Moeilijke keuze, wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:28

yarkayunda schreef:
Ik snap sowiezo niet dat mensen tegenwoordig paarden zo makkelijk weg doen. Normaal als je een hond of kat koopt word er heel goed over nagedacht omdat je er de rest van zijn leven aan vast zit, maar met een paard vinden mensen het zo makkelijk om het weg te doen, terwijl een nieuwe omgeving, nieuwe vriendjes en vooral een nieuw baasje echt een grote impact heeft..

Mee eens, en ik begrijp dat je de pony vanaf zijn geboorte hebt?
Ik zou hem niet weg doen. En als het rijden niet fijn meer is gaan sparen voor een paard er bij.
Twee paarden is duurder dan één, maar het heeft ook zijn voordelen. Je kunt ze lekker samen zetten en bent niet afhankelijk van anderen omdat je paard een maatje nodig heeft.

Edit: las dat je al een tweede hebt. Maar alsnog... Ik zou hem houden, je krijgt spijt... En ja voor je het weet heb je er drie ;)
Ik vind trouwens een paard niet te duur om hem als weidedecoratie (wat een geweldig woord :D ) te houden, zolang je het kan en wil betalen dan. Maar waarom zou een paard "nuttig" moeten zijn?
Bovendien hoeft hij zeker niet pensioen. Zoek een bijrijder of ga longeren, mennen, whatever.
Opties zat, zolang je zin, tijd en geld hebt :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 05-07-20 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:29

Oke, mss een beetje te lang voor het ideale plaatje maar niet in die mate dat je echt te groot voor hem bent. Bovendien ben je slank. Verder lees ik dat je hem geboren hebt weten worden, hij al 9 jaar je maatje is en hij doodbraaf is. Ik zou zeggen: vast houden!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:30

Jessie2020 schreef:
Ik word een beetje narrig van dat niet ideale plaatje. Wie bepaalt dat? En op basis van wat? Is allemaal subjectief wat men elkaar aanpraat. Hoe zit dat inderdaad in IJsland en alle andere plekken in de wereld waar de paarden niet zo groot gefokt worden als hier.

... het klinkt ook wel heel verdrietig: je bent verknocht aan je maatje en vraagt je af of hij niet weg zou moeten.
En dan niet ivm dierenwelzijn maar etc.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:51

TS op de foto’s ben je absoluut niet te groot voor je pony .
Je zegt dat je zielsveel van het dier houd , ik denk dat als je hem om deze reden “weg doet”, je ontzettend veel spijt gaat krijgen .
Mijn paard mocht ik de laatste 4 jaar van haar leven niet meer berijden omdat ze stuk was ...had ik haar weg moeten doen omdat ze niet meer “bruikbaar “ was ?
Ik moet er niet aan denken , het dier was mijn alles en hield zielsveel van haar ..ze heeft tot haar dood een prachtig pensioen gehad als weidevulling en wandel,kroel,poets en knuffel paard ..
Het houden van een paard gaat niet alleen om het rijden hè :-) het gaat om de liefde en de klik ..en die is bij jullie zo te lezen ook absoluut aanwezig .
Geniet van elkaar :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:17

als je nu een top brave pony hebt waar je alles mee kan, bedenk dan dat als je een ander paard koopt deze meestal niet zo makkelijk en braaf zijn. en is hij dat wel, dan zijn er gegadigden genoeg en is de prijs er ook naar.
nu weet je wat je hebt en dat is heel veel waard.
en jullie samen is een prima combinatie voor wat jij er mee doet.

ik weet zeker dat je achteraf spijt zou krijgen als je zo'n pony weg doet.
en je weet nooit waar hij terecht komt en hoe lang hij daar blijft.
ik zou zeggen waardeer deze fijne pony en houdt hem gewoon.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:10

Allereerst wil ik zeggen dat het qua gewicht en lengte nog best kan.
Maar denk dat je lengte je soms wel in de weg zit om de juiste hulpen te geven, en balans te houden.

Als je mijn dochter zou zijn, zou mijn advies zijn verkoop de pony aan een nog niet zo ervaren ruiter. Dan kunnen die samen vertrouwen opbouwen en veel plezier beleven. En als het goed voelt bij de verkoop kun je altijd nog contact houden.

Daarna kun je rustig op zoek naar een paard wat bij je ambities past.

maralyn

Re: Moeilijke keuze, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:59

Eerste reactie. Hey leuke combi.
Tweede reactie: we zijn even lang en zwaar.

Derde reactie.
Niet verkopen! Eeuwig zonde.

Heb zelf een grote smalle e. Maar dit ook met regelmaat op een 1,40 hafje. Wil prima

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:32

Verkopen is geen doodzonde als je andere ambities hebt.
Wat wil je zelf ? Wil je een sportpaard om wedstrijden te rijden dan kun je deze beter verkopen. Wil je enkel sporadisch eens rijden of op buitenrit dan heb je hiervoor een prima pony en maakt dat extra beetje lengte en gewicht niet zo veel uit.
Ow en wat is Daantje een beauty geworden :wow: Je ziet niets terug van die vreemde rechte rug die hij had. Wist niet dat dat zo kon bijtrekken.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:20

Ik zie een prima combinatie.
Verkopen ga je spijt van krijgen.
Praat jezelf geen dingen aan en geniet lekker samen met je pony

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:58

Een topic van de dieren redsteR. Voor iedereen die het verhaal van Daantje niet kent. Een aanrader om te lezen.

Je vraagt om advies dus bij deze mijn advies :
Je past prima, en als je zielsveel van hem houdt nooit wegdoen.
Heb ik ooit moeten doen wegens geldgebrek toen ik jouw leeftijd was en niemand had die me kon helpen.
Heel lang een gebroken hart gehad en betreffende paard was pas 3 ( ik had haar drie jaar ook toen)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 23:19

Als ik naar mensen op ijslanders kijk, ook korte rug, dan is er niets mis met jou en je paardje. Jullie passen prima samen. En leuk dat je Daantje ook nog hebt.

Als je liever zelf een paard erbij wilt, omdat je bijv verder wilt komen in de dressuur of sport, misschien kun je dan denken aan je pony te leasen, dan blijft ie toch van jou en kan er misschien iemand anders op rijden en ga jij tijd hebben voor een paard. De financiën van leasen helpen dan ook een beetje, ook al geef je zelf aan dat dat niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 00:25

Je bent niet te zwaar en je zit hem of haar niet in de weg. Lekker genieten dus! Heb zelf op een haflinger van 136 gereden met mijn 174 en 65 kilo. Daarna woog ik 60 en hield ik mijn gewicht laag voor het rijden. Dit blijf ik doen. Vind t ook geen raar gezicht jullie. Paard heeft er geen last van, dus geen zorgen! Beter een wat kleiner droompaard dan spijt en een grotere miskoop.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:42

Zie dat je hem toch te koop hebt staan, wat heeft alsnog de doorslag gegeven? Moeilijke keuze wel :( hopelijk vind je een gouden huisje voor hem!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:50

Prachtige combinatie en ik zou hem ZEKER houden.....
Van een paard met zo'n goed karakter wordt snel misbruik gemaakt door hem te overvragen. Ik ben net zo lang als jij en zou dus gewoon deze pony kopen zonder twijfel.
Wanneer je ditzelfde gezonde figuur behoudt en lekker fit blijft kun je deze tot in de eeuwigheid rijden.

Ik zou te bang zijn hem uit het oog te verliezen. Ik zou de advertentie maar snel weghalen ;-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:59

Mloes schreef:
Zie dat je hem toch te koop hebt staan, wat heeft alsnog de doorslag gegeven? Moeilijke keuze wel :( hopelijk vind je een gouden huisje voor hem!

Natuurlijk mag iedereen zijn paard verkopen als men denkt dat dat nodig of beter is. Voor zo'n leuke pony staan ze vast in de rij.Heb je deze beslissing genomen omdat je toch vindt dat je te groot of zwaar voor hem geworden bent?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:04

othelloster schreef:
Ten eerste iedereen ontzettend bedankt voor de vele reacties!
Daar kan ik echt wat mee!

Wat jullie inderdaad zeggen over de waarde in houden van bij mijn dieren. Die is groot, heel erg groot.

Dit is mijn andere weide decoratie waar ik al 2.5 jaar voor zorg, heeft al duizenden euro's gekost in dierenartskosten, maar is het allemaal waard.

[ [url=m/TiZIbd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9RjO2u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is inderdaad wat jullie zeggen, het is niet het ideale plaatje maar ik denk ook dat heel veel spijt ga krijgen als ik hem verkoop.

En weg is weg... Valt niet meer om te draaien.

Ben blij dat er mensen zijn zoals jij, die echt hart hebben voor hun dieren. Naar mijn ervaring krijg je altijd spijt als je een dergelijk geliefd dier wegdoet.

Wat is die shet ongelooflijk opgeknapt...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:35

Ach, nu kom ik je pony tegen op Bokt markt. Ik was een stille meelezer en vond jullie ook leuk samen, maar vind het een knappe beslissing. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt, je vind vast een hele goede baas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:38

Meis toch...

Wat heeft jou doen besluiten om te adverteren?

En wees voorlopig maar heel kritisch op eventuele kopers!!!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:50

Oh ik volg je ook op Fb en heb je hier op Bokt ook altijd gevolgd..
Ik denk echt dat je hier onwijs spijt van krijgt...

Waarom geen leuke verzorgster of leaser erbij?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:13

Omdat ik daar ook hele negatieve ervaringen aan heb helaas, het is zo een tweestrijd. Ik gun mijn dieren het allerbeste. Maar op deze manier is dat nu niet het geval. Zelfs op het werk vragen ze wat er aan de hand is. Al verschillende dagen gewoon geen goede zin, zit niet goed in mijn vel merk ik.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:38

othelloster schreef:
Omdat ik daar ook hele negatieve ervaringen aan heb helaas, het is zo een tweestrijd. Ik gun mijn dieren het allerbeste. Maar op deze manier is dat nu niet het geval. Zelfs op het werk vragen ze wat er aan de hand is. Al verschillende dagen gewoon geen goede zin, zit niet goed in mijn vel merk ik.

Dan is het zeker niet het moment om te verkopen lijkt me ...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:41

Lukasje schreef:
othelloster schreef:

Dan is het zeker niet het moment om te verkopen lijkt me ...

Exact mijn gedachte..
TS ik snap waar je van komt, ik heb ook op dat punt gestaan en m'n moeder heeft me toen tegen gehouden en wat ben ik daar blij om geweest.
Ik zou m ook niet verkopen... Laat het allemaal nog even bezinken en denk er terug over na als je wat beter in je vel zit
Sterkte :(:)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:46

Iemand bij mij op stal rijdt een Haflinger bij.
Zij heeft vroeger een Fjord gehad.
Zij had destijds hetzelfde gevoel als jij nu hebt, zij vond ook dat ze te groot en te zwaar was en dat hij beter een ander baasje kon krijgen.
Dus verkocht en ze heeft er nu nog steeds spijt van.
Als het kon kocht ze hem terug maar ze verkopen hem niet.
Tussendoor nog wel wat paardjes gehad maar het was het allemaal net niet.
De Haflinger waar ze nu op rijdt is bijna net zo groot als de Fjord was.
De Fjord was een superbraverd.
Ik zou er heel goed over nadenken, en je niet dingen gaan aanpraten en in je hoofd halen.
Als je gewoon veel plezier met je paardje hebt zou ik hem gewoon lekker houden.
Paarden zijn nog lastig te vinden op het moment en daarbij ook nog erg duur ook..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:51

Je hoeft niet te verkopen omdat je niet zou passen hoor, staat jullie prima :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:55

Ik ga er vanuit dat ts goed nadenkt over haar keuzes.
Spijt aanpraten is ook niet nodig.
Als zo'n pony weer een ander gezin blij kan maken, is er niks aan de hand.