Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Meestal is ril wel een karaktertrek, maar goed mee om te gaan door iemand met veel gevoel, ervaring en geduld die het dier vertrouwen kan geven. Dit zijn over het algemeen geen dieren voor training en handelstallen daar ze het beter doen met 1 vertrouwd persoon en vaak wat meer tijd nodig hebben. Maar als je hier wat tijd en moeite in steekt vooral in het begin wordt het straks waarschijnlijk een prima paard.
AnoukWelsh schreef:Dat versta ik ook onder sensibel.Ik heb ook een heel sensibel paard, zelf kan ik er mee lezen en schrijven maar dat heeft genoeg bloed zweet en tranen gekost.
Het aard zit in het beestje en zal er bijna nooit uitgaan. Het is jouw keus of je hier heel zijn leven rekening mee wilt houden of niet..
En sensibel zijn heeft niet alleen maar nadelen, hoe sensibeler ze zijn hoe goed ze op kleine hulpen reageren..
Achaiah schreef:Als mij dat niet lukt heb ik nog mijn vriend, die niks met paarden heeft perse, maar ook op de een of andere manier (ignorance is bliss?) zo met hem wegloopt en rustig een rondje met hem gaat draven om hem te laten zien.
En ik denk ook dat hij zich met een beetje geduld best laat keuren.
Rizette schreef:AnoukWelsh schreef:Dat versta ik ook onder sensibel.Ik heb ook een heel sensibel paard, zelf kan ik er mee lezen en schrijven maar dat heeft genoeg bloed zweet en tranen gekost.
Het aard zit in het beestje en zal er bijna nooit uitgaan. Het is jouw keus of je hier heel zijn leven rekening mee wilt houden of niet..
En sensibel zijn heeft niet alleen maar nadelen, hoe sensibeler ze zijn hoe goed ze op kleine hulpen reageren..
Maar ik versta niet onder sensibel dat je er momenten zijn dat je er gewoon niet aan kunt komen omdat het paard dan van zich af slaat. Of je van de sokken loopt. Of zich laat vallen enz enz. Dan gaan we richting kronkel/gestoord en dat wordt bij niemand veilig hooguit wat minder. Maar nooit goed.
Achaiah schreef:Vind ik ook erg overdreven. Heb ook niet het gevoel dat ik hem nou neergezet heb als levensgevaarlijk want dat is ie niet. Hij is nog nooit aan de kletter gegaan echt, nooit getrapt of gesteigerd (wat mijn jaarling wel een handje van had) dus beetje overdreven. Hij is gewoon té groen voor mij. Gaat eerder staan trillen als een rietje en schiet wat weg ja. Waarvan ik niet weet hoe het in goede banen te lijden. Maar rotbok, en onhandelbaar nee echt niet.
janderegelaa schreef:Elisa2 schreef:Meestal is ril wel een karaktertrek, maar goed mee om te gaan door iemand met veel gevoel, ervaring en geduld die het dier vertrouwen kan geven. Dit zijn over het algemeen geen dieren voor training en handelstallen daar ze het beter doen met 1 vertrouwd persoon en vaak wat meer tijd nodig hebben. Maar als je hier wat tijd en moeite in steekt vooral in het begin wordt het straks waarschijnlijk een prima paard.
Er is alleen wel een verschil tussen ril/sensibel en bang.
Achaiah schreef:Nou het is geen schijtbok maar helemaal normaal gedrag is het niet neeHet is ook wel logisch. Normaal gesproken leer je een veulen zulke dingen al. Aanraken, wandelen, voetjes geven ed. Hij heeft gewoon 2 jaar in een opfok gelopen en dan ook echt nooit een mens gezien. Geen hoefsmid niks. Dus hij kent niks. En daar krijg je niet echt een brave 2 jarige van.
Er is ongetwijfeld een leuk paard van te maken want het karakter is echt lief, maar met hele intensieve begeleiding En mensen die echt weten wat ze doen en die heb ik niet nu.
Wie reageert krijgt gewoon het eerlijke verhaal, en ze maken het vanzelf ook wel mee als ze komen kijken. Er is vast iemand die echt wel met hem uit de voeten kan.
Rizette schreef:AnoukWelsh schreef:Dat versta ik ook onder sensibel.Ik heb ook een heel sensibel paard, zelf kan ik er mee lezen en schrijven maar dat heeft genoeg bloed zweet en tranen gekost.
Maar ik versta niet onder sensibel dat je er momenten zijn dat je er gewoon niet aan kunt komen omdat het paard dan van zich af slaat. Of je van de sokken loopt. Of zich laat vallen enz enz. Dan gaan we richting kronkel/gestoord en dat wordt bij niemand veilig hooguit wat minder. Maar nooit goed.