Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:16

Vandaag heeft mijn trainster gelongeerd met singeltje en bijzetjes er los aan. Meneer kon ineens niet meer vooruit lopen :Y)
Hij snapte er echt niets van, begon met zijn achterbenen ook wat te dreigen naar trainster omdat die hem vooruit dreef. Eenmaal de klik gemaakt dan loopt ie super braaf verder en is het geen probleem meer <3

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:01

mellamoshan schreef:
Hier vandaag voor het eerst een longeersingel om gehad. Die stuiterde wel helemaal bol rond. Weet toch niet zeker of ik er zelf voor het eerst op ga meer. :=

Wat ik altijd eerst doe is een longeerlijn rond de buik van het paard. Deze trek ik dan zachtjes aan, zodat het paard het gevoel heeft alsof er een singer rond zit. Blijft hij ontspannen staan dan laat ik de lijn weer los en gaat de druk weg. Dit bouw ik dan steeds meer uit. Today ik uiteindelijk mijn paard gewoon kan longeren met een aangespannen lijn rond zijn buik. Natuurlijk gaat hij op een gegevenmoment bokken op de lijn, deze reactie wil je eigenlijk een beetje uitlokken, maar door druk te blijven houden op dat moment en als hij stopt los te laten leert hij te ontspannen als hij druk rond zijn buik voelt.

mellamoshan

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:49

Goede tip. Ze bleef alleen keurig staan met iets aansingelen. En bij aandraven toen ontplofte ze. Ahja, ga dan maar even door en zie maar dat dat de druk niet doet verdwijnen en kwestie van accepteren. Blijkt het je toch niet te vermoorden, hé gelukkig zeg.
Komt wel goed, gewoon tijd om meer in handen te komen en wat meer grenzen te gaan stellen want het is er een...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:57

Hoe gaan jullie om met aansingelen?
De mijne vind het niet perse leuk.
Ik singel echt langzaam aan, sowieso gaatje voor gaatje. In de bak nog een keer, en dan doet ie minder vervelend/bozig.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:24

Saskia9 schreef:
Ik singel echt langzaam aan, sowieso gaatje voor gaatje. In de bak nog een keer, en dan doet ie minder vervelend/bozig.

Ik singel heel los aan, dan kijkt ze soms wel een beetje bozig. Ik laat de singel heel kort zitten (30 sec) en haal hem dan weer los. Maar alleen als ze er niet naar trapt of iets anders. Gewoon stil staan en niet boos doen. Of ik herhaal dit nog een keer of ik ga 5 minuten wandelen in de bak met singel om.

Zo ver ben ik nu, dit gaan we binnenkort uitbreiden met longeren met singel om. Maar daarvoor moet het longeren nog iets rustiger gaan :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:26

Ja dat doe ik inderdaad ook. Het bozig doen is alleen tijdens het aansingelen zelf. Daarna geen problemen mee. Ook longeren niet, wandelen met zadel ook niet. Echt zodra ik de singelstoot een de singel bevestig en iets omhoog trek doet ie al boos :Y)
Dat doe ik dus al langzaam, van de week met hapjes hooi tussendoor gedaan, dat ging al beter gelukkig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:34

Ik doe de eerste keer een singel aan op stal (losjes, met een touwtje voor de hals/borst langs zodat de singel niet naar achteren kan schuiven!), en dan geef ik ze eten (brok ofzo). Zo leren ze het koppelen aan een fijne herinnering en leren ze ook dat het niet weg gaat. Meestal laat ik hem dan gewoon een uurtje om, tussendoor een keer lichtjes bij singelen. Na een uur hebben ze er ook een paar keer mee bewogen. Afhankelijk van hoe ze reageren herhaal ik dit een aantal keer. Meestal kun je daarna zo de stal uit lopen en is er niks meer aan de hand.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 10:55

Heb deed de longeersingel los eraan en ik ging ermee stappen. Dan steeds een gaatje vaster en dan weer stappen. Steeds let ik erop of hij spanning op ging bouwen. Nu geeft Nino er echt geen ene reet om. Hij bleef met zijn hoofd naar de grond lopen.

Ik ga vanaf dit weekend beginnen met longeren. Ik ben benieuwd want hij is een enorme plakkerd aan mij. Ik denk dat ik wat hulp nodig ga krijgen om hem van mij af te laten lopen. Ook heb ik de roterende statief van PIVO besteld en die komt vandaag binnen. Zo kan ik ons filmen en zo de vorderingen bijhouden.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:26

@monte_cristo oeh laat hier weten hoe de pivo bevalt voor grondwerk en longeren. In het centrale topic erover zie ik bijna alleen maar reacties over rijden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:41

Ik lees ook mee, heb ook een jonkie. Al stap ik er volgend jaar niet op, ik hoop wel een begin voor de koets te kunnen maken.

Het wennen aan de singel heb ik na een tip van een stalgenootje gedaan met een elastische dekensingel. Hoeft niet strak, gewoon dat ze wennen dat er wat zit. Dat ging bij ons heel fijn!

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:43

Cheyenne0252 schreef:
@monte_cristo oeh laat hier weten hoe de pivo bevalt voor grondwerk en longeren. In het centrale topic erover zie ik bijna alleen maar reacties over rijden.

Ja dat zal ik zeker doen :-)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:01

Door jullie verhalen krijg ik al zo veel zin om het longeren op te pakken. Mijn vriendje verhuist begin januari en dan hebben we daar de voorzieningen pas voor. Ik zie wel al goede tips voorbij komen, hou ik zeker in mijn achterhoofd!

Ik zit wel te kijken naar de exquisense of saddle clip. Lijkt me zo leuk om die vooruitgang vanaf het allereerste begin te kunnen zien en volgen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:19

Barbabientje schreef:
Mijne stopt nog steeds alles in d'r mond :+ Ben ik mn halster kwijt, staat mw er mee te zwaaien..

Verkeersmak maken vind ik nog een dingetje. Paard staat langs drukke weg met veel vrachtwagens.

Hier ook drukke weg.. ben 2x mini rondje gelopen (wel met braaf paard mee) en dat deed hij super goed!!

Maar ind ook erg druk

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:37

Saskia9 schreef:

Ik werk veel met voedselbeloningen. Mijn oudste merrie heb ik zelf zadelmak gemaakt en reageert heel gevoelig. Aanraking op haar buik vindt ze sowieso niet leuk. Tijdens het zadelmak maken hebben wij ook een periode gehad dat ze meteen wegliep zodra ik nog maar naar de singel keek.
Daar heb ik dan op gewerkt en sindsdien gaat het aansingelen best goed. Ik moet het nog steeds met beleid doen, dat wilt zeggen gaatje per gaatje. Aansingelen en dan even iets anders doen, opnieuw aansingelen en zo verder. En goed gedrag beloon ik met een voedselbeloning.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:58

Ik was vandaag helemaal geïnspireerd door al het gepraat over aansingelen. Daarom de longeersingel gepakt met de nieuwe zachte singel. Madam pakte het heel goed op en keek al minder saggo! 10 minuten in de bak gelopen en tussendoor rustig aan strakker gesingeld. Ze moest alleen leren niet te gaan rollen met singel om _O- toen ze dat niet mocht werd ze even boos.

Hier een foto van brave Nena Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:20

Ik wordt ook gemotiveerd door al jullie verhalen, en wil ook graag beginnen.

Maar ik moet echt nog even wachten. Ben enkele weken geleden geopereerd en heb gisteren pas voor het eerst weer gereden..... Maar vind het wel leuk om te zien dat iedereen al bezig is en dat het goed gaat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:32

Touwtje voorlangs zou ik wel echt doen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:30

Die van jullie zijn allemaal al zo volwassen..
mijne is echt puppy nog!

Afbeelding

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:49

Wat misschien ook een goede tip is: een bodywrap. Zo worden ze bewuster van hun eigen lijf en omdat ze ‘opgesloten’ zitten voelen ze zich vaak vertrouwder.

Hier vind je er meer over: https://www.tteam-ttouch.nl/methode/ttouch-voor-paarden

Wel echt knappe paarden allemaal! Ben heel benieuwd hoe ze gaan opgroeien. Sommige hebben inderdaad wat meer body dan de ander, maar anderen trekken vast ook bij. Dat is tenminste wat ik mezelf voorhoud, want Mascha is ook maar een tenger ding en zou graag wat meer body zien. Maar alles op zijn tijd.

Ik ga zo mijn nieuwe hoofdstel ophalen. Ben helemaal hyper *\%/* hoop echt dat hij past.

Hoe willen jullie het trouwens doen met het eerste zadel? Ik wil eigenlijk meteen iets goeds kopen, als in voor Mascha is het passend maar ook voor mij. Nu heb ik er ook weer geen zin in om elk half jaar een ander zadel te moeten kopen omdat ze hem weer ontgroeid is. Nu las ik al dat je zadels hebt met verwisselbare bomen. Misschien is dat wel een idee.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:11

Ik heb een wintec gekocht hiervoor. En als ie tijdje onder het zadel loopt een dressuur zadel gaan aanschaffen.
Ik speel wel vals, want de mijne is al 7 dus qua groei al verder dan een 2 of 3 jarige natuurlijk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:18

Oh wat leuk! Ik kom hier ook graag meelezen!

Sinds augustus hebben wij My-Qey.

Afbeelding

Een 5jarige koudbloed kleuter. Meteen gecastreerd na aankomst en sindsdien doen we vanalles met hem.

Ik heb er 3 keer op gezeten, wat hij heel braaf deed. Echter is hij de 3e keer geschrokken en ben ik er af gegleden.
Een handige ruiter gevraagd om een tijd later het opnieuw te proberen, maar hij vind het niet meer tof. Daarom hebben wij besloten om hem naar een beleer stal te brengen en daar staat hij nu sinds dinsdag.

Ik hoop dat we hem volgend jaar zelf kunnen gaan rijden.

Wel is hij al vanalles gewend. Hij gaat mee naast de fiets, sulky, aan de hand en dat vind hij allemaal prima. Ook longeren is hij mee bekend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat is jullie doel met de paarden? Wij hebben My-Qey gekocht voor mijn partner om lekker mee buiten te rijden.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:36

Wat een leukerd zeg! Mijn doel met Nino is eerst zadelmak maken en dan doorrijden. Dan een combinatie van wedstrijden rijden en bosritten maken. Ook een weekend naar het strand. Maar alles op zijn tijd. Hij mag lekker bij mij blijven dus we hebben geen haast. Dus mijn ultieme doel is heel veel plezier maken met hopelijk een mooie wedstrijd carrière

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:45

Heeeeey het topic is er ! Wij doen ook graag mee!

Ik heb een 2,5 jarige quarter die vanaf januari aan de kleuterschool gaat beginnen :P

Bo is onwijs nieuwsgierig en super fijn qua karakter. Hij moet wel genoeg in de hand zijn en beetje routine hebben maar daar kunnen we mee leven ;)

Begin oktober is hij geopereerd aan navelbreuk dus toen bijna vijf weken boxrust gehad. Nu zijn we met de aqua trainer begonnen wat basis bespiering erop te krijgen en gaan komende maand ook wat longeren, het principe kende hij al dus verwacht niks geks maar you never know natuurlijk.
Hij heeft ook al eens zadeltje op gehad, bitje in etc. Spelenderwijs al een hoop laten zien dus nu naar onze toekomst toe werken !

Dit is een foto van afgelopen zomer ! Mijn nieuwe avontuur !

Afbeelding

Zelfs na vijf weken nauwelijks beweging nog best aardig bilpartij :)

Afbeelding

Wij kletsen vanaf nu graag mee ! Benieuwd hoe iedereen het aan gaat pakken met die guppies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:50

Mijn doel is om er een alrounder van te maken. Voornamelijk dressuur afgewisseld met wat sprongetjes en bosritten.

Lady is vandaag naar de tandarts geweest voor controle. Alles zag er nu gelukkig goed uit. Wel een wolfstandje wat er op termijn uit moet. Ze was nog niet aan het wisselen. Straks meteen een bit gehaald en morgen even passen!

Gisteren nog een mooie deken gescoord met de Black Friday deals

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:47

Barbabientje schreef:
Die van jullie zijn allemaal al zo volwassen..
mijne is echt puppy nog!

[ [url=m/UNbRCY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij is ook nog echt een pup.