Mijn Spaanse droom die ik kocht via foto/video

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:55

DuoPenotti schreef:
Persoonlijk zou ik niet zonder zadel zadelmak maken.
Wat ik zeg, persoonlijk.
Maar om nu te zeggen hier een accident waiting to happen, nou nee.
Zie niet iets wat daar van in de buurt komt eigenlijk.
Zie eigenlijk wel een paard die het allemaal wel leuk vind geloof ik.

Zonder zadel kun je moeilijk zadelmak maken.... :D
Beleren kan wel zonder zadel. Zouden meer mensen moeten doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:03

Pareltjes schreef:
DuoPenotti schreef:
Persoonlijk zou ik niet zonder zadel zadelmak maken.
Wat ik zeg, persoonlijk.
Maar om nu te zeggen hier een accident waiting to happen, nou nee.
Zie niet iets wat daar van in de buurt komt eigenlijk.
Zie eigenlijk wel een paard die het allemaal wel leuk vind geloof ik.

Zonder zadel kun je moeilijk zadelmak maken.... :D
Beleren kan wel zonder zadel. Zouden meer mensen moeten doen.

Die term is door de jaren heen veranderd.
Vroeger betekende zadelmak maken dus beleren met een ruiter.
Want eerlijk, dat zadel erop leggen is niet zo'n kunst.
Zadelmak maken dus met een ruiter zijn rondje doen was voor iedereen een duidelijke term.

Later zijn de termen uit elkaar getrokken, grondwerk is erbij gekomen als term, terwijl dat vroeger gewoon onder opvoeden viel.
En ja zo is er nu ineens ook zadelmak maken en ruitermak maken.
Allemaal zo omslachtig als je het mij vraagt.
Maar dat is denk ik gekomen door teveel mensjes die zich daar met weinig ervaring mee bezig zijn gaan houden en een paard het zadel op leren hebben al een hele kunst vonden. Dus dat ook apart benoemd moest gaan worden.

En waarom beleren zonder zadel zouden meer mensen moeten doen?
Een eventuele schrikactie of bok is beter op te vangen als je in beugels kunt gaan staan.
Daarom ben ik geen voorstander zonder zadel.
Dat mensen dat wel doen moeten ze zelf weten, maar promoten zal ik het nooit.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:15

Heel lang geleden in mijn jeugd beleerden we de paarden eerst zonder zadel zonder. Eens gewend aan het ruiter gewicht kwam het zadel erbij. Grote voordeel is dat je iedere spierspanning van het paard voelt en er direct op kunt reageren. Er zit geen storende factor als een zadel tussen. Daarmee kon je als ruiter niet anders dan meegaan in de natuurlijke beweging van het paard anders ging je zandhappen. Een schrikreactie moet je indien je een onafhankelijk zit hebt verworven eenvoudig kunnen uitzitten. Een gemene bok is een ander verhaal. Met zadel gebeurd het al heel snel dat je “ tegen” kunt werken. Zeker met die afschuwelijke moderne zadels ultra diepe zit van tegenwoordig. Die fixeren de ruiter in het zadel en kunnen daarmee blokkerend werken voor het paard. Een jong en ongeschoold paard moet de vrijheid krijgen zijn eigen balans onder de ruiter te vinden. Het is aan de ruiter te blijven zitten zonder het paard op enige wijze te hinderen.

Maar hoeveel kunnen ruiters kunnen tegenwoordig nog zonder zadel alle gangen uitzitten? Hebben een echte onafhankelijke zit? En blijven ook nog eens van de mond af?
Voor het paard gewoon beter de eerste fase zonder zadel de balans onder de man te vinden.
Spieren van de rug worden niet gehinderd én de ruiter kan niet sjoemelen met zijn zit.
Tja dan knikker je er misschien wel eens af. Paardrijden is nu eenmaal geen brei-sport....

Als je de tijd, rust ervaring hebt om het zo te doen is het wel zo prettig voor het paard.

Beleren omvat alles om een paard een betrouwbare partner voor de mens te maken. Er op, er naast, in stal, aan de hand, bij hoefsmid, dierenarts, concours, alles. Tegenwoordig wordt alles opgedeeld in stukjes, in stromingen van verschillende goeroes, met dito hulpmiddelen, regels etc...

Voor mij is beleren dus alles omvattend, in een logische volgorde voor het paard, in de tijd die het nodig heeft.

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:18

Geweldig mooi paard zeg! Ik hoop dat jullie heel veel moois te wachten staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:58

Pareltjes schreef:
Heel lang geleden in mijn jeugd beleerden we de paarden eerst zonder zadel zonder. Eens gewend aan het ruiter gewicht kwam het zadel erbij. Grote voordeel is dat je iedere spierspanning van het paard voelt en er direct op kunt reageren. Er zit geen storende factor als een zadel tussen. Daarmee kon je als ruiter niet anders dan meegaan in de natuurlijke beweging van het paard anders ging je zandhappen. Een schrikreactie moet je indien je een onafhankelijk zit hebt verworven eenvoudig kunnen uitzitten. Een gemene bok is een ander verhaal. Met zadel gebeurd het al heel snel dat je “ tegen” kunt werken. Zeker met die afschuwelijke moderne zadels ultra diepe zit van tegenwoordig. Die fixeren de ruiter in het zadel en kunnen daarmee blokkerend werken voor het paard. Een jong en ongeschoold paard moet de vrijheid krijgen zijn eigen balans onder de ruiter te vinden. Het is aan de ruiter te blijven zitten zonder het paard op enige wijze te hinderen.

Maar hoeveel kunnen ruiters kunnen tegenwoordig nog zonder zadel alle gangen uitzitten? Hebben een echte onafhankelijke zit? En blijven ook nog eens van de mond af?
Voor het paard gewoon beter de eerste fase zonder zadel de balans onder de man te vinden.
Spieren van de rug worden niet gehinderd én de ruiter kan niet sjoemelen met zijn zit.
Tja dan knikker je er misschien wel eens af. Paardrijden is nu eenmaal geen brei-sport....

Als je de tijd, rust ervaring hebt om het zo te doen is het wel zo prettig voor het paard.

Beleren omvat alles om een paard een betrouwbare partner voor de mens te maken. Er op, er naast, in stal, aan de hand, bij hoefsmid, dierenarts, concours, alles. Tegenwoordig wordt alles opgedeeld in stukjes, in stromingen van verschillende goeroes, met dito hulpmiddelen, regels etc...

Voor mij is beleren dus alles omvattend, in een logische volgorde voor het paard, in de tijd die het nodig heeft.

Mooi stukje!!

Voor mij ligt het nog anders. Ik heb mijn paarden niet beleerd. Ik heb 3 merens paarden gekocht die alle drie goed als horende bij mij voelden. Het is heel moeilijk om uit te leggen want het klinkt gauw zo zweverig. Maar alle drie de paarden daarbij heb ik geprobeerd om mee in contact te komen en echte vrienden te worden. Ik heb oprecht geprobeerd om ze aan te voelen en ze dat te geven wat zij nodig hebben en ze te laten weten wat ik nodig heb zodat we allemaal het optimaal plezier konden hebben aan onze vriendschap.
Dus samen in een soort avontuur zijn we onze weg gegaan. Al mijn paarden zijn door anderen beleerd, en waren gewend om buiten te rijden en een zadel op hun rug te krijgen. Ik heb de rest gedaan. Omdat ik drie totaal verschillende paarden heb gehad, waren het ook drie totaal verschillende wegen die we gegaan zijn. Ik ben dus ook nooit een paardenmeisje geweest, maar wel een meisje met paarden.
Inmiddels ben ik gestopt met paardrijden en heb ik nog een paardje in de kudde bij vrienden lopen. Haar ga ik regelmatig op zoeken.
Terugkijkend voel ik vooral een enorme dankbaarheid dat ik 3 fantastische paarden heb gehad waarvan de jongste te jong is overleden aan een koliek. De oudste en de jongste (ruinen) hielden zeer veel van mij en ik van hen. De middelste een merrie is altijd meer een paardenpaardje gebleven en dat heb ik altijd geaccepteerd en ik ben altijd dankbaar geweest dat ze mij zoveel rij plezier heeft gegeven.

Dit topic volg ik omdat het me raakt in hoe er omgegaan wordt door TS met deze Spaanse droom. Het lijkt absoluut op de manier waarop ik met de paarden omging en ik vind het heerlijk om de overeenkomsten en de verschillen te lezen.

Ik geloof niet dat er één goede manier is, of dat mijn manier de beste is. Ik geloof dat die manier het beste is, waarbij de paarden en de mensen zich fantastisch voelen, op hun gemak, en tot bloei komen. Dit kan dus voor een grand prix paard zo zijn, maar ook voor een eenvoudige merens, of deze Spaanse droom en alles er tussen in , die bij mensen zijn leven doorbrengt.

Dus Punz heeft een manier gevonden waarop zij en haar Connamare kunnen bloeien en het werkt voor hen. Dat is dus voor haar de beste manier.
Deze TS en anderen hebben dat op hun manier gevonden.
Ik weer op mijn manier en mijn dochter indertijd op haar manier. Bij mijn dochter hield ik ook wel eens mijn hart vast, want die gingen met de pony van vriendinnetje met aanspanning naar de mac donalds, reed op ons paard zonder zadel zelfs toen hij net bij ons was (was een hengst) en ik keek ernaar en zag dat het goed was en voor hen werkte dat. Zij heeft me geleerd hoe ik met ons paard in contact kon komen en daar ben ik haar nog dankbaar voor want toen veranderde er alles voor mij. Toen vond ik ook mijn beste manier van in contact komen met paarden en hoe ik met Hercule een diepe vriendschap kon ontwikkelen. <3
Er is niet één weg. Zoals ieder mens verschillend is geldt dat ook voor het paard.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 14:04

Precies dames.! Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier.. :) daarbij vind ik, in mijn ogen, niks fouts of goed. iedereen voelt namelijk wat het beste voor hun werkt. In mijn geval werkt het “werken” in alle vrijheid en rust het beste. :o

DuoPenotti

Re: Mijn Spaanse droom die ik kocht via foto/video

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:23

Pareltjes, pb
Vind het hier te off topic.

En zoals ik aangaf, niet mijn manier, maar heb ts er niet op veroordeeld

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:17

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:21

AfricanLady schreef:
Hé ik kwam je tegen wat leuk

https://www.facebook.com/14534527888900 ... 353476359/

Ik volg je al even vanonder de meeleessteeen haha
Maar moest het even melden super leuk

Wat leuk..! :) ja vind het een heel leuk verhaal geworden :D (helaas waren er ook een hoop vervelende reacties ;(, )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:25

Ja serieus? Waarop?

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:28

Captain schreef:
Ja serieus? Waarop?

Afbeelding

Ja jho kon wel janken door zulke reacties.!
Maar even mijn hart gelucht bij een vriendin en ik kan het mooie er weer inzien :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:31

What the fiets!
Kansloos zulk volk, zure pruimen.
Niks van aantrekken! :(:) Jij was de eigenaar en kunt dus inzien welke keuze het beste is. Een paard verkopen was in dit geval ook in het voordeel van het paard. Lekker van je af laten glijden. :(:)

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:36

Captain schreef:
What the fiets!
Kansloos zulk volk, zure pruimen.
Niks van aantrekken! :(:) Jij was de eigenaar en kunt dus inzien welke keuze het beste is. Een paard verkopen was in dit geval ook in het voordeel van het paard. Lekker van je af laten glijden. :(:)

Ja dat dus.! Ze mogen het er allemaal niet mee eens zijn, maar laat mijn mijn hier buiten. Kai heeft een super plekje, als ik die niet had gevonden was hij ook echt niet weg gegaan.

Pff lastig, hoofdpijn erdoor, maar glijd gelukkig steeds meer af.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:38

Wat een knap paard heb je gekocht! Volgens mij heb ik haar op stal zien staan toen ik dit weekend ergens ging shooten :D Zat een vriendelijk en nieuwsgierig koppie op!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:42

veerle92 schreef:
Captain schreef:
Ja serieus? Waarop?

[ [url=m/VE1Kbh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar even mijn hart gelucht bij een vriendin en ik kan het mooie er weer inzien :)

Bizar. Ik voel me dan een oude vrouw die dat soort ZURE reacties (want dat zijn het) niet ken, want zat en zit (behalve op Bokt) niet op Social media.
Niets van aantrekken. Iedereen kan en mag haar of zijn eigen keuze maken. Dat maakt het leven juist mooi en interessant. IEDEREEN die de vrijheid van jouw keuzes niet respecteert is niet goed bezig, en hopelijk trek je het je niet teveel aan.
Zolang jij, als je in de spiegel kijkt kunt zeggen:" ik sta achter mijn keuze", is het goed!
Meer en meer heb ik het idee dat mensen "dat wat zij goed en slecht vinden", als norm, als zo hoort het, op een ander leggen. Daarmee treedt de ander in JOUW individuele vrijheid, en dat is zo fout.
Dat vind ik ervan.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:43

Kashmino schreef:
Wat een knap paard heb je gekocht! Volgens mij heb ik haar op stal zien staan toen ik dit weekend ergens ging shooten :D Zat een vriendelijk en nieuwsgierig koppie op!

Dank je wel.! :D toevallig king.? Dan heb je haar inderdaad zien staan :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:47

veerle92 schreef:
Captain schreef:
Ja serieus? Waarop?

[ [url=m/VE1Kbh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een nare lui.
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zoveel negatieve energie rondstrooien in hun omgeving.
Het zegt alles over hen en niets over jou.

Ik weet niet welke cabaretier een scetch heeft gemaakt over de 'meningziekte' in Nederland. De quote die bleef hangen:
"Ik heb een mening"... "stop 'm maar onder je oksels."

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:47

veerle92 schreef:
Kashmino schreef:

Dank je wel.! :D toevallig king.? Dan heb je haar inderdaad zien staan :)

Ik was daar inderdaad voor King :)
Heel veel plezier en geluk met haar!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:49

pien_2010 schreef:
Bizar. Ik voel me dan een oude vrouw die dat soort ZURE reacties (want dat zijn het) niet ken, want zat en zit (behalve op Bokt) niet op Social media.
Niets van aantrekken. Iedereen kan en mag haar of zijn eigen keuze maken. Dat maakt het leven juist mooi en interessant. IEDEREEN die de vrijheid van jouw keuzes niet respecteert is niet goed bezig, en hopelijk trek je het je niet teveel aan.
Zolang jij, als je in de spiegel kijkt kunt zeggen:" ik sta achter mijn keuze", is het goed!
Meer en meer heb ik het idee dat mensen "dat wat zij goed en slecht vinden", als norm, als zo hoort het, op een ander leggen. Daarmee treedt de ander in JOUW individuele vrijheid, en dat is zo fout.
Dat vind ik ervan.

Ik kan mezelf inderdaad voor de volle 1000% in de spiegel aankijken en zeggen dat deze keuze goed is geweest :) en dank je wel :)

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:51

Kashmino schreef:

Dank je wel.! :) mocht je nog een keer tijd over hebben O:)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:59

Op social media zal je altijd prutreacties krijgen. Ligt niet aan jou. Ligt aan de zure mensen die niets beters te doen hebben dan andere mensen afkraken.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 18:04

Dank jullie wel dames.! Doet me goed :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:23

Ik hoop altijd maar dat die zo reageren geen kinderen hebben. Wat moet daar nu van terechtkomen }>

Geintje natuurlijk.
Maar echt van die heldere lichtjes lekker negeren.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:25

veerle92 schreef:
Kashmino schreef:

Dank je wel.! :) mocht je nog een keer tijd over hebben O:)

Stuur maar een pb! :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 23:18

Trek je niets aan van die rare reacties.. :(:) Ze weten niet beter..