

Mjah ik zelf wel, want ik zou echt niet 4x op en neer gaan lopen en ik kan niet fietsen.

Maar naast 40 uur werken is het toch niet gek om met de auto te gaan?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:23

Speirs schreef:

Ja, voor en na m’n werk absoluut! Ben op kantoor al genoeg tijd kwijt van m’n dag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:41

Heb “vroeger” jaarlijks een week vrij genomen om op ong 15 paarden / huis / honden te passen. Kreeg ik dan een etentje bij de Chinees voor. Mijn paarden stonden daar ook gestald.
Vond dat toen niet erg en wel een leuke afwisseling voor mij en gunde het de stalhouders om even weg te zijn.
Aantal jaren gedaan en op een gegeven moment gezegd: dit jaar niet. Was een drukke tijd op het werk en kon het slecht combineren. Voelde ook iets te vanzelfsprekend inmiddels. Heb het daarna ook niet meer gedaan.

Je moet denk ik niet te ingewikkeld maken. Het is uiteindelijk niet jouw probleem. Als jij 150€ redelijk vindt dan kan je dat gerust vragen. Je bent een vertrouwd persoon voor ze, dat geeft voor hun ook rust. Het kost je naast je werk best veel tijd die je niet thuis kunt zijn. Met 150€ kan je nadien iets leuks gaan doen met je vriend!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:48

Is dit niet gewoon een take it or leave it vraagstuk?

zij vragen oppas. Jij zegt: ja, maar ik wil er xxxx bedrag voor hebben. Of je zegt: nee, ik heb het te druk/ komt niet uit.

Bij de optie 'nee' of 'te duur' gaan ze op zoek naar een andere oppas.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:04

Eerlijk zou ik dit ook gratis doen.

Je rijdt al 2 jaar gratis op hun paard, dat kost hun meer dan die dag de stal doen en wat mest opruimen, dus dan een weekje oppassen zou voor mij geen probleem zijn, maar dan zou ik gewoon bespreken dat je voor het werk en na het werk langs gaat. Niet meer.

En 3u werk om 4 stallen te mesten en konijnen en kippen te voeren lijkt me een beetje overdreven.
4 stallen mesten kan je in een goed half uur, en de rest lukt ook wel in dezelfde tijd, dus moet je op 1.5uur toch wel alles rond krijgen, want ik veronderstel dat ze zelf wel zorgen dat alles proper is en niets grondig gepoetst moet worden die week.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:17

tengeltje11 schreef:
Eerlijk zou ik dit ook gratis doen.

Je rijdt al 2 jaar gratis op hun paard, dat kost hun meer dan die dag de stal doen en wat mest opruimen, dus dan een weekje oppassen zou voor mij geen probleem zijn, maar dan zou ik gewoon bespreken dat je voor het werk en na het werk langs gaat. Niet meer.

En 3u werk om 4 stallen te mesten en konijnen en kippen te voeren lijkt me een beetje overdreven.
4 stallen mesten kan je in een goed half uur, en de rest lukt ook wel in dezelfde tijd, dus moet je op 1.5uur toch wel alles rond krijgen, want ik veronderstel dat ze zelf wel zorgen dat alles proper is en niets grondig gepoetst moet worden die week.

Het is incl. reistijd die 3 uur en het land ook nog mesten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:29

Maar het is 3km verder… das 5 min met de auto.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:39

tengeltje11 schreef:
Je rijdt al 2 jaar gratis op hun paard

Vind ik op zich in de paardenwereld ook zo’n apart iets. Dat iemand die voor jou één of meerdere dagen je paard bijrijdt of verzorgt hier ook nog eens voor zou moeten betalen…dat zou toch andersom moeten zijn. Ze helpen jou immers… Maar dat is een andere discussie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:42

tengeltje11 schreef:

TS moet 4x per dag er heen en naast de stallen 3HA land uitmesten elke dag + andere dieren verzorgen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:58

Fitzroy schreef:
Maar het is wel TS’s bijrijdpaard, hè? En ik weet niet of ze dat voor niets doet, daar ga ik nu maar even vanuit, maar dan vind ik ook dat je het een beetje als vriendendienst moet zien. Dus benzinekosten en wat extra.

Zo zou ik er ook in staan. De (benzine)kosten vergoeden zou ik voldoende vinden.
Ik doe graag iets voor een ander. Helemaal als iemand ook goed is voor mij.