Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:42

Hier een KWPN, 6 jaar oud en nog geen jaar echt onder het zadel.

Paard gaat 2x per week mee naar buiten, zowel alleen als met andere paarden. Gaat elke week mee naar springles (15 minuten stappen over doorgaande weg en fietspad). Gaat mee naar clinics op locatie in de trailer. En heeft a.s. zondag haar eerste B-wedstrijd.

Recreatiepaard? Ja zeker. Dressuurpaard? JA!

Ik weet zeker dat er genoeg KWPN'ers zijn die alles kunnen. Wat mensen voor mij al zeiden, veel dressuurruiters dóen ook niets anders dan dressuur. Dus die paarden kennen ook niets anders dan een bak (meestal ook nog met een super goede bodem). Als je die voor het eerst mee naar buiten neemt, zullen ze best bang zijn. Maar dat is in heel veel opzichten trainbaar, zolang het karakter maar goed is.

Ik heb wel heel bewust gezocht naar een paard dat koel in de kop was. Deze gaf me, ondanks haar leeftijd en opleidingsniveau, een heel safe gevoel. Dus ondanks dat ik ouder en meer ervaring wilde, toch voor het 'jonkie' gegaan. Nog geen seconde spijt van gehad!

Nouvel schreef:
Vulpes_96 schreef:
En 250 voor een goede wedstrijdstalling, daar zou ik voor tekenen. Hier in het westen betaal je daar zeker 400 voor.

Nou inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken...
En een fijne bak, en veel buiten, en weidegang...

Yip.... Onmogelijk :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:43

Ja de ISH is zeker wat ranker dan de ID. Niet dat ze direct modelletje trekpaard hebben, maar ze hebben wel wat meer maat :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(en die van mij is ook gewoon vet :+ ^) )

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:58

Ik herken me ook niet in deze zwart-witte tegenstelling tussen recreatie en dressuur :) Alle paarden waar ik mee buiten rijd lopen in de dressuur, ook op Z-niveau of hoger. Inderdaad gewoon een kwestie van doen, onderdeel van de opleiding en vaak doet de ruiter er te mutserig over. Ik denk dat je met verreweg de meeste dressuurpaarden heerlijk en veilig het bos in kan! Zeker als je het gewoon hebt over een Z proefje/basissport ligt sport en recreatie dicht bij elkaar.

miccamaaike

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:15

Qua aan de maat past hij zeker bij je :+ (staan nu ook foto's in uitgelicht met die oortjes).
Hij kan idd leuk lopen, maar heb zelden zo'n luilak meegemaakt. Hoop dat je een iets vlotter paard vindt :+

Fijn dat er dan iig wat meer stallingen zijn richting Leiden. Omgeving A'dam lijkt me dat wel een uitdaging. Wat super balen zeg dat je bijrijdpaarden steeds verkocht worden. Dan gaat een eigen ook wel extra kriebelen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:17

Ik zou niet weten waarom je niet met een dressuurpaard naar buiten kunt. Als de Valegro's van de wereld het kunnen dan zijn er vast meer te vinden.

Dus ik zou een paard zoeken waar je lekker mee kunt sporten, als je zelf nuchter bent kom je een heel eind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:20

Ik zou eens kijken naar een springgefokt paard. Die zijn (geen idee waarom) toch vaak wat gunstiger in prijs en ook cooler in de kop. Met een beetje ruimte in de beweging kun je er prima mee dressuren (want goede gallop) en een sprongetje maken is een leuke afwisseling. Ook tijdens een buitenritje handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:30

Is een dressuurwedstrijd ook niet deels een test van gehoorzaamheid O:) dus als ze niet te rijden zijn/constant spoken zegt dat iig ook wel wat. Dan hebben ze de focus niet bij jou of het werk en je kan ook wel zeggen dat er dan dat stukje vertrouwen nog niet 100% staat.

Het moet zeker haalbaar zijn om een sportpaard te vinden waarmee je ook veilig naar buiten kan. Een Brits eventingruiter, ben ff de naam kwijt, doet in de winter en bij opstart wedstrijdvoorbereiding vaak niet anders dan eerst 2 weken gewoon hup, naar buiten. Stappen op straat en nadien in het veld rijden. Krijgen ze trouwens hele goede coördinatie en balans van. Hoef je je geen zorgen te maken als je eens in een iets hobbeligere bak moet starten.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:52

Of kwpn'ers die (als vader, moeder of veulen) Gelders zijn gefokt? Geen kruizing met een heet dressuurpaard :') Of een (kruizing) Groninger.

Met Geldersen zelf ervaring. Wel pittig af en toe, maar als ze het vertrouwen hebben in de baas zijn ze ontzettend fijn! Paard wat ik ken laat het merken als ze iets spannend vindt, maar als je zegt dat het goed is is het ook goed. Veulen van haar is al gewend aan paraplu's, Voor groningers hoor ik dat ze ook koel zijn wanneer het moet, pittiger waar het kan

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:01

Sheran schreef:
Ja dat denk ik ook inderdaad. 2 jaar vind ik wel erg jong overigens :)

Ik zal wel even een beetje gaan rondkijken binnen mijn budget te zijner tijd. Ik hoef niet te sparen voor meer, want ik zou wel iets duurder kunnen, maar voor 5000 moet ik een paard kunnen vinden dat bij me past. Genoeg paarden gereden die rond die prijs of minder in de verkoop zijn gegaan en die ik heel erg leuk vond :)

Ik hou van PRE's, dat vooral, maar ook van Friezen (ander type, dat wel). Maar gaat om individuele paarden uiteraard, ik hoef ook niet per se een ras of goede afstamming. Intelligent en sensibel vind ik fijn :)

Ik denk dat je in die prijsklasse eerder een recreatiepaard vind die ook een proefje kan lopen dan andersom. Is niets mis mee, maar zoeken naar een sportpaard heeft dan geen zin, die beginnen tegenwoordig onbeleerd al met een dubbele vraagprijs..

Verder zou ik wel voor een jonger paard gaan, een ouder "recreatiepaard" is in veel gevallen gewoon een sportpaard met een blessure . En nee dat zou niet zo moeten zijn, maar zo worden ze dan vaak aangeboden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:04

Gewoon een Lusitano of andere Portugees. Kun je op je gemak op naar buiten, is sober in onderhoud, raakt niet gestressed op vreemd terrein, wedstrijden tot het hoogste niveu in dressuur, springen, aangespannen of wat dan ook mogelijk met hetzelfde paard en hoeft niet superduur in aanschaf te zijn....

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:09

Ik zou ook niet te veel kijken naar ras om het karakter te bepalen. Als je een ietwat normaal temperament koopt, kan je met opvoeding nog heel veel recht zetten, zeker als ze jong zijn. Maar dan moet je wel die moeite willen doen.

Ik zou zelf voor een jonge warmbloed gaan met een normaal karakter, geen dooie, maar ook geen hypersensitieve. Dat kan voor dat geld wel denk ik. Maar ik zou overwegen tot 7.000 te gaan voor zover dat kan natuurlijk. Denk dat je dan net wat meer gezonde jonge allrounders tegenkomt. Het idee van babootje, om richting springers te kijken, is dan ook niet slecht.

Het klinkt alsof je nog niet helemaal zeker bent wat je wilt in de paardensport en op die manier kan je nog alle kanten uit zonder afscheid te moeten nemen of je beurs open te trekken voor een tweede exemplaar :')

edit: Een leuke lusitano of PRE is zeker geen slecht idee, maar dan moet je wel niet willen besparen en naar een goede fokker gaan. Er zijn er zeker gezonde te vinden die voldoende aan de maat zijn, maar die gaan niet voor een paar euro.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 15:15

_O- Haha ja, dat tweede exemplaar.

Het mooie aan de paardensport vind ik dat het zo veelzijdig is, ik zou daarom dus ok graag beide doen. Ik kan intens genieten van mooie bosritten met LotR-muziek in een oortje en doen alsof ik in een film zit :') maar ik ben ook erg competitief en geniet enorm van wedstrijdrijden.

Ik heb geen haast met het paard, ik zal dan ook zoeken tot er eentje is die me echt aanspreekt. 5000 vind ik genoeg voor een hobby en ik weet dat er best paarden in te vinden zijn die echt leuk zijn, al moet je dan soms wel langer zoeken. Een paard met een klein issue vind ik niet erg (zolang het niet medisch is) want ik ben nou ook weer geen totale beginner meer, ik wil best iets oplossen en investeren. Ik hoef geen 100% bomproof paard dat al wat wedstrijden heeft gelopen als het paard maar eerlijk is, koel in het hoofd en ik er met vertrouwen op zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:22

SinneJ schreef:
edit: Een leuke lusitano of PRE is zeker geen slecht idee, maar dan moet je wel niet willen besparen en naar een goede fokker gaan. Er zijn er zeker gezonde te vinden die voldoende aan de maat zijn, maar die gaan niet voor een paar euro.

Ik zou zelf nooit voor een PRE gaan.
Je hoeft voor een Portugees niet persee naar een fokker te gaan (en de meeste zijn goede, of hun producten raken niet ingeschreven) om goede te vinden en je hoeft zeker geen kapitalen uit te geven. Maar je moet wel weten waar te zoeken.
Spanje en Portugal zijn (ook) wat dat betreft volkomen verschillende landen.
Ik zou zelf geen paard in Spanje durven kopen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-08-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:24

Een breed scala aan warmbloeden en koudbloeden die prima aan jouw eisen kunnen voldoen voor max 7k

Meer paarden hebben in hun (brede) opleiding last van de beperkingen van hun ruiter dan andersom.

Ik zou kijken naar een jonger paard waar je een klik mee hebt en om het voor jezelf makkelijker te maken letten op gangwerk en nuchterheid.

Ik ken genoeg leuke gelderse, (halve) tuigers, haflingers, welsh cobs, friezen, spanjaarden, springpaarden enzovoort die leuk Z en hoger hebben gehaald en daarnaast ook goed buiten te rijden zijn!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:24

@Lusitana, ik heb persoonlijk ook alleen ervaring met Lusitano's, dus ik ga je gewoon op je woord geloven. Zou zelf ook enkel naar Portugezen gaan kijken als ik een Iberiër overweeg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 15:25

Heb gelukkig een adres in Spanje dat ik volledig vertrouw en die echt leuke paarden heeft, maar verder vnd ik het een hele rare dodgy business. Had nooit door dat het zo erg was.

Wat betreft de lusitano's weet ik het niet, daar weet ik niet veel van. Alleen dat ik het mooie paarden vind en er goede dingen over heb gehoord :'). Nooit eentje gereden geloof ik...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:51

Babootje schreef:
Ik zou eens kijken naar een springgefokt paard. Die zijn (geen idee waarom) toch vaak wat gunstiger in prijs en ook cooler in de kop. Met een beetje ruimte in de beweging kun je er prima mee dressuren (want goede gallop) en een sprongetje maken is een leuke afwisseling. Ook tijdens een buitenritje handig.

Als ze niet veel springen kunnen zijn ze misschien gunstiger in prijs, maar kunnen ze dat wel dan zijn ze dat niet. Romprichting en halsrichting is toch vaak zo dat je er als dressuurruiter niet helemaal gelukkig van wordt. Het is niet voor niets dat die fokkerij gesplitst is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 15:56

Voorbeeldje: dit is een paard dat ik erg leuk vond. 7 jaar oud, springgefokt, aardig lijntje. Koel in de kop, al vond hij buitenrijden erg eng (maar dat had eigenaresse ook nauwelijks gedaan).

Misschien geen topbewegingen maar het was genoeg voor mij, ik kwam erg leuk mee in de proefjes en hij vond dressuren ook echt wel leuk om te doen. En dit paard ging voor een stuk minder dan 5000 weg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:56

Lusitana schreef:
SinneJ schreef:

Ik zou zelf nooit voor een PRE gaan.
Je hoeft voor een Portugees niet persee naar een fokker te gaan (en de meeste zijn goede, of hun producten raken niet ingeschreven) om goede te vinden en je hoeft zeker geen kapitalen uit te geven. Maar je moet wel weten waar te zoeken.
Spanje en Portugal zijn (ook) wat dat betreft volkomen verschillende landen.
Ik zou zelf geen paard in Spanje durven kopen.

IK denk er echt anders over. Je moet al wel de creme de la creme van een Iberisch ras hebben willen ze een beetje mee kunnen komen in een dressuurring. Je moet echt van het type houden om er 1 te kopen denk ik. Dan stap je ws snel over de rest heen. Voor de prestaties in de ring zou ik het niet doen want het zijn geen paarden met een lijf wat veel mee heeft voor een dressuurcarriere. Uitzonderingen zullen er zijn maar die gaan niet goedkoop zijn. Een goede fokker ziet zelf ook wel wat hij fokt. Ze zijn wel mooi voor op een schilderij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:43

Eef_Bam schreef:
Sheran schreef:
Ja dat denk ik ook inderdaad. 2 jaar vind ik wel erg jong overigens :)

Ik zal wel even een beetje gaan rondkijken binnen mijn budget te zijner tijd. Ik hoef niet te sparen voor meer, want ik zou wel iets duurder kunnen, maar voor 5000 moet ik een paard kunnen vinden dat bij me past. Genoeg paarden gereden die rond die prijs of minder in de verkoop zijn gegaan en die ik heel erg leuk vond :)

Ik hou van PRE's, dat vooral, maar ook van Friezen (ander type, dat wel). Maar gaat om individuele paarden uiteraard, ik hoef ook niet per se een ras of goede afstamming. Intelligent en sensibel vind ik fijn :)

Ik denk dat je in die prijsklasse eerder een recreatiepaard vind die ook een proefje kan lopen dan andersom. Is niets mis mee, maar zoeken naar een sportpaard heeft dan geen zin, die beginnen tegenwoordig onbeleerd al met een dubbele vraagprijs..

Of gewoon even doorsparen. Met een wat ruimer budget rond de 8000 kun je al redelijk uit de voeten voor een paard naar jouw zin. Maar ook dan moet je nog geen topper verwachten.

Verder zou ik wel voor een jonger paard gaan, een ouder "recreatiepaard" is in veel gevallen gewoon een sportpaard met een blessure . En nee dat zou niet zo moeten zijn, maar zo worden ze dan vaak aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:53

Het is dat je wat ver in NL zit, anders zou je bijvoorbeeld kunnen kijken bij Belgische paarden die LRV gestart zijn. Onze proeven zijn die van de KNHS dus een Z-paard is een Z-paard zeg maar. Je kan gerust een jonge kopen die net B start bijvoorbeeld of L1 na een zomerseizoen. LRV is eigenlijk vooral wedstrijd rijden in weilanden en velden :+ en als ze tornooi-ervaring hebben is dat dus wedstrijden met 2 disciplines/dag vaak of in ieder geval met een massa volk en paarden bij elkaar met vlaggen, lawaai en drukte. Wij hadden in 2018 tornooi en hadden op 1 dag zo'n 400 combinaties, die vaak dus dressuur/springen/groepsdressuur reden. Als je daar geen bomproof exemplaar hebt kan je het wel schudden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 16:57

Jonge paarden vind ik prettig, al moet je er veel tijd in steken (maar dat is eigenlijk ook juist wat ik graag wil, haha).
Veel hoger dan 5000 ga ik niet, het is maar een hobby en het moet wel leuk blijven :). Er zijn genoeg paarden te vinden die me bevallen voor dat bedrag, al is het soms wat langer zoeken. Inderdaad dan geen veelbelovende topper (maar die zijn er ook niet voor 8000) maar wel een gezond paardje met leuke basisgangen. En zoals ik zei: een klein issue vind ik niet erg en ervaring is ook niet vereist. Dat scheelt misschien.

Grappig Varekaj, ik had daar nog nooit van gehoord!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:11

Voor 5000 koop je een doorsnee veulen. Mensen mogen ook niks meer verdienen tegenwoordig :D :D :D
Heb ik het niet over Haflingers, tinkers enzo.
Welsh pony'sen fjorden krijg je ook niet meer in de lagere prijsklasse overigens. Zijn teveel liefhebbers voor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:40

Voor 5000 koop je een best veulen maar de Haflingers lijken dit jaar gouden hoefjes te hebben.

Als je ziet wat je betaalt voor een 2,5 - 3 jarige in vergelijking tot een veulen is je paard naar de opfok brengen niet het beste verdienmodel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:51

@TS ik denk dat alle paarden een stuk duurder zijn momenteel. Gaat op en neer, net als de huizenmarkt. Dus ik zou niet blindstaren op het budget.

Verder denk ik ook dat je het wat te zwart-wit bekijkt. :)