Elisa2 schreef:Bosal heb ik begrepen is absoluut niet geschikt voor beginners, ik heb een paard gehad die ermee gereden was. Maar ik reed die zelf liever op touwhalster of bit, dat kon ook in dit geval omdat deze zodanig was afgericht zonder contactteugel. Hier betekende iets druk op de voorkant juist harder gaan in tempo. Totaal anders afgericht dan een dressuurpaard. (was gangenpaard) Dit was voor mij minder verfijnd rijden dan op een fijn afgericht dressuurpaard.
Zeker, met loslaten bedoel ik absoluut niet alles losgooien en contact te verliezen; het openen van de hand valt daar al onder.
Jammer genoeg zijn er over de bosal enorm veel misverstanden; een bosal is net zo geschikt voor een beginner als een trensbit

. Ook met een trensbit zal er met verstand gereden moeten worden en met de juiste begeleiding en dan mag je ook niet trekken, net als met een bosal. Mooie van een bosal is dat een ruiter ook meteen leert om met gewichts en been hulpen te rijden

. De verhalen over gebroken neuzen met bosals mogen naar het Rijk der Fabelen worden verwezen; een goede bosal is zacht en flexibel en bijv. veel zachter dan de gemiddelde sidepull. Een verkeerde bosal daarentegen, die niet past, van het verkeerde materiaal is gemaakt en niet goed is gevormd, ja , dat is een ander verhaal. Dat is hetzelfde als een paard met een ondeugdelijk, slecht passend bit rijden; dat werkt ook niet of zal schade berokkenen.
Overigens rijd ik mijn paard op bosal vrijwel altijd met licht contact maar zonder contact ( en dan dus echt met losgegooide/ zonder teugel

) "doet" hij het ook.