Megabod op pony strik erom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 18:06

Die beste mijnheer gaat ons ooit nog dankbaar zijn.

Ondertussen heeft hij het voorstel gedaan om haar te kopen bij ons te laten en zijn kinderen te begeleiden.

Tegenvoorstel gedaan om eerst maar eens op een manege lessen te nemen. En hij is altijd welkom om te aaien.

Echt soms zijn we gek..

Hij loopt niet weg pony ook niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:55

Ik heb ook ooit 1x voor de keuze gestaan, en zei gewoon nee!. Ik ben nog weken zo confuus geweest van mijn eigen besluit!( het was zo een bak met geld!)En toch toen de juiste koper kwam deed ik er nog geld af...Maar gezien het nivo de aandacht en de liefde die dat dier krijgt en hoe 't zich ontwikkeld heeft was het echt de beste keuze ooit! Inclusief een kwade dochter...die nu na jaren zegt Mam hoe kon je weten dat alles zo goed terecht zou komen. Ik zeg altijd maar niets gebeurd voor niets, al heb je geen weet of de gemaakte keuze de beste optie is! :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:17

Fijn om te lezen dat ik niet de enige gek ben die nee zegt :j .

Ik heb het ooit ook aan de hand gehad. Ik had Karuna echt nog geen maand of zo. 15 jaar, draak van een merrie, door de vorige eigenaar niet al te best behandeld en geestelijk en fysiek in de kreukels geholpen. vader Luitenant Generaal (kwpn) moeder een kruising engels volbloed x fell. 150 cm stokmaat, even breed als hoog in lijf. Oftewel compacte bouw, korte pootjes. Bruin roan.

We hadden haar voor 1000 gulden gekocht. Min of meer om in ieder geval haar weg te hebben daar. Nog geen maand later was ik aan het rijden in de buitenbak. Op dat moment was er een kwpn veiling gaande op de manege.

Komt er een oud beetje sjofel gekleed oud boertje aanlopen en gaat tegen de bakrand geleund me zitten bekijken, best ongemakkelijk maar ach. Na een poosje roept hij"Wat is t veur eentje? luitenant Generaal denk ik?"

Eh :oo ja dat klopt maar hoe weet u dat? "Ja ik herken de kop". Ok. "Hoe oud is ze?" 15.

"Wa mot je er veur hebbn?10000? 15000?" Ehhh :oo wacht wacht even wat zei u? :wow: :oo >;)

Hij trekt zo een bos bankbiljetten uit zijn binnenzak en begint doodleuk 15000 gulden uit te tellen. Ik was zo overdondert ik nee zei. Maar achteraf bedacht ik. Dat is heel veel geld en de man wil alleen vooral haar hebben vanwege haar afstamming, niet mee rijden maar gewoon omdat hij gek is van die hengst. Ze had denk ik een top leven gehad.

En toch zei ik nee. Ondanks dat ik haar nog geen maand had. Soms heel soms had ik ja willen zeggen. :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:29

Wat een verhaal Karuna, alleen al om het feit dat hij zo de afstamming wist te benoemen... Maar nooit gedacht om met haar te fokken? Of wel gedaan?

Ik heb zelf in juni een nieuwe pony gekocht, kruising new forest. Niet de pony die ik zocht, blijkbaar wel de pony die ik nodig heb. Meerdere stalgenoten hebben geroepen haar zo leuk te vinden, een staat op de wachtlijst voor als ik haar toch ooit verkoop :P Tot nu toe allemaal met een lach, maar ik weet niet wat ik had gedaan als iemand in juli met een serieus hoog bod was gekomen...

MarryAnneR schreef:

Ondertussen heeft hij het voorstel gedaan om haar te kopen bij ons te laten en zijn kinderen te begeleiden.

Tegenvoorstel gedaan om eerst maar eens op een manege lessen te nemen. En hij is altijd welkom om te aaien.

Echt soms zijn we gek..

Goed gedaan! Mischien nu geen bak geld op de rekening, maar wel karmapunten verdiend :j

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:32

Je weet nooit van te voren of je een goede beslissing neemt. En nee ook niet of ze morgen een been breekt.

Zo weet ik ook niet of ik morgen niet onder de bus kom.

Wat ik wel weet?

Dat we 3 jaar terug haar kochten en iedereen zei: wat moet je daar nu mee?
Koop toch wat beters.
Hoeveel plezier ze ons geeft, hoeveel keer we hebben kunnen zeggen: niet slecht voor een pony waar niemand iets in zag.
Dat ik niets verlies financieel omdat niemand haar een kans gaf.
Elk succes wat we hadden, elke glimlach. Elke mooie herinnering.
Ik ben meer dan trots op mijn dochter dat het haar gelukt is. Zij heeft dit zelf gedaan. Nooit opgegeven. Met een fier hoofd tussen al die toppers zelfs Nederlands kampioen geworden.
Natuurlijk mag zij dan ook deze regie.

Als zij er klaar voor is. Daar kan geen geld tegenop. Dan maar iets minder op de bank.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:33

MarryAnneR schreef:

Echt soms zijn we gek..

Prima voorstel! Ik had het ook niet gedaan hoor, vooral om het welzijn van de pony (waar belandt die als die kids er niet mee overweg kunnen?). Vandaar dat ik ook niet geschikt was als fokker/verkoper van jonge paarden, had altijd moeite met verkopen/de juiste klant vinden.

Mungbean

Re: Megabod op pony strik erom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:38

Prima beslissing TS.
Ik ken iemand waarvan de ouders de pony verkocht hebben toen ze 18 werd. Ondanks dat ze alle keus in paarden had, heeft ze nooit meer gereden omdat ze de pony zo miste.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:42

Maar dan is het toch duidelijk? Deze pony staat niet te koop. Ervaring die je mee kan nemen voor volgende keer: als iemand vraagt of de pony te koop staat en de pony staat niet te koop, dan is het antwoord 'nee'. Niet weifelend, niet alsnog een bedrag noemen, gewoon 'nee, de pony is niet te koop'. :)

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:49

Gini schreef:
Maar dan is het toch duidelijk? Deze pony staat niet te koop. Ervaring die je mee kan nemen voor volgende keer: als iemand vraagt of de pony te koop staat en de pony staat niet te koop, dan is het antwoord 'nee'. Niet weifelend, niet alsnog een bedrag noemen, gewoon 'nee, de pony is niet te koop'. :)

Ja ik maak niet dagelijks mee dat er iemand wappert met zoveel euro’s. En hij niet dat er nee gezegd wordt.

Ik moet niet helemaal jokken. Het was niet de eerste keer dat we benaderd werden. Het is niet ongebruikelijk denk ik dat zoiets gevraagd wordt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:55

Mijn huidige pony, die nu 21 is en ik al bijna zijn hele leven heb, met zijn karakter en zijn kwaaltjes, nee absoluut niet. Maar een jonger, gezond dier dat ik zelf al voor de sport heb aangekocht, waar het bod over de aankoopsprijs zou gaan? Ja dat zou ik heel serieus overwegen en waarschijnlijk ook aannemen.
Nu ben ik alleen, ik heb geen (paardrijdende) kinderen, als het een kinderpony betreft zou het ook absoluut nee zijn, ook al is het bod belachelijk hoog, ik weet namelijk hoe hard je je als kind aan een dier ken hechten, sterker nog ik heb hem nog steeds.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:59

MarryAnneR schreef:
Ja ik maak niet dagelijks mee dat er iemand wappert met zoveel euro’s. En hij niet dat er nee gezegd wordt.

Ik moet niet helemaal jokken. Het was niet de eerste keer dat we benaderd werden. Het is niet ongebruikelijk denk ik dat zoiets gevraagd wordt.

Maar jij noemde het initiële bedrag toch? Ik denk dat we echt heel anders in deze situatie staan.
Het gebeurt wel vaker, voornamelijk na een goede rit op wedstrijd, dat aan de uitgang of bij de trailer gevraagd wordt of het dier te koop staat. Of wanneer je meerdere paarden op stal hebt en iemand komt kijken voor paard A, maar wordt verliefd op paard B en vraagt dan of paard B ook te koop is. Als je dan een bedrag noemt in plaats van 'nee, deze is niet te koop' te zeggen, dan is het toch niet meer dan normaal dat de geïnteresseerde dat antwoord aanneemt als zijnde het paard is voor dat bedrag te koop? En als die het bedrag schappelijk vindt, is het toch ook niet meer dan normaal dat je denkt een deal te kunnen doen?

Ik denk dat ik de situatie ofwel niet snap ofwel een hele gekke gedachtegang heb, maar ik begrijp echt niet wat meneer de patser zo verkeerd doet. :D

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:08

Gini schreef:
MarryAnneR schreef:

Maar jij noemde het initiële bedrag toch? Ik denk dat we echt heel anders in deze situatie staan.
Het gebeurt wel vaker, voornamelijk na een goede rit op wedstrijd, dat aan de uitgang of bij de trailer gevraagd wordt of het dier te koop staat. Of wanneer je meerdere paarden op stal hebt en iemand komt kijken voor paard A, maar wordt verliefd op paard B en vraagt dan of paard B ook te koop is. Als je dan een bedrag noemt in plaats van 'nee, deze is niet te koop' te zeggen, dan is het toch niet meer dan normaal dat de geïnteresseerde dat antwoord aanneemt als zijnde het paard is voor dat bedrag te koop? En als die het bedrag schappelijk vindt, is het toch ook niet meer dan normaal dat je denkt een deal te kunnen doen?

Ik denk dat ik de situatie ofwel niet snap ofwel een hele gekke gedachtegang heb, maar ik begrijp echt niet wat meneer de patser zo verkeerd doet. :D

Het is niet dat hij speciaal kwam voor deze pony. Hij kwam gewoon op bezoek met zijn kinderen omdat ze pony’s wilden aaien. Ziet deze pony waar hij ongetwijfeld al veel over gehoord had van het vriendje.

Zo van oh verkoop je die? Euh ooit.. etc..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:14

Mmmm ja, dit is waarschijnlijk echt zo een situatie: je had erbij moeten zijn en dan weet je wat ik bedoel. :D

Nu ja, conclusie: dochterlief is nog veel te wijs met de pony en voorlopig moet deze dus nog nergens heen. +:)+

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:26

MarryAnneR schreef:

Echt soms zijn we gek..

Dit vind ik klasse van jullie!
Zo zou ik het ook doen. Misschien zou ik dochterlief stimuleren om het les geven aan te pakken. Maar ja, ik begrijp dat zij daar haar sportpony's niet voor wil gebruiken.
Zelf al twee maal een koper geweigerd omdat ik de ruiter te weinig bekwaam vond. Ze begrepen het niet, want ze boden wat ik vroeg.
Laatst een buurman die op mijn sportpaarden wilde leren rijden, tegen mooie betaling. Natuurlijk ook geweigerd. Heb het hem uitvoerig uitgelegd en, oef, hij begreep het.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:42

Dochterlief doet een opleiding en wellicht in de toekomst kan ze lesgeven. Nu ben je ook niet verzekerd.
Dus nee zeker niet verstandig om op deze pony les te gaan geven.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:54

Begrijpelijke reactie TS! Ik zou de pony ook niet zomaar verkopen, zeker niet als je kinderen er zo aan gehecht zijn. Aan het geluk van je kinderen zit (hopelijk) geen prijskaartje. :)

Had een tijdje terug ook een hele vriendelijke meneer die spontaan verliefd was geworden op mijn paard. Hij wilde haar dolgraag hebben en ik mocht een prijs noemen.

Tsja, sorry, ze is nou eenmaal échte niet te koop. Voor geeneen prijs.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:55

Wij hebben ook ooit nee gezegd tegen een bod van toen nog 15.000 gulden voor onze toen 5 jarige merrie met goede maar niet heel speciale papieren.
Mijn dochters hadden haar zelf opgeleid en was in 2 jaar tijd M dressuur met allebei en kon goed springen.
Omdat ze zo lekker ging, besloten we haar nog niet te verkopen omdat ze zelf nog verder wilden en fijn wedstrijden wilden rijden.
Paar maanden later werd ze kreupel, alles aan gedaan om er achter te komen wat er was, maar geen kliniek kon het vinden.
Toen had ik wel even van had ik maar ..... van dat geld had ik een nog beter wedstrijdpaard kunnen kopen.
Maar goed we hebben haar gewoon gehouden, veulen gefokt en op 18 jarige leeftijd is ze bij ons overleden.
Moraal van het verhaal ... ik zou het geld nemen nu :j

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:30

mooney schreef:
CairnTerrier schreef:
Ik zeg: strik er om heen en laten afleveren

Klinkt hard, maar zo'n aanbieding krijg je wellicht niet nog een keer. Als hij zoveel geld over heeft voor een pony, dan krijgt de pony het waarschijnlijk ook erg goed in onderhoud en staluitrusting. Over de kinderen zal ik mij geen zorgen maken - er is met les een hoop bij te spijkeren en te leren.

Wie weet dat jouw dochter over een half jaar een vriendje heeft en de pony niet meer ziet staan. Krijg je er dan nog steeds hetzelfde bedrag voor? Je geeft aan dat de pony er staat met het oog op verkoop in de toekomst. Hoe moeilijk het ook is, ik zou het wel weten.

Dit is natuurlijk echt kul, evenveel paarden die het ellendig hebben bij rijke mensen als bij mensen met minder geld. Dat er geld te besteden valt betekent niet dat het ook wordt besteed, zeker niet als dier de schuld krijgt van ellende bij niet passende combinatie. Waarmee ik niet zeg dat je niet het geluk kan hebben dat er wel voldoende zelfreflectie en middelen worden ingezet.

Kiezen voor het dikke geld moeten mensen zelf weten, maar hang er dan niet aan vast dat je het voor het paard hebt gedaan. Want dat is in dit verhaal niet aan de orde.

Ik ben dan zo'n pipo die liever iets minder vangt, maar met een goed gevoel pony kan afleveren (nouja eerder eentje die niets verkoopt als het geen noodzaak is). En als je het wel voor het geld doet is het ook prima. Maar lieg jezelf dan niet voor wbt motieven.

Ik zeg toch ook 'waarschijnlijk'' :)* . Het lijkt me dat je minstens vraagt bij verkoop hoe de pony terecht komt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:45

dioni schreef:
Ben ik nu de enige die het schokkend vind hoeveel mensen een pony zouden verkopen die ongeschikt is voor wat de nieuwe eigenaren er mee willen, enkel en alleen omdat de koper flink geld wil neertellen??

Ts geeft duidelijk aan dat het gaat om een sportpony die te veel mans is om als leerpony te dienen.

Een besluit om te verkopen kan ik begrijpen, maar doe je dat dan aan een ongeschikt persoon, alleen voor de centen? Dat gaat mij echt boven de pet.

Ik vind dat ook onbegrijpelijk. Ik zou me er namelijk echt niet goed bij voelen om de pony aan onervaren mensen te verkopen. Ik heb te vaak gezien hoe dat mis kan gaan. Ik zou geen ongelukken willen veroorzaken.
Daarnaast ben ik echt allergisch voor dit soort dominante mensen die denken dat ze alles kunnen kopen. Krijg er de rillingen van :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:48

MarryAnneR schreef:

Echt soms zijn we gek..

De kinderen hebben nog nooit gereden? Dan helemaal geen haar op m'n hoofd die eraan denkt te verkopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:51

Hier was de pony weggegaan. Zelf als kind meerdere pony’s gehad en ik vond ze allemaal net zo leuk als de eerste. De verkoop van pony’s heeft er mij op jonge leeftijd al bewust van gemaakt dat alles eindig is. Daarnaast gaan er bij het sluiten van de ene deur, altijd andere weer open :)

Tuurlijk ben je als kind eerst ontroostbaar. Maar tegenslag hoort bij het leven. Ik had het me vroeger niet kunnen voorstellen, maar nu komt ons hoofdinkomen voort uit de in- en verkoop van sportpaarden. Wellicht kleurt dat ook mijn blik.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:29

Ik zou het hebben gedaan, als die man enigszins verstand had gehad van paarden. Maar ik denk dat ik me eeuwig schuldig zou voelen tegenover de pony, als blijkt dat meneer die pony koopt, het teveel moeite vindt, de kindertjes het uiteindelijk toch helemaal niet zo leuk vinden als gedacht en pony uiteindelijk staat te verpieteren.

Je hebt natuurlijk ook de kans dat het wel goed gaat, maar ik zou wat betreft het welzijn van de pony het risico niet durven nemen denk ik.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:40

Nee, ik zou het nooit doen. Klinkt niet echt dat de pony bij paardenmensen komt en dat komt nooit goed. Lijkt echt een impuls beslissing en dat komt nooit goed.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:39

Ik zou zelf persoonlijk geen beginner op een sportpony zetten. Voor beiden een groot risico. Als iemand zo makkelijk een pony koopt, gaat hij Misschien nog wel veel makkelijker weg. En dan onder mom van een k#tpony ipv een sportpony. Mooie leerpony kopen en vertrouwen / ervaring opbouwen. Daarna dit kaliber proberen. Maar verkoop je hem ook even goede vrienden hoor, iedereen moet zijn gevoel volgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:05

Eleeke schreef:
Je kan ze in ieder geval een (paar) keer laten rijden. Misschien is de match best aardig of komen ze er zelf achter dat het niet gaat.

Ik heb nog niet alles gelezen,maar dit vind ik het allerbeste,verfrissende en rationele idee! De pony was toch voor de verkoop bestemd?