Snoppie schreef:c_alsemgeest schreef:En vergeet het lichamelijke gevaar voor de smid niet... een paard moet gewoon respect hebben voor de ruimte van ieder mens. Niet er op gaan hangen, duwen. Dat is gewoon een basis.
De "nee accepteren" wat jij nu lijkt te doen, is haar de rol van leider geven, terwijl dat geen goed oogpunt is. Zeker voor een paard met een bepaald verleden. Zo beperk je haar uiteindelijk juist met wat er allemaal kan. Duidelijkheid en respect krijg je vaak betere paarden van dan een beest wat alles maar mag en ook niet hoeft te leren en ervaren dat zaken die ze eng vond, steeds minder eng worden.
Naast de veiligheid voor jou, smid, VA e.d. is dat ook een stukje ontwikkeling die ik een paard gun.
Bij andere vertoont ze dit gedraag niet tenzij je gaaf slaan, het is duidelijk dat ze mij wel respecteert en als leider ziet want tegen mij word bijna nooit “nee” gezegt op iets doordat ik geduld heb en rustig blij, de smid werd duidelijk gefrustreerd door mijn merrie en zo begon de ellende.
Ik vind ruitje hier veruit de beste reactie geven. Prima dat jij vindt dat ze nee mag zeggen maar je kan van een smid die god weet hoeveel paarden per dag doet niet verwachten daar ook in mee te gaan. Je zou er zo maar een 5tal na elkaar hebben. Dan kom je toch nergens meer aan toe als smid. Naast het gevaar dat je al dan niet per ongeluk een tik krijgt van ze als ze terug trekken.
Ik vraag me wel af hoe lang die filosofie haalbaar is betreffende kappen als dat betekent dat ze dus regelmatig niet (geheel) gekapt zal worden.