Wie ook gestopt met paardrijden/paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:52

Herkenbare verhalen.

Ik ben écht op en top een paardenmeisje. Was altijd op stal. Toen ik mijn eigen paard kocht was ik zeker twee x per dag op stal en best fanatiek. Wedstrijden, jurylid geworden etc. Toen mijn paard met pensioen moest vond ik het wel best. Dat rijden vond ik al een tijd niet leuk, ik vond het wandelen en het grondwerken leuker. Maar toen mijn paard overleed had ik nergens meer zin in. Het paardrijden liet me een soort van koud. Heel veel ongeloofwaardige gezichten om mij heen, maar het was best zo. Ik heb altijd zulke zorgen om mijn paard gehad en ik vind de stallingen hier in de buurt zo rot, dat ik dat echt niet ga missen.

Ik rijd nu wel weer een paard van een vriendin omdat ze zwanger is. En alhoewel ik best geniet van het rijden, denk ik niet dat ik dit weer voor langere termijn wil doen. Het raakt me niet echt meer. Die passie lijk ik op de een of andere manier kwijtgeraakt te zijn door het overlijden van mijn paard.

Luca03

Re: Wie ook gestopt met paardrijden/paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:00

Ik ben op m'n 6 jaar begonnen met paardrijden. Op m'n 12 kreeg ik m'n eigen pony en op m'n 14 ben ik gestopt met lessen, ik klooide zelf wat aan en ging vooral buitenrijden. Toen ik 16 was had ik een shetlander en een (bejaarde) haflinger, de haflinger is toen op pensioen gegaan en toen ben ik definitief gestopt met rijden. Zadel en hoofdstel verkocht.
Toen ik 18 was verhuisde ik naar de andere kant van Vlaanderen en begon ik aan de hogeschool, met dat idee heb ik ze beiden verkocht/ ter adoptie gesteld en het was niet het plan ooit nog pony's te hebben. Maar na verhuisd te zijn en goed en wel gesettled te zijn (ongeveer 6 maand later) begon ik toch het gevoel te hebben dat ik iets mistte. Dus een proefles geboekt op een manege, tijdens het rijden genoot ik wel maar ik merkte dat het toch niet hét was dus niet mee verder gedaan. En een maand of twee later heb ik terug een shetlander gekocht, wat een verademing was dat! Laat het wel duidelijk zijn dat ik verder geen hobby's had. Ik weet ook niet of ik terug een pony had gekocht als ik wel een andere hobby had gehad.
Het rijden ben ik dus 4 jaar geleden mee gestopt en ik kan echt wel concluderen dat ik dat niet mis, het zorgen voor de pony's, af en toe eens wandelen etc mistte ik wel heel erg.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:16

Na jaren op een manege te hebben gereden, verzorgpaarden en paarden van vriendinnen te hebben gereden heb ik van mijn eerste salaris een eigen paard gekocht. Ex manegepaard dat ik twee jaar gehad heb. Daarna een jonge Arabier waar ik 20 jaar van heb genoten en waar ik mee kon lezen en schrijven. Nu zijn we een aantal jaar en 4 paarden verder. Tussen deze laatste paarden door ben ik paardloos geweest. En ja, ik had tijd over, geld over en veel minder zorgen.

Maar als ik dan ergens een paard zag voelde ik me weer dat pennymeisje. En ik raakte in paniek dat ik mijn zadel en hoofdstel nooit meer zou gebruiken. Dus toch weer een paard gekocht. Dit wordt wel mijn laatste paard. Rijden is niet meer zo belangrijk maar helemaal opgeven wil ik het ook nog niet. Als ik deze kwijtraak komt er vast wel weer iets, misschien een leuke kleine pony om mee te rommelen.

Ik ben wel mijn dromen kwijt om paarden aan huis te hebben. Mijn fysieke gesteldheid is daar niet meer naar, maar ook die verantwoordelijkheid hoeft niet meer. Ik kan nu rustig een dagje weg zonder me schuldig te voelen of allerlei dingen te moeten regelen. En ja, ik sta 's avonds wel weer eens zuchtend op om naar stal te gaan. Maar de geur van stal, de warmte van dat lijf en de connectie met zo'n groot dier is voor mij niet te vervangen.

LovingTweety

Re: Wie ook gestopt met paardrijden/paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:25

Ik heb 21 jaar paarden en rij inmiddels 24 jaar. Naja, rijden. Sinds een jaar of 10 vind ik het vooral fijn om er te zijn, om bezig te zijn. Wel nog een tijdje 1 keer per week lessen gereden maar daar ook weer mee gestopt.
Hoewel ik 7 pony’s/paarden heb waaronder 2 prima rijpaarden, rij ik maximaal 1x per werk, soms 1x per 2 weken maar ook regelmatig wekenlang niet. Ik heb gemerkt dat ik gelukkiger wordt van wandelen en gewoon rommelen. Zorgen dat ze fijn wonen en leven.