Paarden na je studie houden of weg doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:55

Maar hoe kan het dat je je onder druk gezet voelt? Ook al zijn de paarden niet echt van jou, ze vertegenwoordigen geen geldwaarde dus je doet niemand te kort. Als je dit over je heen laat komen, maak jij je verantwoordelijkheid naar de dieren ook niet goed waar. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk gezien je leeftijd! Dus hup! ga wat regelen, met of zonder instemming van je familie.
Natuurlijk zijn familieverhoudingen een lastig ding, dat snap ik ook wel. Maar laat je je daardoor ook bepalen?
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 16-06-20 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Re: Paarden na je studie houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:05

Tenslotte kunnen ze toch ook niet verwachten dat jij voor het onderhoud opdraait en de paarden 12 jaar verzorgt om dan van de een op de andere dag te zeggen dat je ze moet weg doen want ze zijn eigenlijk niet van jou? En dat jij dan vervolgens ook nog een goede thuis voor ze moet gaan zoeken... Maar het zijn niet jouw paarden. Vind ik echt niet netjes.

Ik weet natuurlijk niet wat jou situatie is. Maar in een gezin bespreek je toch zulke dingen, en regel je die met onderling overleg. Ik vind het zo jammer dat sommige ouders hun kinderen opdragen om gewoon maar te luisteren en dingen te doen wat er van hen gevraagd wordt zonder enig overleg of tegenspraak te dulden. Dan kweek je problemen in mijn ogen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:49

Nouja, ik snap de ouders wel. Het moeilijke punt was eerste instantie een goede koper vinden waar ze goed terecht zouden komen. Die is er nu.

Ik vind het best normaal dat ze deze eis stellen en dat ouders het misschien niet zien zitten dat TS allerlei plannen heeft (uit huis, jaar buitenland etc) maar ook de paarden wilt houden.. terwijl pa dan in het weekend de paarden moet gaan voeren. Die heeft daar waarschijnlijk ook geen zin in, om dat nog jaren te blijven doen.
Dus ja, de beslissing is waarschijnlijk niet die van jou, omdat jij niet 100% voor de paarden betaald/zorgt. Als dat nu wel zo was, is het natuurlijk een ander geval denk ik zo.

Een beetje een geval ''You can't have your cake, and eat it too''.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:20

Dat ze TS keuzes doen maken snap ik ook. Maar dat ze haar daar geen enkele tijd voor geven, zelfs geen week. Dat vind ik een tikkeltje jammer.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:21

brokjes schreef:
Ts, ik denk dat je ze het beste op een pensioen plek kan zetten. Dan is alle zorg uit handen maar blijven ze van jou. Je kan dan in het weekend of vakantie nog eens langs.
Zoals dit: https://dewildtshof.nl/#explainer

Geweldige plek, die van mij staat daar heerlijk op vervroegd pensioen. Maar geen studenten prijzen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:25

Wat een aannames worden er gedaan over hoe de ouders van TS erin staan zeg...

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:38

Het ligt er echt aan hoevaak je naar de paarden toe kunt, als dit minder dan 1x per week is, is het misschien tijd om ze een beter plekje te geven

sophieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:21

Gydja schreef:
Ik zit met een dilemma en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Ik zit vooral met de vraag, hoe hebben jullie dat gedaan, paarden houden na je studie?

Momenteel woon ik nog thuis bij mijn ouders en de paarden staan in een weiland op loopafstand. Officieel zijn de paarden van mijn opa en oma en 2 jaar geleden hebben ze het huis met weiland verkocht waardoor we de paarden eigenlijk weg moeten doen. Echter kan ik ze niet zomaar verkopen omdat de IJslander een blessure heeft waardoor je er niet actief op kan rijden. Stap ritjes is alles wat mogelijk is. Ik heb dus besloten om de pony met pensioen te laten gaan omdat ze ook al 21 is. De shetlander heeft zomereczeem (goed onder controle) en is eiwit gevoelig. In de afgelopen 2 jaar zijn we er achter gekomen dat het lastig is om een nieuwe eigenaar voor de paarden te vinden, met name voor de IJslander. Ik wil niet dat ze in de handel of bij de slacht belandt. We hebben een aantal kijkers gehad die uiteindelijk, om verschillende redenen, hebben besloten om de pony niet over te nemen.
De paarden zijn inmiddels van hun oude weiland verhuisd naar een weiland in de buurt waar ze ook niet permanent kunnen blijven staan.

Laatst stelde een vriend mij de vraag, zou je later weer paarden nemen? en ja, daar ben ik over na gaan denken. en het antwoord was ja, als ik daar geld voor heb. Ik heb de ambitie niet meer om te rijden, dus ik zou 2 paarden of pony's nemen waar ik niet op kan rijden. Natuurlijk als mijn portemonnee dit toe laat. En toen begon ik te denken... wat zou ik me onwijs banketstaaf voelen als ik nu mijn 2 paarden weg doe, waar ik een onwijs sterke band mee heb om uiteindelijk 2 nieuwe pony's te kopen waar ik niet op kan rijden... Ik wil dus eigenlijk kijken of het mogelijk is om de paarden te houden na mijn studie.
En ja ik weet wat de kosten zijn om een paard te houden, ik heb de paarden al 12 jaar.

Op het moment ben ik aan het afstuderen in de richting Visual Design. En richt me voornamelijk op het ontwerpen en maken van websites en web en app applicaties. Mijn vriend doet informatica en is over 2 jaar klaar. We hebben plannen om samen te wonen en er zijn geen plannen voor kinderen.
Maar goed, we wonen beiden nog thuis. En besef me erg goed dat dit een erg lastige periode is om paarden te houden. De familie om mij heen is eigenlijk van mening dat ik de paarden weg moet doen omdat ze mijn toekomst zouden belemmeren. Mijn vader support elke beslissing (ook al is hij wel van mening dat het voor mijn ontwikkeling beter is om ze weg te doen) en mijn moeder niet zo...

Dus ik vraag me af, heb ik een onrealistische gedachte? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Als je een leaser zoekt..

sophieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:21

sophieex schreef:
Gydja schreef:
Ik zit met een dilemma en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Ik zit vooral met de vraag, hoe hebben jullie dat gedaan, paarden houden na je studie?

Momenteel woon ik nog thuis bij mijn ouders en de paarden staan in een weiland op loopafstand. Officieel zijn de paarden van mijn opa en oma en 2 jaar geleden hebben ze het huis met weiland verkocht waardoor we de paarden eigenlijk weg moeten doen. Echter kan ik ze niet zomaar verkopen omdat de IJslander een blessure heeft waardoor je er niet actief op kan rijden. Stap ritjes is alles wat mogelijk is. Ik heb dus besloten om de pony met pensioen te laten gaan omdat ze ook al 21 is. De shetlander heeft zomereczeem (goed onder controle) en is eiwit gevoelig. In de afgelopen 2 jaar zijn we er achter gekomen dat het lastig is om een nieuwe eigenaar voor de paarden te vinden, met name voor de IJslander. Ik wil niet dat ze in de handel of bij de slacht belandt. We hebben een aantal kijkers gehad die uiteindelijk, om verschillende redenen, hebben besloten om de pony niet over te nemen.
De paarden zijn inmiddels van hun oude weiland verhuisd naar een weiland in de buurt waar ze ook niet permanent kunnen blijven staan.

Laatst stelde een vriend mij de vraag, zou je later weer paarden nemen? en ja, daar ben ik over na gaan denken. en het antwoord was ja, als ik daar geld voor heb. Ik heb de ambitie niet meer om te rijden, dus ik zou 2 paarden of pony's nemen waar ik niet op kan rijden. Natuurlijk als mijn portemonnee dit toe laat. En toen begon ik te denken... wat zou ik me onwijs banketstaaf voelen als ik nu mijn 2 paarden weg doe, waar ik een onwijs sterke band mee heb om uiteindelijk 2 nieuwe pony's te kopen waar ik niet op kan rijden... Ik wil dus eigenlijk kijken of het mogelijk is om de paarden te houden na mijn studie.
En ja ik weet wat de kosten zijn om een paard te houden, ik heb de paarden al 12 jaar.

Op het moment ben ik aan het afstuderen in de richting Visual Design. En richt me voornamelijk op het ontwerpen en maken van websites en web en app applicaties. Mijn vriend doet informatica en is over 2 jaar klaar. We hebben plannen om samen te wonen en er zijn geen plannen voor kinderen.
Maar goed, we wonen beiden nog thuis. En besef me erg goed dat dit een erg lastige periode is om paarden te houden. De familie om mij heen is eigenlijk van mening dat ik de paarden weg moet doen omdat ze mijn toekomst zouden belemmeren. Mijn vader support elke beslissing (ook al is hij wel van mening dat het voor mijn ontwikkeling beter is om ze weg te doen) en mijn moeder niet zo...

Dus ik vraag me af, heb ik een onrealistische gedachte? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Als je een leaser zoekt.. hou ik me aanbevolen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:21

Onrijdbare ponies leasen?