Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:44

Bij de Iron Horse Ranch zijn ze ook bezig met het opzetten van privélessen als ik het goed begrijp: https://ironhorseranch.nl/lease/ Misschien kan je daar eens informeren hoe ver ze daarmee zijn

Kimmie25501

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:08

Ik sta op Balemans ruitersportcentrum (Teteringen, dorpje naast Oosterhout) met mijn paard, maar ze geven ook manegelessen. Paarden worden goed verzorgd (24/7 buiten op de wei), verder keuze uit privéles of groepsles. Fijne paarden, worden naast de lessen ook getraind aan de longe, door ervaren ruiters gereden of soms ook aan de hand getraind. Bovendien hebben ze fijne en goede instructeurs mi. Ik heb geen idee of er een wachtlijst is overigens, maar je zou er eens kunnen informeren. Op een goed tijdstip kun je zelfs mij daar tegenkomen, maar of je dat wilt is natuurlijk de vraag :+

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:08

Misschien is Balemans wat voor die lessen.
https://balemansruitersportcentrum.nl/ mijn laatste les was bij 1 van hun instructrices. Niet op deze manege maar op een andere plek. Was een leerzame les en ze legde goed en duidelijk uit. En ik denk dat ze ook goed les zou kunnen geven aan beginners.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:08

Balemans zou ik persoonlijk afraden.. Ik ben ook op zoek naar een manege om te lessen, omdat ik niet meer de verantwoordelijkheid wil van een bijrijd paard op dit moment en het gewoon veel te druk heb.

Ben bij Balemans gaan kijken, en de instructrice zat echt letterlijk iedereen af te kraken tegen mij :+

Ben vorige week gaan kijken bij Hoeveneind (Teteringen), en ga daar in ieder geval na mijn vakantie een proefles doen.

Maar ik raad je dus aan om vooral eerst naar een les te gaan kijken, zodat je een beetje een idee hebt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:22

Maar wat voor paard heeft schoonmoeder dan? De meeste hebben het over kosten waarbij ze les krijgen op hun eigen paard, dat is toch wat anders. Het zou een zeer fijn opgeleid paard moeten zijn om dit bedrag te rechtvaardigen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:25

Oisterwijk, manege het Halster, is misschien ietsie verder rijden maar is wel goed. En de tip hierboven is ook goed, gewoon bij een aantal plekken gaan kijken. Je kan misschien nog niks zeggen over goed of minder goed qua inhoud, maar wel of de sfeer bij je past ;).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:48

Privéles van 30 minuten is meestal gangbaar en zal bij de meeste maneges tussen de 25 en 30 euro zijn, denk ik. Bij mij op de manege vragen we de mensen er een half uur van te voren te zijn en als een paard op stal staat, dan poetsen en zadelen we voor de nieuwe klant. Af en toe neem ik die taak op mij (als mijn man de lessen geeft, haha) en ik ben dan ook altijd veel aan het vertellen en uitleggen. Niet met het idee dat je het dan de volgende keer al kunt, maar door te kijken, luisteren en horen waarom we de dingen doen, leer je ook weer wat bij. Want paardrijden is wel een sport en/of hobby waarbij meer komt kijken dan op een kant en klaar(staand) paard klimmen en 30 minuten rijden en weer huiswaarts gaan.
Bij mij op de manege geven we ook poets- en opzadelcursussen voor volwassenen. Dat is dan een avond voor 25 euro, inclusief een drankje. Wederom niet dat we daarna verwachten dat je alles al alleen kunt, want dat is vaak toch een kwestie van veel oefenen en doen (net als het rijden zelf), maar het is wel een leuke start richting zelfstandig op stal aan de gang kunnen.
Als je op een manege gaat kijken moet je vooral ook veel kunnen vragen en sfeer is wat mij betreft ook heel belangrijk. Heb al best veel maneges gezien en me lang niet altijd overal prettig gevoeld en achteraf is dat best ook jammer. Je leert nou eenmaal beter als je zelf op je gemak kunt zijn.

Privéles op een privépaard klinkt heel leuk, maar bedenk je ook goed dat niet elk paard geschikt is voor beginners. Op een manege staan meerdere paarden en weten ze welk paard geschikt is voor beginners en ook welk paard niet heel blij wordt van iemand die z'n balans nog moet vinden en nog niet weet hoe hard of zacht een hulp gegeven moet worden.
Ik zette ooit een vriend op mijn toenmalige bijrijdpaard (met toestemming van de eigenaar uiteraard) en hoewel ze op mijn altijd vrij koel overkwam en ik echt geen topruiter ben, werd ze stiknerveus van hem en heb ik hem heel snel weer af laten stappen.
Daarnaast kan het op een manege ook gewoon leuk en gezellig zijn om na een aantal privélessen in een groep te gaan rijden. Je krijgt wat minder aandacht dan privé, maar je kunt ook weer wat hebben aan je lesgenoten. Dat je ziet dat een ander het ook lastig kan hebben, soms met hetzelfde en soms juist met iets heel anders. Dat maakt je ook weer bewust van waar je zelf mee bezig bent. En als mijn instructeur in de groep bijvoorbeeld iets roept over iemand anders z'n benen of handen en ik hoor dat, dan controleer ik ook weer even mijn eigen houding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:57

Heel verstandig.

Ik betaal ongeveer 60 per half uur les van een GP ruiter. Weliswaar op een eigen paard, dus ik snap dat je dan wat huur voor het paard betaalt. Maar ik vind het echt overpriced. Mevrouw heeft geen papieren om les te geven en zelf ook nog basisniveau (waarvan je niet eens zeker weet of ze dat al heeft). Ik vind het minimaal 20 euro per half uur teveel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:15

ik vind 60€ voor half uur ook best prijzig en dan ook niet eens gediplomeerd/verzekerd

ik zelf ben ook instructrice (grondwerk) en ben hier voor verzekerd en heb ook met certificatie/diploma voor en vraag 40€ voor driekwartier les. reiskosten reken ik pas verder dan 20km.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:24

Heet die schoonmoeder toevallig van Grunsven van achternaam..? 8)7

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:31

Ik zou eerst wat ervaring opdoen op een heel betrouwbaar manegepaard en misschien daarna overwegen om bij de schoonmoeder van je vriendin verder te gaan.
Weet ze überhaupt hoe haar paard reageert op beginners? Ga er van uit dat je de eerste lessen alle kanten op wiebelt, daar kan echt niet elk paard mee omgaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:38

Eigenlijk is het te bizar voor woorden. Menig Bokker ( inclusief ikzelf) kom niet mijn bed uit voor een uurtarief lager dan 30 euro maar nu verwachten we gebruik van iemands paard, de accomodatie en tijd voor minder.

Ik zou het dus zelf ook nooit betalen, die 60 euro, maar als je er over nadenkt is iedereen die les aanbied voor minder op een privepaard hartstikke gek natuurlijk :')

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:44

We hoeven niet meer te zeggen dat 60 euro voor jou niveau veel te veel is. Vraag mij inderdaad ook af hoe ze op dit bedrag is gekomen. Over het niveau van de mevr die je les wil geven kunnen we niks zeggen. Ik ken mensen zonder diploma die beter kunnen rijden en les geven, dan menig gediplomeerde ruiter. Leren opzadelen en poetsen zou geen 30 euro mogen kosten, dat hoort er gewoon bij en hoeft geen halfuur te duren. 'vroeger' leerde wij dat de klanten leerde toen ik nog op de manege hielp. Als daar nu geld voor word gevraagd vind ik dat lichtelijk kolder.

Ik zou zeggen, leuke manege of prive lesgever vinden. Soms heb je mensen die bij huis op hun eigen paarden je les geven. Kost ook geen 60 euro, en soms net even wat leuker (vind ik dan)

Succes ermee in ieder geval! En welkom bij de gekte dat paardrijden heet!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:48

@Ruitje. Niet helemaal mee eens hoor. Alle waarde naar zn geld dat wel. Maar dit gaat om iemand zonder diploma's en verzekering. En dan heb ik het nog niet eens over het niveau. Ze mag het op priveterrein, natuurlijk. Maar dat zit er op een officiele accomodatie allemaal wel bij in.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:52

Babootje schreef:
@Ruitje. Niet helemaal mee eens hoor. Alle waarde naar zn geld dat wel. Maar dit gaat om iemand zonder diploma's en verzekering. En dan heb ik het nog niet eens over het niveau. Ze mag het op priveterrein, natuurlijk. Maar dat zit er op een officiele accomodatie allemaal wel bij in.

Nee zeker met je eens, ik vind het in dit geval niet de 60 euro waard. Zeker overigens vanwege de verzekering, dat is eigenlijk nog mijn grootste punt.

Maar eigenlijk is het gek dat die prijs voor ieder ander zo laag ligt. Dat is misschien niet een discussie voor hier, maar ik ga geen beginner op mijn paard zetten en daar een uur van mijn tijd instoppen voor 30 euro.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:56

ruitje schreef:
Eigenlijk is het te bizar voor woorden. Menig Bokker ( inclusief ikzelf) kom niet mijn bed uit voor een uurtarief lager dan 30 euro maar nu verwachten we gebruik van iemands paard, de accomodatie en tijd voor minder.

Ik zou het dus zelf ook nooit betalen, die 60 euro, maar als je er over nadenkt is iedereen die les aanbied voor minder op een privepaard hartstikke gek natuurlijk :')

Nou ik weet niet wat jullie allemaal verdienen, maar voor 30€ p/u + leuk werk kom ik graaaaaag mijn bed uit :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:17

Ik zou het voor 2 uur bezig zijn, dus van van het land halen tot weer in het land zetten en dan 45 min rijden bijvoorbeeld al een heel ander verhaal vinden. Dan leer je ook veel om het rijden heen, dat is natuurlijk hartstikke leuk en leerzaam.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:18

Ga jij eerst maar eens de kosten van je paard, de accomodatie en je materiaal er afhalen, dan blijf je liggen denk ik :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:38

ruitje schreef:
Ga jij eerst maar eens de kosten van je paard, de accomodatie en je materiaal er afhalen, dan blijf je liggen denk ik :')

Mja, zo ver kijk ik dan weer niet. Ik ben ook iemand die het leuk vind om kennis te delen en over te dragen. Maar ik heb dan ook geen eigen accommodatie :P En als het een bekende zou zijn dan zou ik dat sowieso doen, voor wel minder nog denk ik :P

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:45

Ik ben vast de enige vreemde eend hier in het topic want, ik vind het totaal geen raar bedrag.

Mits je echt goede instructies naast het paard krijgt naast het half uur rijden.
Dus een half uur poetsen en opzadel les , half uur rijden en 15 minuten afzadelen / na verzorgen en uitleg mbt hoe en wat.
Dat het half uur alleen stappen is geweest, tja dat hoort bij beginners niveau. :-)

As het omrekent huur je paard + accommodatie + instructeur.
Die kosten allemaal geld. :-)

Als je zelf in de verwachting was het voor een vriendenprijs te krijgen, dan is het wel even schrikken.
Waarschijnlijk kun je dan net zo goed iets bij jou in de buurt zoeken voor hetzelfde bedrag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:55

ruitje schreef:
Babootje schreef:

Nee zeker met je eens, ik vind het in dit geval niet de 60 euro waard. Zeker overigens vanwege de verzekering, dat is eigenlijk nog mijn grootste punt.

Maar eigenlijk is het gek dat die prijs voor ieder ander zo laag ligt. Dat is misschien niet een discussie voor hier, maar ik ga geen beginner op mijn paard zetten en daar een uur van mijn tijd instoppen voor 30 euro.

Ik ook niet.. maar dat is weer een ander verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:07

_Natasja_ schreef:
Ik ben vast de enige vreemde eend hier in het topic want, ik vind het totaal geen raar bedrag.

Mits je echt goede instructies naast het paard krijgt naast het half uur rijden.
Dus een half uur poetsen en opzadel les , half uur rijden en 15 minuten afzadelen / na verzorgen en uitleg mbt hoe en wat.
Dat het half uur alleen stappen is geweest, tja dat hoort bij beginners niveau. :-)

As het omrekent huur je paard + accommodatie + instructeur.
Die kosten allemaal geld. :-)

Als je zelf in de verwachting was het voor een vriendenprijs te krijgen, dan is het wel even schrikken.
Waarschijnlijk kun je dan net zo goed iets bij jou in de buurt zoeken voor hetzelfde bedrag.

Maar het gaat om iemand zonder diploma's en zonder verzekering.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:16

[***] schreef:
Maar het gaat om iemand zonder diploma's en zonder verzekering.

Dan is het verhaal wel anders inderdaad.
Dat stukje informatie had ik gemist.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:18

Wat ik belangrijker vind: rijd schoonmoeder ook wedstrijden?
TS lijkt mij niet erg kundig om te beoordelen of de schoonmoeder een goede ruiter is of niet. Ik vind het verschil hierin noodzakelijk omdat schoonmoeder ook een hobbyist kan zijn, maar wel ZZ-licht/zwaar zou kunnen rijden met een enorm fijn aan de hulpen staand paard.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een manegepaard o.i.d. Mocht schoonmoeder geen wedstrijden rijden, dan zou ik het ook zeker veel geld vinden.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:25

Misschien is het € 60 voor jullie samen per keer? Dat de een opzadelt en een half uur les heeft en dan de ander een half uur les heeft en afzadelt? Dat zou me niet onredelijk lijken.

Het is er nog nooit van gekomen om hier naar toe te gaan, maar vind deze er paardvriendelijk uit zien: https://www.hippischeducatiefcentrum.nl ... in-het-bos. Zit volgens mij in of nabij Oosterhout.