Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:39

Elisa2 schreef:
Ik denk dat mensen niet alleen geleerd moet worden om met social media om te gaan. Maar ook met hoe discussieer ik op een respectvolle manier, heb ik alles eerst van alle kanten bekeken voordat ik een mening/ oordeel vorm? en waarom is het voor mij zo belangrijk om een mening oordeel te vormen?

Want vaak doen mensen dat juist om zaken in hokjes te plaatsen om het voor zichzelf overzichtelijk te houden. Terwijl veel juist niet in hokjes past...

Maar dat is wel anders sinds er social media is. Vroeger leerde je dat toch gewoon thuis en op school? Juist door het directe contact, dus directe confrontatie hadden mensen echt meer een rem.

Ik vind echt dat veel mensen veel teveel op internet zitten en er een hobby van lijken te maken om overal even te stangen. Niet alleen op bokt, dat niet eens zoveel. Maar lees een nieuwsbericht op fb en de reacties.......Veel zijn vaak echt niet normaal.

Het gevaar is wel dat mensen die manier van communiceren gaan meenemen naar het dagelijks leven.

Ik ben echt weleens wat hard en direct in het gewone leven, maar denk nog wel na over het effect.

Ik heb mn zoon ook opgevoed met als hij over iemand mopperde; Vraag je eens af waar het vandaan komt dat iemand zich zo gedraagt, dat iemand zulke dingen zegt etc.
Hij is helemaal niet actief met dingen plaatsen en reageert alleen in een paar what's app groepen. En dan nog...........Hij maakt lange dagen en loopt soms echt honderd berichten en reacties achter.

Eigenlijk is er dan ook niet veel over je te vinden. Zelfde als mensen die klagen over bepaalde foto's en filmpjes die gedeeld worden etc. Er bestaan geen naakt foto's en pikante filmpjes van mij, dus ze zijn ook niet te delen.

Ik gebruik ook geen assist, heb bluetooth nooit aan etc. Niet eens expres, maar heb het niet nodig.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:41

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door Jigglemouse op 09-05-23 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

wildwestwill

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:26

dacht meer dan 10 jaar geleden foto's gepost op bokt van mijn toen 2 jarige quarter, zadel opgelegd voor foto , tjonge wat was ik trots op mijn aankoop , om vervolgens helemaal afgekraakt omdat ik op 2 jarige zou rijden , later eens een foto met hoed op ook afgekraakt waarom ik geen cap op heb .... dus nooit meer op bokt foto's gepoost.
wel op Facebook zelfs van mijn kleinzoon op paard zonder cap en alleen maar leuke reacties , en daar staat alles openbaar :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:09

Cer schreef:
Maar.. ben ik nu zo blond of snap ik het niet helemaal :+
Stel dat je iemand iets ziet posten op Bokt (even andere social media buiten beschouwing latende) .. waarbij er een lus om de liezen van een paard geknoopt wordt, waar iemand vanaf een afstand dan aan kan trekken.. (want iets met bokken..)
Gaan 'we' dan alle grijze gebieden bekijken ..?

Ik durf van mezelf best te zeggen dat als ik iets zie op bokt waarvan ik denk 'wat een waanzin' dat ik dan niet ga denken 'goh misschien kan ik daar wat van leren'.. :+
Soms is er gewoon geen grijs imo..

Dus ik denk op het moment dat je nadenkt over wat je plaatst, dat je dan al best wel weet wat wel en niet wenselijk is, dus dat je dan zeker een 'foutje bedankt' momentje kan hebben :) en dan kan je gewoon een blooper ding plaatsen of iets uit een leertraject etc..

maar op het moment dat je zonder blikken of blozen iets plaatst wat echt niet oke is, dan begrijp je niet wat je aan het doen bent.. denk ik..
Iemand die nadenkt over wat er op internet verschijnt kan twee dingen aan het doen zijn: - of gewoon dingen verbergen en alleen leuke dingen laten zien
- of oprecht gewoon bezig zijn met verbeteren (en ik denk/hoop dat de meesten het tweede doen :j ) Dus ik denk dat de mensen die niet nadenken over wat ze plaatsen (zie de openingspost) en iets laten zien wat echt niet oke is, lichtelijk van het padje zijn, of zo overtuigd van hun eigen gelijk dat enige discussie en of gesprek toch niet gaat helpen..

Dus het kanaal uit de OP buiten beschouwing latende, dan kom je misschien in dat grijze gebied.. ?

Ik denk dat het verschil zit in gelijk je oordeel klaar hebben of vragen WAAROM iemand doet wat hij/ zij doet? Misschien zit er wel een hele goede reden achter die je nooit zult weten als je gelijk een oordeel klaar hebt.

Misschien ben je het er nog steeds niet mee eens als je de reden weet maar dan kun je dat gewoon op een normale manier verwoorden en als je eerst open staat voor het waarom, staat de ander ook meer open voor het verschil in denkwijze denk ik. :)

Wat in jouw post zitten een heleboel (voor)oordelen, waarschijnlijk niet bewust maar dat is wel precies waarom mensen dan maar een muur om zich heen trekken en je ze juist niet meer kunt bereiken. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:11

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat mensen niet alleen geleerd moet worden om met social media om te gaan. Maar ook met hoe discussieer ik op een respectvolle manier, heb ik alles eerst van alle kanten bekeken voordat ik een mening/ oordeel vorm? en waarom is het voor mij zo belangrijk om een mening oordeel te vormen?

Want vaak doen mensen dat juist om zaken in hokjes te plaatsen om het voor zichzelf overzichtelijk te houden. Terwijl veel juist niet in hokjes past...

Maar dat is wel anders sinds er social media is. Vroeger leerde je dat toch gewoon thuis en op school? Juist door het directe contact, dus directe confrontatie hadden mensen echt meer een rem.

Ik vind echt dat veel mensen veel teveel op internet zitten en er een hobby van lijken te maken om overal even te stangen. Niet alleen op bokt, dat niet eens zoveel. Maar lees een nieuwsbericht op fb en de reacties.......Veel zijn vaak echt niet normaal.

Het gevaar is wel dat mensen die manier van communiceren gaan meenemen naar het dagelijks leven.

Ik ben echt weleens wat hard en direct in het gewone leven, maar denk nog wel na over het effect.

Ik heb mn zoon ook opgevoed met als hij over iemand mopperde; Vraag je eens af waar het vandaan komt dat iemand zich zo gedraagt, dat iemand zulke dingen zegt etc.
Hij is helemaal niet actief met dingen plaatsen en reageert alleen in een paar what's app groepen. En dan nog...........Hij maakt lange dagen en loopt soms echt honderd berichten en reacties achter.

Eigenlijk is er dan ook niet veel over je te vinden. Zelfde als mensen die klagen over bepaalde foto's en filmpjes die gedeeld worden etc. Er bestaan geen naakt foto's en pikante filmpjes van mij, dus ze zijn ook niet te delen.

Ik gebruik ook geen assist, heb bluetooth nooit aan etc. Niet eens expres, maar heb het niet nodig.

Ja dat denk ik ook, jij hebt het over "trollen"..mensen die bewust nep accounts maken om anderen af te zeiken en hun frustraties kwijt te kunnen. Afschuwelijk..bij deze mensen gaat er irl iets mis bij de communicatie met anderen denk ik waardoor ze frustraties opbouwen die er op zo'n manier uit komen. En dat is lekker makkelijk anoniem op internet, "wijs maar naar anderen en zeik ze af dan voel je je beter over jezelf en hoef je niet naar jezelf te kijken". |o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:15

_Penotti schreef:
Het moeilijke is natuurlijk wel wanneer is het geen grijs.
Sommige dingen zullen vast wel door iedereen gevonden worden.
Maar zo vond ik de rollkurr niet grijs. Ik vond het in elke vorm niet kunnen. En dan heb ik het niet over een paard dat zelf achter de LL kruipt. Toch deed half paardenvolk er aan mee en inderdaad zei je er wat van lag iedereen over je heen.

Zelfde als 24/7 op stal alleen met rijden er uit. Voor mij is dat waanzin, volgens andere is het prima. Dan ben ik ook niet persé voor 24/7 buiten, iets er tussen is voor mij grijs.
Maar als je dat opstallen de hele dag prima vind, dan zie je dat niet.

Dus het is erg moeilijk om te zeggen wat is grijs en wat absoluut niet, dat is toch per persoon verschillend.

Ja omdat meningen verschillen, je hoeft het ook niet met elkaar eens te zijn. Het is alleen belangrijk om open te blijven staan denk ik. Nu vinden veel mensen hun mening een feit, maar ze vergeten dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief en ervaring kijkt.

Mensen gaan eerder openstaan door vragen, waarom doen ze wat ze doen? als ze er zelf over nadenken dan als iemand anders ergens iets van vind is mijn ervaring. (dat laatste roept eerder weerstand op)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:16

_Penotti schreef:
Citaat:
Wellicht heb ik gewoon heel vaak geluk gehad

Het is denk ik ook wel hoe je zelf met commentaar om gaat.
Jij geeft nu zelf al aan, soms hadden ze een punt en heb daar zelfs iets mee gedaan.
Zoiets straal je ook uit in wat je schrijft natuurlijk.

Ik zie ook wel eens topics waar iemand echt op een super nette manier een verbeterpunt word aangegeven, maar de ts direct in de verdediging schiet.
Dan is het al snel de ene over de andere die commentaar geeft en meestal per bericht minder netjes.

Ik heb nu ook een meisje in gedachte, die vind ik zo tof om gaan met het commentaar wat ze krijgt en je merkt gewoon dat ze daar echt wat mee wil doen.
Natuurlijk lukt dat niet in 1 keer, toch zie ik daar weer zelden rot opmerkingen richting haar, puur omdat ze er zo open in staat.

Dit zie ik inderdaad ook, verschil in hoe mensen omgaan met wat er gezegd wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:55

Elisa2 schreef:
Ja dat denk ik ook, jij hebt het over "trollen"..mensen die bewust nep accounts maken om anderen af te zeiken en hun frustraties kwijt te kunnen. Afschuwelijk..bij deze mensen gaat er irl iets mis bij de communicatie met anderen denk ik waardoor ze frustraties opbouwen die er op zo'n manier uit komen. En dat is lekker makkelijk anoniem op internet, "wijs maar naar anderen en zeik ze af dan voel je je beter over jezelf en hoef je niet naar jezelf te kijken". |o

Niet eens alleen meer. De echte trollen pik je er zo wel uit. Ik denk dat door die trollen, anderen weer meer dirven te zeggen of dusdanig irritatie opwekken dat anderen ook hatelijk gaan reageren.

Helaas zijn het ook gewoon mensen die zich vervelen. Kijk eens op Bokt hoeveel vaste Bokkers bijna de gehele dag de tijd kunnen vinden om overal te reageren.

Mensen zijn echt makke schapen en nenem snel alles aan of dingen over. Als men op Bokt 10x leest; Je hoort een paard te slaan met een zweep, dan is dat zo en gaan mensen daarin mee. Als je alleen al probeert uit te leggen dat we anno 2020 ontwikkelt zijn, beter weten en dat niet de manier is, ben je dan de enige.
Had je als eerste reactie al een negatief antwoord gehad en waren daar een aantal mensen in mee gegaan, was dat weer meer geaccepteerd.

Op fb is het nog erger. Een trainer plaatst een filmpje hoe die een 2jr rijdt en traint. Alleen maar oeh en ahhh.......Want de meesten zullen niet voor niks fb vrienden zijn. 1 iemand zegt; het is te jong, of ik vind het geen prettig beeld hoe je rijdt en de hele kudde valt over je heen. Gaan samen belachelijk maken. Je bent een boomknuffelaar, heb je weer een geiten wollen sokken type etc.
Ze voelen zich dan heel gesterkt samen. Ik heb niet eens het idee dat mensen dan zelf enige kennis, kunde of ervaring hebben, maar graag bij dat groepje horen en dat meekletsen en samen sterk mensen echt goed doet.

Zelfs als je onderbouwt of met diverse ervaringen komt, wordt dat weggewuifd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:08

AmyJamess schreef:
Op bokt ben ik niet zo bang om foto's te plaatsen.
Op socialmedia is een andere verhaal.
Ik hem mijn facebook dan ook afgeschermd en is alleen zichtbaar voor vrienden.

1
Dus ja ik kijk tegenwoordig wel uit wat ik op socialmedia zet. Foto's of alleen een bericht. Tegenwoordig is niets meer veilig.

Maar bokt is toch "socialmedia" ten voeten uit ?
Alles wat hier staat blijft jaaaarenlang publiekelijk te zien.... (of mis ik iets ? )

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:22

Ja vind ik ook, zet liever wat op fb aan foto's dan hier.
Op facebook druk ik op verwijderen als ik er geen zin meer in heb.
Of mensen moeten dat hebben gekopieerd, maar zo interessant ben ik niet dat ze dat doen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:34

Het is wel boeiend om te lezen hoe de bokkers die zo tegen de ‘schaapjes mentaliteit’ zijn in dezelfde adem zeggen dat ze topics zouden willen ‘opschonen’.

Want als de meningen voldoen aan jouw ideologie dan is het geen schaapjes-mentaliteit?

Iemand die af geeft op het hoge ‘fake’ gehalte van social media die in dezelfde adem zegt dat ze wel zelf onder een anoniem profiel zit.....

Ironisch of frappant.... ik kan niet goed kiezen.

En ik heb ondanks mijn jaren dat ideale bokt met rijke communicatie gemist geloof ik. :) Ik heb bokt alleen maar genuanceerder weten worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:46

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:48

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:22

Bokt was vroeger niet beter, ik zit er inmiddels ook al een jaar of 15...er waren discussies die echt niet mis waren en geen moderaters die ingrepen. Terwijl dat tegenwoordig wel veel meer gebeurd. Ik heb toendertijd echt moeten wennen aan hoe hard er hier aan toe ging.

Tja ik snap wel wat je bedoelt Superpony, ik kreeg laatst een vriendenverzoek op FB van iemand waarvan ik dacht dat het een dressuurliefhebber was. Deze persoon postte willekeurige foto's van sportruiters (van een artikel van horses oid) met daarbij wat er allemaal slecht aan was, aan de foto. Toen ik reageerde dat ik er niets schokkends aan zag (beetje mond open, momentopname imo) kreeg ik de hele kudde volgers over me heen met de meest vreselijke beschuldigingen en vooroordelen. Deze mensen kenden mij niet...

Heb uiteraard deze nieuwe vriend gelijk verwijderd want hier zit ik niet op te wachten..maar dat lijkt me een goed voorbeeld van schaapjesgedrag en verharding. En dan bedoel ik het niet omdat ze een andere mening hebben, dat mag. Maar de manier waar op...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:40

Maar Elisa:

Vindt je het door je omschreven gedrag dan niet veranderd tov begin bokt ?
Ik ervaar dat zelf als een ontwikkeling van afgelopen jaren.
De hele maatschappij trekt toch door naar respectloos ikke ikke weet het allemaal en waar bemoei jij je mee ?

Bedoel te zeggen dat we in real life al niks meer tegen elkaar durven te zeggen of je krijgt direct een grote bek of erger.
Laat staan hoe het er op social media eraan toe gaat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:53

Ik vind 2 dingen tegenwoordig opvallend.

Alles is zielig.
Of een erg grote mond.

Bit is zielig, deken is zielig. En dat vaak gezegd zonder enige vorm van kennis.
Maar ook iemand die een keer netjes weerwoord krijgt trekt zich dat aan alsof er een enorme aanval is geweest die buitensporig is. Die is ook zielig.

En daar tegenover de mensen die niet normaal kunnen reageren, er op uit zijn om te kwetsen? Of het onderwerp enorm op te blazen.

Ik mis op internet de tussenweg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:58

Peetstap schreef:
Maar Elisa:

Vindt je het door je omschreven gedrag dan niet veranderd tov begin bokt ?
Ik ervaar dat zelf als een ontwikkeling van afgelopen jaren.
De hele maatschappij trekt toch door naar respectloos ikke ikke weet het allemaal en waar bemoei jij je mee ?

Bedoel te zeggen dat we in real life al niks meer tegen elkaar durven te zeggen of je krijgt direct een grote bek of erger.
Laat staan hoe het er op social media eraan toe gaat.

Ja dat is wel erger geworden over het algemeen, maar we hebben tegenwoordig ook zoveel social media.

Maar in het begin van Bokt was het ook niet altijd leuk om bijv. rij topics e.d te plaatsen kan ik me nog herinneren. Alleen heb ik het idee dat er toen minder mensen op Bokt zaten en je werd niet gelijk afgemaakt als je geen cap droeg oid.

Wat Penotti zegt is wat mij tegenwoordig ook heel erg op valt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:04

Elisa2 schreef:
Bokt was vroeger niet beter, ik zit er inmiddels ook al een jaar of 15...er waren discussies die echt niet mis waren en geen moderaters die ingrepen. Terwijl dat tegenwoordig wel veel meer gebeurd. Ik heb toendertijd echt moeten wennen aan hoe hard er hier aan toe ging.

Tja ik snap wel wat je bedoelt Superpony, ik kreeg laatst een vriendenverzoek op FB van iemand waarvan ik dacht dat het een dressuurliefhebber was. Deze persoon postte willekeurige foto's van sportruiters (van een artikel van horses oid) met daarbij wat er allemaal slecht aan was, aan de foto. Toen ik reageerde dat ik er niets schokkends aan zag (beetje mond open, momentopname imo) kreeg ik de hele kudde volgers over me heen met de meest vreselijke beschuldigingen en vooroordelen. Deze mensen kenden mij niet...

Heb uiteraard deze nieuwe vriend gelijk verwijderd want hier zit ik niet op te wachten..maar dat lijkt me een goed voorbeeld van schaapjesgedrag en verharding. En dan bedoel ik het niet omdat ze een andere mening hebben, dat mag. Maar de manier waar op...

Maar alleen reageren met; er is niks mis met die foto bijvoorbeeld voegt ook niet veel toe. Als er een discussie is over een foto wat er mis mee is, kan je beter een reactie onderbouwen.
Je hebt mensen die dan dingen zien aan de foto die niet oke zijn. Je hebt mensen die dat beeld gewend zijn en het wel best vinden. Mensen die zo een beeld juist goed vinden en bij elke groep de meelopers.

Ik zie bij die discussies juist alleen het schoppen en weinig inhoudelijke reacties. Mensen leggen uit wat ze niet oke vinden aan het beeld en dan alleen weerstand krijgen ipv ook een andere kijk erop, werkt agressie op.

In het begin zat ik alleen op het western deel en kende je bijna iedereen.

Er is heel veel verandert. Er is veel ontwikkeling op diverse gebieden. Nu is bijv onbeperkt hooi normaal, meer naar buiten normaler, worden altenatieve trainingen en NH veel meer geaccepteerd. Western is groter geworden etc etc.

Maar het lijkt er wel op dat mensen jonger op Bokt komen en het ook deels echt info zoeken is en een ander groot deel tijdsverdrijf.
Bij dat info zoeken, zie je wel dat het veelal dezelfde vragen en problemen zijn en heel veel ontwikkeling nog langzaam gaat. We weten zoveel meer, maar er is nog best weinig mee gedaan als mensen nog zoveel en zo vaak tegen dezelfde problemen aanlopen.

Vroeger leerden wij gewoon netjes te luisteren naar iemand die ouder is en meer ervaring heeft. Daar gaf je inderdaad niet snel een grote mond tegen. Nu vind ik dat jonge mensen online best wat onbeschoft kunnen zijn inderdaad. Ook online kan iemand ouder zijn en ben ik ouderwets in dat je je nog een beetje fatsoenlijk gedraagt tegen "ouderen".

Ik ben nooit iemand geweest die zei; Ik doe het al x jaren zo, dus blijf het zo doen. Door de jaren heen blijven ontwikkelen en ook veranderen.
Maar als paarden lang je werk zijn geweest, kom je er meer tegen dan alleen je eigen paard in pension die je 2 uurtjes per dag ziet. Dan zie je dat niet alles vooruitgang is altijd. Of waar mensen steeds weer tegenaan lopen.

Ik vind het dan best frustrerend dat je daar niet op grotere schaal iets tegen kan doen en je blijft vechten tegen de bierkaai. In heel veel dingen is de basis toch echt verkeerd die al begint bij dat ene leuke veulentje van de merrie die iemand toevallig heeft staan. En later het management, gebrek aan kunde in omgang etc.
Maar als dat een algemeen geaccepteerd iets is, kom je niet verder. Mensen willen hier soms tovermiddeltjes vinden en niet zelf veel investeren of moeite doen. Liever een duur supplement, een dure theapeut, dan zelf iets drastisch veranderen voor het algehele welzijn.

Er zijn mega veel vooroordelen en nog meer smoesjes.

En het mooie is; mensen die 15jr geleden vonden dat je niet zoveel hooi moest geven, pleiten nu voor onbeperkt hooi alsof ze het zelf hebben ontdekt. Dat is prima, dat mag. Je moet ook ontwikkelen.
Maar als je dan af en toe achterom kijkt hoeveel je zelf al bent verandert ipv gelijk tegen iets nieuws/anders aanschoppen, zou dat soms ook al helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:47

Sorry ik was niet duidelijk/volledig, ik zei dat ik niks schokkends zag dat een foto een momentopname was en het paard wel de mond open had maar ik niet het bit door de mond getrokken zag worden. Dat ik mijn oordeel liever velde op bewegend beeld/ irl zien.
Waarop mij geadviseerd werd mijn ogen te laten testen onder andere haha..dat was een van de vriendelijkere reacties.

Ik kan gewoon niet goed tegen het schoppen en afzeiken van mensen, zeker niet als het gebaseerd is op enkel een foto. Eigenlijk precies wat jij zegt, het schoppen en weinig inhoudelijke reactie geven. En agressie als een ander een andere kijk er op heeft.

Ik ben het met je eens hoor, wbt de rest wat je zegt..en het zou men sieren om ook eens toe te geven sommige zaken wellicht niet altijd goed aangepakt te hebben. Want dat is normaal, en ieder mens maakt fouten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:14

Ik zit nu al zo'n 15 jaar op bokt denk ik (om en bij) en ik luisterde (en nog steeds niet) echt niet automatisch naar ouderen. Ik zie niet in waarom langer op de aardkloot rondlopen of vroeger geboren zijn je een dusdanig "voordeel" zou moeten geven. Is iemand fatsoenlijk tegen mij ben ik fatsoenlijk terug en is iemand bruut dan ben ik bruut terug. Ongeacht de leeftijd van de persoon tegenover me. Ik vind dat zo'n rare opvatting dat hele idé dat ouderen automatisch respect moeten krijgen. Nee, als je een **** bent, ben je een **** of je nu 20 bent of 60. Respect krijg je van mij om wie je bent, niet om hoe lang je al leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:32

Ayasha schreef:
Ik zit nu al zo'n 15 jaar op bokt denk ik (om en bij) en ik luisterde (en nog steeds niet) echt niet automatisch naar ouderen. Ik zie niet in waarom langer op de aardkloot rondlopen of vroeger geboren zijn je een dusdanig "voordeel" zou moeten geven. Is iemand fatsoenlijk tegen mij ben ik fatsoenlijk terug en is iemand bruut dan ben ik bruut terug. Ongeacht de leeftijd van de persoon tegenover me. Ik vind dat zo'n rare opvatting dat hele idé dat ouderen automatisch respect moeten krijgen. Nee, als je een **** bent, ben je een **** of je nu 20 bent of 60. Respect krijg je van mij om wie je bent, niet om hoe lang je al leeft.

Helemaal mee eens dus :D

Ik heb soms wel het gevoel dat je als jonge bokker (of gewoon jong persoon) minder serieus wordt genomen op het forum. Ik heb een lange tijd geen leeftijd in mijn profiel laten weergeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:24

Elisa2 schreef:
Sorry ik was niet duidelijk/volledig, ik zei dat ik niks schokkends zag dat een foto een momentopname was en het paard wel de mond open had maar ik niet het bit door de mond getrokken zag worden. Dat ik mijn oordeel liever velde op bewegend beeld/ irl zien.
Waarop mij geadviseerd werd mijn ogen te laten testen onder andere haha..dat was een van de vriendelijkere reacties.

Ik kan gewoon niet goed tegen het schoppen en afzeiken van mensen, zeker niet als het gebaseerd is op enkel een foto. Eigenlijk precies wat jij zegt, het schoppen en weinig inhoudelijke reactie geven. En agressie als een ander een andere kijk er op heeft.

Ik ben het met je eens hoor, wbt de rest wat je zegt..en het zou men sieren om ook eens toe te geven sommige zaken wellicht niet altijd goed aangepakt te hebben. Want dat is normaal, en ieder mens maakt fouten.

Ja, precies. Iets meer dan alleen een mening of een reactie kan gewoon al heel anders overkomen.

Wel ben ik zelf van mening dat we niet teveel naar een wereld moeten gaan met je mond houden, want dan komen heel veel mensen weg met dingen die niet kunnen.
Je hoort heel vaak; dat moeten mensen zelf weten of laat een ander in zijn/haar waarde. Maar ergens moeten mensen toch opkomen voor de dieren en elkaar toch aanspreken op wantoestanden.

Ik ben dan wel 1 van de mensen die een momentopname niet een goede reden vind om iets goed te praten. Maar daarvoor heb je meer nodig dan 1 foto.
Het is alleen wel zo als je met regelmaat op wedstrijden komt, vaak ook wel weet dat dat 1 moment slechts een deel was van een aan een schakeling van dergelijke momenten helaas.

Ik kijk bij dergelijke foto's ook goed naar de handen, armen en zit en houding.

Maar het is lastig. Naar wie gaat men wel luisteren? Iemand met ervaring? iemand die gepresteerd heeft? Iemand die ouder is? Iemand die het goede voorbeeld geeft?
Er is zoveel wildgroei in opleiders en trainers en mensen denken al snel het goed te doen. En vrijwel niemand wil aangesproken worden op dergelijke "fouten".

De andere kant is dus dat veel mensen geen beeldmateriaal meer plaatsen. Aan de ene kant, niet zo erg. Konden we vroeger ook niet en leerde je van je trainer en door te kijken naar de mensen die al verder waren. Of juist mensen die een nieuw, jong paard opstartte.

Maar het is lastig. Ik ben voor 24/7 buiten en liefst in pp vorm. Ben zeker niet voor buiten in slechte omstandigheden. Ben een paar keer lid geweest van paard natuurlijk achtige groepen, maar daar slaan mensen ook compleet door. Daar lijkt het soms of mensen serieus mentale problemen hebben of zich echt doodvervelen. Die gaan zo ver..........
Dan denk ik echt, oke, lief zijn voor je paard, maar zo omgaan met je medemens?? Heftig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:15

Ja het is vaak zo extreem en zwart/ wit..dat valt mij ook op. Heel erg in hokjes denken waardoor wat niet meer in het kader van het hokje past automatisch slecht is.

Ik ga niet oordelen op 1 foto, praat ook niets goed maar ik zou weloverwogen tot een oordeel komen als ik een filmpje heb gezien of iemand in real life zien rijden. Ook dat regelmatig op wedstrijd komen vind ik geen excuus om dan maar iemand de grond in te branden vanaf een foto. Ga het dan beter doen denk ik dan, zorg dat mensen niet meer om jou en jouw manier van rijden heen kunnen. (zoals een Carl Hester en Charlotte) en zorg dan dat je een voorbeeldfunctie wordt. (niet persoonlijk bedoeld, even tegen de persoon die daar een FB hobby van gemaakt had)

Je kan het met elkaar oneens zijn en toch mensen in hun waarde laten, maar vaak wordt de mening van een ander niet gerespecteerd en bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten worden mensen persoonlijk en gemeen. Dat is nergens voor nodig vind ik.

Ayasha, ja zou denk ik ook...en jonge mensen worden minder serieus genomen. Dat is volgens mij altijd al zo geweest. Ik vond dat (vroeger) in ieder geval zelf heel frustrerend en het zorgde ervoor dat ik me wilde bewijzen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:33

brokjes schreef:
Ayasha schreef:

Helemaal mee eens dus :D

Ik heb soms wel het gevoel dat je als jonge bokker (of gewoon jong persoon) minder serieus wordt genomen op het forum. Ik heb een lange tijd geen leeftijd in mijn profiel laten weergeven.

Toch ... een zestienjarige die echt rare dingen doet met haar paard/pony en die zegt: "Ik weet heus wel wat ik doe hoor" daarvan denk ik; wacht maar af meissie, je komt er wel achter dat het zo niet werkt. Het kan lang duren of kort, maar je hebt nog een lange weg te gaan.
En dat is ook logisch, als je 16 bent kan je niet alles weten. Dus leren, volwassen worden, kennis opdoen, het hoort er allemaal bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:37

Tsja ik weet niet. Sommige 16 jarige vind ik veel verstandiger dan 40 jarigen. En als iemand van 16 onhandige acties uithaalt mag dat natuurlijk gezegd worden, maar niet 'ik die dat je 16 ben dus'