[Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:25

c_alsemgeest schreef:
Ja maar te hard gaan, hou je ook vaak niet veel aan over :D
Als je het in kleine stapjes doet kan je het voor jullie beide goed bevestigen. Dressuur met sommige jonge paarden of 'projectjes' voelt altijd als 1 stap naar voren en 3 terug :')
Tot je opeens na een half jaar terug kijkt en dan ziet hoe veel je samen gegroeid bent. Bewust zijn van wat er fout gaat kan frustrerend zijn, maar is eigenlijk een hele grote stap vooruit.


Zo is het maar net!!!

En eerlijk is eerlijk. Wij hebben ook met regelmaat wel eens een offday!

Dikke knuffel :knuffel: ts!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 13:36

maralyn schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja maar te hard gaan, hou je ook vaak niet veel aan over :D
Als je het in kleine stapjes doet kan je het voor jullie beide goed bevestigen. Dressuur met sommige jonge paarden of 'projectjes' voelt altijd als 1 stap naar voren en 3 terug :')
Tot je opeens na een half jaar terug kijkt en dan ziet hoe veel je samen gegroeid bent. Bewust zijn van wat er fout gaat kan frustrerend zijn, maar is eigenlijk een hele grote stap vooruit.


Zo is het maar net!!!

En eerlijk is eerlijk. Wij hebben ook met regelmaat wel eens een offday!

Dikke knuffel :knuffel: ts!


Dankjewel <3
Jullie stellen me echt gerust.

En ookal gun ik het jullie niet, het is fijn om te horen dat off saus normaal zijn

BigOne
Berichten: 38554
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:34

Gewoon doortrainen. En niet te veel willen want je bent net een week of drie met de tips bezig. Over drie maanden, drie jaar, dertig jaar ben je nog niet uitgeleerd dus vergeet niet te genieten. Bij paardrijden gaat meer fout dan goed anders reden we allemaal GP.

MissyNr1
Berichten: 139
Geregistreerd: 29-04-20

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:13

Misschien heb ik er overheen gelezen en doe je dat al? Maar als ik zulke dagen heb, doe ik de volgende dagen even wat anders met mn paard. Buitenritje, grondwerk, wandelen, balkjes, etc. Dan is mijn focus weer anders en kan ik de volgende keer weer positiever van start.

Lithya

Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:39

Ik zie iemand die enorm hard aan het werk is. Vaak harder dan haar paard. Komt mij zo bekend voor. Toe nou paard. Kom op. Zullen we gaan draven. Hele korte zijde verder en eindelijk, we draven. Probeer daar iets meer op je strepen te gaan staan. Voor de hoek bedenk je dat je wil gaan draven, dan mag je echt halverwege de korte zijde wel in draf zijn. Als je zo moet drijven om ingang te komen/ blijven, is dat vaak niet zo bevorderlijk voor je houding.

Als hij schrikkerig is. Leg desnoods allemaal balken in de bak. Ga slalommen. Het hoeven geen perfecte voltes te zijn. Rij correcte wendingen, maar blijf aan het werk. Dan komt zijn aandacht meer bij jou en heeft hij minder tijd om te gaan spoken.

Een off day? Die heeft iedereen. De een wat vaker dan een ander, maar iemand die zegt ze nooit te hebben liegt dat het gedrukt staat.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:06

bigone schreef:
Gewoon doortrainen. En niet te veel willen want je bent net een week of drie met de tips bezig. Over drie maanden, drie jaar, dertig jaar ben je nog niet uitgeleerd dus vergeet niet te genieten. Bij paardrijden gaat meer fout dan goed anders reden we allemaal GP.

Bedankt! Ik zal nooit gp worden, dus voor iedereen hier verder is de kans schoon :Y) . Genieten doe ik van hem, zelfs om zijn buien kan ik meestal lachen. Alleen soms komen ze net iets te hard binnen, en ga ik twijfelen. Maar ik ga me niet meer op mijn kop laten zitten door onzekerheid :) .


MissyNr1 schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen en doe je dat al? Maar als ik zulke dagen heb, doe ik de volgende dagen even wat anders met mn paard. Buitenritje, grondwerk, wandelen, balkjes, etc. Dan is mijn focus weer anders en kan ik de volgende keer weer positiever van start.

Grondwerk doen we inderdaad vaker! Een buitenritje is met hem enorm leuk, alleen moet ik nog de drempel over om op de nieuwe stal op buitenrit te gaan, ik wacht totdat er binnenkort iemand gaat en dan ga ik mee :) .
Ik ga wat vaker met hem wandelen, dan kent hij de omgeving straks ook beter als ik erop zit :)


Lithya schreef:
Ik zie iemand die enorm hard aan het werk is. Vaak harder dan haar paard. Komt mij zo bekend voor. Toe nou paard. Kom op. Zullen we gaan draven. Hele korte zijde verder en eindelijk, we draven. Probeer daar iets meer op je strepen te gaan staan. Voor de hoek bedenk je dat je wil gaan draven, dan mag je echt halverwege de korte zijde wel in draf zijn. Als je zo moet drijven om ingang te komen/ blijven, is dat vaak niet zo bevorderlijk voor je houding.

Als hij schrikkerig is. Leg desnoods allemaal balken in de bak. Ga slalommen. Het hoeven geen perfecte voltes te zijn. Rij correcte wendingen, maar blijf aan het werk. Dan komt zijn aandacht meer bij jou en heeft hij minder tijd om te gaan spoken.

Een off day? Die heeft iedereen. De een wat vaker dan een ander, maar iemand die zegt ze nooit te hebben liegt dat het gedrukt staat.

Klopt, dam is net een merrie, alles gaat in overleg :+ . Ik mag daarin een stuk strenger worden.

Voltes en slangenvoltes probeer ik vaker mee te pakken. Balkjes lukt helaas alleen als de bak verder leeg is, in verband met de gave Reiners/pleasures hier die graag over de binnenhoefslag en normale hoefslag werken, en daarbij niet op balken zitten te wachten :o . Bedankt voor je tip. Het sluipt er enorm in dat ik aan de soepelheid wil werken en dan uiteindelijk toch niet veel voltes rijd, terwijl ze zo mooi aandacht vragen en soepel maken :)


Vandaag hebben we onverwachts les gehad, in ruil voor donderdag. Het was pittig, wel veel fijne dingen geleerd. Dam wordt heet van wissels, ik ben niet duidelijk genoeg, hier wordt hij narrig van en gaat bokken (sorry paard :') mochten we het weer oppakken gewoon goed aan werken).
We hebben vandaag gewerkt aan stelling, in stap schouder binnen en in galop aan schouder buiten. Helaas van de stap geen video gemaakt, stond iemand voor de camera :+ .
Op verzoek van instructrice geen geluid.
Ik heb de video terug gekeken, viel me eigenlijk enorm tegen. Het voelde zo lekker aan, maar ik heb toch nog een na gevoel na zondag. Maar goed, ik moet het los laten, dam en ik zijn en nog niet zo lang een combinatie en we zijn aan het werk en maken plezier. Dat is het belangrijkste. We hoeven nog niet perfect te rijden, dat gaan we waarschijnlijk nooit doen ook.




Afbeelding

We hebben na het rijden heerlijk rondjes gewandeld zodat hij kon drogen. Daarna lekker gemasseerd met de ros borstel, gelijk vriendjes gemaakt, hij vindt dat zo heerlijk <3

Lithya

Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:13

Maar wat valt je dan precies tegen? Heb je misschien net een iets te perfect plaatje in je hoofd? Wil je zelf onbedoeld toch net iets sneller dan dat je op de film ziet?

Heel eerlijk, als ik mijn proeven terug kijk, begrijp ik nooit waarom ik winst had. Waarom? Ik zie alles wat fout ging, niet wat er ook goed ging. Ga je kijken wat er juist wel goed gaat, dan wordt alles voor jezelf zo veel makkelijk. Tuurlijk mag je verbeterpunten zoeken, maar muggenziften schiet echt vaak niet op.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:32

Lithya schreef:
Maar wat valt je dan precies tegen? Heb je misschien net een iets te perfect plaatje in je hoofd? Wil je zelf onbedoeld toch net iets sneller dan dat je op de film ziet?

Heel eerlijk, als ik mijn proeven terug kijk, begrijp ik nooit waarom ik winst had. Waarom? Ik zie alles wat fout ging, niet wat er ook goed ging. Ga je kijken wat er juist wel goed gaat, dan wordt alles voor jezelf zo veel makkelijk. Tuurlijk mag je verbeterpunten zoeken, maar muggenziften schiet echt vaak niet op.

Ik zie zelf een paard die niet ontspannen lijkt, zwiept met zijn staart en lijkt wat strak. Ik had het idee dat hij vandaag soepeler was en niet zo gestrest, maar dat lees ik niet af aan de video.
Tuurlijk er waren momenten die niet zo goed gingen, wissels springen en in galop even een grote schrik langs de deur, maar verder eigenlijk heel fijn.

Janneke2

Berichten: 23012
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:33

fenijro_tani schreef:
Vandaag gaan we weer rijden, ik wil even werken aan onze stelling en buiging, aangezien hij wel iets soepeler mag worden :)
Wijken is onze valkuil. Die schouder valt naar binnen, kont vliegt overal heen. Afgelopen donderdag goede tips gehad van mijn instructrice. Eergisteren en gisteren kort opgepakt en dat ging wel goed! Eens kijken of we ook schouder binnen en buiten kunnen meepakken, lekker variëren :)


Goed plan!
Stijve paarden worden vaak voor 'lui' versleten. Dat zijn ze niet...

Ik weet niet of jullie spiegels hebben in de bak, let goed op dat je paard jou regelmatig 'op rechts gooit'.
Meestal hoort daar bij dat de rechterteugel wat 'zwaarder' of stugger is. Dat komt omdat er meer gewicht op het rechtervoorbeen rust. In de bochten hangt je dier ook ietsje naar binnen ('kapseizen').

Blijf van de stugge teugel af, en doe in principe op de lange zijden en op de 60+ meter van de grote volte:
hetzij je linkerhand iets van de hals af naar opzij (en n beetje naar voor) -
hetzij zelf iets meer op links zitten.
(Of een combi, doel is gelijk gewicht op beide voorbenen. In het ene geval gebruik je je eigen gewicht, in het andere geval het gewicht van de hals.)
Succes merk je omdat het paard de hals laat 'vallen' en zich ontspant.
(Bereid je er wel op voor dat je het duizend keer moet herhalen.)

Als je dit consequent op de lange lijnen doet, worden de hoeken veel makkelijker. Wijken is veel makkelijker met gelijk gewicht op beide voorbenen.

Stelling vragen naar rechts door je hand duidelijk naar voren en opzij te brengen en je schouders te draaien / je navel wijst de weg.

Veel plezier, jullie zijn een leuke combinatie!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:47

Janneke2 schreef:
fenijro_tani schreef:
Vandaag gaan we weer rijden, ik wil even werken aan onze stelling en buiging, aangezien hij wel iets soepeler mag worden :)
Wijken is onze valkuil. Die schouder valt naar binnen, kont vliegt overal heen. Afgelopen donderdag goede tips gehad van mijn instructrice. Eergisteren en gisteren kort opgepakt en dat ging wel goed! Eens kijken of we ook schouder binnen en buiten kunnen meepakken, lekker variëren :)


Goed plan!
Stijve paarden worden vaak voor 'lui' versleten. Dat zijn ze niet...

Ik weet niet of jullie spiegels hebben in de bak, let goed op dat je paard jou regelmatig 'op rechts gooit'.
Meestal hoort daar bij dat de rechterteugel wat 'zwaarder' of stugger is. Dat komt omdat er meer gewicht op het rechtervoorbeen rust. In de bochten hangt je dier ook ietsje naar binnen ('kapseizen').

Blijf van de stugge teugel af, en doe in principe op de lange zijden en op de 60+ meter van de grote volte:
hetzij je linkerhand iets van de hals af naar opzij (en n beetje naar voor) -
hetzij zelf iets meer op links zitten.
(Of een combi, doel is gelijk gewicht op beide voorbenen. In het ene geval gebruik je je eigen gewicht, in het andere geval het gewicht van de hals.)
Succes merk je omdat het paard de hals laat 'vallen' en zich ontspant.
(Bereid je er wel op voor dat je het duizend keer moet herhalen.)

Als je dit consequent op de lange lijnen doet, worden de hoeken veel makkelijker. Wijken is veel makkelijker met gelijk gewicht op beide voorbenen.

Stelling vragen naar rechts door je hand duidelijk naar voren en opzij te brengen en je schouders te draaien / je navel wijst de weg.

Veel plezier, jullie zijn een leuke combinatie!

Wat een geweldige tip, heel erg bedankt :D . Ik ga ermee aan de slag! Raad je aan om wel evenveel op beide kanten te rijden, of misschien iets meer op de moeilijke?

Muga

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:47

Ik vind je echt zo'n verschil laten zien tussen je eerste filmpjes en deze les. Denk echt dat je niet te grote stappen moet willen maken, daardoor lijkt het niks te verbeteren maat ik zie echt een zoveel stabielere ruiter dan in de eerste filmpjes.
Tuurlijk, je bent er nog niet, en dat kan idd nog wel 30 jaar duren want elke keer leer je weer bij met paardrijden en elke dag is anders. Maar je maakt echt zulke sprongen in korte tijd, staat open voor tips en feedback en hebt een hartstikke leuk paard onder je kont. Geniet ervan, ook van die kleine vooruitgang!
De rest komt ook heus nog wel!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:51

Muga schreef:
Ik vind je echt zo'n verschil laten zien tussen je eerste filmpjes en deze les. Denk echt dat je niet te grote stappen moet willen maken, daardoor lijkt het niks te verbeteren maat ik zie echt een zoveel stabielere ruiter dan in de eerste filmpjes.
Tuurlijk, je bent er nog niet, en dat kan idd nog wel 30 jaar duren want elke keer leer je weer bij met paardrijden en elke dag is anders. Maar je maakt echt zulke sprongen in korte tijd, staat open voor tips en feedback en hebt een hartstikke leuk paard onder je kont. Geniet ervan, ook van die kleine vooruitgang!
De rest komt ook heus nog wel!

Wat een ontzettend lieve reactie, heel erg bedankt. :D :D

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:43

Ik heb ook weer even bijgelezen en ik vind ook dat je veel te streng voor jezelf bent. Je gaat zo hard vooruit, jullie zijn een super leuke combi! En ik denk ook dat je onder goede begeleiding heel veel leert, ik vind dat zelf ook meer een uitdaging dan om je paard door een ander door te laten rijden (zoals iemand je aanraadde).

Gewoon lekker zo door oefenen, binnenkort rijden jullie die B-proef!

BigOne
Berichten: 38554
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:50

En laat die wissels springen aub achterwege, nergens voor nodig wanneer je de springing niet in gaat. Heb je alleen nadeel van mocht je de contra galop gaan trainen.

Janneke2

Berichten: 23012
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:41

Janneke2 schreef:
fenijro_tani schreef:
Vandaag gaan we weer rijden, ik wil even werken aan onze stelling en buiging, aangezien hij wel iets soepeler mag worden :)
Wijken is onze valkuil. Die schouder valt naar binnen, kont vliegt overal heen. Afgelopen donderdag goede tips gehad van mijn instructrice. Eergisteren en gisteren kort opgepakt en dat ging wel goed! Eens kijken of we ook schouder binnen en buiten kunnen meepakken, lekker variëren :)


Goed plan!
Stijve paarden worden vaak voor 'lui' versleten. Dat zijn ze niet...

Ik weet niet of jullie spiegels hebben in de bak, let goed op dat je paard jou regelmatig 'op rechts gooit'.
Meestal hoort daar bij dat de rechterteugel wat 'zwaarder' of stugger is. Dat komt omdat er meer gewicht op het rechtervoorbeen rust. In de bochten hangt je dier ook ietsje naar binnen ('kapseizen').

Blijf van de stugge teugel af, en doe in principe op de lange zijden en op de 60+ meter van de grote volte:
hetzij je linkerhand iets van de hals af naar opzij (en n beetje naar voor) -
hetzij zelf iets meer op links zitten.
(Of een combi, doel is gelijk gewicht op beide voorbenen. In het ene geval gebruik je je eigen gewicht, in het andere geval het gewicht van de hals.)
Succes merk je omdat het paard de hals laat 'vallen' en zich ontspant.
(Bereid je er wel op voor dat je het duizend keer moet herhalen.)

Als je dit consequent op de lange lijnen doet, worden de hoeken veel makkelijker. Wijken is veel makkelijker met gelijk gewicht op beide voorbenen.

Stelling vragen naar rechts door je hand duidelijk naar voren en opzij te brengen en je schouders te draaien / je navel wijst de weg.

Veel plezier, jullie zijn een leuke combinatie!

Wat een geweldige tip, heel erg bedankt :D . Ik ga ermee aan de slag! Raad je aan om wel evenveel op beide kanten te rijden, of misschien iets meer op de moeilijke?[/quote]

... graag gedaan : rijden gaat zoveel makkelijker met gelijkelijk gewicht op de voorbenen!

Het klassieke principe is: doe even veel op beide 'handen'.
Door dit principe toe te passen wordt het verschil tussen links en rechts ook kleiner.
Sommige paarden lopen bijna constant naar bijvoorbeeld links gebogen, behalve tijdens de voltes naar rechts (en dat is vaak moeizaam)(want op de rechte zijdes blijven ze 'te veel' gewicht op rechtsvoor houden, ook op de rechterhand: 'paard kijkt naar buiten'.).

En ik ben van de school 'maak het je paard gemakkelijk' : dus juist op de moeilijke zijde kort werken en veel 'pauze'.

c_alsemgeest

Berichten: 20757
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:23

bigone schreef:
En laat die wissels springen aub achterwege, nergens voor nodig wanneer je de springing niet in gaat. Heb je alleen nadeel van mocht je de contra galop gaan trainen.


En heel slecht voor je paard zijn balans en rechtgerichtheid als je niet weet wat je doet.

Zonder de voorwaarden balans, recht gaan, kracht en van achter naar voor bewegen doen wissels altijd meer kwaad dan goed. In de training, zeker wanneer het een beetje een projectje is.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:09

Allereerst TS, dikke dikke complienten om hoe jij met feedback omgaat en hoe je in het ruiterleven staat.
Het is goed en eerlijk de fout bij jezelf te zoeken en er vanuit te gaan dat het paard het altijd goed wil doen, als dat niet zo is er ietd aan de hand is.
Echter hoor ik je instructie in (de eerste filmpjes, in de laatste zie je het alleen..) wel af en toe de plank misslaan (doen we allemaal wel eens dus zeker geen aanval), misschien goed om met dit paard eens ergens anders te lessen? Wissels springen doe je op het moment dat je paard Rechtgericht en ontspannen maar IN aanspanning door het lijf gaat, goed of misschien wel perfect aan het been is en vooral als de basis bij paard en ruiter er in zit. Je wissel op het filmpje voegt niets toe, sterker nog; het breekt af. Hier hoor jij helemaal niet mee bezig te zijn.
Ik ga met mijn voorgangers mee over de progressie die je zelf laat zien, mede omdat je hard bent voor jezelf (dus dat is soms dus ook weer gunstig), maar probeer net als je paard nergens in te blijven hangen maar lekker in het NU te leven. Fout van gister is gister. Vandaag is vandaag. Heel veel succes en jij en je paard boffen met elkaar!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 23:00

Hoi allemaal! Ik wil even ingaan op de video. Ik heb hem er even af gehaald. Niet om de reacties! Maar omdat zoals vermeld de instructrice niet wil dat haar stem op internet komt. Ik dacht dat het geluid verwijderd was, maar ik ben blond. Ik ga de video morgen bewerken en opnieuw in het topic plaatsen, voor als eventueel nieuwe lezers het willen zien.

Dam had even een relax dagje. Hij had denk ik wat spierpijn. In ieder geval geen fut om echt te rijden. Leek ietsje stijf.
Ik heb ervoor gekozen om een stap rit te maken en alleen maar te stretchen voor 25 minuten. Even de spieren lekker los maken. Veel met stelling en ontspanning, en een beetje schouder binnen/buiten geoefend, aan een lossere teugel. Toen hij fijn los was ben ik er weer af gegaan.
Verder een knuffel dagje gehad :)

Afbeelding

Om over te gaan op de reacties :) :




Solistar schreef:
Ik heb ook weer even bijgelezen en ik vind ook dat je veel te streng voor jezelf bent. Je gaat zo hard vooruit, jullie zijn een super leuke combi! En ik denk ook dat je onder goede begeleiding heel veel leert, ik vind dat zelf ook meer een uitdaging dan om je paard door een ander door te laten rijden (zoals iemand je aanraadde).

Gewoon lekker zo door oefenen, binnenkort rijden jullie die B-proef!

Dankjewel! Ik vind het veel leuker om samen te groeien, dan kan ik ook trots terug kijken op wat we hebben bereikt, ookal duurt het langer.
Bedankt :D


bigone schreef:
En laat die wissels springen aub achterwege, nergens voor nodig wanneer je de springing niet in gaat. Heb je alleen nadeel van mocht je de contra galop gaan trainen.


Ik moet eerlijk bekennen, ik voelde me even rot na deze reactie. Ik kan niet goed uitleggen waarom, zeker niet omdat ik vind dat we nu al wissels moeten kunnen springen, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd :) .
Daarna heb ik het even voor me uitgedacht en begrijp ik precies wat je bedoeld. Ik kan het ook allemaal nog niet. Dam wel, van toen hij vroeger springpaard was.
We hebben na onze les ook even gesproken met de instructrice dat dit inderdaad te enthousiast is. Dam kent het nog goed uit zijn spring carrière, ik niet en weet ook niet hoe ik ze moet rijden. Hierdoor valt mijn paard uit elkaar, gebruikt zijn lijf verkeerd en schieten we er niks mee op.
Bedankt voor je reactie, ik ben heel blij met je eerlijkheid :)


Janneke2 ik reageer even zo op je omdat mijn quotes anders onoverzichtelijk worden :)
Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Ik ga ermee aan de slag!
Voor ons beide is het beter als dammie recht is :o


c_alsemgeest schreef:
bigone schreef:
En laat die wissels springen aub achterwege, nergens voor nodig wanneer je de springing niet in gaat. Heb je alleen nadeel van mocht je de contra galop gaan trainen.


En heel slecht voor je paard zijn balans en rechtgerichtheid als je niet weet wat je doet.

Zonder de voorwaarden balans, recht gaan, kracht en van achter naar voor bewegen doen wissels altijd meer kwaad dan goed. In de training, zeker wanneer het een beetje een projectje is.


Dankjewel, duidelijk verhaal. We laten het achterwege :)


Bonita_Bon schreef:
Allereerst TS, dikke dikke complienten om hoe jij met feedback omgaat en hoe je in het ruiterleven staat.
Het is goed en eerlijk de fout bij jezelf te zoeken en er vanuit te gaan dat het paard het altijd goed wil doen, als dat niet zo is er ietd aan de hand is.
Echter hoor ik je instructie in (de eerste filmpjes, in de laatste zie je het alleen..) wel af en toe de plank misslaan (doen we allemaal wel eens dus zeker geen aanval), misschien goed om met dit paard eens ergens anders te lessen? Wissels springen doe je op het moment dat je paard Rechtgericht en ontspannen maar IN aanspanning door het lijf gaat, goed of misschien wel perfect aan het been is en vooral als de basis bij paard en ruiter er in zit. Je wissel op het filmpje voegt niets toe, sterker nog; het breekt af. Hier hoor jij helemaal niet mee bezig te zijn.
Ik ga met mijn voorgangers mee over de progressie die je zelf laat zien, mede omdat je hard bent voor jezelf (dus dat is soms dus ook weer gunstig), maar probeer net als je paard nergens in te blijven hangen maar lekker in het NU te leven. Fout van gister is gister. Vandaag is vandaag. Heel veel succes en jij en je paard boffen met elkaar!


Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik ben het zelf ook met mijn voorgangers eens. Ontwetendheid is de bron van alle kwaad :) .
Ik wil binnenkort bij een dressuur instructeur bij de stal naast ons gaan lessen. Hiervoor moet ik van mezelf wel een aantal keren in die bak hebben gereden, omdat dam nogal heftig kan reageren op nieuwe locaties. Ik neem het mee, soms blijf ik te lang "sippen" over iets, terwijl het helemaal niet zo erg was :) .
Dankjewel!

Lithya

Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 00:00

fenijro_tani schreef:
Ik wil binnenkort bij een dressuur instructeur bij de stal naast ons gaan lessen. Hiervoor moet ik van mezelf wel een aantal keren in die bak hebben gereden, omdat dam nogal heftig kan reageren op nieuwe locaties. Ik neem het mee, soms blijf ik te lang "sippen" over iets, terwijl het helemaal niet zo erg was :) .
Dankjewel!


Denk je niet veel te veel na over wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren? Hij kan heftig reageren, hij kan dus ook prima heel rustig zijn ding blijven doen. Een goede instructrice helpt jou om je paard gerust te stellen, maar ook om hem aan het werk te zetten zodat ze niet van alles gaan verzinnen. Dus, hup. Afspreken die les en lekker aan het werk met die instructrice!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 00:33

Lithya schreef:
fenijro_tani schreef:
Ik wil binnenkort bij een dressuur instructeur bij de stal naast ons gaan lessen. Hiervoor moet ik van mezelf wel een aantal keren in die bak hebben gereden, omdat dam nogal heftig kan reageren op nieuwe locaties. Ik neem het mee, soms blijf ik te lang "sippen" over iets, terwijl het helemaal niet zo erg was :) .
Dankjewel!


Denk je niet veel te veel na over wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren? Hij kan heftig reageren, hij kan dus ook prima heel rustig zijn ding blijven doen. Een goede instructrice helpt jou om je paard gerust te stellen, maar ook om hem aan het werk te zetten zodat ze niet van alles gaan verzinnen. Dus, hup. Afspreken die les en lekker aan het werk met die instructrice!

Ik denk het wel :) we hebben wel enge plekken als we op een nieuwe plek rijden, maar eigenlijk is dat vaak wel te handhaven. Het zijn meestal enge dingetjes maar geen enoooorme reacties. Ik zal morgen als ik op stal ben eens de stoute schoenen aandoen en naar de overkant lopen, hopen dat ik direct een les kan inplannen, is het ook maar weer achter de rug :)

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:09

TS ik vind jou een topper! <3 Zo veel liefde en eerlijkheid naar je paard toe, maar wees niet te kritisch op jezelf. Geniet van jullie proces en wees trots op wat je al bereikt hebt met hem!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 13:12

CastaMickey schreef:
TS ik vind jou een topper! <3 Zo veel liefde en eerlijkheid naar je paard toe, maar wees niet te kritisch op jezelf. Geniet van jullie proces en wees trots op wat je al bereikt hebt met hem!

Wat een leuke reactie, heel erg bedankt!

Dam was gisteren behalve een rondje aan de hand stappen met een vriendje lekker vrij. Hij gaat heel goed met een pony die naast hem op de paddock en stal staat, dus we zijn lekker een een rondje wezen wandelen. Binnenkort mogen ze samen spelen in de bak, dus dan moeten ze wel even goed aan elkaar wennen nog, omdat meneer toch redelijk dominant kan zijn, al gaat het tot nu toe goed. Hij is nogal een ander kaliber als mijn pony, en sprong op de vorige stal op een merrie, dus ik ben wat voorzichtiger met andere paarden, straks sloopt hij ze :=

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 21:32

Nou jongens ik ben een beetje sjagrijnig :=

Ik film vaak mijn trainingen zodat ik kan zien wat er goed gaat en wat verbeteringen nodig heeft (en gewoon omdat ik het fijn vind om sommige punten terug te kijken).
Heeft iemand die me vaker helpt met stukjes filmen mijn telefoon gepakt omdat ze wel wou filmen. Dat heeft ze dus niet gedaan en nu heb ik mijn training niet terug kunnen zien, terwijl het juist echt even nodig was. Echt wat een baaldag. Ik ben nog steeds op mijn tenen getrapt :')

Hoe dan ook was hij wel heel lief vandaag. We hebben eerst samen gespeeld in de bak, lekker wandelen, meneer heeft gerold, en daarna lekker lang gestapt onder het zadel, veel stretchie strech gedaan, nog even lekker energie eruit gegooid in galop en even draven uiteraard. Helemaal blij met paardlief <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7485
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:43

Hij ziet er goed uit hoor, binkie! :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 10:13

Sintara schreef:
Hij ziet er goed uit hoor, binkie! :D


Hij doet alsof hij heel stoer is <3 vind hem zo grappig soms, echt humor heeft hij.
We zijn overigens aan de hand ook heel druk bezig met alles. Hij vindt de afspuitplaats dood eng. Heb hem daar een keer geprobeerd op te zadelen, hij schrok ergens van. Halster kapot en paard weg.
Sinds toen eigenlijk alleen op stal opgezadeld.
Nu kunnen we sinds een tijd weer op de normale binnenpoetsplaats opzadelen. Hoef hem niet eens vast te zetten want hij is zo relaxed!
Na het rijden wandel ik aan de hand altijd rondje erf met hem. Eerst was het doodeng, veel geluiden en bossen en dergelijke. Nu ondertussen erg braaf. Binnenkort een keer onder het zadel doen.

Ik zelf weet dat hij de eerste keer op bosrit heel gestresst wordt (door mij, ik merk bij hem lichte spanning en dat blijven we aan elkaar geven, we gaan wel vooruit, kleine stapjes), dus we wandelen nu al veel samen, binnenkort wil ik een klein rondje buiten aan de hand uitstappen, dat uitbreiden met erop en echt op buitenrit daarna. Hebben we eerst enorm van genoten toen we nog geen bak hadden :)

Met naar stal gaan is hij ook steeds leuker volgens mensen hier. Loopt braaf mee, nog wel eens hittepetit aan het rondlopen, kijkt naar alles maar de max is verstijven op de plek, zo braaf <3

Dit is letterlijk basis basis maar alsnog, hij was eerst ongeduldig met opzadelen, liep te trappelen en wandelen bleef hij achter je plakken en koekeloeren dus ik ben alsnog heel trots :)


Straks ga ik hem weer rijden. Ik zit er over na te denken om de pivo te kopen (de Pixio of pixem zijn een droom, maar voor dat geld blijf ik lekker slapen :') )