20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:00

belle_boef schreef:
Je kan de eigenaar de vraag stellen: Wil je er geld voor hebben. Ipv hoeveel wil je er voor hebben. Dan laat je direct doorschemeren dat je geen absurd bedrag gaat betalen

Eens. Eigenlijk zou je hem cadeau moeten krijgen. Het voordeel voor de eigenaar:
- Kosten voor de pony worden vanaf dan door jou betaald (pensiongeld)
- Dierenarts en hoefsmid worden vanaf dan door jou betaald
- Tandarts ook; die kosten worden steeds hoger en op gegeven moment speciaal seniorenvoer
- Pony krijgt een goede plek en waarschijnlijk ben je er zo gek op, dat je zijn pensioen ook gaat betalen
- Pony kan misschien jaren mee, maar er is een grotere kans van niet, gezien de gemiddelde leeftijd.

Voor €3.000,00 koop je een fijne gezonde jonge pony die nog 20 jaar mee kan.
Ik zou serieus overwegen, óf je deze pony wel wilt 'hebben', zelfs als je hem cadeau zou krijgen :o .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:13

Hasjam_Poe schreef:
belle_boef schreef:
Je kan de eigenaar de vraag stellen: Wil je er geld voor hebben. Ipv hoeveel wil je er voor hebben. Dan laat je direct doorschemeren dat je geen absurd bedrag gaat betalen

Eens. Eigenlijk zou je hem cadeau moeten krijgen. Het voordeel voor de eigenaar:
- Kosten voor de pony worden vanaf dan door jou betaald (pensiongeld)
- Dierenarts en hoefsmid worden vanaf dan door jou betaald
- Tandarts ook; die kosten worden steeds hoger en op gegeven moment speciaal seniorenvoer
- Pony krijgt een goede plek en waarschijnlijk ben je er zo gek op, dat je zijn pensioen ook gaat betalen
- Pony kan misschien jaren mee, maar er is een grotere kans van niet, gezien de gemiddelde leeftijd.

Voor €3.000,00 koop je een fijne gezonde jonge pony die nog 20 jaar mee kan.
Ik zou serieus overwegen, óf je deze pony wel wilt 'hebben', zelfs als je hem cadeau zou krijgen :o .

Voor 3000 euro heb je niet veel bijzonders momenteel ,kijk maar eens naar de advertenties.Overigens vind ik dat bedrag voor een 20-jarige ook wel hoog.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:17

Ik heb zo’n 10 jaar geleden een new forest merrie verkocht. Goed papier. Meerdere keren Z2 gelopen en Z springen geweest. Braaf in de bak ook voor beginners. buiten ook braaf maar pittig, dan niet geschikt voor beginners. Toen 18 jaar en fit.
Verkocht voor 850 euro

anjali

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:23

Ts,vraag nou eerst eens wat ze ervoor willen hebben.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:28

Ineke2 10 jaar geleden was de markt heel anders. Met die sportresultaten verkoop je nu een 18-jarige echt nog voor een goed bedrag. 4500 euro voor Z dressuur als leerpony is niets op het moment. En eerlijk, van een gezond dier met zo'n niveau die al veel gezien heeft, kan je een super leerpony aan hebben.

Ik zou ook gewoon vragen ts wat ze in gedachten hebben, dan kan je daarna de overweging maken of het jou het bedrag waard is. Ik zou voor mijn kinderen rustig een leerpony op leeftijd kopen, maar voor iemand met meer rijervaring zou ik zeggen, er staan ook zoveel jongere paarden te koop (en ook daar moet je op medisch gebied geluk mee hebben). Dan komt het wellicht echt op emotie aan. Overleg dan voor jezelf wat je droompaard zou zijn, is dat deze, helemaal goed, en dan de vraag wat is deze jou op deze leeftijd waard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:33

3000 is wel teveel voor een pony op die leeftijd. Ik heb voor mijn 16 jarige Fjordenmerrie 1500 betaald. Het bedrag was ook wel wat lager omdat de eigenaren mij kenden en ze graag de merrie aan iemand wouden verkopen die ze kennen en het liefst daar op stal bleef staan. Ik verzorgde haar al een jaar dus ik geloof zeker dat ze aan mij voor minder verkocht is , dan dat ze naar een buitenstaander was verkocht. Een goed baasje vonden ze ook heel belangrijk.

Ik zou zeker vragen wat ze er voor willen hebben. Misschien willen ze er wel veel minder voor. Ik zat zelf te denken aan een prijs van tussen de 800 en 1000 euro.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:43

neetoch schreef:
Niks. Zij willen er van af, pony wordt alleen maar ouder en gaat dingen mankeren. Ze zouden in hun vingers mogen knijpen dat jij dat op je wilt gaan nemen met pensioen erbij.

Precies dit.

Kom op zeg, de pony is 20 jaar........
Kunnen best nog wat jaartjes bij komen, maar zo ook de mankementen.
Ga zelf maar eens leuren met die pony.
Jij koopt hem omdat je de pony nog wat goede jaren gunt, en zij kunnen met een goed gevoel achter over leunen........wetend dat hun dier in vertrouwde handen is.

Zou het héél raar vinden als de verkopende partij het onderste uit de kan zou willen.
Afhankelijk van de keuring!! neem jij het dier over.........wat wil je nog meer??

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:36

Wat de gek er voor geeft..
Naar het paard toe, zou ik het niet eerlijk vinden om hem nog te verkopen. Zelf vind ik dat ze hem jou zou moeten gunnen voor een symbolisch bedrag. Of hem in laten slapen om een lijdensweg in de handel voor te zijn.

Ik snap heel goed dat je emotioneel veel waarde hecht aan deze pony. Maar als je dat opzij zet, en alleen aan jezelf denkt, wil je de pony dan nog steeds?

- Vind je rijden een prio om te blijven doen?
- Wat als hij het over 2 jaar niet meer "doet"?
- Ben je voorbereid op hoge medische kosten, niet alleen nu, maar voor langere tijd? Denk aan cushing medicatie, een slechter gebit in wording (en alles wat daar bij hoort, speciaal voer, extra verzorging en dus ook vaak hogere stallingskosten), wellicht pijnmedicatie voor artrose, supplementen etc.
- Heb je ambities in de sport, wil je nog lange buiten ritten kunnen maken? Kan je het je dan veroorloven om evt. Een 2e paard aan te schaffen in de toekomst om in je eigen behoefte te voorzien?

Je bent zelf nog in de bloei van je leven en er is veel meer dan de zorg voor een paard dat ouder aan het worden is.
Het is natuurlijk heel mooi als je het hem wilt bieden, laten we dat voor op stellen! Maar vergis je niet in de zorgen en de kosten voor een ouder paard.

Mijn paard zou ik voor geen goud weg doen, maar tegen die tijd heb ik wel jaren lang plezier van hem gehad (hoop ik).

Kortom, wil je niet liever een jong(er) paard waar je nog vanalles mee kan doen; Zelf opleiding, clinics volgen, wedstrijden starten, weekenden weg, noem maar op.

Als je er 1000% achter staat moet je het gewoon doen en zorgen dat jullie er samen uit komen. Alleen jij kan over de waarde van deze pony beslissen. In de praktijk zal het een paar honderd euro (max) bovenop de slachtprijs zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:43

wat veel vragen?
ik heb een paar jaar geleden ook mijn verzorgpaard over gekocht.
ik heb gevraagd wat ze wilden hebben, zij noemden een bedrag en ik vond dat prima.
dat was gelukkig geen 3000 euro, dat had ik ook echt een belachelijk hoog bedrag gevonden.
mijn merrie was toen 25 en al grasmaaier , dus rijden deden we toch al niet.

ze moet even voor zichzelf bedenken wat ze wil, of ze dit paard hebben wil of niet en wat ze er voor betalen wil en of ze het onderhouden kan.
ziekte kan altijd gebeuren met paarden, en dat ze op jongere leeftijd al afgekeurd worden.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:49

Afstamming en sportprestaties zijn op deze leeftijd geen toegevoegde waarde meer. Je kunt er immers niet meer mee fokken. Ik denk dat je meer praat over drie dan vier cijfers. Maar volgens mij is een goed thuis voor je 20-jarige pony onbetaalbaar... (met andere woorden: ze zouden bijna jou een centje mee moeten geven :) )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:51

Verplaatst van ED naar PP

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:13

Afbeelding
Afbeelding

Nu 3 jaar geleden heb ik onze b pony “verkocht” voor €150,- ( incl alle spullen, van zadel tot beschermers)
1 week na de verhuizing liep ze ponyclub mee met nieuw ruitertje.

Voor mij als eigenaar was een goed tehuis ontzettend belangrijk!
En dat heeft ze!

Ze loopt nu nog lekker buitenritjes mee, heerlijk om te zien en te horen.

Als tip zou ik meegeven; vraag de vraagprijs. Misschien wordt je nog wel verrast ?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:12

SusanH schreef:
Dat keuren zou ik dan niet perse doen bij een 20 jarige, zeker als je hem al zo lang kent.

Klinisch kost geen drol ik zou niet keuren voor bv zelfde situatie als paard van onbekende is maar bv om te weten hoe hij ademt, hoe is zijn hart, en heeft ie bv licht cornage

Grappig dat iedereen over zijn leeftijd valt.... echt dames deze paarden van 20 zijn niet dezelfde paarden die 40 jaar geleden geboren werden
Ik ken zoveel oudere paarden....echt 25 is niet meer bijzonder en 30 voor pony ook niet en vroeger jaren 50/60/70/80 was net heel speciaal als je een pony van 30 tegen kwam maar nu kent iedereen wel een pony/paard van 30 of 25 sterker we kennen er wel meerderen denk ik zo :D

En de prijzen ook voor ouderen paard blijven ze stevig... 4000/5000 voor 18 jarige is momenteel geen uitzondering

Sterker nog kijk eens op MP zoveel kapotte paarden een coaching paard 750/1500€ :')

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:38

Ik ben benieuwd wat de eigenaren willen dat je gaat betalen voor hun oude pony!

Hopelijk zijn ze eerlijk en jagen ze nu niet alleen op geld.

Echt niet te veel geven hoor! Je moet rekening mee houden dat deze pony zomaar volgend jaar iets kan mankeren dat je niet eens meer kan rijden! Bespaar jezelf en je portemonnee dit.

Hopelijk komen jullie eruit en ga je nog veel plezier met hem hebben :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:50

@tita ik zou ook zeker niet beweren dat ze niet zo oud kunnen worden.
Maar het feit is wel dat er in veel gevallen extra zorg nodig is en dat de meeste 25+ paarden ook niet tot nauwelijks meer bereden worden.

Dat is natuurlijk helemaal prima als iemand daar voor kiest.
Maar als je hoopt nog een langere tijd fanatiek bezig te zijn, dat lukt niet.

En uiteraard kan een jong paard ook afgeschreven worden alleen is het dan vaak dikke pech, terwijl je er met een ouder paard wel vanuit moet gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:59

Lange tijd fanatiek bezig zijn kan nog prima hoor. Dochter heeft een bijrijdpony van 26 gehad waar ze Bixie eventing mee reed, en zelfs heeft meegedaan aan de Utrechtse kampioenschappen Bixie. Daarna heeft ze een tijdje een 31 jarige gereden. Echt als je die ziet lopen geloof je niet dat hij al zo oud is. Die loopt nog meerdere keren per week.

En ja een paard kan zomaar ineens iets gaan mankeren. Maar dat geldt voor paarden van alle leeftijden. Wij hebben 2,5 jaar geleden expres een 5 jarige pony gekocht. Leek ons leuk, kon ze er lekker lang mee doen. Die pony hebben we een half jaar later in moeten laten slapen. In datzelfde jaar ook al ons paard moeten laten gaan. Die was pas 13. Leeftijd zegt echt niet alles.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:15

Zijn jullie op de hoogte van de markt prijzen. Sta er niet van te kijken als de pony te koop komt voor 1750 en meteen verkocht word. Rondje mp en je ziet de prijzen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:21

Is TS er ook nog?
Heeft die nog iets te delen?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:22

Idd StalNollie, ik lees hier heel veel erg lage bedragen of mensen die zelfs gratis vinden dat de pony op deze leeftijd zou moeten verhuizen. Wellicht wil een verkoper dat omdat ze ts natuurlijk al kennen, maar de prijzen liggen echt hoog op het moment. Ik begrijp dat dat gevoelsmatig voor een 20 jarige anders ligt, maar bij de pony's gaan ze dan nog echt als zoete broodjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:29

Ts rijd de pony al twee jaar dus weet wat hij kan, geen beginnerspony volgens haar en Tita, de reden dat pony’s nu veel ouder worden ligt aan het feit dat ze vroeger nar de slager gingen. Niet geschikt voor het werk betekende in 90 % naar de slacht. En nu worden ze vaak tot het echt niet meer gaat met allerlei kunst en vliegwerk in leven gehouden.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:35

Ruim een jaar geleden mijn merrie 'verkocht'; grote brave merrie, Z1 dressuur, 19 jaar, gezond, geen arthrose (recent rontgen). Ze ging naar een fijn nieuw baasje en die heeft er 500 euro voor betaald, ze kreeg er nog mooie spulletjes bij waaronder een bijna nieuwe zweetdeken. Met een paard van 20 jaar loop je echt meer risico op gebreken en dat kost snel veel geld. De eigenares mag echt blij zijn dat haar paard een lief baasje krijgt en 500 euro is m.i. meer dan genoeg betaald. Succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:39

Ik vind een paard van 20 eigenlijk ook wel een ander verhaal dan een pony van 20.

Paarden worden toch sneller oud dan ponies...althans in mijn ervaring. Wie weet zien anderen dat anders :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:15

StalNollie schreef:
Zijn jullie op de hoogte van de markt prijzen. Sta er niet van te kijken als de pony te koop komt voor 1750 en meteen verkocht word. Rondje mp en je ziet de prijzen

Als ik een lieve verzorger heb die al 2,5 jaar mijn paardje doet omdat ik zelf niet kan/ geen zin er in heb dan gun ik die verzorger dat paardje voor nop.
Wat is nu 1750? Kom je een keer de kerst mee door. Zie liever mijn paardje de rest van zijn tijd goed terecht komen. Dat zou me veel meer waard zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:18

@ts laat je ons weten hoe het gegaan is.

Ik sluit me aan bij de rest. Hun vragen wat ze willen. 3.00 is veel maar als jij dat er voor over hebt. Prima. Persoonlijk zou ik 1.000 willen betalen en max tot 2.000 gaan

arabofriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:25

Ik heb wel altijd geleerd niet op de euro te kijken bij aankoop maar eerst eens te bedenken wat het wel niet kost per jaar om een paard te hebben. Dan is het prijsverschil in verhouding weer verwaarloosbaar. Vraag je af waarom ze verkopen. T is misschien meer om van de 'toekomstige kosten' af te zijn als het om een 20 jarige gaat. Dan vinden ze het vast geweldig als hij niet naar 'een onbekende' gaat. Maar als je denkt dat ze verkopen omdat ze nu denken er nog geld voor te kunnen krijgen, zou ik zelf hooguit 2000 euro bieden. Anders toch echt wat jongers kopen. Maar ja, dat is mijn mening. Als jou gevoel zegt 3000, en je kunt daarmee leven, doen!! T is jouw maatje! Succes!