Betalen voor paard bezichtigen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:15

Ik vind je redenatie ook kant nog wal slaat!

Stel je bent op zoek naar een auto, dan hoef je de verkoper toch ook niet te betalen voor de tijd die hij gestoken heeft om jou de auto ta laten zien,uit te leggen , te verkopen? Dat zit toch in de totale verkoopprijs! als proffesional onderscheidt je toch wel het kaf van het koren?

Lusitana

Re: Betalen voor paard bezichtigen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:25

Mensen die zeggen dat ze een serieuze klant zijn maar geen 20 euro willen betalen....Dat rijmt toch niet
Als je werkelijk een bepaald paard wilt, maakt zo´n luttel bedrag echt niks uit. De kans dat het paard niet bevalt bij het kijken is, als je genoeg voorwerk hebt gedaan, niet zo heel groot als je weet wat je zoekt.

Het gaat er niet om wat de redeneringen zijn. Iemand wil dat paard of niet.
Als iemand zich laat tegen houden voor 20 euro, dan wil die dat paard gewoon niet. Je kunt mij niet wijs maken dat het anders is.
Of je het nou in je tank gooit om wat verder te gaan dan normaal, of je geeft het aan iemand, het zijn onkosten in je zoektocht.

Als je geen twintig euro wil betalen om welke reden dan ook, dat is ook je goedrecht. Dan ga je toch gewoon bij andere paarden kijken? Hets echt niet de norm dat mensen geld vragen. Maar als ze dat wel doen, zullen ze wel hun redenen hebben.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:52

Onlangs nog een paard gezocht Lusitana?
Dat is in de praktijk voor bijna niemand zo namelijk. Ik blijf het idioot vinden dat je zou moeten betalen om serieus over te komen.
Ik zou als verkoper goed door vragen en dan haal je de meeste ritjesjagers er wel tussen uit. 100% zekerheid heb je nooit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:57

Lusitana schreef:
Mensen die zeggen dat ze een serieuze klant zijn maar geen 20 euro willen betalen....Dat rijmt toch niet
Als je werkelijk een bepaald paard wilt, maakt zo´n luttel bedrag echt niks uit. De kans dat het paard niet bevalt bij het kijken is, als je genoeg voorwerk hebt gedaan, niet zo heel groot als je weet wat je zoekt.

Als iemand zich laat tegen houden voor 20 euro, dan wil die dat paard gewoon niet. Je kunt mij niet wijs maken dat het anders is.
Of je het nou in je tank gooit om wat verder te gaan dan normaal, of je geeft het aan iemand, het zijn onkosten in je zoektocht.

Als je geen twintig euro wil betalen om welke reden dan ook, dat is ook je goedrecht. Dan ga je toch gewoon bij andere paarden kijken? Hets echt niet de norm dat mensen geld vragen. Maar als ze dat wel doen, zullen ze wel hun redenen hebben.

Als mensen naar Groningen rijden vanuit Zuid Nederland ben je toch wel serieus Lusitania?
Of zoals wij, we hebben voor Chic 6 uur gereist en 3 overnachtingen gedaan.
Inderdaad als je vlakbij woont is 20 euro niets,maar kom je van ver met eventueel overnachting dan vind ik het een ander verhaal.

Als ik naar jou kom voor een pre, dan wil ik eerst verhaal, foto's en filmpje en als ik dan van jou de belofte krijgt dat je hem vast houdt voor mij dan kom ik en regel in de buurt overnachting
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-06-20 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti

Fijn als je bij nummer 5 pas de klik hebt ben je gewoon 100 euro voor jan... kwijt.
En genoeg mensen die nog meer paarden bezichtigen, niet voor dat fijne ritje maar om de juiste match te vinden.

Als ik serieus ben en met een duidelijk verhaal een paard zoek, daar kan een verkoper echt wel doorheen prikken, ga ik niet betalen daarvoor.
Klantvriendelijk mensen ontvangen hoort bij het werk als verkoop.

Sclimpre

Lusitana schreef:

Of je dat paard wel of niet wil, dat weet je toch pas nadat je gaan kijken bent?
Het is me meer dan eens overkomen dat ik enkel uit beleefdheid nog even op een paard gestapt ben.
Vaak klopt de advertentie van geen kanten met wat je te zien krijgt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:00

Dat lijkt mij heel naar Scrimpre dat heb ik nog nooit gehad. Het klopte altijd..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:03

Lusitana schreef:

Wat mensen wel of niet doen of wel of niet betalen, is hun eigen keuze.
Het vragen van een bedrag gaan proberen verantwoorden als "ik moet er toch tijd/moeite in steken als verkoper" is complete onzin, dat moet elke verkoper. Het gaat hem ook niet over die 1x 20€, maar over het principe. Als straks alle verkopers dit beginnen doen (want als het bij de ene lukt, waarom bij mij dan niet?)
ben je dus als koper een fiks bedrag kwijt nog voor je iets gekocht hebt, gewoon omdat je graag wil vergelijken en niet gelijk het eerste op je pad koopt.

Want ok, je moet het er maar voor over hebben.
Dan vinden straks aannemers ook dat ze betaald moeten krijgen voor het maken van een offerte.
Mag je al 50€-100€ bv. neertellen om te weten hoeveel je project je zou kosten. Nu op 200 000€, is dat toch een peulschil?

Dit gaat verder dan een éénmalige "als je het paard wil hebben, moet je het er maar voor over hebben", als dit ingeburgerd zou geraken, betaald elke koper zich straks blauw aan reserveringen/testkosten/offertekosten/..., allemaal dingen die je als ondernemer/verkoper gewoon hoort in te calculeren.

Daarnaast, zoals al vaker aangehaald is ook niet elke verkoper even eerlijk, net zoals niet elke koper eerlijk is. In het voorbeeld dat ik hier eerder beschreef, was mij een heel braaf, licht doorgereden jong paard beloofd om te gaan bekijken, 'nog nooit een stap verkeerd gezet", als die dan als een bom ontploft bij het voorrijden en 0,0 manieren blijkt te hebben (ik reed dus niet eens zelf), ja dan ben ik mooi belazerd, maar zou de verkoper mij in dit geval wel mooi 20€ afgetroggeld hebben + mijn tijd + mijn benzine (even 100km voor gereden)

Ondernemen/verkopen alsook kopen houdt een bepaald risico in. Take it or leave it.

Je mag doen en vragen wat je wil, maar ga niet zeggen dat een klant niet serieus is als hij niet even 20€ op tafel wil leggen om te testen. Dat is gewoon principiëel fout.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:06

pien_2010 schreef:
Dat lijkt mij heel naar Scrimpre dat heb ik nog nooit gehad. Het klopte altijd..

Meerdere malen.

Paard van 160, die ik op de foto al wat klein vond ogen, maar misschien is de persoon er naast heel groot?
is hij echt 165, jaja. Niet dus, als hij de 160 al haalde.

Paard gezond zonder gebreken?
Ja hoor prima gezond.
Zware cornage, maar dat was omdat hij moe was, had in de ochtend ook al iemand bezichtigd...tuurlijk.

Is hij gezond zonder gebreken, ja hoor.
Paard aan het weven op de wasplaats, op stal heb ik hem niet gezien, ook meteen omgedraaid.

Is hij gezond, ja hoor.
Kom je daar dikke knie, toevallig vanmorgen gebeurd.

We komen van ver, kom je daar, net verkocht, tuurlijk. Maar we hebben nog 10 andere.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:08

Lusitana schreef:

Enkel diegene die zonder schroom met flappen kan en wil zwaaien, verdient het au sérieux genomen te worden. Respect verdienen op basis van hoeveel je uit je portemonnee kan en wil halen.

Ik weet niet of dat idee nu zo bejubelenswaardig is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:39

Hallo, je gaat een PAARD kopen, geen balonnen. Als je geen geld hebt wat doe je dan op de markt voor paarden?
Maar daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat niet over een beoordeling van mensen, maar van de PLANNEN, hoe serieus DIE zijn.
Je kunt mij niet vertellen dat als je werkelijk belangstelling hebt voor een bepaald paard, dat je echt op stal wilt hebben, je laat tegen houden door twee tientjes.

En even voor de duidelijkheid, ik ben er niet voor, maar ik kan het wel begrijpen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:54

Ik denk dat je al lang geen paarden hebt bezichtigt Lusitano.

Wat gebeurt er zoal:

Paard dat gerust 10 cm kleiner is
Paard dat een zichtbaar stalgebrek heeft wat niet vermeld werd
Een keuringsrapport dat na een testritje veel minder rooskleurig is dan werd vertelt
Een paard met dikke benen
Afwijkende been en hoefstanden en een eigenaar die zich van de domme houd
Paarden die niet braaf zijn en toch als braaf worden aangeboden
Paarden die niet helemaal regelmatig zijn worden voorgereden

Ondanks zorgvulig voorwerk zijn veel droomadvertenties geen droompaarden. Het is van de zotte om voor dat soort proefritjes te betalen. Verkopen vraagt een bepaalde effort van de verkoper en dat betekend dat je aan het werk bent totdat het paard is goedgekeurd, het geld op de rekening staat en het paard geleverd is.

De Albert Heijn en de Intratuin rekenen toch ook geen entreegeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:55

@ Lusitana
Ik heb geld, ik ga een dure aankoop doen, dus ik moet maar flappen uitdelen iedere keer als iemand met zijn handje open staat?

Als jij een keuken gaat kopen, ga jij dan ook betalen om de showroom in te mogen en de kastdeuren open te trekken?
Of als je een hond gaat kopen: je mag de puppy's alleen aanraken als je 10 euro per stuk betaalt. Als je alle 10 aanraakt, krijg je wel een korting van 20 euro en moet je maar 80.

Dit kan enkel bedacht zijn door paardenmensen. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:24

Lusitana schreef:
Hallo, je gaat een PAARD kopen, geen balonnen. Als je geen geld hebt wat doe je dan op de markt voor paarden?
Het gaat niet over een beoordeling van mensen, maar van de PLANNEN, hoe serieus DIE zijn.
Je kunt mij niet vertellen dat als je werkelijk belangstelling hebt voor een bepaald paard, dat je echt op stal wilt hebben, je laat tegen houden door twee tientjes.

En even voor de duidelijkheid, ik ben er niet voor, maar ik kan het wel begrijpen.

Misschien is jouw mening ook deels gevormd is doordat je zelf in de bemiddeling hebt gezeten/zit van paarden?
Ik heb dat ook wel gemerkt in Portugal dat je daar soms een hele dag met mensen optrekt als je grote stallen/fokkers gaat bezichtigen.

Ik weet van een aantal fokkers ook, dat ze soms te maken hebben met een soort toerisme. De mensen zijn helemaal niet van plan een paard te kopen, maar het is natuurlijk geweldig om die grote stallen, kuddes en hengsten te mogen bekijken en vaak ook nog rijden. De eigenaar, stalruiter en grooms zijn dan de hele dag druk met die mensen, vaak zit er nog een uitgebreide lunch bij ook. Daar kan ik me voorstellen dat ze geld vragen. Ik ken een persoon uit Nederland die op een gegeven moment geweigerd is bij twee grote fokkers omdat die daar voor de derde keer naar toe wilde en nog geen cent had uitgegeven en dat uit niets bleek dat het nog ging gebeuren.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:39

In Duitsland zie je het vaak. Schijnt normaal te zijn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:58

Jessix schreef:
Lusitana schreef:

Misschien is jouw mening ook deels gevormd is doordat je zelf in de bemiddeling hebt gezeten/zit van paarden?
Ik heb dat ook wel gemerkt in Portugal dat je daar soms een hele dag met mensen optrekt als je grote stallen/fokkers gaat bezichtigen.

Ik weet van een aantal fokkers ook, dat ze soms te maken hebben met een soort toerisme. De mensen zijn helemaal niet van plan een paard te kopen, maar het is natuurlijk geweldig om die grote stallen, kuddes en hengsten te mogen bekijken en vaak ook nog rijden. De eigenaar, stalruiter en grooms zijn dan de hele dag druk met die mensen, vaak zit er nog een uitgebreide lunch bij ook. Daar kan ik me voorstellen dat ze geld vragen. Ik ken een persoon uit Nederland die op een gegeven moment geweigerd is bij twee grote fokkers omdat die daar voor de derde keer naar toe wilde en nog geen cent had uitgegeven en dat uit niets bleek dat het nog ging gebeuren.

Oei dat is niet goed :oo

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 23:23

Jessix schreef:
Lusitana schreef:

Maar dit zijn vaak al duurdere paarden. Dan kan ik me dat zeker bedenken dat voor niks de zon op gaat.
Want dan is de aankoop van een paard al minimaal ca €30.000, als je dat al hebt dan maken die twee tientjes niks meer uit maar dan zal je ook een hele andere instelling aan koop-interesses hebben. Ik persoonlijk zal niet eens durven na grote stallen rijden met dure paarden om daar even voor de lol paard gaan "proef" rijden :=
Dat er zo'n mensen zijn is helaas soms de werkelijkheid, maar dit is soms ook risico van het vak als je paarden verkoopt als handelaar. Part verkopers kunnen vaak al meer mensen weigeren en wegfilteren bij twijfels....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:51

Ik snap heel goed dat je de toeristen wilt weren maar vraag me ernstig af of dit de manier is. Vooral omdat ook ik de ervaring heb dat paarden in het echt vaak heel anders zijn dan de advertentie. Dan betaal je 2 tientjes om een gezond, mak paard te proberen en dan krijg je een kreupele neuroot voorgeschoteld. Heb je dan recht op je 20 terug? Vast niet! En voor je het weet ben je 100 euro verder..

Als je als koper nou bepaalde rechten had voor die 20 euro dan zou ik er over na willen denken. Maar hoe zu je dat moeten doen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 00:22

Ik heb hier een hele stal vol paarden die ik rijd, maar dat is inderdaad voor de handel. Degene die ik echt voor mijzelf wil heeft natuurlijk met gangenwerk en looks te maken, maar ik wil als ik het paard vervolgens in het echt ontmoet 'iets' voelen.

Daarom slaat je argumentatie ook nergens op lusatina.
Ik heb ervaring met beide kanten, en in de meeste segmenten, dus een paard voor de handel op foto en filmpje kopen: geen probleem.
Maar als die voor mijzelf is wil ik meer en soms heeft een heel goed paard toch niet wat ik zoek als ik hem of haar ontmoet. En dan ga ik verder. Dat heeft niets met serieus of niets te maken.
Ik koop geen zak hooi en dat verwacht ik ook niet van de kopers dat ze dat denken.

En uiteindelijk valt het percentage dat alleen komt om te rijden best mee hoor. Zijn ze er? Zeker. Zijn ze overdreven overdadig aanwezig. Nee helemaal niet.
Het is ook gewoon gezond verstand.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:59

Als je genoeg geld hebt om uit te geven voor een paard dan maken die 2 tientjes dus niet uit, wordt hier ook gezegd. Even extreem voorbeeld. Toen Totilas aan Paul Schockemuhle werd verkocht, zou die ook die 2 tientjes betalen als ze daar om gevraagd hadden. Lijkt me niet, in het hogere segment voelen ze zich eerder beledigd. Als ik het geld er voor zou hebben en ik ga naar een dure juwelier om daar een flink bedrag uit te geven, en je komt bij de deur en dan moet je eerst betalen, nou, echt niet. Verkopers zijn afhankelijk van hun klanten, anders verdienen ze niets. Daar moet je zuinig op zijn, ook al heb je af en toe een toerist er tussendoor. Maar dat is denk ik echt wel te herkennen. Het zal meer in het lagere segment voorkomen, bij de dure paarden kennen veel mensen elkaar al.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:17

Hmm, daar zit wel markt in. Nep advertentie, veel mensen laten rijden, jeej geld verdiend voor nieuwe hoefschoenen :+
De geinteresseerden gewoon afbellen dat de keus op een ander gevallen is.

Vreemde trend. Ik snap het idee maar no-way dat ik daar aan mee zou doen. Daarnaast heb ik ook wel eens kopers zelf afgewezen omdat ze ongeschikt waren, moeten die ook betalen?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:22

Elisa2 schreef:
Iriscope schreef:
No way dat ik ga betalen om een paard te mogen bezichtigen. Als je zulke plezier ritjes wilt voorkomen kun je ook zorgen dat je de achtergrond informatie goed checkt als verkoper zijnde. Of de bezichtiger enkel de 2e keer laten rijden.
Sorry, maar jij verkoopt je paard, ik ga niet voor dat soort problemen opdraaien :=

Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Sommige mensen hangen hele banketstaaf op (leugens) en als je ze alleen de 2e keer wilt laten rijden dan komen ze helemaal niet meer want dan ben je weer niet klant vriendelijk. :(

Er zijn ook verkopers die hele banketstaaf verhalen ophangen.
Its all in the game.

Als dit mode wordt in Nederland zou ik als geïnteresseerde koper toch echt naar de buurlanden gaan om te kopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:28

Sizzle schreef:
Hmm, daar zit wel markt in. Nep advertentie, veel mensen laten rijden, jeej geld verdiend voor nieuwe hoefschoenen :+
De geinteresseerden gewoon afbellen dat de keus op een ander gevallen is.

Vreemde trend. Ik snap het idee maar no-way dat ik daar aan mee zou doen. Daarnaast heb ik ook wel eens kopers zelf afgewezen omdat ze ongeschikt waren, moeten die ook betalen?

Ja, die dubbel voor het dwars zitten van je paard :')

Nee maar serieus, ik vind het ook een gek fenomeen.
Maar begrijp de reden er achter echt wel... al denk ik niet dat dit de oplossing is.
Ergens eerder in dit topic werd ook gezegd, wanneer je de pennys ziet weiger je ze als ze er zijn.
Maar:
Het zijn geen giegelende tieners met paarden truitjes, het zijn vaak gewoon echt volwassenen met een goed verhaal. "vorige paard had de capaciteit niet, nu aan het kijken voor een subtop paard of schoolmaster om van te leren... bla bla bla
Het lijken echt serieuze kopers.
(ja ik ken er 2 die dit hebben gedaan en 3 personen die dergelijke types bij hun GP paard over de vloer kregen... wat uiteindelijk uit kwam aangezien ze er over op liepen te scheppen op een andere stal.)
En dat is dan gewoon echt heel erg zonde van je tijd, en tijd kost geld.

Ik denk persoonlijk alleen niet dat dit de oplossing is, wat deze wel zou zijn kan ik zo snel ook niet bedenken eigenlijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:40

Het eerste wat in mij op komt: verkapte manege.

Je zou als eigenaar van het paard je maar in een situatie bevinden waar je iets minder te besteden hebt. Dan is dit een gouden manier op bij te beunen...

Een ander probleem hierbij is: wie geeft de garantie dat het paard daadwerkelijk datgene is dat de interesse heeft gewekt bij potentiële kopers. (lees: verborgen gebreken, stal ondeugend, scheef onder het zadel, allemaal dingen die niet in advertenties worden genoemd en pas naar voren komen bij fysiek bezoek)

En krijg je het geld terug? Dus niet alleen 20 euro in mindering brengen bij aankoop, maar ook 20 euro terug krijgen mocht blijken dat het paard niet wat is...

Moeilijke zaak, dit zou mij weerhouden om bij een paard te gaan kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:41

JeanneV schreef:
Ik denk dat je al lang geen paarden hebt bezichtigt Lusitano.

Wat gebeurt er zoal:

Paard dat gerust 10 cm kleiner is
Paard dat een zichtbaar stalgebrek heeft wat niet vermeld werd
Een keuringsrapport dat na een testritje veel minder rooskleurig is dan werd vertelt
Een paard met dikke benen
Afwijkende been en hoefstanden en een eigenaar die zich van de domme houd
Paarden die niet braaf zijn en toch als braaf worden aangeboden
Paarden die niet helemaal regelmatig zijn worden voorgereden

Ondanks zorgvulig voorwerk zijn veel droomadvertenties geen droompaarden. Het is van de zotte om voor dat soort proefritjes te betalen. Verkopen vraagt een bepaalde effort van de verkoper en dat betekend dat je aan het werk bent totdat het paard is goedgekeurd, het geld op de rekening staat en het paard geleverd is.

De Albert Heijn en de Intratuin rekenen toch ook geen entreegeld?

Er zijn ook paarden waarmee je zowat verongelukt tijdens de proefrit.Moet je dan ook 20 euro betalen?