Als iemand geen verstand van paarden heeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:09

Ik heb 2 palomino welshjes van 3 jaar. Krijg regelmatig te horen dat die witte pony zo mooi is.... ja de ene is licht palomino.. maar niet wit -:(-
Afbeelding

Of de vraag waarom ze geen ijzers hebben, als ik dan aangeef dat het niet nodig is omdat de hoeven nauwelijks slijten wordt ik raar aangekeken.

Maar zelfs mijn man kan er wat van. Als de ponies met grasmasker een uurtje op de wei hebben gelopen haal ik ze weer naar de paddock. Mijn man vind dat ze véél langer op de wei kunnen blijven. Want nu moet hij het gras maaien en dat is zonde want we hebben juist het gras voor de ponies... gaan we dus niet doen.

Edit.. of toen ik nog een trekpaard reed.. ik ging vaak met haar naar het strand om lekker te galopperen. Als ik dan mensen tegen kwam zeiden ze tegen hun kinderen; kijk eens die heeft lekker gezwommen.. nee mensen het is gewoon zweet..

Of trekpaarden hebben van nature een klein staartje... nee hoor, ze is gecoupeerd.
Laatst bijgewerkt door yvje86 op 21-05-21 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:12

Toen ik mijn partner leerde kennen (ruime tien jaar terug), had hij ook niks met paarden. Mijn paard stond toen op een hele fijne stal, grote groepsstal, ruim voldoende ruwvoer, in een kudde, zelf kiezen of hij binnen in stro ging staan / liggen, buiten op de verharding eten of in een wei / paddock staan.

Dat werd dus het referentiekader voor het houden van paarden: alle paarden staan zoals die van mij staan.

Hij was dan ook volledig in shock toen we bij een kennis langsgingen. Die kennis had het paard op een manege staan. In een gewone box.

Het heeft toch wat overredingskracht gekost om uit te leggen dat het gros van de paarden in Nl ongeveer gehouden werd als daar op die manege en dat de manier waarop mijn paard stond nogal afwijjkend was (voor die tijd)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:15

Toen ik 4 jaar geleden een veulen kreeg bij mijn merrie stond het veulen best veel mijn mijn ruin.
Iedereen vroeg: is dat de moeder?
Ik nee is een ruin.
Maar dan kan die toch nog veulens krijgen?
uhhm nee.

Afbeelding

Ik kreeg altijd veulens van een vriendin die afgespeend moesten worden.
Een personeelslid van ons bedrijf zat altijd op te scheppen dat die heel veel wist van paarden want vrouw en dochter reden beiden en hij ging altijd mee.
Dus het veulen werd hier neergezet, en toen vroeg hij: hoe oud is die?
Ik: 5 maanden.
O, moet jij hem in gaan rijden? Vroeg die.
Nee zei ik, die is 5 maanden.
Ja maar dat kan wel zei hij, die is groot zat.

Afbeelding

lovelance

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:24

"Jouw paarden hebben geen hoeven"

Heel veel niet paardenmensen valt het op wanneer een paard geen ijzers heeft.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:45

Ik was laatst aan het fietsen met mijn verzorgpaard.
Een lieve maar enigszins bezorgde mevrouw hield ons staande.
'Oh, ze heeft hier een soort krassen? strepen?'
Dus ik, een beetje geschrokken, even kijken aan de kant die ze aanwijst.
Blijkt het die streep van haarscheiding te zijn op de flank. Je weet wel, waar de haren verschillende kanten op gaan :P

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:50

pollewopsie7 schreef:
Haha heerlijk lezen dit!

Onze zwarte tinker (met 3 witte sokken en een witte bles) wordt regelmatig aangezien voor; oooooh een Fries is mijn lievelingspaard!

Of; kijk, dat paard heeft pantoffels aan :')

Of bij vliegenmaskers; waarom zijn ze geblinddoekt?

Shettie met graasmasker; ooh dat is zeker zodat hij de anderen niet bijt := could be true though _O-

Heel eerlijk heb ik hier eens eentje 2 weken een graasmasker opgelaten zodat die de nieuwe niet meer beet over de draad :')

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:01

Iemand vraagt: oh, dat is een vos?
Ik: ja, dat klopt.
Zegt hij, ja, dat dacht ik al, want kennissen van ons hebben ook een vos en die is net zo groot.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:17

FrNo schreef:
Iemand vraagt: oh, dat is een vos?
Ik: ja, dat klopt.
Zegt hij, ja, dat dacht ik al, want kennissen van ons hebben ook een vos en die is net zo groot.

Haha logisch toch ook?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:32

pollewopsie7 schreef:
Haha heerlijk lezen dit!

Onze zwarte tinker (met 3 witte sokken en een witte bles) wordt regelmatig aangezien voor; oooooh een Fries is mijn lievelingspaard!

Of; kijk, dat paard heeft pantoffels aan :')

Of bij vliegenmaskers; waarom zijn ze geblinddoekt?

Shettie met graasmasker; ooh dat is zeker zodat hij de anderen niet bijt := could be true though _O-

Mijn tinker had van de week Beenwarmers aan.

En ze is een meisje, dat kun je zien aan haar vlechten.

En nog een leuke "Uw paard heeft snot uit zijn mond"
De schuimlaag die ze om hun mond hebben met rijden. Deze was een beetje groen, omdat mijn paard onderweg stiekem happen gras had genomen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:42

Ook 'paardenmensen' kunnen onlogische dingen zeggen... :')

Toen ik een aantal jaar geleden met mijn man en twee van onze paarden in het bos reed kwamen we een aanspanning tegen op een smal pad. Wij rijden bitloos.

Het paard van mijn man heeft in een aanspanning gelopen en had geen probleem om een beetje door het struikgewas er langs te gaan (de menner was vriendelijk even stil gaan staan)

Maar mijn paard, KWPN & held op sokken, vond de combi nogal spannend.
Na wat morrelen en aandringen kreeg ik hem toch zo ver dat hij er langs schoot.

Roept de menner nog, ja je moet er ook een bit in hangen.

Ik heb nooit geleerd dat het gaspedaal in de mond zat :') _O-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 10:45

Mijn paard werd ingereden en stond heel toevallig tegen over zijn vader. Zegt mijn dochter kijk Usar dat is je vader. Mam hij is nu heel blij he omdat hij tegen over zijn vader staat.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:46

Ik was een keer met een paar medestudenten op veldonderzoek. Er stonden wat paarden in de wei. En eentje lag helemaal gelukzalig weg te dromen in het zonnetje.

student: Hé daar ligt een dood paard!
ik: Nee joh die ligt lekker te zonnen.
student: Maar paarden kunnen toch niet liggen? Dan zijn toch ze ziek?
ik: Natuurlijk kunnen ze dat wel.

Het duurde minstens een kwartier om uit te leggen dat paarden lang niet altijd staand slapen en ook heerlijk in het stof kunnen rollen. Intussen was het betreffende paard al lang en breed opgestaan om verder te grazen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:52

De moeder van een vriendin was er van overtuigd dat paarden niet kunnen zwemmen omdat ze dan vollopen met water _O-

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:53

De vraag waarom ik mijn paard blinddoek is ook altijd een klassieker.

Het vliegenmasker in kwestie:
Afbeelding

Een mevrouw wilde ook heel graag een veulen van mijn ruin. Toen ik haar vertelde dat dit niet meer gaat zei ze dat ik loog want er stond een veulen in de wei die op hem lijkt... Het "veulen" in kwestie was een kleinere maat Tinker die wel 5 jaar ouder was dan mijn paard :+

Valentijn en zijn "veulen" Corky:
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:36

axel_1997 schreef:
Ik was een keer met een paar medestudenten op veldonderzoek. Er stonden wat paarden in de wei. En eentje lag helemaal gelukzalig weg te dromen in het zonnetje.

student: Hé daar ligt een dood paard!
ik: Nee joh die ligt lekker te zonnen.
student: Maar paarden kunnen toch niet liggen? Dan zijn toch ze ziek?
ik: Natuurlijk kunnen ze dat wel.

Het duurde minstens een kwartier om uit te leggen dat paarden lang niet altijd staand slapen en ook heerlijk in het stof kunnen rollen. Intussen was het betreffende paard al lang en breed opgestaan om verder te grazen.

Heel herkenbaar deze :+ Kwam eens iemand in paniek het erf opgefietst dat ons paard dood in de wei lag. Ik als 8 jarig meisje "is ie stijf en houdt ie 1 been omhoog?"
Uh nee dat niet.
"Oké mooi, dan leeft ie nog :D '

Mijn pony was toen een maand geleden ofzo overleden en daar zag ik dat ze stijf worden en dan 1 achterbeen omhoog houden :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:07

'' zooo die ik dik zeg, die mag je wel eens flink aan het werk zetten! Daar moet je toch niet naast lopen, daar moet je op, en rijden! ''

... Zei de dagjesmens die langs het hek van de fokstal stond te kijken. De hoogdrachtige merrie die ik op dat moment aan de hand liet grazen beviel enkele dagen later van een gezond veulen :')

Spicaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:41

Mijn moeder vond dat ik toch echt mijn pony beter schoon moest houden, want hij was helemaal beschimmeld en iedere keer dat ze hem zag was het weer erger geworden.

Bruin met klein shabrak geboren appaloosa die langzaam doorkleurt :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 02:53

Vanmiddag zat ik met een collega die, nadat ik had verteld dat mijn paard nu al 7 weken kreupel is, vroeg hoe oud mijn paard is. Nog een vrij normale vraag. Nadat ik had verteld dat hij 16 is, kwam er ietwat eigenaardige vraag:" Is dat een normale leeftijd om kreupel te worden?" :+ _O- . Vervolgens was hij er heilig van overtuigd dat als hij kreupel is, hij afgemaakt moet worden >;) . En de laatste niet zo snuggere opmerking, nadat ik had uitgelegd dat als hij kreupel zou blijven ik ineens een hele dure grasmaaier/hele grote hond om mee te wandelen heb, maar wel een probleem heb op de huidige stal als dat zo zou zijn. Er kan daar slecht buiten gereden/gewandeld worden. "Oh, maar dan ga je toch lekker door de wei wandelen :+ . Het is verder een geweldige collega maar ik vrees dat hij nooit veel zal snappen van paarden :D

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 05:57

Collega van mijn man denkt dat paarden uiterst gewelddadige dieren zijn waar je ver, ver bij uit de buurt moet blijven, want "ze bespringen je zomaar". Ze was ook erg geschokt toen bleek dat we ze 's ochtends heel vroeg van stal halen en in de wei zetten en 's avonds weer naar binnen halen. Levensgevaarlijk, en wie staat er nu om half zes op. En dan ook nog de stallen uitmesten, zo smerig, dat je dat doet...
Volgens mij is ze nog nooit verder gekomen dan de stadsgrens of zo.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:30

MairiMacBran schreef:
Collega van mijn man denkt dat paarden uiterst gewelddadige dieren zijn waar je ver, ver bij uit de buurt moet blijven, want "ze bespringen je zomaar". Ze was ook erg geschokt toen bleek dat we ze 's ochtends heel vroeg van stal halen en in de wei zetten en 's avonds weer naar binnen halen. Levensgevaarlijk, en wie staat er nu om half zes op. En dan ook nog de stallen uitmesten, zo smerig, dat je dat doet...
Volgens mij is ze nog nooit verder gekomen dan de stadsgrens of zo.

Noh. Collega toch :(:)

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:19

Mijn -welliswaar zwarte- paard wordt door ruiters notabene in het bos standaard uitgemaakt voor “wat een mooie fries”. .
als ik vraag waarom, “ja hij is zo zwart”. Ruiters dus, geen leken.
Het is een trakehner....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:51

Veel mensen snappen de kleur van mijn paard niet, is tussen cremello en perlino in. Tegen niet paarden mensen zeg ik maar albino. Ze vinden z'n ogen ook altijd zo mooi. Vaak leg ik dan even uit dat ze pigmentloos zijn en hij waarschijnlijk dus slecht ziet. Heb gelukkig nog niet veel gekke mensen meegemaakt hahaha. M'n vriend heeft al wel de vraag gehad (van een rijdende dame) of het een springpaard is of dressuurpaard. Hij zei ik weet alleen dat ie Spaans is. Tsja goed antwoord hahahaha

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:55

Ik heb thuis een kruising haflinger x Welsh lopen, heb de ouders gezien en hem als veulen opgehaald en we kennen die vorige eigenaar.
Nou kwam er onze hoefsmid langs om hem te bekappen, oh mooie pony een echte dartmoor, nee geen dartmoor, ja echt wel 100% kijk maar naar zijn neus dat is typisch een dartmoor. Ik heb hem verteld wie de ouders waren maar hij bleef erbij bij wat hij vond. Maar gewoon gelaten en niet meer over gehad :')

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:04

Mijn collega's vinden het ontzettend raar dat ik al xx jaar paarden rij, zelfs een eigen paard heb waar ik meerdere keren per week op rij en nog steeds rijles heb.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:05

Wat grappig dat er zo vaak iets gezegd wordt over het gebrek aan ijzers, vraag me af of dat van de regio afhangt.
Hier vinden ze het namelijk net superlogisch dat mijn merrie niks aan haar hoeven heeft en veel leken reageren met 'natuurlijk hebben paarden schoenen zoals wij' als ze haar schoenen aanheeft :') Net zoals veel 'normaal' volk dat ons kent denkt dat bitloos de absolute norm is. Kwam er een buur eens praten tijdens een rit om te zeggen dat paarden op tv iets in hun mond hadden en dat dat "toch helemaal gek" is _O-