[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 17:45

Ik zei nog tegen de staleigenaresse dat ze het halster van het andere paardje beter ergens anders kan hangen want als mascha eraan kan komen, dan doet ze dat. Krijg ik net deze foto's doorgestuurd:

Afbeelding

Afbeelding

Ze is echt een portret :')

laughterline

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:55

Haha wat een lekker ding zeg. Veel plezier op jullie nieuwe plekje! :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:29

Hi Lies, over alles pakken en zo, is ze aan het wisselen? Callas heeft dat toen ik haar net had ook veel gedaan, ook minimaal 3 halstertouwen doorgebeten en ook een keer in de trailer haar halstertouw door geknaagd. Toen kreeg ik hier op bokt te horen dat dat mogelijk kwam omdat ze haar hoektanden nog moest wisselen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 19:33

Thnx laughterline, komt helemaal goed!

Dat denk ik wel Monique. De tandarts zei ook al dat ze goed wat tandjes los in de mond heeft zitten. Klein puppy-paard is het.

Net even haar deken op gelegd, keek ze ook niet naar om.

Afbeelding

Daarna los de bak door. Ook geen gekke dingen. Ze is echt heel relaxt en rustig. De sfeer op stal voelt ook heel anders aan, echt fijn. Heb er alle vertrouwen in dat we nu goed staan!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:31

Super fijn! Ook een lieve foto van jullie samen <3

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 16:14

Ik ben even kwijt of ik het al had laten vallen dat ik een stalgenoot laat kijken naar het voerschema van Mascha. Maar vandaag heeft ze haar uitgemeten. Echt heel interessant om te zien.

Ze had een aantal bakken mee met kruiden, supplementen en krachtvoer/muesli/slobber e.d. De bakken waren opgedeeld in rijen en in elke rij lagen ongeveer 8 buisjes met spul in. Haar ene hand legde ze op de rij en in de anderen hand had ze een apparaatje vast met aan het uiteinde een ijzeren stok en op het einde een rondje eraan. Ze vroeg per rij aan Mascha of ze iets van die rij nodig heeft. Bij nee draaide het apparaat rondjes naar links en bij ja rondjes naar rechts.

Ze heeft 4 kruiden en 1 supplement gekozen. 3 kruiden voor herstel van de darmflora en 1 met een kalmerende werking. Daarbij ook nog magnesium.

Bij het krachtvoer bakje kwam Mascha er niet uit. Ze kon niet goed kiezen wat ze precies nodig heeft. Dus mijn stalgenoot probeert dat van de week opnieuw te vragen.

Klinkt allemaal lekker zweverig, haha! Maar ik geloof er wel in dat paarden zelf heel goed kunnen aangeven wat ze nodig hebben.

Verder staat het qua training op een laag pitje. Ik wil haar eerst wat laten wennen. Vanaf volgende week gaan we het weer oppakken. Van het weekend ga ik ook op zoek naar een bit voor haar. Iemand van jullie die mij daarin iets kan aanbevelen?

En nog twee foto’s van hoe ze er nu bij staat. Ze komt weer beter in haar vacht en haar buik is niet meer zo opgezet. Gaat de goede kant op!

Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:15

Gaat dan via horsecomplete? Zo laat ik het zelf ook altijd, vind het super fijn en mn paard lijkt het er ook goed op te doen.
En verstandig dat je haar even laat wennen, een verhuizing is niet niks en zeker niet voor zn jong dier.

Is het mogelijk qua bit om wat uit te proberen van stalgenootjes? Zelf niet heel veel ervaring daarmee omdat ik de voorkeur geef aan bitloos, maar aangezien ik het wel belangrijk vind dat ze uiteindelijk wel met elke optoming kunnen rijden toch eentje aangeschaft. Ik ben uiteindelijk voor een bus stang gegaan, ik had in het verleden wel eens een enkel en dubbel gebroken bit geprobeerd alleen bleef hij hier zo mee bezig dat hij bijna stikte :') Met de stang is dat veel minder en deze ligt ook fijn stabiel. Momenteel zitten we nog in de fase dat hij los aan het bit mag wennen en het bit zelf leert aannemen, de volgende stap gaat zijn met grond werk en rijden met een dubbele teugel en ik gok dat we het daar ook bij gaan laten.
Vaak worden kneveltrensen ook ingezet bij jonge paarden omdat de inwerking zo duidelijk is.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:03

Pfoe weet ik eigenlijk niet of ze het vanuit een organisatie doet. Zal eens navragen. Iedereen die ik het zeg kijkt me echt aan van wat heb je laten doen?? :+ Grappig dat jij het ook doet. Welke kruiden kiest jouw paardje uit en zijn het vaak dezelfde?

Ik twijfel zelf nog of ik haar ga beleren met bit of bitloos, maar wil iig wel dat ze het bit kent. Zal eens vragen op stal of ik wat van hen kan lenen. Sowieso wel handig om even te kijken welke maat ik hebben moet, want dat weet ik ook nog niet.

Ik wil het bit bevestigen aan mijn kaptoom. Dan kan ze mooi eerst wennen eraan zonder dat er druk op staat. Er zitten wel ringetjes aan de kaptoom om van die lussen die door het bit heen gaan te bevestigen (geen idee hoe die heten), alleen die zitten er niet bij.. nadeel van tweedehands kopen, dan heb je weleens incomplete dingen. Dus die moet ik ook nog even kopen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:49

Diego kiest vaak kruiden voor de darm en maag balans (en deze keer zelfs glucobalance voor de suikerspiegel :') ) en ook altijd magnesium. Zodra je de zak kruiden binnenkrijgt zal het bedrijf er wel op staan.

En klinkt als een goed plan! Altijd fijn als ze gewoon alles kunnen. Destijds heb ik gekozen voor bitloos omdat het qua drukgeving heel erg lijkt op een halster of kaptoom (zo min mogelijk factoren per keer veranderen) en mocht hij toch eens een gekke sprong vooruit maken (wat hij overigens helemaal niet heeft gedaan) hang je niet meteen in de mond van het paard. Vervolgens ging dit eigenlijk zo goed dat ik er nooit meer aan heb gedacht om wel met bit te trainen tot nu :+

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 20:52

Dat is ook fijn ja, dat je dan niet meteen in de mond van het paard hangt. Ga van het weekend even een bitje scoren, maar eerst nog beslissen welke het gaat worden. Er is zóveel keuze..

Gister zijn we weer rustig aan de slag gegaan. Heb haar laten wennen aan peesjes en een logeersingel. Vond ze wel prima.

Daarna nog even het los longeren geoefend. Vooral rechtsom is lastig. Mascha is daar minder flexibel en ik merk dat ik het zelf lastiger vind om mijn lijf goed te houden. Denk ook omdat de zweep is mijn linkerhand moet en dat voelt onnatuurlijk. Na een paar rondjes ging het wel goed. Je kan ook zien dat als Mascha naar mij toe mag komen, dat ze dan meteen in positie rechts naast mij gaat staan. Of dat per se de bedoeling is weet ik eigenlijk niet zo goed, maar het voelt wel goed. Ben benieuwd wat jullie idee daarvan is.

En ook nog even laten wennen aan een opstapje. Ze wil nog steeds in alle nieuwe dingen haar tanden zetten. Niet heel handig. Let niet op mijn dansje, haha!

Jammer genoeg komt mijn instructeur niet op de stal waar ik nu sta, dus ben me weer aan het oriënteren op een nieuwe instructeur. Ik kwam ook hierbij uit: https://featherlighthorsemanship.com Iemand van jullie bekend hiermee? Als ik de filmpjes zo zie dan komt het wel overeen met waar ik naartoe wil.

En als afsluiter nog een fijne foto van die gekke kleine meid

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:46

Ze is wel echt prachtig, echt een heel gaaf paard <3

Je filmpjes zien er heel fijn en relaxed uit, toen ik ze net keek wou ik eigenlijk meteen Featherlight tippen, maar die heb je dus zelf al gevonden :D Ik heb haar een aantal keer live mogen zien en dat was echt heel tof om te zien! Ik vind haar methode een beetje lijken op de TRT methode met een flinke scheut Yvette erbij ;). Persoonlijk lijkt me haar online programma een hele mooie aanvulling op lessen, maar ik zou het niet zien als vervanging van. Er is een FB groep 'paardvriendelijke instructie gezocht' waar je een instructeur zou kunnen vinden die jouw visie deelt en die jullie kan begeleiden :)

Qua filmpjes valt me het op dat je letterlijk een beetje achter de feiten aanloopt, denk dat ze daarom ook draait. Als je iets meer met haar romp mee zou bewegen kan je haar wat meer sturing geven (bv de schouders iets naar buiten zetten of juist de achterhand). Wat betreft het rechts stilstaan naast jou zou ik denken aan aangeleerd gedrag is, dat is de positie waarin de meeste paarden meegenomen worden aan het halster, dit kent ze en is dus 'veilig'.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:30

Hi Lisa, ik tik mee met het naar de filmpjes kijken en schrijf op wat me te binnen schiet van mijn eigen ervaringen. Beetje chaotisch. Sobby.

Schitterend glimt ze!
En wat een prachtige bak!
Wat leuk dat ze naar je toekomt.
richting 7 minuten komt ze naar je toe en dan ga je langszij met haar meelopen, wat was je bedoeling.?Mascha gaat weer headbangen, ook even later als ze om je heen loopt als jij in het midden staat de eerste paar stappen.
Op 9.17 sta je in haar ruimte dus kan ze niet naar voren bewegen. Weer mooi hoe ze erna achter je aan loopt en stopt als jij stopt. Naar mijn smaak nog steeds iets te dicht op jou, maar ik vind het al heel gaaf dat ze je zo volgt.
Op 11 minuten (en ook al eerder) loopt ze je klem tegen de wand, in mijn ogen mag ze dat niet doen, ze respecteert niet je ruimte.
Als ze stilstaat om de longeersingel om te doen, weer dat headbangen. Zo vreemd verzet? of zou het geen verzet zijn, maar headshakingsyndrom? ik denk het niet want op het filmpje van Mascha los longeren op 0.27 gaat ze de verkeerde kant op, jij komt in om te corrigeren en ze zwiept ook weer met haar hoofd. Daar is het zeker verzet.
Ik heb daar ook het gevoel, maar kan het door de camerahoek niet goed zien, dat je teveel in haar voorruimte bent, waardoor je niet drijft, maar remt, en dat Mascha daar dus ook zo op reageert.
Wat reageert ze keurig op het draf commando. Netjes.
Hoor ik je nu HO zeggen als ze terug moet komen in tempo? Dat lijkt me voor haar verwarrend. Ho is toch ho? Wat bij mij helpt als ik mijn merrie langzamer wil laten bewegen is mijn armen wat minder bewegen, zodat ik daarmee niet meer drijf, de zweep achter me naar beneden en zelf wat stappen naar achteren doen, zodat ik uit haar ruimte stap en minder drijf en dus de overgang naar stap vanzelfsprekend is, maar ik wijs nog wel in welke richting ze moet gaan.
Op 2.17 van dat filmpje kauwt ze. Ze wil graag naar je toekomen en dat doet ze vlak erna ook. Je stuurt haar weer door.
Ik zie enorm veel zwaaien weer met haar hoofd, dat kan toch haast geen verzet de hele tijd zijn. Is ze daar medisch op nagekeken?
rond de 3 minuten verandert ze zelf van hand, waarom mag dat nu wel?
En ik zie dat je als ze naar je toe mag komen, alle hulpen weghaalt, maar ze nadert je dan van achteren. Bij mijn NH trainers is het de bedoeling dat het paard naar je toekomt, maar naar je voorkant. Ik ben nieuwsgierig naar de theorie van jouw trainer achter deze move? Kun je haar bijv ook opvangen door zelf naar achteren te stappen als zij jou nadert, zodat ze voor je eindigt? Of is dat niet de bedoeling van je trainer.
Op 4.22 laat je haar van hand veranderen door blokkeren. Bij mijn merrie levert dat veel kopzwaaien op, verzet. Want ze wordt geblokkeerd in haar route. Daarom is mij geadviseerd van hand te veranderen door terug te stappen naar achteren. Dus uit de ruimte van het paard te gaan en het paard naar je toe laten komen en van daaruit weer doorsturen de andere kant op. Dan blokkeer je niet, maar vraag je.
3e filmpje.Proeven van voorwerpen is perfect. Ze is nog maar een baby en onderzoekt op die manier of het veilig is of niet. Nooit afstraffen. Wat fijn dat ze het zo goed doet!
Wat een prachtige bak heb je nu toch je beschikking, zoveel mooier dan je eerst had.
En featherlight is mij regelmatig aangeraden en hoor ik megagoede dingen van.
Ik heb voor mijn 3e NH-trainer Tristan Tucker gekozen, alles on line want ik woon in frankrijk. Ondanks dat ik zelf geen dressuur rijd (wester en alleen buitenritten) denk ik dat hij ook heel erg bij jou zou aansluiten. Daar zou ik zeker bij kijken op zijn site als ik jou was. Hij heeft enorm veel videomateriaal, je kunt altijd filmpjes insturen en ook bij hem les nemen. Hij is heel down to earth, rijdt zelf dressuur op een hoog niveau en heeft een erg mooie insteek in NH vind ik. Alles wat je bij hem leert is om het paard zelfstandig te laten nadenken en zodoende sterker in geest te worden.

EDIT tristan tucker is TRT hier net ook al genoemd.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:57

Persoonlijk zie ik niet zo zeer een opdringerig/verzet tonend paard, maar meer een paard dat het soms even niet snapt/moeilijk vindt, en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee :j
Mensen willen heel graag een paard dominant noemen omdat dat een makkelijke verklaring is, maar vaak komt dominant gedrag eerder voort uit onzekerheid/onbegrip/aangeleerd gedrag. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat een paard daarom alles maar mag doen, maar geeft net een andere gedachtengang en benadering voor het 'probleem'.

Wat ik tot nu toe heb gezien van FL en TRT is dat deze beide heel veel overeenkomsten hebben (hoewel ik Yvette nog net wat 'zachter' vind). Beide gebruiken ze follow the feel, het verplaatsten van de voeten, het paard zelf leren denken en de juiste reactie leren geven, het gebruiken van verschillende objecten en belonen/rust geven als het paard het hoofd laag brengt. Naar mijn idee is dit geen wild nieuw concept, ze zijn er beide gewoon heel goed in (timing is cruciaal) en hebben beide een mooi programma opgezet :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:41

Cera_D schreef:
Persoonlijk zie ik niet zo zeer een opdringerig/verzet tonend paard, maar meer een paard dat het soms even niet snapt/moeilijk vindt, en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee :j
Mensen willen heel graag een paard dominant noemen omdat dat een makkelijke verklaring is, maar vaak komt dominant gedrag eerder voort uit onzekerheid/onbegrip/aangeleerd gedrag. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat een paard daarom alles maar mag doen, maar geeft net een andere gedachtengang en benadering voor het 'probleem'.

Wat mooi dat je andere woorden hebt voor verzet. Dat klinkt idd veel aardiger dat Mascha iets moeilijk vindt. Wat ik mij afvraag is waarom Mascha het zo vaak zo moeilijk vindt, dat ze zo headbangt.

En opdringerig vind ik niet synoniem staan aan niet snappen, eerlijk gezegd. Ik kan me wel voorstellen dat het woord opdringerig niet prettig klinkt, je kunt het ook onbescheiden noemen. Ik gebruik zelf de term "dat een paard in mijn ruimte komt". En ik denk dat een paard van nature de regels van afstand houden en in ruimtes komen wél weet.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:19

Daar heb je inderdaad wel een punt, maar toch denk ik dan dat er iets achter zit (misschien ook mijn brein dat overal een verklaring voor wilt hebben :+ ). Misschien gewoon dat zij een kleinere personal space bubbel heeft dan die van jou, of nog niet geleerd dat mensen een stuk kwetsbaarder zijn dan paarden, of het zoeken naar steun, of misschien is het juist (ongewenst) aangeleerd gedrag.
Maar dat maakt allemaal niet heel veel uit voor de aanpak hoor :')
Gewoon haar rustig vragen weer uit je ruimte te stappen als je het vervelend vindt en haar daar belonen door rust.

Misschien wel leuk om mijn eigen paard als voorbeeld te gebruiken, hij heeft in zn eerste twee jaar geleerd (voordat hij van mij werd) dat als de mens vervelend deed hij alleen maar boos in iemands ruimte hoeft te stappen en dat de mens dan weg is. Dit was ook zijn tactiek elke keer dat iemand iets van hem vroeg, iets moeten doen is heel stom dus ik ga in de aanval. Met de tijd heeft hij geleerd dat met mensen samenwerken stiekem ook wel leuk kan zijn, als hij nu in mn ruimte kom kan ik hem er zonder problemen ook weer uitzetten, maar hij zal nooit uit zichzelf denken 'laat ik haar maar haar ruimte geven'.
Bij hem was dit geen gedrag van ik heb geen respect voor de mens (hoewel dat later ook nog erbij is gekomen nadat mensen dachten dat het een goed idee was om een 2 jarige 'te breken' in een longeerkraal :roll: ), bij hem was het echt aangeleerd door actie reactie, en helaas is hij een mega slim paard die dit uit zelfbescherming is gaan toepassen.

Ik vind het overigens echt super leuk en interessant om op deze manier te sparren :D
Je gaat dan toch anders/extra nadenken over bepaalde dingen en dat is allen maar goed :j

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:35

@TS, wat denk je trouwens zelf dat het gedrag is? Vaak zegt de 'vibe' die het paard uitstraalt ook heel veel, soms nog meer dan de actie zelf

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 17:33

Knap dier is het he! Elke keer als ik ga dan word ik weer een beetje meer verliefd. Ze is zo leuk.

Ik heb wat tips gekregen van mensen op stal voor instructie. Ben sowieso wel van plan om een instructeur erbij te nemen, maar Featherlight lijkt me daarbij een goede aanvulling. Ga er nog even over nadenken of ik een abonnement ga afnemen.

Zelf heb ik ook heel erg het idee dat ik achter de feiten aan loop. Vooral op de rechterhand. Op de een of andere manier voel ik me die kant op meer motorisch gestoord en lukt het me minder goed om positie in te nemen. Heb daar wel echt even iemand bij nodig op de grond die me tips geeft denk ik, want ik kom er zelf niet uit.

Op 7 minuten leg ik voor het eerst de longeerlijn tegen haar aan. Dit vind ze spannend en dan gaat ze lopen. Ik loop met haar mee totdat ze in de gaten krijgt dat het ding niet weg gaat en ze dus gaat stiltaan. Op dat moment mag ze eraan snuffelen en dan probeer ik het weer. Zo gaan we door net zo lang tot ze gewoon stil blijft staan als ik iets spannend bij haar doe. Ik wil haar niet zelf tegenhouden op deze momenten, ik wil haar niet dwingen om mij te vertrouwen of het enge ding niet meer eng te vinden. Deze dingen moet ze zelf in gaan zien. Zo deed ik dat bij die peesjes ook trouwens.

Klopt dat ze me een paar keer ‘klem’ zette tegen de wand. Zelf had ik niet het gevoel dat ze dit deed uit narigheid of om mij af te snijden. Ik had meer het idee dat ze dat deed omdat ze zo aan het kijken en nadenken was naar die singel dat ze de rest even uit het oog verloor. Op bijvoorbeeld 11 minuten zie je dat ze eerst met haar hoofd gaat gooien, daardoor niet uitkomt en ik dus tegen de wand wordt gedrukt. Als ik kijk naar Mascha’s reactie als ik haar om duw, had ze ook zoiets van oeps. Zo voelde het tenminste ook in dat moment. Maar misschien bekijk ik het geheel teveel met een roze bril op.

Mascha is geen paard die expres iets doet wat eigenlijk niet zou mogen. Zo heb ik haar tenminste nog niet leren kennen. Ze is heel zachtaardig, gevoelig en meedenkend. Wel ontzettend ongeduldig op momenten haha! Maar verder is het echt een schat. Ik merk zelf niet dat ze opdringerig / dominant gedrag vertoont richting mij of anderen en ik zie dat ook niet terug in de video’s. Ik zie eerder een puppy die soms wat klungelig haar weg probeert te vinden.

Waarom ze zo vaak verzet toont of iets niet snapt/moeilijk vindt en dat uit? Ik denk omdat ze in haar leven nog nooit echt iets heeft hoeven doen. De 3,5 jaar dat ze nu op aarde is heeft ze gezellig met haar vriendjes in de weide gestaan en heeft ze alleen de basis meegekregen. Nu komen er allerlei dingen op haar, misschien vindt ze het lastig om alles te verwerken?

Het hoofd zwaaien doet ze in verschillende situaties. Als ze iets spannend vind, onrustig is, ongeduldig, onzeker. Ik heb het idee dat het in het werk vooral het onzekere is. Ze heeft momenten waarin ze het in het werk heel erg doet. Dat is vooral als ik dingen van haar vraag die ze niet kent of nog niet helemaal snapt. Of het headshaking is, ik weet het niet. Heb ik zelf ook aan gedacht hoor. Dus ik blijf er wel alert op.

Ik zal Tristan Tucker eens opzoeken, ben benieuwd!

Echt heel interessant ja om hierover te sparren! Dat was ook een van de redenen om dit topic aan te maken. Voor mezelf een leerproces, maar voor anderen wellicht ook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:15

Hey Lisa, klinkt goed zoals je het uitlegt en klinkt als een verschrikkelijk lief paard. Misschien heb je idd een roze bril op, misschien niet. Niet ieder paard hoeft misbruik te maken van de (fouten van de) mens.

Als je dressuur wilt gaan doen, zou ik inderdaad zeer zeker eens kijken bij Tristan Tucker. Er zijn op Youtube honderden filmpjes van hem te vinden over zijn theorie.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:07

Het hoofdschudden is ook heel vaak gelinkt aan de balans van het paard. De nek en het hoofd van het paard werkt als hefboom voor de rest van het lichaam. Net als de kat die over een schutting balanceert zijn staart gebruikt om te lopen doet een paard dit ook, zij heeft dit blijkbaar nog nodig om niet om te vallen. (Daarom wil je een paard ook nooit 'vastzetten' met hulpteugels, maar dat is niet echt relevant }> ).

Mijn instructrice besteed heel veel aandacht aan scheefheden en balans voor het paard en geeft hier binnenkort een webinar over, mocht je het interessant vinden kan ik dat ook nog delen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:12

Als ik weer een nieuwe instructeur heb zal ik eens vragen hoe hij/zij denkt over het ruimte innemen en het hoofdschudden. Ze is ook niet altijd even lief hoor, schilder haar nu af als een engeltje haha! Maar 98% van de tijd is het een fijn meewerkend paard. Die 2% is het een draak. Maar dat vind ik ook niet erg, het blijft een paard en geen robot. In het filmpje hapt ze ook een keer gericht naar mijn been }> Gelukkig is ze al goed onder de indruk als ik een boze stem opzet. Dus even boos doen en weer door.

Net even gelongeerd en ze deed het weer (hoofdschudden). Wel op momenten dat ze wat opgefokt was en maar wat ongecontroleerd in het rond aan het gaan was. Toen ze meer haar aandacht erbij had, liep ze gewoon netjes met een wat afgebogen hoofd haar rondje. Misschien dus ook een balans ding zoals jij zegt Cera. Alleen wel raar dat ze dan zo’n enorme zwiep maakt elke keer, lijkt me niet dat daar de balans beter van wordt :Y)

Dacht ook dat het misschien zou liggen aan de kaptoom die ze om heeft. Volgens mij vindt ze die ook niet 100% fijn zitten. Misschien even naar een andere kijken en deze verkopen.

Heb vandaag ook een hoofdstel gekocht. Als die goed past maak ik een afspraak met een bitfitter. Zo langzaam aan begin ik alle spulletjes bij elkaar te verzamelen. Alleen het zadel vind ik wel een dingetje. Want ik kan hem natuurlijk niet uittesten. Hoe doen jullie dat bij een onbeleerd dier?

Ja als je het wilt delen, graag!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:22

Altijd lastig met gedrag van paarden, elk gedrag kan 100 betekkenissen hebben :')

Qua zadel ben ik gegaan voor een flexibel en aanpasbaar zadel, ik zat er op de bok goed op en mijn instructrice kon me met de tijd helpen met het aanpassen (en dit was ook makkelijk zelf te doen). Nu zn 2.5 jaar later heeft hij aangegeven dat het tijd is voor een nieuw zadel (nog steeds flexibel want meneer tolereert geen harde onderdelen op zn rug :Y) ).
Mijn eerste zadel was een Ghost, het zadel dat nu onderweg is is een Prince Orion.
De eerste paar keren erop heb ik gedaan met een BBP, ik voel me hier fijn bij, ik voel de rugspieren onder me en mocht ik toch spanning voelen kan ik er zo af glijden.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 20:04

Wat ik ook mooi vind om te zien is hoezeer Mascha mij spiegelt. Gister was ik heel onrustig en chaotisch in mijn hoofd, alleen was ik me daar op dat moment niet bewust van. Op het moment dat ik het stallingsgebouw binnen kwam lopen draaide ze al weg. Toen ik voor haar stal stond kwam ze me ook niet begroeten. Ik vond het niks voor haar, maar zocht er verder niks achter.

Mijn idee was om weer samen balkjes te gaan lopen en misschien een klein sprongetje. Maar het fijne samenwerken wat we de afgelopen dagen hadden gedaan was er gewoon niet. Ik dacht: ze zal er wel geen zin in hebben. Dus rustig nog wat balkjes gelopen, verder niks moeilijks gevraagd. Positief afsluiten.

Daarna ging ik even in bad liggen en merkte ik pas hoe super onrustig ik was, mijn hoofd stroomde echt over. Toen maakte ik die klik: de connectie tussen ons kon er niet zijn want daar was geen ruimte voor in mijn hoofd. En Mascha had dat al door op het moment dat ik binnen kwam lopen :') weer mooi leermoment.

@Monique: ik begin ook meer te begrijpen wat je bedoelt met dat ze in mijn ruimte komt. Heb er even goed op gelet en ze heeft er inderdaad een handje van om mijn ruimte in te nemen. Ik had er niet zo’n erg in omdat ze het niet doet vanuit narigheid of dominantie, maar omdat ze dan iets spannend vindt of gewoon niet oplet. En ze moet natuurlijk wel altijd weten: hoe spannend iets ook is, ik mag mijn mens niet omver lopen. Dus dat is iets waar ik de komende tijd mee aan de gang ga. Mocht jij (of iemand anders) nog tips of oefeningen hebben hiervoor dan hoor ik het graag!

Ik heb ook een abonnement op featherlight afgesloten. Ik kan me heel erg vinden in wat ze vertelt en hoe ze te werk gaat. Meteen een leuke opdracht gekregen om meer met intentie bezig te gaan. Denk dat het werken vanuit intentie ook het ruimte stukje zal helpen.

Mascha’s kruiden zijn ook binnen. Hier het etiket met informatie (inderdaad van Horsecomplete):

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:46

Hi Lisa, je hebt grote stappen gemaakt. Jezelf bewust worden van hoe het anders kan bij jezelf is al een groot inzicht.

Een van mijn trainers raadde me aan met een zeer vastomlijnd plan met mijn paard van start te gaan. Ik meen dat ik dat al eens geschreven had hier. In aansluiting op jouw onrust in je hoofd leg ik uit waarom hij dat zei. Met zeer vastomlijnd bedoel ik echt, als ik balkjes ga lopen stap ik eerst over de rood witte, daarna de blauw witte en dan de groenwitte. Dan ga ik erover draven maar doe eerst de groenwitte. Het plan in je hoofd moet eigenlijk zo zijn zoals je een proef rijdt en die uit je hoofd moet leren. Dit plan zorgt voor een grote concentratie in jouw hoofd. Omdat je weet wat je gaat doen, ben je zeker van je zaak. En dát merkt een paard. Dat vindt een paard fijn. Hij hoeft nu niet na te denken, want jij denkt voor hem na. Dat voelt hij en dat is erg fijn voor een paard. Kun je dan die hele sessie daar niet meer van af wijken. Tuurlijk wel, maar het gaat om het begin van je sessie. Een goed begin is echt het halve werk.

je schrijft: @Monique: ik begin ook meer te begrijpen wat je bedoelt met dat ze in mijn ruimte komt. Heb er even goed op gelet en ze heeft er inderdaad een handje van om mijn ruimte in te nemen. Ik had er niet zo’n erg in omdat ze het niet doet vanuit narigheid of dominantie, maar omdat ze dan iets spannend vindt of gewoon niet oplet. En ze moet natuurlijk wel altijd weten: hoe spannend iets ook is, ik mag mijn mens niet omver lopen. Dus dat is iets waar ik de komende tijd mee aan de gang ga. Mocht jij (of iemand anders) nog tips of oefeningen hebben hiervoor dan hoor ik het graag!

Het zit over het algemeen in de natuur van een dier om te overleven. Dat doen ze niet uit narigheid of uit dominantie, maar dat is hun instinct. Een jong paard gaat op een gegeven moment puberen en haar grenzen verleggen. Het lijkt heel onschuldig en het hoeft totaal niet kwaad te zijn, maar ze zal het wel doen. Dat zal ze in een groep paarden ook doen. Spelenderwijs, effe proberen, wat kan ik bij jou doen? Het is supersubtiel bij paarden, maar als je het ziet is het o zo duidelijk. Bij mijn paard is het altijd dat ene hoefje, toch af en toe probeert ze het weer. Ik zeg HO. Ze staat keurig stil en dan toch zie ik soms dat ze toch een stapje extra heeft gedaan het schurkje.
Bij Mascha zal het ook nog een stuk onbalans zijn en ze zoekt nog hoe ze paard kan zijn bij jou.
En wat ik nu schrijf hoeft helemaal geen betrekking op Mascha te hebben, maar er is ook verschil tussen een dominant paard en dominant gedrag. Het eerste is er niet zoveel, het tweede is er wel veel. In iedere kudde zie je wel een paar opdringerige paarden. Vaak gefrustreerd bij het eten. Compenseren dat zij geen leider zullen zijn. Voordringend in de ruimte komen van een ander paard. Van die dingen.

Ruimte is echt iets wat een paard van nature kent. En een paard vindt het verschrikkelijk fijn om van jou te weten wat jouw ruimte is. Weer een ding waar hij niet meer over na hoeft te denken. Klinkt flauw, maar het is echt zo.

Tja ik kan nog 100 dingen vertellen, maar het beste kun je bij de NH methode die je nu gaat doen, even zoeken op internet of op haar website hoe die methode jou gaat aanleren afstand te houden en je ruimte of bubble te bewaken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:35

Ben benieuwd hoe ze gaat reageren op de kruidenmix, soms merk je echt verschil.

En wat betreft het spiegelen is dat echt heel herkenbaar. De eerste paar jaren dat ik mijn paard had kon ik maar beter thuis blijven als ik ongesteld was, meneer moest me toen niet :+
Nu hij zelf meer in balans is en meer een opzichzelf staand paard is geworden gaat dat allemaal steeds beter.

Wat betreft het in je ruimte kruipen zou ik haar telkens gewoon terug vragen als dit gebeurd, zonder al te veel emotie en daarna weer terug naar normaal. Maar ik denk dat je vast ook veel uit Yvette haar filmpjes kan halen! Zeker intentie kan echt mega veel doen met paarden, blijft bijzonder <3

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 19:31

Het helemaal uitstippelen van een training is inderdaad een goede. Vandaag mee begonnen en dat ging een heel stuk beter. Ook het ruimte stukje hebben we opgepakt. Nu merkte ik wel dat ze daar weer onzeker van werd, want hoe ver mag ik dan in je ruimte komen? Maar dat geeft niet, kan ook niet perfect gaan meteen.

Vanaf morgen gaan we de kruidenmix voeren. Dan is ook het krachtvoer binnen en starten we meteen zoals Mascha aangaf hoe ze het nodig heeft. Ben zelf ook heel benieuwd. Ik vind haar de laatste dagen heel onrustig. Het hoofdzwiepen is er ook niet minder op geworden. Maar ze doet het ook gewoon in de wei zag ik en als ze los in de grondwerkhoek staat zonder dat er iets van haar gevraagd wordt.

Ook weer even opgenomen. Helaas viel mijn telefoon halverwege op de grond en had ik dat niet door haha! Nu is alleen het begin te zien waar ze heel onrustig is en in mijn ruimte komt. Ik was ook aan het klooien in het begin want de manier van Yvette is weer net iets anders dan wat ik van Ton mee had gekregen. Maar goed, op een gegeven moment liep ze de ronde groot en relaxt. Ik kom haar terug laten komen door uit te blazen en in draf zetten door in te ademen. Wat opviel was dat het hoofdzwiepen ook zo goed als verdwenen was.

Dus ja, wat zal het zijn.. Haar innerlijke onrust wat ze uit door het hoofd zwiepen, een medische oorzaak of toch iets anders?

Ik ga me vanavond even inlezen in ontspanningsoefeningen voor paarden. Heb zelf het idee dat ze teveel spanning opbouwt en dat uit door te gaan shaken. Hoop ik.