Benarde situatie, paard verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Benarde situatie, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:34

Overigens is de tip hierboven om je bijrijder het verkoopproces te laten doen best een goede dan kan jij het grotendeels los laten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:38

Snollygoster schreef:
Ik heb nog drie maanden ademruimte en hoef gelukkig de beslissing niet nu meteen te maken, die luxe heb ik wél nog. Tot die tijd komt mijn paard absoluut niks te kort.

Waarom dan juist niet die 3 maanden gebruiken om het paard te verkopen? Je bijrijdster kan de potentiële kopers ontvangen en het proces begeleiden. Dan hoef je zelf niet naar stal.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:40

hagelslag schreef:
Jeetje mensen, even rustig.
Ze heeft net een paard verloren door koliek.

Mag ze hier ook wel even om rouwen?
Ik snap dat ze even niks wil qua paarden.
Toen mijn shettie overleden was, ben ik ook 1 maand ofzo niet naar stal gegaan.
Geef het even tijd, en bedenk wat je zelf kunt en eerlijk vind tegenover je "oude" paard

Maar ze heeft toch zelf ervoor gekozen dat paard aan te houden, dan moet je je verantwoordelijkheid ook nemen vind ik. Ik heb er thuis meerdere staan, moet ik dan de rest laten verpieteren?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:42

Ibbel schreef:
Er zijn maar heel weinig mensen die vooraf nadenken over: ga ik voor een kolieloperatie mocht ik voor die keuze staan en er zijn al helemaal verdomd weinig mensen die op het moment dat ze die keuze onder tijdsdruk moeten maken, dat nog nuchter kunnen doen. Dus met alle respect, dat TS de consequenties van: 'ja, ga alsjeblieft opereren, red haar' niet overzien heeft op dat moment kan je haar niet kwalijk nemen.
n.

Mijn paard werd verdacht van de neurologische vorm van rhino (bleek hij overigens niet te hebben). De dierenarts gaf aan dat ik moest beslissen of hij naar de kliniek en in de takels moest, maar dat dat veel geld zou gaan kosten en het niet gezegd was dat hij er goed uit zou komen. Ik heb toen ook direct moeten beslissen hoe en wat. Misschien ben ik daar dan te pragmatisch in, maar ik heb gelijk gezegd dat ik dat niet wilde.

TS, probeer een mooi huisje te vinden voor je paard en nog mooier: een bijrijder op de huidige stal.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:46

Alsof ik mijn eigen verhaal lees.
Had ook 2 paarden en flinke dierenarts rekeningen ivm blessure van (in dit geval) het oudste paard.
Uiteindelijk de keuze gemaakt de jongste elders in het land onder te brengen met de constructie dat ik een klein gedeelte stalgeld betaalde en de leaser gebruik kon maken van het paard.
Dit paard paste niet bij mij en ik niet hij hem.
Na een jaar viel alles zo dat ik dacht aan verkoop en leaser hem niet meer kon houden.

Ik heb nooit geen spijt gehad van de verkoop :n
De klik was er gewoon niet en een paard is echt te kostbaar om aan te houden om je geweten te sussen, welk geweten trouwens? Kiezen voor geluk voor beide is toch geen schande ?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:00

Zelfs met een nieuwe bijrijder zul je verantwoordelijk zijn voor eventuele medische kosten voor de 20-jarige. Die kun je niet betalen. Beter dus nu een nieuwe eigenaar zoeken, nu je paard nog te berijden is.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:12

En wat nou als je iig vanaf nu een advertentie plaatst om te verkopen en 1 voor een nieuwe verzorger. Dan heb je iig het hengeltje uit gegooid en als je dan beet hebt op 1 van de opties kun je dan kijken wat je erbij voelt...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:21

Ik zou aan je bijrijder vragen of zij tegen een vergoeding van x % van de kosten de verkoop wil regelen. Er is echt wel vraag naar oudere brave paarden. Nu staat paard tenminste gewoon nog in training, dus dit is het ideale moment. Je weet nooit wat voor leuke mensen er op af komen. Ik kan me voostellen dat je je verantwoordelijk voelt voor je paard, maar soms betekend dat ook los laten, als je beseft dan iemand anders beter voor je dier kan zorgen, omdat zij bijv. wel een eventuele da rekening zouden kunnen betalen.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:04

Lieve TS, allereerst heel veel sterkte met het overlijden van je merrie. Kan me voorstellen dat het een hele klap is en dat het tijd nodig heeft om het een plek te geven :(:)

Ik heb je topic vluchtig doorgelezen, maar wil vooral even reageren op de openingspost. Ik denk dat het belangrijk is om beide wegen te bewandelen. De keuze om te verkopen hangt misschien ook samen met welke geïnteresseerden je treft en of je daar een goed gevoel bij hebt. Daarbij ook als je die keuze maakt, weet je nog niet hoe snel het lukt om geschikte kopers te vinden, waardoor je tot die tijd toch nog deze financiële ‘last’ hebt.

Stel je merrie was goed hersteld en de bijrijder van het eerste paard zou zijn gebleven, dan was de situatie financieel hetzelfde geweest. Ook dan had je de kosten van de kliniek gehad en de kosten van het stalgeld voor één paard. Kan het zo zijn dat je voor de merrie met wie je nog een toekomst voor je zag, koste wat het kost had geprobeerd om het stalgeld te kunnen blijven betalen? Dit in tegenstelling tot je eerste paard waar je gevoelsmatig al een aantal jaar geleden afscheid van hebt genomen?

Ik bedoel het absoluut niet vervelend en ik heb er ook geen oordeel over. Misschien helpt het je om bij je gevoel te komen over wat je echt wilt. Daarnaast niemand kan de toekomst voorspellen. Iemand anders kan goed nog jaren plezier hebben met een nu 20 jarig paard. En een ander kan veel pech hebben met een jonger paard. Andersom natuurlijk ook, maar je weet het niet.

Tot het moment van eventuele verkoop, ook als de bijrijder er niet meer is, zie ik in je verhaal geen ongelukkig paard ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:08

Ik denk ook wel dat je hem moet verkopen nu hij nog gezond is.Als je wacht tot hij iets gaat mankeren,dan gaat het niet meer.Een oud braaf paard wat nog gezond is kan een ander nog veel plezier geven en hopenlijk gaat die dan zodanig van hem houden dat een mooi pensioen er ook nog inzit.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 13:31

Bedankt voor de reacties allemaal en de lieve PB’s die ik heb ontvangen.

Ondertussen heeft een potentiële nieuwe bijrijder zich aangeboden waarbij er volgende week een kennismaking plaatsvindt. Mijn ouders hebben ondertussen ook laten weten dat ze me financieel zullen steunen tot de rekening van de kliniek is afbetaald.
Is dit de beste oplossing? Misschien niet, misschien wel, maar ik heb alvast meer ademruimte tot die rekening is afbetaald en daarna kan ik de kosten zelf terug makkelijk op me nemen en mijn tijd nemen om te beslissen wat ik met Yutah ga doen. Ik heb gisteren mijn openingspost volop in paniekmodus geplaatst, ondertussen is de rust na het nieuws van de bijrijder al wat teruggekeerd en kan ik met meer zekerheid zeggen dat nu verkopen nog niet aan de orde is. Ik heb altijd het geluk gehad dat ik in mijn jaren in de paardenwereld nooit voor die keuze tot verkoop heb moeten staan, maar het zaadje is wel geplant met deze situatie, en misschien kijk ik over een jaar daar wel anders naar. Met de steun van mijn ouders kan Yutan voorlopig nog lekker blijven staan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:31

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je paard. Helaas weet ik hoe het voelt. Ik had ook twee paarden op het moment dat mijn allesie weg viel. Juist de verantwoording voor mijn andere paard hebben me door dit rouwproces getrokken. Probeer over die drempel heen te stappen en ga naar je paard toe. Deze kan er tenslotte niets aan doen dat je andere paard er niet meer is. En er is een tijd geweest dat dit paard alles voor je was toch? Is het geen optie dat je huidige bijrijdster deels nog blijft verzorgen en rijden? Dus dat jullie de kosten delen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:40

Heel veel sterkte met het verlies van je merrie. Fijn dat je ouders helpen, en er mogelijk een nieuwe bijrijder is voor Yutah. Grote beslissingen als verkopen moet je niet nemen als je nog over de kop ligt met emoties. :(:)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:24

TS: succes.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:25

Je kan in ieder geval de tijd nemen, voor een afgewogen beslissing.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:37

Snollygoster schreef:

Ondertussen heeft een potentiële nieuwe bijrijder zich aangeboden waarbij er volgende week een kennismaking plaatsvindt. Mijn ouders hebben ondertussen ook laten weten dat ze me financieel zullen steunen tot de rekening van de kliniek is afbetaald.
Is dit de beste oplossing? Misschien niet, misschien wel, maar ik heb alvast meer ademruimte tot die rekening is afbetaald en daarna kan ik de kosten zelf terug makkelijk op me nemen en mijn tijd nemen om te beslissen wat ik met Yutah ga doen. Ik heb gisteren mijn openingspost volop in paniekmodus geplaatst, ondertussen is de rust na het nieuws van de bijrijder al wat teruggekeerd en kan ik met meer zekerheid zeggen dat nu verkopen nog niet aan de orde is. Ik heb altijd het geluk gehad dat ik in mijn jaren in de paardenwereld nooit voor die keuze tot verkoop heb moeten staan, maar het zaadje is wel geplant met deze situatie, en misschien kijk ik over een jaar daar wel anders naar. Met de steun van mijn ouders kan Yutan voorlopig nog lekker blijven staan.

Hartstikke fijn!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:40

Heel fijn TS dat je ouders als nog je financieel willen helpen. Dat geeft wel wat meer rust in je hoofd denk ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:45

Dat is een fijne oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:00

Elisa2 schreef:
Hmja dat is zo, maar ik denk dat dit voornamelijk..."als" scenario's zijn. Dan had de TS ook voor een keuze gestaan maar was het misschien een andere keuze geweest. De sport merrie verkopen had er waarschijnlijk voor gezorgd dat de DA rekening in een klap betaald had kunnen worden en het oudje zou kunnen blijven staan.

Ik denk dat niemand anticipeert op enorm hoge DA kosten, en die kunnen snel oplopen. Als je het al vaker meegemaakt hebt dan trek je sneller een grens denk ik. Ik vind het vooral een hele verdrietige situatie voor de TS.

Een (pas) geopereerde sport merrie voor 20K verkopen? Zo gek is de markt in België nog niet.

Fijn dat je ouders willen helpen TS. Voor nu maakt het even niet uit of dat de ideale oplossing is. Het is een oplossing, nu hoef je geen overhaaste beslissingen te nemen. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:40

Snollygoster schreef:

Fijn dat je een oplossing gevonden hebt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:43

Fijn, TS! En nog sterkte met het het verlies van je merrie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 17:29

Fijn dat je voor nu een oplossing hebt, geeft je weer wat rust :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:21

Fijn dat er waarschijnlijk een oplossing is ts!

Maar sorry mensen waarom wordt er zo op ts gereageerd ? Het is toch geen doodzonde om je paard te verkopen ? Wat voor reden dan ook wat er achter de verkoop zit . Als je als eigenaar er voor kiest om tot verkopen over te gaan moet hè dat doen . De enigste verantwoordelijkheid die je hebt baar je paard toe is te zorgen dat je de vest mogelijke eigenaar zoekt. Meer niet.
Als nooit iemand een paard mag verkopen met wat reden dan ook wordt het voor toekomstige paarden bezitters knap lastig .
En om je in allerlei bochten te gaan wringen om paard te kunnen betalen is een keuze die je alleen zelf kan maken . Kan een ander niet over oordelen je weet niet hoe de situatie verder is.
En om ts te veroordelen dat ze niet naar haar paard gaat ? Paard wordt gewoon nog verzorgt dus niks aan de hand

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:50

Wat fijn voor je!

Een echt goedbedoelde tip die ik toch wil geven: probeer wel zo nu en dan even naar je paard te gaan, hoeveel verdriet je ook hebt van het overlijden van je andere paard. Neem de stap, en stap over die drempel voor hij de hoog word. Het kan je ook helpen, mij heeft het wel geholpen om voor de andere paarden te moeten zorgen en zo wat afleiding te vinden en er toch ook weer gemakkelijker bij betrokken te raken. Ik wil je sowieso veel sterkte wensen.