Eerste paard kopen hoe weet je het…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:30

Lionlakes schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat je niet anders kent is geen reden om het zo te blijven doen en het in stand te houden.
Ook daar kan het anders.
Hoog tijd, het is geen 1980 meer.

Betreft een paard kopen, je met proefrijden al veilig voelen is een zeer goede opmerking.
Paarden worden bij een onzekere ruiter nooit braver zeg maar :)
Dus voel je je niet helemaal veilig zal een paard dat altijd voelen.

Ik bedoel meer dat als ik bijvoorbeeld in Friesland keek, dat mensen elkaar daar allemaal goed kennen. Paarden worden daar dan soort van onderling verkocht en hebben mensen iets meer vertrouwen in elkaar is mijn idee ofzo omdat het meer ons kent ons is. Maar dat is inderdaad een aanname hoor ;) ik hoor in mijn hoek toch vooral dat je paarden handelaren nooit moet vertrouwen

Dit is absoluut niet waar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:47

Lionlakes schreef:
Het is inderdaad een lastige. Ik voel je punt. Maar toch denk ik dat zij meer last hebben van een slecht paard aan mij verkopen omdat ze dat dan aan zichzelf moeten verkopen omdat ik daar elke dag ben. Als het niet veilig is hebben zij daar de lasten van.

Dat is de vraag. Die hulp die ze aanbieden, is die gratis? En onbeperkt? Want anders zal het voor hun geen probleem zijn om een niet-passend paard asn je te verkopen. Voor de hulp betaal je dan namelijk flink wat extra geld, dus levert het paard hun twee keer geld op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Eerste paard kopen hoe weet je het…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:52

Eigenlijk moet je niemand vertrouwen als het gaat om paarden verkopen.
Klinkt even heel zwart/wit, maar vind het wel zo.
Laat ook elk paard, of het nu van een bekende is of niet door je eigen uitgekozen dierenarts keuren.
Ook die bekende heeft misschien niet in de gaten dat er wat mis is met het paard.
Of dat nu particulier is of handelstal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:26

Als je wilt kopen? Kopen. En nuchter blijven. Blijkt na een jaar of twee de combinatie niet te klikken, verkoop dan je paard weer en kijk uit naar een ander.

Wat betreft ruin versus merrie; ik heb een heel aantal paarden gehad. Merries en ruinen. Nog nooit een met een zo gecompliceerd karakter als die ik nu heb. Een ruin. Daar gaan de vooroordelen.

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 09:39

tengeltje11 schreef:
Maar hoe staan de paarden daar op je stal? Heeft niets met wat je gewoon bent te maken, puur een vraag naar hoe het zou kunnen lopen.

Ik heb het nu uitsluitend over de koop van een paard en niet over hoe een paard staat. Ik bedoelde meer dat het voor mij zo voelde alsof je bij koop meer kon vertrouwen op het verhaal van iemand uit Friesland die zelf haar paarden fokt en verkoopt op kleine schaal of onderling overkopen dan in de randstad via handelstal. Maar nogmaals dit was een aanname en nergens op gebaseerd. Ik vind het gewoon heel lastig hoe de koop gaat. Het is een behoorlijke aanschaf en vaak moet je ti che maar vertrouwen op de verkoper. Dat vind ik best lastig. Daarom durf ik het niet echt aan om zelf via internet bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een paard maar vertrouw ik op de expertise van mijn manege/ handelstal waar ik goed contact mee heb.
Ik heb nu wel het idee dag mijn vraag andere discussies uitlokt dus als iemand mij kan vertellen hoe je een onderwerp kan sluiten ;) graag

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 09:41

Lieser schreef:
Lionlakes schreef:
Het is inderdaad een lastige. Ik voel je punt. Maar toch denk ik dat zij meer last hebben van een slecht paard aan mij verkopen omdat ze dat dan aan zichzelf moeten verkopen omdat ik daar elke dag ben. Als het niet veilig is hebben zij daar de lasten van.

Dat is de vraag. Die hulp die ze aanbieden, is die gratis? En onbeperkt? Want anders zal het voor hun geen probleem zijn om een niet-passend paard asn je te verkopen. Voor de hulp betaal je dan namelijk flink wat extra geld, dus levert het paard hun twee keer geld op.

Je hebt helemaal gelijk hoor, dat maakt het proces gevoelsmatig ook zo lastig..

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 09:43

DuoPenotti schreef:
Eigenlijk moet je niemand vertrouwen als het gaat om paarden verkopen.
Klinkt even heel zwart/wit, maar vind het wel zo.
Laat ook elk paard, of het nu van een bekende is of niet door je eigen uitgekozen dierenarts keuren.
Ook die bekende heeft misschien niet in de gaten dat er wat mis is met het paard.
Of dat nu particulier is of handelstal.

Ja helemaal waar. Garantie tot aan de stal ;)
Nee dat ik moet laten keuren is een feit inderdaad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:48

Als je er het beste gevoel bij hebt om via de manege te kopen (zoals je het omschrijft heeft dat ook zeker voordelen inderdaad :j ) dan doe je dat toch gewoon? Dan wacht je op dat ene paardje dat langskomt, waar je echt warm van wordt *\o/*

Wie weet kan je dan ook nog een proeftijd afspreken van een maand leasen ofzo, voordat je daadwerkelijk de knoop doorhakt en het dier koopt? Om je laatste twijfel / koudwatervrees weg te nemen :)

De paarden die je omschrijft klinken eigenlijk net een maatje te groot. Naar mijn mening kan je beter niet kopen met de instelling "dat komt vast wel goed....hoop ik" want het komt vaak genoeg voor dat het alleen maar spannender wordt na aankoop van een "spannend" paard.

Koop je een dier waar je je direct fijn op voelt dan is de kans van slagen en daadwerkelijk plezier hebben van je paard, toch een stuk groter :)

Ruinen zijn vaak gewoon stabieler dan merries, de dames zijn toch vaak wat mieperiger en wat meer getrut. Maar het basis-karakter van merrie A kan natuurlijk wel beter bij je passen dan het basiskarakter van ruin B.

Ik zou met aankoop gewoon even wachten tot je een paardje langs ziet komen dat je echt oprecht een leuk dier vindt :) Dan vragen of je een maand op proef mag / leasen. En als je het dier wil kopen, eerst even goed laten keuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:50

Sluiten kan niet.

En eerlijk gezegd is het wat naïef om te vertrouwen op een verkoper. Ook jouw manege eigenaar heeft er belang bij dat je een paard koopt. Ga er vanuit dat je juist niet op een verkoper kan vertrouwen (want er zijn er best wat waar je dat niet kan en daar kom je achter als het te laat is). Vertrouwen in een dierenarts die kijkt of paard gezond is voor jouw doel en liefst juist iemand mee met ervaring, maar zonder belang bij verkoop van paard. Dus een onafhankelijk persoon.

Ook een paard bij de handelstal van jouw manege eigenaar staat op een vreemde plek, dus die gaat ook nog moeten wennen en veranderen. En daarna nog aan jou wennen.
Stalling heeft juist heel veel te maken met alles. Een paard dat gewend is veel buiten te staan kan echt enorm veranderen in negatieve zin als ze veel binnen staan. Vooral in de winter. Als jouw staleigenaar er 1 op stal krijgt die dat gewend is kan dat in het begin goed gaan, maar later toch problemen geven.

Op de expertise van jouw staleigenaar vertrouwen, ja. Als je een paard ergens anders zou bekijken. Niet wanneer deze zelf ook belang heeft bij het paard. Kijk naar de merrie nu, het past volgens hem, maar je kan niet zelfstandig rijden. Dus zeker niet onder druk laten zetten en als je graag daar wilt kopen deze voorbij laten gaan en een gesprek met hem hebben wat je zoekt. En dus niet iets wat nu te fel voor je is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:56

Idd en laat een handelstal nu net de plek zijn waar paardwelzijn en een goeie manier van huisvesting niet op de eerste plek staan… vaak is dat ook al een recept om problemen met je toekomstig paard, net daarmee zou ik eerst eens naar het complete plaatje kijken….
Want voor je een paard koopt, wil je toch ook een plek waar je je paard kan stallen en waar je paard zich goed gaat voelen en op een paardvriendelijke manier gehouden wordt lijkt me? Dat hoor je zelfs te doen alvoor je een paard hebt en niet erna mijn inziens? Net daarmee dat ik het vraag, want ik ken niet veel(eigenlijk geen) handelstallen waar ik mijn paard zou willen zetten. Sowieso al veel te veel komen en gaan, wat onrust geeft en waar paarden veeeeel te weinig buiten komen, laat staan in een stabiele kudde.
(En tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar die liggen niet dik)

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 10:07

pmarena schreef:
Als je er het beste gevoel bij hebt om via de manege te kopen (zoals je het omschrijft heeft dat ook zeker voordelen inderdaad :j ) dan doe je dat toch gewoon? Dan wacht je op dat ene paardje dat langskomt, waar je echt warm van wordt *\o/*

Wie weet kan je dan ook nog een proeftijd afspreken van een maand leasen ofzo, voordat je daadwerkelijk de knoop doorhakt en het dier koopt? Om je laatste twijfel / koudwatervrees weg te nemen :)

De paarden die je omschrijft klinken eigenlijk net een maatje te groot. Naar mijn mening kan je beter niet kopen met de instelling "dat komt vast wel goed....hoop ik" want het komt vaak genoeg voor dat het alleen maar spannender wordt na aankoop van een "spannend" paard.

Koop je een dier waar je je direct fijn op voelt dan is de kans van slagen en daadwerkelijk plezier hebben van je paard, toch een stuk groter :)

Ruinen zijn vaak gewoon stabieler dan merries, de dames zijn toch vaak wat mieperiger en wat meer getrut. Maar het basis-karakter van merrie A kan natuurlijk wel beter bij je passen dan het basiskarakter van ruin B.

Ik zou met aankoop gewoon even wachten tot je een paardje langs ziet komen dat je echt oprecht een leuk dier vindt :) Dan vragen of je een maand op proef mag / leasen. En als je het dier wil kopen, eerst even goed laten keuren.

Ik ga me inderdaad niet laten lijden door de markt en het gevoel laten geven dat dit echt wel prima is voor mij. Geduld en dan gewoon vertrouwen dat er een paard voorbij komt waar ik geen twijfels over heb!!

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 10:09

MyWishMax schreef:
Sluiten kan niet.

En eerlijk gezegd is het wat naïef om te vertrouwen op een verkoper. Ook jouw manege eigenaar heeft er belang bij dat je een paard koopt. Ga er vanuit dat je juist niet op een verkoper kan vertrouwen (want er zijn er best wat waar je dat niet kan en daar kom je achter als het te laat is). Vertrouwen in een dierenarts die kijkt of paard gezond is voor jouw doel en liefst juist iemand mee met ervaring, maar zonder belang bij verkoop van paard. Dus een onafhankelijk persoon.

Ook een paard bij de handelstal van jouw manege eigenaar staat op een vreemde plek, dus die gaat ook nog moeten wennen en veranderen. En daarna nog aan jou wennen.
Stalling heeft juist heel veel te maken met alles. Een paard dat gewend is veel buiten te staan kan echt enorm veranderen in negatieve zin als ze veel binnen staan. Vooral in de winter. Als jouw staleigenaar er 1 op stal krijgt die dat gewend is kan dat in het begin goed gaan, maar later toch problemen geven.

Op de expertise van jouw staleigenaar vertrouwen, ja. Als je een paard ergens anders zou bekijken. Niet wanneer deze zelf ook belang heeft bij het paard. Kijk naar de merrie nu, het past volgens hem, maar je kan niet zelfstandig rijden. Dus zeker niet onder druk laten zetten en als je graag daar wilt kopen deze voorbij laten gaan en een gesprek met hem hebben wat je zoekt. En dus niet iets wat nu te fel voor je is.

De handels paarden staan op de manege zelf waar hij ook komt te staan dus in die zin hoeft ie niet meer verplaatst te worden. Hij zal alleen een andere box krijgen maar voor de rest blijft alles hetzelfde. Dat vind ik een groot voordeel.

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 10:10

Lieve paarden mensen! Ik heb m’n antwoord. Door de ervaringen hier gesteld is het reeel om te wachten tot er een paard voorbij komt waar ik geen twijfels van krijg. Mijn twijfel zegt dus gewoon dat het dan geen match is en dan hoef ik geen concessies te doen ondanks het een lastige markt is. Al wacht ik nog een jaar, ik ga erop vertrouwen dat ie langskomt! Bedankt voor alle ervaringen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:12

Gelijk heb je +:)+

Tot die tijd kan je natuurlijk ook gewoon veel uren maken en meer ervaren worden waardoor je steeds beter weet wat je zoekt, en er ook gaandeweg meer paarden binnen bereik komen die echt een meer ervaren ruiter nodig hebben.

Vaak is het bij de meer sensibele paarden nog niet eens per-sé dat je veel (rij-)ervaring nodig hebt, als je maar het gevoel hebt, en de rust en leiderschap uitstraalt die ze nodig hebben :)

Jezelf niet onzeker over / bij het paard voelen is het belangrijkste om een fijne tijd met je paard te hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:45

Als jij vertrouwen hebt in de manage dan is het toch gewoon goed. Ik mag aannemen dat je van hun dan ook gewoon de tijd krijgt om tot een keuze te komen toch? Dat je een paard meerdere keren mag proberen voordat je besluit het te kopen?

Ik zou het paard wel laten keuren als ik jou was.

En wat betreft ruin of merrie... Dat is geheel aan jezelf. Beide kunnen net zo braaf of vervelend zijn, dat is niet enkel geslachtsafhankelijk. Maar als jij gewoon niets met merries hebt dan is dat ook prima. Je mag voor jezelf ook best eisen hebben hoor. Het duurt dan misschien wat langer voor je de juiste match hebt, maar dat is wellicht niet zo erg.

Succes met je zoektocht!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:02

Succes met je zoektocht TO! Zou leuk zijn als je er iets over deelt. We zijn nu natuurlijk wel benieuwd welk paard je uiteindelijk zal kopen. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:05

Alle mensen die een paard zoeken zitten ook in dit topic. Er zitten een aantal mensen in die ruime ervaring hebben met de verkoop/koop van een paard. Denk dat als je bereid bent een jaar te wachten dat dat de juiste instelling is.

[PP] Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:34

Lionlakes schreef:
Lieve paarden mensen! Ik heb m’n antwoord. Door de ervaringen hier gesteld is het reeel om te wachten tot er een paard voorbij komt waar ik geen twijfels van krijg. Mijn twijfel zegt dus gewoon dat het dan geen match is en dan hoef ik geen concessies te doen ondanks het een lastige markt is. Al wacht ik nog een jaar, ik ga erop vertrouwen dat ie langskomt! Bedankt voor alle ervaringen!!

Verstandig. En heus, er komt een paard langs waarbij je geen twijfels hebt. Of waarbij alle mitsen en maren verdijnen omdat je die gewoon wilt hebben. Misschien wel gewoon via deze stal. Of via een andere route. Komt goed.

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 17:24

AnnoNiemand schreef:
Succes met je zoektocht TO! Zou leuk zijn als je er iets over deelt. We zijn nu natuurlijk wel benieuwd welk paard je uiteindelijk zal kopen. :D

Dat ga ik natuurlijk doen!!!