Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:28

MightyMike schreef:
Maar wat maakte het de verkeerde? Voor je dochter of voor jou? Of wat gezondheid betreft? Ik weet niet welk niveau je dochter heeft, maar hier waren beide met 12 nog wat afwachtend en lief in het rijden en kregen de pony's nog wel veel vrijheid zeg maar. Dan moet je wel een hele brave vinden, die geen gebruik maakt van de vrijheid en kracht waar hij met het vliegje op zijn rug naar toe zal gaan. Ze lijkt wel iets langer dan mijn dochter, misschien dan een kleine E samen? Eens met Shaggy verder. Ik weet niet hoe groot ze ongeveer gaat worden, hier zijn ze gezegend met kleine genen, haha, beiden zullen rond de 1.70 - 1.72 m eindigen en dat moet met onze E kunnen. Lastig altijd, je weet niet hoe snel ze groeien, maar te groot kopen ben ik altijd voorzichtig mee. Zie het vaker niet passen dan wel.

Paard was voor mij veel te alert en kijkerig en daarbij had ze geen plezier in het werken meer.
Mijn dochter is veel minder bang dan ik.
Niveau lastig ze springt met les ong L/M hoogte.
Ik denk dat ze rond de 1.70 wordt
E vind ik mijzelf niet passen
Kan wel maar dan voor zo nu en dan even hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:31

Misschien al gezegd, maar is een fjord of tinker niet een mooie midden weg? Een haflinger of een kleinere Fries? Deze zijn niet zo groot als een paard van 1.65, maar kunnen een volwassene prima dragen!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:31

Gini schreef:
Floran schreef:
Misschien iets geks, maar is het de bedoeling dat de huidige ponys ook blijven? Is het geen idee dat deze ponys verkocht worden en dat er dan een geschikte pony voor haar komt én een paard voor jezelf? Ik vind dat je een hoop voor jezelf aan de kant zet als er voor haar een 3e pony/paard komt en voor jou eigenlijk nog net niks..

Heb je je gedachte hier al eens over laten gaan? Want dat was eigenlijk het eerste wat als advies in mijn hoofd schoot, maar er is blijkbaar maar 1 andere Bokker die ook deze reflex maakte (of ik heb niet goed gelezen, kan ook :D ). Edit: jup, het is dus dat laatste. :')

Het nadeel van een compromis is dat het moet lukken. Succesverhalen zijn leuk om te lezen, maar er is ook een mogelijkheid dat het niet echt lukt en dan zit je met een compromis-paard waar geen van beide partijen echt 100% gelukkig mee is. Ik zou dus de wensen van 1 iemand op dit moment voorrang geven en in dit geval zou ik voor jou, de moeder, kiezen. Ik zou voor een paard gaan dat gewoon helemaal voldoet aan jouw wensen, punt.
Blijkt achteraf dat jouw dochter ook wel leuk met jouw paard kan wegrijden, dan is dat mooi meegenomen. Is dat niet het geval, dan kan zijn er voor je dochter eigenlijk nog wel een aantal opties 1) op haar huidige pony blijven rijden totdat het echt niet meer kan, 2) haar huidige rijpony verkopen en er een grotere pony volledig naar haar wens voor terugkopen of 3) indien je de huidige pony niet wilt verkopen, kan ze nog altijd ervaring opdoen en haar wensen doen uitkomen op bijrijd- of leasepony's.

Moraal van het verhaal :D :
1) ga niet voor een compromis bij de aankoop van een paard wanneer de wensen zodanig verschillen
2) nadat dochter al twee pony's heeft mogen krijgen, is het nu eens tijd voor mama

Duidelijk :o :D
Ik heb eerder gepost dat paard en pony aanschaffen nu niet haalbaar is helaas.
Wellicht dat ze bijv eind van het jaar of volgend jaar wel een andere pony kan krijgen als de andere wordt verkocht. Er moet voor een leuke springpony toch al snel een flink bedrag bij.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:34

xJitskee schreef:
Ik was ook 12/13 toen wij een "familiepaard" kochten. Hoofdzakelijk voor mij, maar mijn moeder en zusjes moesten er ook op kunnen. Ik ben nu 1,60 dus ik denk dat ik in die tijd een vergelijkbare lengte had als jouw dochter. Wij kochten een fijn leerpaard van 1,63. Heerlijk diertje, had Z dressuur gelopen en kon leuk springen. Was braaf bij mijn moeder en zusjes en wat heter bij mij. Wat hebben wij veel plezier aan haar gehad. Het was in het begin even wennen aan de maat, ik ben persoonlijk meer een ponymens dus dat speelt ook mee, maar dat ging ook best goed. Wellicht is het een optie om tijdelijk een leasepony o.i.d. voor je dochter te nemen, zodat jij je eigen paard hebt, waar je dochter ook wat mee kan als ze wat langer is.

Maar het allerbelangrijkste is wel om goed te kijken naar jullie wensen en te bepalen wat echt belangrijk is, op welke punten je absoluut geen concessies wil doen. Bij ons was een braaf, wat meer ervaren paard het belangrijkst. Juist omdat dit ons eerste eigen paard was. Ras, kleur, stokmaat en leeftijd waren van minder belang.

Thanx voor advies.
Klopt dat het belangrijk is om mijn wensen goed voor ogen te houden.
Ik wil een leuk braaf paard en dan vind ik allround ook dikke prima.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:36

Kelan schreef:
Ik vind dat toch wel wat hoor. Zo'n guppie op een paard van 1.65.

Hier een 10-jarige (ze zal nu rond de 1.49 zijn) die af en toe op mijn paard mag. Harstikke leuk. Maar ondanks dat hij heel braaf is, zijn die grote bewegingen toch nog best lastig voor haar.

Nu heeft ze geluk dat we ook nog een 4-jarige hebben, die E-pony is gebleven.
Kan ik prima op:
[ [url=m/kCdzvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zij straks ook, zodra die wat verder doorgereden is,
Zou zo iets niet iets zijn?

En anders wordt het kiezen, want optimaal voor jou en voor haar, is toch lastig.

Ahhh wat een leukerd!! Zoiets zou nog een optie zijn. Al zal ik mij niet helemaal happy voelen op zo’n maatje.
Juist wat je zegt de bewegingen.....
En ze zal met een paard wat ik ga kopen best haar rondjes kunnen rijden maar geschikt om echt al mee te springen? De galop an sich is al een kunst :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:38

tita schreef:
Marus

Waarom stel je je vraag eigenlijk :D je bent de hele tijd aan het
verdedigen waarom toch iets voor dochter.
En dat dochter op paard kan.......

Omdat ik er gewoon niet uit kom _-:(
Blijf in tweestrijd dus ik dacht wellicht zie ik na advies van bokkers het licht......
Maar de meningen zijn verdeeld

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:43

Chiren schreef:
Buiten het formaat van het dier en dat het karakter geschikt is, ze wil wedstrijden rijden begrijp ik? Ik vond het als kind vreselijk tussen de paarden starten. Je hebt geen leeftijdsgenoten, het is veel competitiever en minder vriendelijk. Dat heeft mij destijds het plezier in rijden ontnomen. Ik vind het erg jammer dat ik de ponytijd gemist heb en was altijd jaloers op mijn broertje en zusje. Zij konden wel met vriendjes op concours en ik niet.

Ik denk echt dat jullie wensen te ver uit elkaar liggen.

Ja en dit speelt dus mee....
Ik vond het als kind zelf ook jammer.
En hoe voel ik mij als zij later terug kijkt en zegt goh had ik maar de pony tijd mee mogen maken.
Zucht dan ga ik mij vreselijk schuldig voelen

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:45

Narya schreef:
Kind heeft al twee paarden, dus je mag best ook een beetje aan jezelf gaan denken. Dus als ze persé een ander paard wil, gaat er eerst eentje weg.

Eentje rijdt ze op de ander is gepensioneerd en mag van ons niet weg.
Ze is evt bereid haar pony te verkopen. Dus die optie is er.
Dan moet ik zelf nog een poosje wachten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:46

Maar ze máákt nu toch de ponytijd mee?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:47

Maar wat maakt dat jij vindt dat jij niet op een E pony past? Ik ben net zo groot en nooit te groot geworden voor mijn kleine e pony. Is het het gewicht? En hoe eerlijk is dat? Ben je jiet te hard voor jezelf? In jouw profiel zie ik niet iemand die echt een groot paard nodig heeft?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:50

Marus schreef:
Chiren schreef:
Buiten het formaat van het dier en dat het karakter geschikt is, ze wil wedstrijden rijden begrijp ik? Ik vond het als kind vreselijk tussen de paarden starten. Je hebt geen leeftijdsgenoten, het is veel competitiever en minder vriendelijk. Dat heeft mij destijds het plezier in rijden ontnomen. Ik vind het erg jammer dat ik de ponytijd gemist heb en was altijd jaloers op mijn broertje en zusje. Zij konden wel met vriendjes op concours en ik niet.

En hoe voel ik mij als zij later terug kijkt en zegt goh had ik maar de pony tijd mee mogen maken.

Ik bedoel het niet verkeerd, maar je over zoiets schuldig voelen is misschien wel een beetje overtrokken. Je dochter heeft twee ponies, aan huis nog wel, en kan straks op jóúw voor haar iets te grote-maar-heerlijk-makke paard vast ook een leuk ritje maken. Da’s bepaald geen situatie om je schuldig over te voelen, sterker nog: je dochter heeft het dan luxe voor mekaar! Je hoeft niet te zorgen dat ze koste wat kost alles maar krijgt en meemaakt. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-02-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:53

Als het nu heel moeilijk is om een van de pony's te verkopen, ga je dan niet binnen 4 jaar tegen hetzelfde aanlopen als je nu een leuke D koopt? Dan heb je er 3 waar ze te groot voor is maar ook aan gehecht is.
Ik zou serieus kijken naar lease, bijrijden oid van een leuke springpony die met beetje mazzel op een stal staat met leeftijdsgenootjes. En dan een leuk paard voor jezelf dat ook kan springen en waar ze dan misschien over 3-4 jaar ook goed mee uit de voeten kan?

Ik heb vanuit mijn jeugd niet hele goede ervaringen met een familiepaard. Ze was superbraaf dus ondanks dat mijn benen niet eens onder het zweetblad uitkwamen kon er wel redelijk mee buiten rijden. Was toen heel blij dat er überhaupt een paard kwam, maar achteraf.... Ik wilde graag dressuur rijden en op wedstrijd. Paard was echt meer recreatie, werd op weitje bij opa en oma neergezet en ik stopte op de manege want tja eigen paard. Beide ouders hebben later nooit meer op een paard gezeten, ik reed uiteindelijk mijn eerste wedstrijd rond mijn 16e op een bijrijdpaard. Ik vind achteraf het missen van een ponytijd jammer. Maar ik heb niet het idee dat jouw dochter dit ook echt mist, zeker omdat ze ook nog op andere pony's rijdt/ bij de club gaat lessen als ik het goed begrijp? En je kunt ook best zo je ponytijd leuk invullen, zeker als verkopen niet makkelijk is.

MightyMike

Sizzle schreef:
Soms vind je klein gebleven paarden die in de E-maat blijven hangen. Dan heb je gewoon de galop en vermogen van een paard maar een paar centimeter minder hoogte. Ik zou in die richting zoeken.
Braaf en toch fijn springen is prima haalbaar. Sterker nog, een betrouwbaar dier om mee te crossen heeft juist een stabiel karakter nodig.

Hebben wij ook gevonden, opgemeten in D-maat met 1.48, maar wel iets groter inmiddels. Onze oudste wil er ook mee crossen, heeft pony al veel ervaring in. Maar daarnaast ook simpel en braaf genoeg voor de jongste en een match vinden voor 2 verschillende ruiters is best uitdagend, maar hier is er minder verschil in lengte en gewicht. Ik vind een 12-jarige en een volwassene die niet op een damespaardje past wel een heel verschil. Hier zit mijn dochter ook wel eens op mijn paard van 1.74m en dan is ze echt een vliegje, hij is bijna voor haar een katapult :o Hij is zo braaf, onze oudste rijd er wel eens op, die is 1.68 m nu, en weegt al veel meer, maakt een enorm verschil. Voor onze jongste is hij gewoon geen match, ondanks dat zijn karakter helemaal mee zit, haar benen komen gewoon niet door en blijft het hobbelen. Ik zie daar zeker geen cross mee voor me, dan moet je wel flink tempo kunnen bepalen, goed in balans zijn samen en het stuur goed kunnen bedienen. Als ze ambities heeft, moet pony/paard daar bij passen, als ze alleen maar wil hobbelen, kan dat overal op als het karakter maar braaf is. Hier geen damespaardje, dat past mijn gewicht niet, met wat extra buik nu op onze ruin :o Onze jongen is al met pensioen en geniet daar flink van, haha :D Braver zijn ze er niet, maar ik moet er niet aan denken om haar hier mee naar les te sturen of op wedstrijd, als hij het op een lopen zou zetten, houd zij er nog niets aan, of ze nu van een pittig paardje houd of niet.
Hier ons vliegje op onze pensionata, voor de mensen die roepen dat kan wel, groeien ze zo in, ik vind het een flinke mismatch. puur rondje voor de lol en totdat ze flink groeit, blijft het daar ook bij:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 07-02-21 21:21, in het totaal 4 keer bewerkt

AnoukWelsh

Ik zou een leuk paard voor jezelf kiezen en eventueel later een andere pony voor je dochter kopen, als er 1 van de oude/te kleine ponies ook verkocht word.
Waarom zou jij het niet verdienen om een leuk paard te hebben?
Ik denk niet dat jullie een geschikt paard gaan vinden waar jij en je dochter samen gelukkig van worden...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:56

Waarom moeten jouw wensen wijken/in de koelkast omwille van je dochter?

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:57

Shaggy09 schreef:
Secretly schreef:
Een actieve kruising koudbloedige type; X haflinger / Tinker / Fries etc van rond de 1.55groot. Dit soort type paarden zijn leuke Alrounders vaak mega sterk in gezondheid. Daar passen jullie beiden ook op!

Vind Tinkers en Friezen nou niet bepaald paarden voor in de cross.

Kruisingen daarvan, zijn wel moedige types met juiste mentaliteit er voor!

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:03

Marus schreef:
Chiren schreef:

Ik heb überhaupt als kind zijnde nooit kunnen rijden.
Ja heel af en toe een keer tijdens een vakantie. Maar mijn ouders konden rijden op de manege niet eens bekostigen.
Had ik dit als kind allemaal graag gedaan, ja. Neem ik mijn ouders iets kwalijk, nee. Heb ik iets gemist, nee.
En daarom heb ik nu iets meer naar mijzelf gekeken, dan naar mijn dochter

Zij is nu 15. Van haar 8 tot 13e gereden op manege. Verzorg shetjes gehad, vond ze geweldig! Genoten van haar jaren op de manege, omgaan met de meiden daar.
Op pensionstal terecht gekomen met een pony van vrienden, die daar mee in hun maag zaten. Na 7 maanden die pony weg gedaan ivm mega groeispurt en nu dus een paard.

En eerlijk, ik heb hier 40 jaar op moeten wachten! Mijn dochter is 15. Ze heeft dr hele leven nog voor zich, heeft qua ponys al zoveel meer gehad dan ik ooit.
Mijn tijd is nu!
En als ik de financiën had, kreeg ze van mij haar E pony die ze graag zou willen.
Maar nu mag ze t doen met geregeld de pony van vrienden van ons pakken en met ons paard.
En als ze straks ouders is en zelf geld verdiend, dan kan ze doen wat ze wil.

Maar ik wil eindelijk ook gaan genieten van de band tussen paard en mens. Nu ik nog gezond en redelijk jong ben

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:12

Hoe lang heb je zelf niet gereden en hoe vaak zou je willen rijden?

Je had al een paard gekocht als ik het goed begrijp en deze is weer verkocht omdat het voor jou niet braaf genoeg was?

Hoe vaak kan en wil je rijden, mijn dochter had ook een pony 10 jaar terug, en man had ook vroeger gereden dus wilde ook weer graag een paard, nou hoppa paard erbij, na 3 keer rijden, kwam het er niet meer van, dus bijrijder, na een jaar bijrijder gehad hebben, besloten paard te verkopen omdat man toch niet reed.
Dochter wel pony’s gehouden, en nu paard.

Wellicht kan je dan beter voor je dochter kleine pony verkopen, nieuwe pony kopen en voor jezelf op de manege een paard leasen of huren, of wil je echt fanatiek gaan rijden?
Denk dat het ook wel lastig gaat worden om een paard te kopen die super braaf en goed gezond is voor 5000.
En vergeet niet dat door een nieuwe plek en ruiter een braaf paard kan veranderen in een draakje.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 21:32

_San87_ schreef:

Dat is een goede.
Omdat ik mijn kinderen meer gun dan mijzelf

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:35

Marus schreef:
_San87_ schreef:

Dat is een goede.
Omdat ik mijn kinderen meer gun dan mijzelf

Maar waarom? Je kinderen zijn toch ook gebaat bij een moeder die haarzelf ook dingen gunt? Die zichzelf niet wegcijfert, maar voor dat paard gaat omdat het kan en omdat zij daar gelukkig van wordt.

Het is niet dat je dochter nadeel ondervindt van jouw eventuele paard, toch? Ze heeft twee pony's, waarvan ze één nog prima kan berijden, en tegen de tijd dat dat niet meer kan, kun je daar een oplossing voor zoeken, toch?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:35

En een leuk bijrijdpaard voor jezelf en een nieuwe sportpony voor je dochter?
Voor een ervaren en serieuze ruiter zijn er vaak toch wel leuke bijrijdpaarden te vinden

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 21:36

[/quote]Ik heb überhaupt als kind zijnde nooit kunnen rijden.
Ja heel af en toe een keer tijdens een vakantie. Maar mijn ouders konden rijden op de manege niet eens bekostigen.
Had ik dit als kind allemaal graag gedaan, ja. Neem ik mijn ouders iets kwalijk, nee. Heb ik iets gemist, nee.
En daarom heb ik nu iets meer naar mijzelf gekeken, dan naar mijn dochter

Zij is nu 15. Van haar 8 tot 13e gereden op manege. Verzorg shetjes gehad, vond ze geweldig! Genoten van haar jaren op de manege, omgaan met de meiden daar.
Op pensionstal terecht gekomen met een pony van vrienden, die daar mee in hun maag zaten. Na 7 maanden die pony weg gedaan ivm mega groeispurt en nu dus een paard.

En eerlijk, ik heb hier 40 jaar op moeten wachten! Mijn dochter is 15. Ze heeft dr hele leven nog voor zich, heeft qua ponys al zoveel meer gehad dan ik ooit.
Mijn tijd is nu!
En als ik de financiën had, kreeg ze van mij haar E pony die ze graag zou willen.
Maar nu mag ze t doen met geregeld de pony van vrienden van ons pakken en met ons paard.
En als ze straks ouders is en zelf geld verdiend, dan kan ze doen wat ze wil.

Maar ik wil eindelijk ook gaan genieten van de band tussen paard en mens. Nu ik nog gezond en redelijk jong ben[/quote]

Ja en als ik dit zo lees zeg ik gelijk heb je.
Bizar eigenlijk dat als het over mijzelf gaat ik dit niet kan zeggen.......

Wat jij omschrijft speelt bij mij ook mee dat ik zeg ik wil nu graag een paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:37

Ik zou ook vooral om jezelf denken, als je dochter lef heeft en leuk kan sturen kan ze ook zo bij een fokker terrecht, die vinden heel moeilijk goede betrouwbate ruitertjes voor hun sportponies.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:38

Ik zou vooral kijken naar het karakter van een paard. Ondanks dat je dochter graag pittig wil zal ik toch meer kijken naar een brave (zeker bij paarden). Met een braaf paard zijn ook zat genoeg uitdagingen.

Aangezien je dochter al ponies heeft zal ik nu maar aan jezelf denken. Ja, je dochter kan maar 1 keer de pony tijd beleven. Maar ja, jij wilt ook graag wat en nu het nog kan denk aan jezelf :). Koop een leuk braaf paard waar je dochter af en toe een rondje op rijden kan.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:39

Sizzle schreef:
Ik zou ook vooral om jezelf denken, als je dochter lef heeft en leuk kan sturen kan ze ook zo bij een fokker terrecht, die vinden heel moeilijk goede betrouwbate ruitertjes voor hun sportponies.

Dit is ook een goede optie inderdaad!