Moeilijke keuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:29

gillian schreef:
Amber_anne schreef:
Het siert je dat je deze verantwoordelijkheid wilt nemen. Hoe vaak belanden dit soort paarden wel in de handel en hoor je iedereen roepen dat je als eigenaar een andere keuze had moeten maken.

Precies dit. Dat wil ik echt koste wat kost voorkomen!
Dat gun ik mijn paarden gewoon niet.

Ik vind het ook een dapper besluit. Eentje die weinigen durven te maken. En je verantwoordelijkheid nemen. Als de dieren een goed leven gehad hebben dan is daar niks mis mee. Wie weet wat er wellicht met ze gebeurd als ze de handel ingaan! Dat maken ze bewust mee. Inslapen is het in een keer klaar..

office

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:18

Zet ze beide in een rusthuis probleem opgelost en dan hoef je ook geen schuld gevoel te hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:41

oef, dit zal de familieverhoudingen wel even op scherp zetten lijkt me. Wat zegt je vriend/man hiervan? Kan hij niet met zijn ouders praten? 2 of 3 paarden maakt toch niet zo'n groot verschil lijkt me?

succes met het zoeken naar een oplossing.
Inslapen is niet zielig, wel vreselijk moeilijk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:19

Marigold schreef:
Jeetje TS.. wat een rotsituatie!!

Je schoonouders wensen jou paarden daar niet meer, zo erg zelfs dat je ze nu moet gaan laten inslapen?
Dat is toch best wel heel cru!

In the end, als het echt zou moeten zou ik dan gaan voor inslapen van de fries en wegwandelen met de shet. Daar een plekje elders voor zoeken en (sorry hoor maar) nooit weer terug naar die schoonouders.

Wat zegt je man, hun zoon notabene hiervan? Die ziet toch wel jou verdriet om de situatie?
Lijkt me allemaal niet zo goed voor de onderlinge verhoudingen in de familie..

Vreselijk zeg, heel veel sterkte!

Trouwens shetjes komen ook regelmatig best op een goed plekje terecht als gezelschapspony.

Wat die schoonouders betreft, ik zou daar niet te veel over oordelen, tijdenlang gratis paard en pony van TS gestald, en nu willen ze hun eigen stal voor hun eigen paard terug. Vind ik helemaal niet gek. Maar volgens Bokkers zijn het nu de kwaaien... Zo heb ik ooit eens, als noodmaatregel, een hond van iemand anders die "aan zichzelf ging werken,maar de hond daar niet mocht meenemen, in huis gehad. Tijdelijk, had ik gezegd. Zo lang als het geen problemen geeft door overlast. Hond ging na paar weken janken, niet handig in een woonwijk. Eigenaar van de hond had weinig gedaan om hond elders te plaatsen, paar mooie kansen om te herplaatsen gemist. Zoiets kan ook wel met TS zijn gebeurd, en nu moeten die paarden dus stante pede weg...

Blijft natuurlijk een rot-situatie voor TS, en vooral voor haar dieren. Ik denk dat ik de shet zou wegdoen, dat zijn meestal de diertjes waar het minste werk van verwacht wordt.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 27-02-22 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:19

office schreef:
Zet ze beide in een rusthuis probleem opgelost en dan hoef je ook geen schuld gevoel te hebben.

Heb je een linkje van het rusthuis waar ze beide op korte termijn terecht kunnen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:20

Kan je ze niet ergens relatief goedkoop zetten? Niet overal wordt een hoge pensionprijs gevraagd. Het zal misschien wel wat zoeken zijn en tot op bepaalde hoogte misschien inboeten in gemak (verder weg, meer zelf doen,...).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:24

Gini schreef:
Kan je ze niet ergens relatief goedkoop zetten? Niet overal wordt een hoge pensionprijs gevraagd. Het zal misschien wel wat zoeken zijn en tot op bepaalde hoogte misschien inboeten in gemak (verder weg, meer zelf doen,...).

Dit dus... ja, alles is duurder dan gratis (op zak brokken na) bij schoonfamilie, maar het overwegen waard, lijkt me.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:34

Kijk even op marktplaats bijvoorbeeld of zet zelf een advertentie mogelijkheid genoeg er zijn altijd mensen die je willen helpen .Desnoods tijdelijk op pension .

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:36

Daan13 schreef:
office schreef:

Heb je een linkje van het rusthuis waar ze beide op korte termijn terecht kunnen?

Ja bijvoorbeeld marktplaats staan er een stuk of 10.Even op fb kijken even om je heen bellen.Dood is echt de laatste optie voor mij .

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:52

Hoe staat de situatie er nu voor ts?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 23:22

lovelucydan schreef:
Hoe staat de situatie er nu voor ts?

Een aantal geïnteresseerden gehad, maar het woord hoefbevangen valt en iedereen haakt af. Ze is afgelopen zomer bevangen geweest.
Inmiddels is schoonfamilie zich kapot geschrokken van de huidige prijzen van pony's.
Dus alles ligt even stil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:09

Ik zou het zelf niet laten stilliggen. Straks vinden ze toch een betaalbare pony en moet je weer op stel en sprong beslissingen nemen. Je moet nu niet verhuizen wanneer de nood niet hoog is, maar zorg wel dat je al een plan hebt klaarliggen voor als de situatie weer verandert. Je schoonouders blijken geen stabiele stalhouders te zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:13

Ik snap niet zo goed waarom 3 een probleem is. Zeker omdat 1 van die 3 een Shetlander is. Het is echt niet zo dat 3 voor de paarden een probleem is. Grote kans dst de shet straks naar de pony trekt als die liever is. Of dat ze na een we periode toch samen in de wei kunnen lopen.

Die D-pony en jouw paard zullen ook niet samen in 1 stal kunnen. En als het een grote inloopstal is maakt de shet ook niet uit. Wellicht dat jouw partner eens een goed gesprek kan hebben over wat voor hun nou het echte probleem is...

Of loopt jouw relatie ook niet lekker en begrijpt jouw partner jou ook niet? Ik zou het echt niet zomaar accepteren van mijn ouders als die zoiets ineens gaan eisen.

Jouw partner zou het voor jou op moeten nemen.

Wellicht is er via een stichting als paard zoekt baas nog een goed adres te vinden voor de shet. Dan gaan ze weg met contract en er is controle. Of je geeft de shet in bruikleen als gezelschapspaardje. Zonder kosten kijken de mensen er toch anders tegenaan dan wanneer je er geld voor vraagt en als hij van jou blijft en jij betaald nog steeds de dierenarts/medicatie en indien nodig andere onderhoudskosten als hoefsmid en entingen, dan lopen ze ook geen risico. Kopen is duur. Dan wil je gezond paard. Bij lenen of dat je hem in de buurt neer kunt zetten en helpt net de verzorging van andermans paarden, dan kun je voor een shet nog wel een goedkoop plekje vinden.

Ik had me inderdaad ook al bedacht dat je schoonouders wel eens zouden kunnen schrikken van wat er gevraagd wordt nu. Ik zelf ben er ook al van geschrokken...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:24

Jemig Gillian, wat een oliebol situatie.
Ik wens je vooral heel veel sterkte de komende tijd, zowel met de hele situatie als jouw beslissing.

Geld maakt niet gelukkig is een term die mensen met veel geld vaak gebruiken, maar zou alles wel een hele hoop makkelijker maken.
Hopelijk vindt je toch nog een mooie oplossing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:44

callippo schreef:
Als een paard verkocht wordt een blijkt toch niet zo goed terecht gekomen te zijn, roepen veel mensen "verkocht is verkocht"
Nu is er iemand die voor het welzijn van de paarden kiest en adviseren veel mensen juist om te verkopen.

Ik snap Gillian heel goed.
Paarden leven met de dag. En ik zou ook liever hebben dat ik zeker weet dat mijn oude paardjes tot het eind van hun leven gelukkig (samen) zijn geweest, dan ze een onbekende hoeveelheid stress aandoen.

Veel sterkte!

Idd helemaal mee eens.

Ik heb zwaar respect voor de ts dat ze haar verantwoordelijkheid wil nemen. Dat getuigd juist van heel veel liefde. Er is al teveel leed op alleen al bokt te lezen van mensen die in goed vertrouwen en met contract hun paard weggegeven hebben en die bleek dan doorverkocht te zijn met valse verhalen.

Is er echt 0 budget vrij? Want ik heb zelf weleens gedacht wat ga ik doen als een van mijn ponys nu overlijd. Ik wil zelf geen nieuwe erbij kopen maar alleen staan is geen optie. Maar als ik dan een andere pony zou zoeken dan zou ik wel graag willen dat de eigenaar zelf de dierenartskosten betaalt en meebetaald aan het hooi. Is dat ook niet haalbaar?

Ik heb hier ook weleens over nagedacht toen het financieel wat minder ging en ik vond het een ontzettend lastige afweging. Dus ik wil je alleen veel kracht en wijsheid wensen bij je beslissing. Verder ben ik het wel eens met de toevoeging van Joyce dat er eens goed gepraat moet worden. Want zoiets gaat toch tussen je familie en jou staan. Ik zou het die mensen nooit kunnen vergeven, ondanks dat het hun grond is. Met m'n verstand snap ik dat ze in hun recht staan, maar gevoel is heel anders.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:03

Gini schreef:
Ik zou het zelf niet laten stilliggen. Straks vinden ze toch een betaalbare pony en moet je weer op stel en sprong beslissingen nemen. Je moet nu niet verhuizen wanneer de nood niet hoog is, maar zorg wel dat je al een plan hebt klaarliggen voor als de situatie weer verandert. Je schoonouders blijken geen stabiele stalhouders te zijn.

Met de exploderende kosten van levensonderhoud zou 't zomaar kunnen dat straks een hoop mensen hun paard/pony moeten verkopen waardoor ze juist makkelijker aan een betaalbaar exemplaar kunnen komen.

Ik zou de Fries inslapen en de shet aan schoonouders geven als weidemaatje voor de nieuwe pony als 't zover is.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:04

Je gaat toch niet je paard weggeven aan zulke mensen?

Dan weet je zeker dat er een hele grote kans is dat die niet de verzorging krijgt die het nodig is en dan kan je er niks meer van zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:13

Wat een moeilijk dilemma...ik kan me ook voorstellen dat je denkt aan beide inslapen om van de afhankelijkheid van je schoonouders af te zijn.

Sowieso vind ik het goed dat je geen ongezonde dieren wilt verkopen, de shet is Hb geweest..is dat ernstig geweest? is het hoefbeen gekanteld? deze is inderdaad voor een shet nog relatief jong. De fries is al ouder en ik kan me bijna niet voorstellen dat deze helemaal pijnvrij is met deze kwalen. (het kan natuurlijk wel)

Afhankelijk van de situatie en de ernst van de HB is er voor de shet misschien nog wel een andere baas te vinden.

Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, want het lijkt me een verschrikkelijk dilemma waar je voor staat.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 20:27

Dankjewel nog steeds voor alle reacties.
Inmiddels is de nieuwe pony gearriveerd, is er een stal bij gemaakt en een stuk wei afgezet.
En toch blijft mijn zwager erbij dat ik er 1 weg moet doen. Hij wil geen 3 paarden.
Ik heb via mp wat contact met een paar mensen, maar op dit moment nog geen serieuze geïnteresseerde. Het is veelal te ver weg.
Thuis is de boel ook geëscaleerd wat het voor mij nog moeilijker maakt.
Ik heb de dierenarts praktijk inmiddels ook aan de telefoon gehad, verhaal uitgelegd en de assistente zei dat ze hierin wel mee willen gaan met laten inslapen.
Ik geef het nog een paar weken, maar ik heb voor mezelf de beslissing al gemaakt. Als ik geen fijn plekje kan vinden voor mijn pony, ik ben bereid haar gratis weg te doen naar het juiste adres, dan gaan ze samen naar de eeuwige groene weide. Dan blijven ze samen tot het einde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:29

Wat verschrikkelijk voor je. Je hebt er niets aan maar ik leef met je mee :knuffel:

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:32

:knuffel:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:45

wat een rot situatie zeg. balen. sterkte

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:48

:(:) ;( hoe kunnen familieleden toch wreed zijn naar elkaar. Is een andere stallingsplek geen optie? Dan heb je gewoon dat gezeur met familie niet meer en hoef je ook geen nare beslissing te nemen. :knuffel: als je die gruwelijke beslissing moet nemen zal het de rest van je leven blijven staan tussen jou en de familie.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 20:57

Geen optie. Dat budget heb ik niet.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:02

Wat een nare situatie zeg :n
En wat een dilemma om mee bezig te zijn ..
Respect voor je allerlaatste optie , wel heel eerlijk naar je paarden toe maar wat ben ik blij dat ik niet in je schoenen sta .

Virtuele knuffel voor jou