Gemiddelde buffer aankoop paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:09

Joman, wie kaatst kan de bal verwachten.. Incasseer het dan ook.

Ts, 500 sparen per jaar is niks als het om paarden gaat.
Hier heb ik jaren geluk gehad met 1x per jaar de dierenarts om te enten. Maar het kan ook anders, een ongelukje op de wei en je bent zo 500 euro en een jaar speciale ijzers verder.
Dan is het dus iets simpels, als het dan iets ernstigers of groter is..

Neem het voorbeeld van de bloedneus, dan duurt het nogal voordat je je potje weer aangevuld hebt. Betalingsregelingen zijn leuk, maar als je maar 500 per jaar extra kunt missen gaat geen kliniek akkoord..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:13

tja het is er natuurlijk bokt voor om elkaar op te jutten dat we voor onze edele zielsverwanten alles uit de kast trekken om ze op 4 benen te houden.
Maar inderdaad er zijn ook genoeg mensen die paarden zakelijker zien en afscheid nemen zodra hij niet meer kan leveren waar hij voor aangeschaft is. Er zijn ook mensen die konijnen laten opereren voor 2000 euro en mensen die dat krankjorum vinden.

Ik vindt het best een goede aanvulling in dit topic dat buffer die je nodig hebt, ook afhankelijk is van hoe ver je zou wíllen kunnen gaan indien er kosten zijn. Want indien er kosten zijn, hoort daar (soms) ook een uitgebreidere revalidatie bij. Incl ongemakken voor het paard zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:14

kamsel schreef:
Joman, wie kaatst kan de bal verwachten.. Incasseer het dan ook.

Ts, 500 sparen per jaar is niks als het om paarden gaat.
Hier heb ik jaren geluk gehad met 1x per jaar de dierenarts om te enten. Maar het kan ook anders, een ongelukje op de wei en je bent zo 500 euro en een jaar speciale ijzers verder.
Dan is het dus iets simpels, als het dan iets ernstigers of groter is..

Neem het voorbeeld van de bloedneus, dan duurt het nogal voordat je je potje weer aangevuld hebt. Betalingsregelingen zijn leuk, maar als je maar 500 per jaar extra kunt missen gaat geen kliniek akkoord..

Ik incasseer prima. Maar een bal hoeft niet op de persoon. Zeker niet als je niet als je niet weet waar je het over hebt, een half topic bestudeert en daar je bericht op stoelt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-20 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

SillyB

Re: Gemiddelde buffer aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:15

over persoonlijk worden gesproken, ik heb even getemt, kunnen we weer ontopic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:16

SillyB schreef:
over persoonlijk worden gesproken, ik heb even getemt, kunnen we weer ontopic?

Joh, ik heb al 5 keer getemd. Mod gaat ermee aan de slag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:23

SillyB schreef:
tja het is er natuurlijk bokt voor om elkaar op te jutten dat we voor onze edele zielsverwanten alles uit de kast trekken om ze op 4 benen te houden.
Maar inderdaad er zijn ook genoeg mensen die paarden zakelijker zien en afscheid nemen zodra hij niet meer kan leveren waar hij voor aangeschaft is. Er zijn ook mensen die konijnen laten opereren voor 2000 euro en mensen die dat krankjorum vinden.

Ik vindt het best een goede aanvulling in dit topic dat buffer die je nodig hebt, ook afhankelijk is van hoe ver je zou wíllen kunnen gaan indien er kosten zijn. Want indien er kosten zijn, hoort daar (soms) ook een uitgebreidere revalidatie bij. Incl ongemakken voor het paard zelf

Mee eens. Hoeveel je uit wil geven is een persoonlijke keuze, die niet alleen van je financiën maar ook van je morele kijk afhangt.

Voor mij persoonlijk: 3000 euro voor een stom ongelukje met de gevolgen daarvan zou ik betalen, er van uitgaande dat de kans heel groot is dat ik weer snel een pijnvrij paard heb.
Een koliekoperatie voor eenzelfde bedrag zou ik (hoogstwaarschijnlijk) niet doen, omdat ik de nazorg meerdere keren heb gezien en ik dat niet paardwaardig vond.
Maar als iemand anders andere beslissingen neemt begrijp ik dat. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Gelukkig heb ik zelf in 10 jaar tijd eigenlijk alleen entingen hoeven te betalen. Het kan namelijk ook heel erg meevallen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:46

Blijheid schreef:
Gelukkig heb ik zelf in 10 jaar tijd eigenlijk alleen entingen hoeven te betalen. Het kan namelijk ook heel erg meevallen :)

Het kan zeker heel erg meevallen, daarom ben ik ook blij dat ik een spaarrekening heb en geen verzekering. Nu blijft het geld gewoon van mij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:18

SillyB schreef:
Er zijn ook mensen die konijnen laten opereren voor 2000 euro

Ja, zo een ben ik. :+
Mijn kippen gaan ook gewoon naar de DA als het moet, maar ik heb ook absoluut geen moeite met mensen die ten opzichte van hun dieren een meer zakelijke beslissing kunnen nemen.
Had ik soms maar wat meer van dat. ;-)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:30

Joman schreef:
StalNollie schreef:
En daarbij heel belangrijk ts wat wil je uitgeven. Ik heb echt een lijn bij mezelf wat ik uitgeef aan kosten da en daarbij prognose meer dan 2000 euro begin ik niet aan.

En de onkosten die hier genoemd worden zou ik me ook niet op vast hameren.
Waar ben je tevreden mee op mp en faceb shop je ook leuke spullen.

Dit vind ik zoiets raars. Als je paard een goede overlevingskans heeft, en dat kost meer dan 2000€, dan ben jij dus te pinnig om dat eraan uit te geven? 2000€ zit je zo aan. Triest om te lezen zoiets.

Eerste bericht waar het mis ging joman als het op de man afgaat.... Ik sloeg een andere weg in maar wel een weg die ook ts zich af moet vragen wat bij haar past en dat alles prima is als je daar zelf achter staan, jij kan daar niet mee leven prima maar duw een ander dan niet in een hokje!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:30

Ik dacht dat we weer ontopic gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:36

Voordat ik m'n paard kocht had ik een buffer op m'n spaarrekening van bijna 10.000 euro. Nu zit ik daar weer bijna op. En dit is echt puur voor het paard en sparen voor kosten koper van een toekomstig huis (en eventueel meubels etc). Het scheelt voor mij dat ik een vrij hoog startsalaris had en dus wel redelijk betaald kan worden. Waardoor ik goed kan sparen, nu ik nog bij m'n ouders woon.

Maar deze buffer is zeker nodig voor mijn paard. Hij bleek een week of 12 geleden toch wel het een en ander te hebben. Mocht hij herstellen van z'n blessure door atrose, dan word hij geopereerd, wat ook weer 900 euro kost (denk excl kosten voor verblijf)

Ik vind het ook belangrijk iedere maand een bepaald bedrag aan de kant zetten (voor mij is dit zo rond de 800 euro) zodat ik altijd voor m'n paard kan blijven zorgen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:03

Toen ik mijn paard kocht had ik een kleine buffer, maar gecombineerd met verzekering. Helaas toen ze een jaar later 10 dagen op de kliniek stond met een longontsteking, was deze aandoening niet levensbedreigend genoeg voor de verzekering om uit te keren. Weg buffer en behoorlijk gat in de algemene spaarrekening.

Inmiddels zijn we 12 jaar verder en heb ik twee paarden. Allebei zitten ze in de verzekering. Wel uitgebreidere dekking dan die ik toendertijd had. Het kost me wat geld elke maand, maar het geeft ook een hoop rust. En die verzekering heeft ook al verschillende keren wel uitgekeerd.

Uiteraard heb ik daarnaast ook een aparte spaarpot voor de paarden, maar vanuit dat potje komt ook een eventueel nieuw zadel, training etc.

Het geeft mij vooral rust dat het geregeld is.

Want je wil toch niet op een zondagnacht met koliek in Utrecht staan en dan bij de vraag of je wil laten opereren, moeten zeggen dat je je dat niet kunt veroorloven. Dat is mijn schrikbeeld en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

Zorg dat je iets achter de hand hebt of het nou spaargeld of een verzekering is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:09

Joman schreef:
Dit vind ik zoiets raars. Als je paard een goede overlevingskans heeft, en dat kost meer dan 2000€, dan ben jij dus te pinnig om dat eraan uit te geven? 2000€ zit je zo aan. Triest om te lezen zoiets.

Zo lees ik dat ook inderdaad.
Toen mijn paard oud was, artrose had En ppid) en stalrust hem meer slecht als goed zou doen heb ik op een dag ook besloten, als hij nu iets ernstigs krijgt dan doe ik dat niet meer, voor zijn bestwil.
Maar hij zou iets krijgen waar hij met dure medicijnen, wat ppid ook al een beetje is, nog een goed leven kan leiden dan zou ik dat doen.

Mijn nu jongere paarden, als de dierenarts daar zegt, 75% kan dat het goed gaat, maar kost 5000 word dat gedaan, aanschafprijs was 1250.
Zegt de da 25% kans, dan ga ik het weer niet laten doen.

edit: ik lees nu de discussie daar later pas over.
Nou ik begrijp dus wel wat Joman bedoeld.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:44

zo onrealistisch zijn mijn bedragen niet hoor!

maand of 3 geleden kreeg mijn paard een slokdarm verstopping,op zaterdagavond, zul je altijd zien.
Hij is er gelukkig helemaal goed gekomen, maar ketsjing 695,00!

Vorige week een voor mij nieuw zadel gekocht 1895,00 en dan nog 2de hands ook, zadel kost nieuw 3000,00

Als je mazzel hebt dan heb je weinig tot geen da kosten, heb je pech dan ben je zo door je 5000,00 euro buffer heen. Hou daar wel rekening mee! Of sluit een verzekering af, maar die premie bedragen stijgen ook de pan uit!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:46

Dat heb ik ook altijd, als er hier iets is gebeurd dat van vrijdag avond tot maandag ochtend :+
Ook bij de honden, 2 weken terug ook uiteraard op zaterdag met spoed naar de da.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:52

Het is altijd makkelijk om te zeggen: als het xxx kost doe ik het niet.
Echter is dat niet zo makkelijk meer als het paard bijv alleen maar geopereerd moet worden om voor goed herstel te zorgen (dus 100% herstel minus standaard OP risico). Zo heeft mijn vorige paard op de wei haar oogkas gebroken (uiteraard op zondag avond), niet echt reuze spannend, maar de splinters moesten er wel uit en ik wilde ook de hals op de foto omdat ze over de kop gegaan was. Dat way toch weer zo even bijna 2000 euro, katjing :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-06-20 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:52

Hubbels schreef:

maand of 3 geleden kreeg mijn paard een slokdarm verstopping,op zaterdagavond, zul je altijd zien.

Wat? Dat vind ik een boel geld.
Pony koliek donderdagnacht.. kosten 200E
Paard slokdarmverstopping op zondag.. 185E (op de kliniek).

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:37

Ik heb niet echt een buffer. Paard is inmiddels 15 en ben ook nog nooit een buffer nodig gehad. Hij gaat 2x per jaar voor zijn gebit naar de kliniek, regelmatig komt de fysio en laatst de ostheopaat. Maar al die kosten betaal ik van mijn gewone rekening. Ik heb echt niet een speciaal potje ofzo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:45

Pally schreef:
Ik heb niet echt een buffer. Paard is inmiddels 15 en ben ook nog nooit een buffer nodig gehad. Hij gaat 2x per jaar voor zijn gebit naar de kliniek, regelmatig komt de fysio en laatst de ostheopaat. Maar al die kosten betaal ik van mijn gewone rekening. Ik heb echt niet een speciaal potje ofzo.

De standaard medische molen doe ik inderdaad ook gewoon van de normale rekening.
Tenminste, dit is mijn standaard medische molen...

Voor de "wat als" heb ik een spaarrekening, tevens ook voor als mijn auto ineens zegt "loop maar". Of de wasmachine zegt. "Maak zelf maar een wasbordje"

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 19:00

Wat een reacties allemaal! Ik ga er nog eens even heel goed over nadenken, intussen sparen en praten met mijn moeder. Dankjulliewel allemaal! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:21

Sizzle schreef:
Het is altijd makkelijk om te zeggen: als het xxx kost doe ik het niet.
Echter is dat niet zo makkelijk meer als het paard bijv alleen maar geopereerd moet worden om voor goed herstel te zorgen (dus 100% herstel minus standaard OP risico). Zo heeft mijn vorige paard op de wei haar oogkas gebroken (uiteraard op zondag avond), niet echt reuze spannend, maar de splinters moesten er wel uit en ik wilde ook de hals op de foto omdat ze over de kop gegaan was. Dat way toch weer zo even bijna 2000 euro, katjing :+

Inderdaad, de kosten aan een paard komen niet altijd door levensbedreigende aandoeningen die alleen door een eenmalige superdure operatie opgelost kunnen worden. Mijn paard is zo eens begonnen met een hoefzweer. Een simpele hoefzweer, geen spoed en niets ernstigs. Toen toch wat kleine complicaties die zich lekker achtereenvolgens gingen opstapelen. Fotootje hier, fotootje daar. Herstel duurde toch iets langer, dus toch nog maar een pot aspirine erbij. Etc etc. Nooit spoed geweest en het leven van mijn paard is nooit in gevaar geweest, maar op het einde van de rit is de dierenarts die maand 700 euro rijker geworden door een stomme hoefzweer. :D
Dat zijn in mijn ogen de dingen waar je een buffer voor opbouwt. Ook gewone medische handelingen kunnen in kosten snel oplopen. En alles daarrond loopt dan ook gewoon door. Hoefsmid en stalling gaan gewoon verder, dus dat moet je dan ook nog zonder slikken kunnen afgeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:24

Ik had laatst een stalgenoot waarbij het paard naar de kliniek ging om een kies uit te stempelen. Appeltje eitje zou je denken en daarna gaat ie weer jaaaaaren mee. Bleek hij MRSA te hebben en moest in isolatie.
Ik denk dat het grapje wel wat gekost heeft.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 19:30

Even wat dingen samengevat:

- Ik zou langer door kunnen sparen voor een grotere buffer
- Ik zou mijn moeder kunnen vragen of ze back up wilt zijn
- Ik zou er voor kunnen kiezen mijn buffer jaarlijks met een groter bedrag aan te vullen
- Ik zou mijn paard kunnen laten verzekeren met daarnaast een nog een buffer

Stof tot nadenken! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:55

Brainless schreef:
Hubbels schreef:

Wat? Dat vind ik een boel geld.
Pony koliek donderdagnacht.. kosten 200E
Paard slokdarmverstopping op zondag.. 185E (op de kliniek).

Idd 700 euro voor een slokdarm verstopping :wow:
Dat hebben denk ik al die 4x bij elkaar gekost.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:43

Ik heb ook niet specifiek een grote buffer, maar als je maar €500 per jaar kunt sparen vind ik dat geen heel strak plan hoor. Dan vind ik een goede verzekering een betere optie.

Bij ons in de familie wordt ook regelmatig geld uitgeleend, maar wel met een terugbetaling van €1000-2000 per maand. Met €500 per jaar zou ik hooguit €100 uitlenen.