Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:02

Snoppie schreef:
c_alsemgeest schreef:
En vergeet het lichamelijke gevaar voor de smid niet... een paard moet gewoon respect hebben voor de ruimte van ieder mens. Niet er op gaan hangen, duwen. Dat is gewoon een basis.
De "nee accepteren" wat jij nu lijkt te doen, is haar de rol van leider geven, terwijl dat geen goed oogpunt is. Zeker voor een paard met een bepaald verleden. Zo beperk je haar uiteindelijk juist met wat er allemaal kan. Duidelijkheid en respect krijg je vaak betere paarden van dan een beest wat alles maar mag en ook niet hoeft te leren en ervaren dat zaken die ze eng vond, steeds minder eng worden.
Naast de veiligheid voor jou, smid, VA e.d. is dat ook een stukje ontwikkeling die ik een paard gun.

Bij andere vertoont ze dit gedraag niet tenzij je gaaf slaan, het is duidelijk dat ze mij wel respecteert en als leider ziet want tegen mij word bijna nooit “nee” gezegt op iets doordat ik geduld heb en rustig blij, de smid werd duidelijk gefrustreerd door mijn merrie en zo begon de ellende.

Ik vind ruitje hier veruit de beste reactie geven. Prima dat jij vindt dat ze nee mag zeggen maar je kan van een smid die god weet hoeveel paarden per dag doet niet verwachten daar ook in mee te gaan. Je zou er zo maar een 5tal na elkaar hebben. Dan kom je toch nergens meer aan toe als smid. Naast het gevaar dat je al dan niet per ongeluk een tik krijgt van ze als ze terug trekken.

Ik vraag me wel af hoe lang die filosofie haalbaar is betreffende kappen als dat betekent dat ze dus regelmatig niet (geheel) gekapt zal worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:08

eilleen333 schreef:
Snoppie schreef:
En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Ik snap het helemaal, maar hier zit wel een probleem.
De smid heeft geen tijd voor paarden die ‘nee’ willen zeggen. Die heeft al een heel zwaar beroep, en een planning.
Ik zie steeds meer smeden die extra (gaan) rekenen voor lastige paarden. Het kost ze veel te veel tijd. Tegenwoordig zijn er veel paarden minder goed opgevoed dan vroeger. Toen was het stilstaan is stilstaan, en nu is het veel meer van ongewenst gedrag negeren en niet straffen.
Ik zeg niet wat goed en fout is, maar feit is dat het het leven van een smid niet makkelijker maakt als een paard niet stilstaat.

Bij mij hoeft de smid overigens niet in te grijpen, ik ben haar meestal voor. Paard weet dat klieren niet okay is. Je mag 23 uur per dag je eigen ding doen, bij de smid ga je gewoon even super netjes stilstaan met een pootje in de lucht.

Dit is iets wat ik de jaren dat ik in de kliniek gewerkt heb ook veelvuldig mee maakte.
Het was een verademing als er gewoon een nuchter boertje (even als stereotype haha) met zijn paard kwam. Geen gezeur en gezeik, duidelijke taal en klaar. Maakte voor ons het werk zoveel makkelijker!
Want zoals al eerder in dit topic aangegeven half paardenland denkt/meent tegenwoordig dat zijn of haar paard zogenaamde slechte ervaringen heeft of nerveus is, terwijl in de realiteit gewoon een groot stuk nuchterheid en grenzen ontbreken. En ja ook wij konden dat dan weer corrigeren met gevaar voor eigen leven en voor alle dure materialen.

En inderdaad net wat Ruitje zegt, daar heeft een smid de tijd allemaal helemaal niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:00

Mijn paarden mogen ook nee zeggen, ik weet graag wat hun grenzen zijn,maar dat wil niet zeggen dat ze hun zin mogen doen of hun zin krijgen. Mijn jongens moeten zich netjes gedragen bij de hoefsmid en de dierenarts en mogen absoluut geen mensen in gevaar brengen. Doen ze dat wel, dan krijgen ze in de eerste plaats van mij een correctie. Ben ik even afgeleid en merk ik daardoor ongewenst gedrag niet op, dan mag er van mij gerust gereageerd worden door hs of da, ik wil niet dat mijn dieren een mens in gevaar brengen.

Ik ben van mening dat je de oorzaak van hun "nee" moet aanpakken. Mijn oudste heeft artrose, mijn shet is chronisch bevangen, dus hebben we moeten zoeken hoe het bekappen voor hen toch nog doenbaar is. Jongste paard is normaal braaf, maar liep vorige week ook te klieren bij de achterbenen. Bleek nadien dat hij een minieme zwelling had links achter, waarschijnlijk wat overbelasting, maar hij is tijdens het bekappen wel kordaat aangepakt voor zijn negatief gedrag.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:10

Ik heb ooit met de smid besproken dat ik me er niet mee bemoei, de smid kan heel duidelijk communiceren met mijn beesten en als hij/zij vind dat gedrag irritant is of te ver gaat kunnen ze dat heel prima corrigeren.
Dan kan een stemcorrectie zijn of een iets minder vriendelijke correctie, net wat nodig is en dat vind ik prima.
Maar als ze bij mij grenzen over gaan die om stevige correctie vragen krijgen ze van mij ook een roei.
Het zijn paarden hoor, geen babietjes -O-

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:48

Ik begin z'n hekel aan dit soort topics te krijgen..
Ik begrijp niet waarom z'n 'probleem' niet gewoon met de desbetreffende persoon word besproken. Nee gooi het lekker op bokt, waar verhalen nogal snel enorm groot en heftig worden gemaakt. 8)7

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:54

Urielle schreef:
Team hoefsmid.
Die man (of vrouw) heeft maar één rug, en veulens kappen plus veel tillen en gebogen staan is genoeg aanslag op die rug zonder dat daar ook nog eens lastige volwassen paarden bijkomen.

Helemaal mee eens.. Ik was al uiterst verbaasd dat niemand hier wat over zei..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:06

Snoppie schreef:
En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Dat is verder prima. Mag jij samen met je paard bepalen.
Maar doe dat dan ook consequent. En laat de smid dan ook stoppen, betaal hem en maak een nieuwe afspraak........ En dan kom je op een formule waarbij de de tijd betaald tov de normale verdienste die de beste man heeft.
Dat is dan de enige eerlijke manier om dit te doen.

Bespreek dan wel even met je smid of hij daar de juiste persoon bij is. En ga anders op zoek naar een andere.
*oh, zie nu dat ruitje precies hetzelfde zegt*

Nee zeggen mogen ze hier niet. Wel aangeven (binnen bepaalde grenzen) dat ze het ergens niet mee eens zijn. Tot op zekere hoogte wil ik daar ook graag rekening mee houden. Tot we in de buurt van mijn grens komen. En dat snappen ze prima. Ik zou anders ook niet weten hoe ik zaken als inenting, tandarts etc voor elkaar moet krijgen. Dat kun je nog zo subtiel aanpakken. Leuker kun je dat niet echt maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:22

nine1987 schreef:
Urielle schreef:
Team hoefsmid.
Die man (of vrouw) heeft maar één rug, en veulens kappen plus veel tillen en gebogen staan is genoeg aanslag op die rug zonder dat daar ook nog eens lastige volwassen paarden bijkomen.

Helemaal mee eens.. Ik was al uiterst verbaasd dat niemand hier wat over zei..

dat staat ik vrijwel elke reactie benoemt :D

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:48

Mijn paard kan ook echt een draak zijn bij de hoefsmid, maar dat is zo enorm afhankelijk van de hoefsmid! Als die er met gestresste energie komt, of wat afwezig is dan is mijn merrie een ultieme heks. Is die met zijn concentratie bij haar, dan is ze een stuk gemakkelijker.

En tegenwoordig zet ik ook gewoon een bak eten neer, geen strijd meer aangaan die ik en de hoefsmid toch verliezen want ze is te sterk, te snel en te slim. En dan is ze poeslief: hoefsmid blij want stuk minder zwaar, ik blij want hoef mijn paard niet steeds op der flikker te geven en paard blij want die staat ontspannen te eten. Zijn we ineens 2x zo snel klaar ;).

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:50

Polly schreef:
Als jij zorgt dat het paard netjes kan stilstaan (imo valt dat onder de basisopvoeding) hoeft de Smid niet te corrigeren.
Bij mij was het altijd dat als de Smid bezig was was die de baas, ik bemoei me daar niet mee.

Hier precies het zelfde, en de smid heeft nog meer geduld dan ik zelf:o. Gewoon een kwestie van opvoeden, verder niks.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:01

ruitje schreef:
Allereerst: mijn advies zou juist zijn: ga eens weg als de smid er is. Ik ken meerdere paarden die juist braver zijn zonder eigenaar in de buurt :D

Als jij vind dat je paard nee mag zeggen, dan is het niet eerlijk voor het dier als dat tijdens de smid( of elke andere situatie waar iets moet) ineens niet meer mag.

Dat is onduidelijk voor je paard. En ook niet fair voor de behandelaren van je paard.

Als je dit consequent zou volgen moet je tegen je smid zeggen: als zij nee zegt, dan stoppen we( en dan betaal ik jou wel gewoon) . Maar dan moet je daar je verwachtingen in bespreken.

Je verwacht nu dat je paard door de smid gedaan word, de smid doet zijn best aan die verwachting te voldoen.

Wij doen met jonge paarden heel vaak van te voren afstemmen dat we alleen voor doen, of alleen achter. Is duurder, maar principes kosten geld :D

Mee eens, vaker gezien dat juist de aanwezigheid van de eigenaar maakte dat paard/pony ging klieren. Eigenaar weggestuurd: paard/pony bleef braaf. Ik zou een stabiel persoon vragen bij het paard te blijven, zonder koetjiekoetjie aaah sielugh gedrag naar het paard toe.

En inderdaad, liever wat minder per keer doen, en dan maar wat vaker voorrijkosten betalen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:06

Wou eigenlijk ook zeggen dat sommige hoefsmeden ook niet altijd even goed matchen met elk paard. Wilt niet zeggen dat het een slecht smid is, maar heb wel ook gezien dat een paard bij een andere smid heel anders is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:44

Blussem schreef:
Wou eigenlijk ook zeggen dat sommige hoefsmeden ook niet altijd even goed matchen met elk paard. Wilt niet zeggen dat het een slecht smid is, maar heb wel ook gezien dat een paard bij een andere smid heel anders is.

Kan ook wel eens het geval zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:59

Mijn paard dient zich gewoon te gedragen bij de smid. 1x pakt ze mijn kontzak vast en had daarbij ook zijn velletje beet denk ik :o dus hij gaf een brul.

Sindsdien heeft ze dat in elk geval niet meer geprobeerd en zo hoort het ook.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:14

Zo paard en situatie afhankelijk of een tik wel of niet terecht was. Corrigeren laat ik ook aan de smid over, doe ik het vind mijn paard nog dat ze zich mag misdragen naar de smid. Een goed getimede tik van de smid is het klaar met haar gedrag. En dat heeft een keer hoeven gebeuren, sinsdien is soms een euhh al voldoende.
Mijn paard geeft heel duidelijk haar nee aan, maar in dit soort gevallen accepteer ik die nee niet. Vooral omdat haar nee er dan een is van geen zin hebben en niet angst, onbalans of wat dan ook.

Zelfde smid corrigeert mijn ene shet dan absoluut niet die heel duidelijk uit angst reageert. En dat beestje is absoluut niet mishandeld of heeft trauma maar is gewoon heel wantrouwend naar vreemden en vooral mannen die wat van hem willen. Dus die verdoven we dan gewoon wat. Smid blij want die is zonder moeite in korte tijd klaar en shet is een stuk rustiger en beetje bij beetje gaat het daardoor steeds beter. Tegenwoordig is het al niet meer steigerend in verzet met ogen wit weggedraaid als hij de beste man alleen al ziet vanaf een paar meter.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 18:46

sharonsemme schreef:
Ik begin z'n hekel aan dit soort topics te krijgen..
Ik begrijp niet waarom z'n 'probleem' niet gewoon met de desbetreffende persoon word besproken. Nee gooi het lekker op bokt, waar verhalen nogal snel enorm groot en heftig worden gemaakt. 8)7

Omdat ik niet wist of dit normaal is of niet

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:51

En hoe denk je er nu dan over?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:01

Mijn paarden hebben nog nooit nee mogen zeggen wanneer het gevraagde normaal was en dat is een hoefsmid zeker. Geen zin in ongelukken en dus hebben ze zich gewoon te gedragen. Hoeven echt niet als een standbeeld stil te staan en it’d ook wel eens een brul gegeven maar echt lastig worden ze nooit. Een paard dat in normale omstandigheden nee mag zeggen van de baas is een gevaar voor zijn baas .

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 20:29

_Penotti schreef:

Dat als het inderdaad gevaarlijk word de hoefsmid mag doen wat die moet doen om niet een trap te krijgen, maar mijn merrie kreeg al een tik omdat ze haar been terugtrok en ging bewegen, dit kwam dus uit frustratie bij de hoefsmid en dat vind ik echt niet oké

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:30

En waar kwam die frustratie vandaan dan.... Er is geen frustratie als een dier gewoon rustig meewerkt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:31

Snoppie schreef:
_Penotti schreef:

Dat als het inderdaad gevaarlijk word de hoefsmid mag doen wat die moet doen om niet een trap te krijgen, maar mijn merrie kreeg al een tik omdat ze haar been terugtrok en ging bewegen, dit kwam dus uit frustratie bij de hoefsmid en dat vind ik echt niet oké

Want als de smid een hernia krijgt omdat jouw merrie zogezegd nee zegt vind je dat heel normaal?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:35

Ik denk dat jij een iets te pennykleurige bril op hebt richting je paard, helemaal niet erg maar zorg wel dat je de baas blijft. Je zegt dat ze op je stem reageert maar dat doet ze dus niet want anders had je niet al zoveel smeden gehad . Dus begin met opvoeden ipv je paard als een suikerklontje te behandelen want anders kun je er echt op wachten dat er een keer iets gebeurd. Met jou of iemand anders en met opvoeden bedoel ik niet hardvochtig maar duidelijk , nee is nee wanneer jij dat vind en niet je paard, Die heeft alleen plezier van duidelijke richtlijnen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:43

Ik ga met het advies van Ruitje mee. Laat de hoefsmid zijn werk doen. Als je een goede hebt,weet ie echt wel wanneer ie moet straffen als jouw paard geen respect toont.
Mijn merrie is (altijd al geweest) een kwal bij de hoefsmid. Nu heb ik dus een nieuwe hoefsmid en is ze laatst voor de 2e x op ijzers gezet. De 1e x was al een drama en hij gaf me wat tips wat ik kon doen.
Toen hij hier dus laatst was,begon ze vrij snel weer te vervelen.
Ik werd gevraagd weg te gaan.... dus ik ben met de hond wat anders gaan doen en binnen no-time was ie klaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:56

Snoppie schreef:
_Penotti schreef:

Gelijk heb je! Bespreek het met je smid en als je er niet uitkomt met hem dan een andere nemen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:10

Als een smid alle paarden die hij bekapt/beslaat onredelijk in elkaar timmert dan houdt zo'n smid geen klanten meer over...

Dat ze een paard op een redelijke manier corrigeren waar nodig is gewoon belangrijk. Een smid houdt heel anders, langer en hoger het been van je paard vast dan dat je dan zelf doet met even krabben. Ze moeten dus wel leren dat, dat gewoon normaal is en ze niet het been terug mogen trekken/hangen/wiebelen als ze het zat zijn. Liever één of twee keer duidelijk dan een smid met een zere rug en een paard wat er niets van snapt.