Hoefschoenen test in de Bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:58

Sjuimpje"]
[quote="pegassa schreef:
Jij hebt zeker nog nooit blaren gehad van nieuwe schoenen waarop je 30 kilometer moet lopen????

Wat een klinklare onzin zeg!!!

ik vind dus dat een paard er wel vanaf stap 3 er goed op moet lopen (logisch dat hij de eerste paar passen wat onwennig is).
Van een nieuw zadel accepteren we ook niet dat het paard eerst drukkingen krijgt, niet als het een dressuurzadel is, een springzadel, een westernzadel of een boomloos zadel.

Ik heb verschillende paarden (bijna al mijn paarden) gehad die bij mij hun eerste ijzertjes onder kregen en die paarden liepen geen van allen onwennig, sterker nog, de bewegingen kwamen alleen maar beter tot hun recht.
[/quote]

Helemaal mee eens. Bovendien kun je een mens met nieuwe schoenen ook niet vergelijken met een paard... (en dan nog, als ik nieuwe schoenen koop lopen ze ook meteen goed... Tenzij het om de goedkopere schoenen gaat, maar schoenen die ik nog maar net heb moeten ook meteen lekker lopen) Bij een paard komen er trouwens nog veel meer aspecten kijken bij het lopen dan bij mensen... (en hoevaak kopen mensen niet schoenen die eigelijk niet passen?!)
Misschien dat een paard wel net even iets langer moet wennen, als ie net van de ijzers afkomt is lopen op zo'n schoen toch wel even vreemd, maar als een paard na een week nog niet lekker loopt klopt er echt iets niet aan de schoenen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:39

*volcano* schreef:
Helemaal mee eens. Bovendien kun je een mens met nieuwe schoenen ook niet vergelijken met een paard... (en dan nog, als ik nieuwe schoenen koop lopen ze ook meteen goed... Tenzij het om de goedkopere schoenen gaat, maar schoenen die ik nog maar net heb moeten ook meteen lekker lopen) Bij een paard komen er trouwens nog veel meer aspecten kijken bij het lopen dan bij mensen... (en hoevaak kopen mensen niet schoenen die eigelijk niet passen?!)
Misschien dat een paard wel net even iets langer moet wennen, als ie net van de ijzers afkomt is lopen op zo'n schoen toch wel even vreemd, maar als een paard na een week nog niet lekker loopt klopt er echt iets niet aan de schoenen.

Er is een significant verschil tussen wennen en niet lekker lopen, laten we dat voorop stellen.
Je moet je er wel bij voorstellen dat er druk wordt gegeven op plekken waarop dit normaliter niet gebeurd.
Bij veel schoenen wordt er een bepaalde druk gevormd op de hoefballen en aangezien daar normaliter geen druk op gegeven wordt, moet een paard daar aan wennen. Dit proces heeft zeker een paar maanden nodig. Hierdoor zullen de hoefballen verharden, zodat het paard de druk niet meer opmerkt.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:00

Citaat:
Bij veel schoenen wordt er een bepaalde druk gevormd op de hoefballen en aangezien daar normaliter geen druk op gegeven wordt, moet een paard daar aan wennen. Dit proces heeft zeker een paar maanden nodig. Hierdoor zullen de hoefballen verharden, zodat het paard de druk niet meer opmerkt.

Deze uitspraak bevestigd mijn vermoeden. Guinness loopt prima op haar nieuwe hoefschoenen, alsof ze er al jaren op loopt. Maar ze heeft wel wat kleine schuurplekjes in de kootholtes. Ik ben nu langzaam aan het opbouwen en hoop dat ze er later geen last meer van heeft. Ondanks de plekjes loopt ze trouwens gewoon door.

Citaat:
als ik nieuwe schoenen koop lopen ze ook meteen goed... Tenzij het om de goedkopere schoenen gaat

Ben ik het dus weer niet mee eens ! De goedkopere schoenen lopen juist meestal wel in 1x lekker omdat het meestal wat "slappere" schoenen zijn. Ik heb eens Nomad bergschoenen gekocht voor Fl 250,- en daar heb ik me toch een blaren van gehad in het begin Verdrietig , maar toen ik ze goed ingelopen had (waar inderdaad een paar maanden overheen gingen) waren het mijn favoriete schoenen en ik heb ze maar liefst 10 jaar gedragen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:26

IlsjePilsje"]
[quote="*volcano* schreef:

Er is een significant verschil tussen wennen en niet lekker lopen, laten we dat voorop stellen.
Je moet je er wel bij voorstellen dat er druk wordt gegeven op plekken waarop dit normaliter niet gebeurd.
[/quote]

You've got a point there...
Maar ja zoveel mensen zoveel meningen.
En dan ook nog, hoe weet je of het paard niet lekker loopt door de druk op de ballen of dat het ergens anders door komt?
En sommige paarden zullen ook nooit wennen aan druk op de ballen, die zullen dus nooit lekker lopen.

Mocht ik ooit zoiets als hoefschoenen proberen, dan adviseer ik iig zeker meerdere mensen die er (bewezen) verstand van hebben.
Want in veel dingen die hier in dit topic staan en in die test, ook al is het soms tegenstrijdig, zit wel een kern van waarheid. Dus wat nou precies wel en precies niet waar is, en wat hét beste zou zijn... beats me! Maar naar mijn mening moet het paard zo natuurlijk en makkelijk mogelijk kunnen lopen en nérgens last van hebben. Geldt voor schoenen, maar ook voor ijzers.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:18

*volcano* schreef:
Dus wat nou precies wel en precies niet waar is, en wat hét beste zou zijn... beats me! Maar naar mijn mening moet het paard zo natuurlijk en makkelijk mogelijk kunnen lopen en nérgens last van hebben. Geldt voor schoenen, maar ook voor ijzers.

Natuurlijk blijf je verchillende meningen houden. Hetzelfde heb je met rijtechnieken. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Bij ons op stal is er een meisje wat erg geïnteresseerd is in de hoefschoenen, maar er stellig van overtuigd is dat het niets voor haar paard is. Ik zal haar dus ook niet proberen over te halen om de schoenen te gaan gebruiken. Zij weet het beste wat er goed is voor haar paard.

Ik ben ook van mening dat een paard zo natuurlijk en zo makkelijk mogelijk moet kunnen lopen. Bij mijn paard heb ik altijd het idee gehad dat de ijzers zijn gangen belemmerden en aangezien hij brokkelhoeven had/heeft verloor hij vaak een ijzer.
Mijn insteek bij het gebruiken van de hoefschoenen is dan ook, dat hij lekker 23/7 op zijn blote voetjes mag lopen en dat hij bij dat uurtje buitenrijden zijn schoenen aan moet. Gisteren ben ik buiten wezen rijden en daarna nog even in de bak. In de bak gaan ze uit en stonden er netjes 4 schoentjes bij de ingang.
Ik wil in de loop van de tijd ook proberen om zeker 1-2 keer per week zomers zonder buiten te kunnen rijden. Daarom wandel ik een paar keer per week al kleine stukjes op zijn blote voeten om hem daar ook aan te laten wennen, want na 10 jaar zonder ijzers kan dat helaas niet van de een op de andere dag.