Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:37

Ineke2 schreef:
Roos_h schreef:
Ik denk dat je het makkelijk zou moeten redden van dat geld hoor! Ik betaal 300 pm aan stalling en er gaan genoeg maanden voorbij dat het daar ook daadwerkelijk bij blijft. Er zijn een aantal (dure) spullen die je echt nodig gaat hebben, maar als je goed voor die spulletjes zorgt en verder niet veel geld uitgeeft aan 'onnodige' spullen, zou je zo moeten rondkomen. Dan hou je ook nog een prima spaarpotje over voor de onvoorziene kosten :)

Heb je dan geen les?

Ik heb ( helaas ) geen paard meer, maar had naast de stalling en hoefsmid toch maandelijks zeker 100 euro aan les kosten.

Ik kwam dus zonder dierenartskosten al aan maandelijks 400 euro zonder rare dingen.

Sorry had ik er misschien bij moeten vermelden. Mijn paard is nu 2,5 jaar oud dus echt les zit er nog niet in. Dat is inderdaad wel iets dat er nog bij komt :j

_Lorette_

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:11

Ik heb al jaren praktisch alleen verenigingsles. Deze zomer een enkele privéles in ruil voor het rijden van een jong paard. Bij mij staan er dus ook geen lessen op de begroting. Anders ben ik zo 225 euro duurder uit per maand. Dat vind ik te gek. Maar goed, ik heb als kind wel elke week een half uurtje privéles gehad, dat werd betaald door mijn oma. Ik snap dat het goed is om dit als kostenpost op te nemen als je jong en nog niet heel ervaren bent. Toch ga ik er vanuit dat je het met dat maandbedrag wel gaat redden. Zeker met een sober ras, niet al teveel luxe op stal, een deel opzij zetten voor dierenartskosten en niet onnodig veel of onnodig dure spullen kopen... Ik maak het houden van paarden duur door ze aan huis te houden en de investering niet te kunnen verdelen over een aantal (pension)paarden, door te kiezen voor allerlei extra's aan zorg, supplementen, spullen en voeding. Maar voor het maandbedrag van de TS moet je prima een paard kunnen houden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:41

Ik denk dat je met €450 voor een ijslander prima uitkomt hoor.
Kijk ook op marktplaats voor dekens, dekjes enzovoort. Daar kan je echt een hoop geld mee uitsparen. Kijk vooral wat je nodig hebt, niet wat jij leuk vindt.
Als ik nu in mijn kast kijk, zie ik heel veel spullen die ik misschien een paar keer gebruikt heb in de 20 jaar dat ik een eigen paard heb gehad.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:08

Met 450,- per maand zou het zeker mogelijk zijn, mits je bepaalde ''offers'' wilt maken wanneer nodig. Zoals geen duur nieuw dekje die maand, een nieuw hoofdstel alleen als het nodig is, dat soort dingen.

Je werkt er zelf voor, dat is natuurlijk een grote verantwoordelijkheid. Ga je tijd ook na, bijv als je gaat studeren ook ivm vriendinnen, vriendje, huiswerk, noem maar op.
Ikzelf heb geen lessen, maar die kunnen inderdaad flink oplopen. Als jullie een potje erbij hebben voor ongevallen (Neem weg 2-3000), dan kunnen jullie het in mijn ogen primá redden. :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:58

Ik wil alleen even zeggen dat ik het mooi vind hoe jullie je voorbereiden. Chapeau!
Inhoudelijk is het moeilijk, iedereen vult het anders in en heeft andere prioriteiten op het gebied van zadels, kleding of lessen. Ik betaalde altijd 60 euro per uur maar trainde ook op een bepaald niveau. Het is niet gezegd dat goedkoper slechter is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 00:13

Heel erg afhankelijk van met name je stalling en wat je verdere wensen zijn. Ik heb zoveel niet nodig iedere maand. Maar ik les ook zeker niet iedere week. Hooguit 1x per maand. En dat is met veel dingen zo. Ik doe ook niet aan dekens en iedere maand een nieuw dekje/setje. Ik hou mijn paard vrij basic. En dat zal je voor jezelf moeten uitmaken hoe je het voor je ziet. En heel eerlijk een les laten vallen als je een dure maand hebt is zo gek nog niet toch. Wellicht iets om rekening mee te houden of je dingen wil uitgeven waar je eventueel op kan besparen bij wat duurdere maanden. Ik verbaas me er soms over wat mensen uitgeven per maand aan hun paarden. Er is een topic over hier op bokt. Leuk om mee te lezen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 02:45

Zo te lezen hebben jullie er zelf goed over nagedacht. Ik denk dat je het met dit bedrag prima gaat redden.

Edit ik heb zelf alle basis dingen en een extra halster voor het geval het breekt. Verder gewoon 2 normale dekjes, 1 deken, 1 paar been beschermers per paard. Als je van de matchy matchy setjes houd dan kun je zomaar ineens een stuk duurder uit zijn.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:34

Het is gewoon niette vergelijken.... ik betaal 85 eur stalling per maand, maar wij hebben echt geen luxe. De paarden weL, met heeeel veel ruimte. Hele jaar buiten in een Ijslanderkudde.

Duur hoeft niet perse goed te zijn hè.... een duur zadel is niet per definitie ook goed, idem voor stalling
Doekjes zijn niet nodig als je zadel goed past

Voer na arbeid een schepje. Ik doe makkelijk twee maanden met een zak van 15 kg.
Hoefsmid heb ik wel duur....ijzers 115 eur per keer, ong elke 9 weken. Ontwormen twee x per jaar en enten idem. Verder osteo en tandarts 1x per jaar (ong 100 eur)
En nee, ik ben niet een recreatieruiter, er worden ook veel wedstrijden gereden. Trainen doe ik in het veld, in het bos en af en toe op cursus.
Heb een goed zadel tweedehands gevonden. Scheelt ook. Bij de IJslanders zijn veel zadels te vinden me5 verwisselbaar kopijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:44

Ik ben voor standaard rond de €650 per maand kwijt. Inclusief 2 lessen, aangepast voer en voorijzers. Hierin zitten dan wel de jaarlijkse enting + 2x les + voorijzers + onbeperkt hooi + eigen voer in + maagondersteuning in. Verder niets meegerekend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:53

Wauw 650 per maand voor 1 paard?!?! Voor minder heb in er 4 staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:54

Ja, en dan doe ik dus niet zo heel bijzonder veel geks... Daarom ligt het er misschien ook zeker aan waar je woont + of je paard ondersteuning in supplementen echt (!) nodig heeft en aangepast voer (ik voer suiker, graan en melassevrij)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:03

Katyatje schreef:
Wow. De dag dat ik met 400/500 euro niet genoeg heb om 1 paard te onderhouden, dan zoek ik direct een andere hobby. Wat een bedragen.

Nou, echt hoor. Krijg bij dit soort topics altijd het idee dat ik wat verkeerd doe of dat mijn pony iets tekort komt of zo :+

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:06

Westhof schreef:
Katyatje schreef:
Wow. De dag dat ik met 400/500 euro niet genoeg heb om 1 paard te onderhouden, dan zoek ik direct een andere hobby. Wat een bedragen.

Nou, echt hoor. Krijg bij dit soort topics altijd het idee dat ik wat verkeerd doe of dat mijn pony iets tekort komt of zo :+

Ik ook :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:19

Als ik het voor de helft kon doen had ik het graag gedaan hoor. :') Zie nu niet echt wat geks op de pech na dat hij geen standaard simpele brok kan en ondersteunend supplement nodig heeft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:24

Tja... mijn stal koste 280 euro in de maand. Ze kreeg daarvoor wel onbeperkt hooi ( echt hooi geen kuilgras) en dan moest ik nog wel eigen brok / muslie kopen.
En ik had een IJslander. Een groter paard was de stalling duurder voor.

Dan zit je al heel gauw op 400 zonder gekke dingen.

Ik had hiervoor wel dat mijn paard altijd buiten stond in een paddock paradise met een grote schuilstal. En ik zelf 2 binnenbakken, een buitenbak, binnen poetsplaatsen en een wasplaats. Ook hoefde ik niet zelf uit te mesten oid. Dat werd allemaal gedaan.

Ik heb ook op goedkopere stallen gestaan 235 euro / 250 euro, maar dan kon je gerust 4 maanden per jaar niet rijden, omdat de bak niet te doen was en door mijn werktijden ben ik gebonden aan s’avonds naar stal te gaan.
Daarnaast kreeg ze op die goedkopere stallen kuilgras en daar deed ze het echt niet zo best op.
Helaas is de stal waar mijn paard stond verkocht...en de nieuwe eigenaren zijn aan het verbouwen. De hele paddock paradise halen ze weg ;(
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 07-10-20 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:34

Ja dat scheelt idd. Mijn huur is 75/maand kaal. Op een wei waar ook een paddock is. Bos gelijk aan de overkant, veluwe dus kan overal heen.
Mijn 2 paarden staan op hooi en apart, dat betalen we zelf, maar ze eten niet meer dan 2x daags een dikke plak per paard en eten het gras af wat er staat. In de winter kuil.
Daarnaast 1x daags 1/4 schep museli en supplementen voor de ruin (selenium vit e en magnesium). Beide rond op ijzers á 115 per paard elke 8/9 weken. Wij hadden hel geluk dat het zadel wat we nog hadden liggen paste op de ruin toen we die kochten en nu hebben de paarden van zadel gewisseld omdat ook dat beter paste. Tandarts idd jaarlijks (hoewel de ruin nu weer moet, maar vanwege corona niet geweest deze zomer.) Enten doe ik zelf dus kost me alleen inkoopprijs, ontwormen doe ik ook via werk, mestonderzoek delen wij met de hele wei.

Al met al 2 paarden gemiddeld 400 per maand. Dat is dan voor 2 paarden en nier per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:53

Overigens woon ik in de Randstad en moet ik zelf mesten, onderling buitenzetten en hebben we alleen een buitenbaan van 20x40. Niet ideaal aangezien ik Z1 start. Maar hij komt hier veel buiten en dat is me heel veel waard.
Het kan gewoon erg oplopen allemaal. Geen ijzers scheelt al een hoop, maar is geen optie. Evenals het voer. Die van mij eet trouwens echt wel 6/7 dikke plakken hooi per dag (uit een hooinet haha).
En er zit nog trailer stalling bij in can €10 trouwens.

Ik wil niet zeggen dat het niet goedkoper kan, want dat geloof ik zeker. Maar je ziet dat het ook heel erg snel kan oplopen. Ik was graag maximaal €400 of minder kwijt geweest maar dat is helaas echt onmogelijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:31

Ik heb een paard en 2 shets aan huis. Mijn kosten staan in het algemene ‘wat kost een paard daadwerkelijk topic’. Zal zo ongeveer rond de 500 pm uitkomen denk ik als ik daarbij ook lessen, trailer, spullen en supplementen, events/wedstrijden en dierenartsrekeningen reken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 01:12

Het ligt echt aan je ervaring, wensen en omgeving.

Woon je in een dure omgeving, kom je toch vaak wat duurdere stallen tegen of je moet iets verder reizen. reizen kost ook geld. Heb jaren verder van huis gestaan en was meer aan benzine kwijt dan aan stalgeld dan. Maar wij reden western en er was niks dichtbij.

In pension betaal je inclusief en moet je naast dat bedrag gewoon iets opzij zetten voor hoefsmid, ontwormen, enten en onvoorziene dingen.

Spullen komen wel. Ik ben helemaal niet zo van teveel kopen of onnodige dingen. Maar bij ons gaan bijv halsters best lang mee. Maar vaak koop je er 1 en je basis spullen. Later komt er dan iets bij en nog iets etc. Als je om je heen kijkt, kan je ook weleens wat overnemen.
Ik had ze bijv al jaren zonder dekens staan, maar wel alles bewaard. Nu toch dekens op en dan is het wel fijn dat je van alles hebt liggen.

Wij deden al jaren alles zelf en hebben ze nu aan huis. In principe is alles aanleggen wel duur geweest, maar is eenmalig. Ik vervang nu geen palen of koord etc.
Onze grootste kostenpost is wel hooi; Ben voor 5 paarden ongeveer voor 300 euro aan hooi kwijt.

Wel hebben we onwijs veel pech gehad de afgelopen jaren en dat heeft ons echt wel mega veel geld gekost. Veearts rekeningen waren van 10 tot 800 euro, maar in totaal wel duizenden. Dat is onwijs balen, want het hakt er gewoon in als het zo snel gaat in zo ene korte tijd. Had voor dat geld liever iets leuks gedaan, dan die ellende moeten betalen. Dat is gewoon zo. Maar daar zit ook ene verhaal aan vast van een gegeven paard dat erg ziek was. Met liefde gedaan allemaal, maar ja........

Als er echt iets is en je kiest bijv voor een dure behandeling of operatie is wel vrijwel met elke veearts of kliniek iets af te spreken.
In Utrecht gebeurt het regelmatig en is het me ooit aangeboden.
En laatst vroeg onze veearts me een termijn van een betalings regeling te betalen. Ik had alles betaald en geen regeling, dus was niet voor ons, maar wist dus gelijk dat het gebeurde. Voor me ook een keer aan de balie iemand die ook aangaf iets op de rekening te zetten.

Niet iets wat je wilt, maar als je voldoende verdiend om naast je paard te sparen, kan je ook iets onverwachts afbetalen, stel dat je ooit voor ene pittige keus komt te staan.

Maar gewoon sparen wat je kan sparen. Als je het niet nodig hebt, wordt je er ook niet veel slechter van. Het wordt vanzelf meer en dat is alleen maar mooi.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:54

Mijn paard is intussen met pensioen en dit betaal ik nu:
Stalling inclusief mesten en hooi/gras €200 pm. Geen luxe voorzieningen maar wel topverzorging.
18+ muesli €14,75 pm
1x per jaar enten €30
1x per jaar gebitscontrole €100
8-10 wkn smid, voor ijzers €75
Ontwormen 2x per jaar
Onvoorziene kosten: een extra bezoekje van de smid of dierenarts misschien of een poedertje bij ongemak. Maar dat is redelijk te verwaarlozen.

Uiteraard heb ik daarvoor veel meer kosten gehad. Ik ben nooit van de “setjes” geweest. Ik kocht een dekje indien er eentje versleten was, kappen indien een andere set kapot ging. Ja, ik heb een enorme lading bitten, restanten van hoofdstellen enz. En ik had op een gegeven moment ook wel 10 dekjes. Ja natuurlijk koop je bandages maar eigenlijk gebruikte ik die alleen om de achterbenen schoon te houden in de trailer tijdens wedstrijden. Transportbeschermers? Nooit gehad.
De laatste jaren koop ik winterdekens via Marktplaats. Kleur is voor mij niet belangrijk. Een keertje in de modder en je ziet al niet meer welke kleur het is. Functionaliteit bovenal. Ik kocht in 2003 een hele dure Scapa zomerdeken, die heb ik vorig jaar maar eens weggegooid omdat hij echt niet meer te repareren viel. Ik heb gezocht naar dezelfde op Marktplaats, niet meer te vinden natuurlijk.

Ik heb in de 16 jaar dat ik mijn paard nu heb echt heel veel geld uitgegeven. De grootste kostenpost was in 2017: hoefzweer (smid) opgezette koker (dierenarts+ bloedonderzoek, medicatie, schoonmaken). Hoesten en snot (medicijnen, 2x scopie, spoeling, nog meer medicatie) ik was toen in een half jaar tijd ruim €3000 kwijt.

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 20:25

Hey allemaal!

Ik wil jullie graag bedanken dat jullie allemaal jullie ervaring en kosten hebben gedeeld! Ik heb er erg veel aan en neem zeker alles mee. Het helpt om verschillende ervaringen te hebben juist omdat het voor iedereen anders is. Zo heb ik toch een beetje een beeld van wat ons te wachten staat als we een eigen paard hebben! Al weten we het pas echt hoe het is als we het hebben mee gemaakt natuurlijk :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:35

Liekemo schreef:
Hey allemaal!

Ik wil jullie graag bedanken dat jullie allemaal jullie ervaring en kosten hebben gedeeld! Ik heb er erg veel aan en neem zeker alles mee. Het helpt om verschillende ervaringen te hebben juist omdat het voor iedereen anders is. Zo heb ik toch een beetje een beeld van wat ons te wachten staat als we een eigen paard hebben! Al weten we het pas echt hoe het is als we het hebben mee gemaakt natuurlijk :j

En vegis je niet hoor. De rijkste mensen met de mooiste paarden en meeste spullen hebben weleens alles moeten verkopen vanwege ernstige financiele problemen. Je kan niet alles voorzien.

Je weet wat je verdieng, wat het ongeveer kost en wat je ervoor over hebt. En dat laatste telt soms zwaarder mee dan je denkt. Wij laten er best veel voor, vinden andere dingen niet zo belangrijk, zoals uitgaan, een drankje, vakanties.
Het zou beiden kunnen hoor, maar als we dan iets over hebben of iets extra's willen gaat het toch vaak naar de dieren.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:17

Goed Om te lezen dat je al zo verantwoord bezig bent.
Over de maandelijkse kosten is denk ik genoeg gezegd om een beeld te vormen. Toen ik 18 was heb ik mijn Tinker gekocht Voor 2500 euro. Ze was 2,5 jaar en kreeg een half jaar later een heftige vorm van koliek. Keuze; opereren of in laten slapen. Uiteindelijk voor de operatie gekozen en kon ruim 7000 euro afrekenen van het grapje.
Wat ik enorm fijn vond was dat ik familie heb waar ik op terug kon vallen. Iedereen heeft een spaarpot, iedereen krijgt vroeg of laat kosten, iedereen maakt zijn of haar keuzes anders. Er zijn altijd manieren om goedkoper uit te zijn. Voor mij was het prettig dat ik de keuzes Altijd heb kunnen nemen vanuit gevoel en onderbouwing en niet vanwege financiële redenen. Je omgeving en bereidheid van je omgeving om mee te denken bij noodsituaties was voor erg belangrijk.

Veel succes met je pony! Met zo’n bewuste voorbereiding gaat het jullie zeker lukken :)