Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:27

Ik zou er ook voor gaan. Als hij jou niet kan steunen in jouw hobby, zou ik lekker verder zoeken. Als het iets financieels zou zijn, dan snap ik waarom hij dat liever niet zou willen. Maar aangezien jullie ook dat prima op orde hebben, zie ik geen reden waarom jij geen paard zou mogen kopen. Lekker doen en vooral veel genieten.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:30

Mensen kijken naar mij idee te vaak naar De Toekomst. Je leeft nu! Pluk de dag!!!

De toekomst is niet voor iedereen weg gelegd! Daar staan weinig mensen bij stil.
En wanneer je partner van je houdt is jouw geluk zijn geluk ;)

Succes

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:36

0091 schreef:
Ik heb 10 jaar geleden mn eerste paard gekocht. Situatie vergelijkbaar met die van jullie. Geld genoeg, tijd genoeg alleen mijn man vond het wel prima.

Heel eerlijk? Ik wilde dat ik het 10 jaar later had gedaan. 1,5 jaar na aankoop werd ik zwanger, baan kwijt, geld ging er harder uit dan erin, geen tijd meer..

Dus paard ging de deur weer uit.

Nu heb ik meer tijd, zoon is groter en manlief snapt nou eenmaal meer van kinderen dan van baby's dus die kan meer opvangen. Ik heb weer een baan en langzaam valt alles op zn plaats. Eigenlijk zou ik nu aan een eigen paard beginnen als ik niet een geweldig verzorgpaard had gevonden.

Dus met mijn ervaring snap ik de gedachte wel "over 10 jaar ofzo".

Maar wie zegt dat je over 10 jaar niet in zo’n situatie kan komen waarin je je baan verliest of wat dan ook. Vind dat “over 10 jaar” ook nietszeggend.

Je leeft maar 1x, voor het zelfde geld ben je er over 10 jaar niet meer of is er iets waardoor het nooit meer kan. Stel je relatie raakt een keer uit, heb jij geen paard gekocht alleen omdat hij bepaalt dat niet te willen. Ik zou het doen, zeker als jij je droompaard ook nog ziet staan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:39

Moeilijk. In theorie doe je wat je wilt. Jullie houden beide genoeg geld over na het betalen van de kosten, en doen daarmee wat jullie zelf willen. In principe KAN je dus gewoon een paard kopen, financieel gezien.

In de praktijk kruipt daar idd een hoop tijd in. Jouw financiële kost zal jouw vriend niet raken, omdat hij zelf ook een loon heeft en jullie de rekeningen ruim kunnen betalen, maar qua tijd dat in een paard kruipt zal hij jouw aankoop en nieuwe levensstijl wél gaan voelen.

Ik had mijn paard al voor ik mijn vriend leerde kennen. Die "wist" zo ongeveer waar hij aan begon - dacht hij. In de praktijk geeft hij nu (we zijn bijna 5 jaar samen ondertussen, en mijn paard ik heb 9 jaar) gerust toe dat hij het onderschat heeft. Mijn paard staat halfpension gestald, ik rij dus elke dag over en weer om haar te voeren, verzorgen, en de wei op te ruimen. Ik ben een kleine 10min onderweg, dus qua afstand zit ik echt goed. In de zomerperiode heb ik, als ik me aan de basics hou, hoop en al een half uurtje werk. In de winter moet ik ook de stal doen en heb ik eerder een uurtje werk. Op zich is dat niet veel, maar het komt er wel bij na een werkdag, het komt er ook bij wanneer ik nog naar de supermarkt moet, moet koken, me nog moet douchen, de was en de plas nog moet doen, de tuin onderhoudt, ... Ik hou ontzettend veel van mijn paardenkind en vind het niet meer dan normaal dat ik goed voor haar zorg (en dat snapt mijn vriend gelukkig wel) maar in de praktijk komt het er dus op neer dat je dit 365 dagen per jaar doet, en dat daar opofferingen voor gemaakt worden. Als vrienden bellen om af te spreken is er altijd het paard dat op de eerste plaats komt - tuurlijk spreek ik ook af met vrienden maar mijn paard zal altijd op de eerste plaats komen, en mijn afspraken gaan pas door als het voor haar verzorging uitkomt. Daar vloekt mijn vriend soms ook wel op. Gisteren bijvoorbeeld gingen we brunchen bij mijn ouders, en mijn mama ging mijn haar knippen en kleuren. Dan zitten we daar dus wel een kleine 4 uur, lekker gezellig - maar ik wilde eerst naar mijn paard, zodat zij alles al zou hebben wat ze nodig heeft en ik me daar niet meer druk over moet maken de rest van de dag. Dan moeten we dus een uur vroeger vertrekken dan wanneer we rechtstreeks naar mijn mama zouden rijden, en dat is dan zo'n moment dat mijn vriend voelt dat ik een paard/hobby heb. Als we door de week 's avonds nog met vrienden afspreken, zal ik ook altijd eerst naar mijn paard gaan, op zo'n momenten voelt hij het ook soms als een belasting.

Het moeilijke is dat jouw vriend geen hobby heeft. Zelfs als hij die wel zou hebben, zou daar waarschijnlijk niet zoveel tijd/geld in kruipen als in het hebben van een eigen paard :+ Als jij een paard koopt, heeft dit effect op de tijd die jij met je vriend kan doorbrengen - die tijd zal minder worden, je vriend zal je moeten delen. Ik vind er niks mee mis, om ieder zijn eigen ding te laten doen. Mijn vriend heeft trouwens ook geen hobby, maar hij heeft over het algemeen wel begrip voor de mijne.

Ik dacht, toen ik las dat je vriend graag in de tuin werkt, ook "waarom geen huis met land erbij, vriend kan in de tuin werken en paard kan thuis staan", maar dat verhoogt jullie kosten waarschijnlijk wel enorm. En zo te lezen is hij nogal gierig (wat geen schande is maar wat het wel moeilijker maakt), dus ik weet niet of dit een optie is. Ik weet ook niet of dit bij jullie in de buurt te vinden is en haalbaar is qua werkafstand.

Ga aan tafel zitten met je vriend. Dat lijkt me de enige oplossing. Jij wilt een paard, en als je het kan betalen snap ik dat je dit wilt doorzetten. Maar als je nu "zomaar" een paard koopt zonder dit uit te klaren met je vriend kan het je je relatie kosten. Los van het feit dat je dan je relatie kwijt bent, verandert dit dan jouw financiële status ook. Ik zou het een beetje l*llig vinden van je vriend indien hij echt geen begrip zou tonen, je staat financieel sterk genoeg om dit aan te kunnen en het zou zonde zijn dat jouw droom niet kan doorgaan omdat hij je niet wilt delen/te gierig is. Maar het zou ook zonde zijn om dit nu te gaan doen zonder dat hij hier achter staat, want dat gaat jullie nog een hoop ruzie kosten.

Klaar uit hoe hij de toekomst ziet. Duidelijk anders dan jij die ziet - probeer hier een middenweg in te vinden. Het kan best zijn dat hij denkt dat als jij nu een paard koopt, de wens om een gezin te stichten voor jou op een laag pitje komt te staan. Op zich kan dat ook, maar als hij dat absoluut niet wil zit je met een probleem, en zal 1 van de 2 een droom moeten opgeven/uitstellen, als jullie hier samen willen uitkomen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:47

harriehoef schreef:
0091 schreef:
Ik heb 10 jaar geleden mn eerste paard gekocht. Situatie vergelijkbaar met die van jullie. Geld genoeg, tijd genoeg alleen mijn man vond het wel prima.

Heel eerlijk? Ik wilde dat ik het 10 jaar later had gedaan. 1,5 jaar na aankoop werd ik zwanger, baan kwijt, geld ging er harder uit dan erin, geen tijd meer..

Dus paard ging de deur weer uit.

Nu heb ik meer tijd, zoon is groter en manlief snapt nou eenmaal meer van kinderen dan van baby's dus die kan meer opvangen. Ik heb weer een baan en langzaam valt alles op zn plaats. Eigenlijk zou ik nu aan een eigen paard beginnen als ik niet een geweldig verzorgpaard had gevonden.

Dus met mijn ervaring snap ik de gedachte wel "over 10 jaar ofzo".

Maar wie zegt dat je over 10 jaar niet in zo’n situatie kan komen waarin je je baan verliest of wat dan ook. Vind dat “over 10 jaar” ook nietszeggend.

Je leeft maar 1x, voor het zelfde geld ben je er over 10 jaar niet meer of is er iets waardoor het nooit meer kan. Stel je relatie raakt een keer uit, heb jij geen paard gekocht alleen omdat hij bepaalt dat niet te willen. Ik zou het doen, zeker als jij je droompaard ook nog ziet staan.

Ik snap je punt - maar is het droompaard dat je nog niet hebt je jouw droomvent waard, die je wel al hebt? (Er van uitgaande dat TS haar partner haar droomvent is natuurlijk)
Het zou gewoon een stuk fijner zijn als die vent achter dit idee zou staan. Hij zal zijn redenen hebben om hier (nog) niet achter te staan - deze dingen uitklaren bespaart een hoop geruzie dan gewoon je zin doordrammen. Ik vind dat TS recht heeft op haar droom als dit financieel mogelijk is, maar je hebt een relatie en dan is het normaal om rekening met elkaar te houden. Zij met hem, hij met haar. Als het hierdoor een maand (ik zeg maar wat) langer duurt om hem te overtuigen een paard te kopen, dan moet je die tijd nemen want dit zal veel frustratie voorkomen tegenover een paard te kopen zonder dat hij daar achter staat. Als hij het écht niet wil, en niet te overtuigen valt, moet TS voor zichzelf uitmaken wat voor haar belangrijker is.

_Lorette_

Re: Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:54

Als het financieel zo goed past en jij er zoveel zin in hebt, ga er dan voor! Kies binnen verantwoorde kaders altijd voor je geluk, het leven is al zo kort. Hij krijgt er ook wat voor terug, want jij gaat waarschijnlijk alleen maar beter in je vel zitten. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:05

Wat zijn jullie plannen trouwens als jullie een kindje krijgen? Als je in een wat traditioneler land leeft met een traditionelere man dan zal het vast betekenen dat jij minder gaat werken (of zelfs stopt) en je huistaken toenemen, dus minder geld en minder tijd. Dan gaat een deel van de kosten wel van zijn loon komen en kan hij zelfstandig voor een baby zorgen? Zo eenvoudig is dat in de praktijk niet altijd helaas!

Velen hier zeggen stoer: doe die vent dan maar weg, hij is niks waard als hij je dit niet gunt. Maar zo werkt het niet als je van hem houd en met hem je toekomst ziet. En zowel de kool als de geit sparen wil ook maar zelden. Maw ofwel hij kan je echt hierin steunen ofwel beter niet een paard kopen, dat vergiftigt je relatie op den duur.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:09

troi schreef:
Wat zijn jullie plannen trouwens als jullie een kindje krijgen? Als je in een wat traditioneler land leeft met een traditionelere man dan zal het vast betekenen dat jij minder gaat werken (of zelfs stopt) en je huistaken toenemen, dus minder geld en minder tijd. Dan gaat een deel van de kosten wel van zijn loon komen en kan hij zelfstandig voor een baby zorgen? Zo eenvoudig is dat in de praktijk niet altijd helaas!

Velen hier zeggen stoer: doe die vent dan maar weg, hij is niks waard als hij je dit niet gunt. Maar zo werkt het niet als je van hem houd en met hem je toekomst ziet. En zowel de kool als de geit sparen wil ook maar zelden. Maw ofwel hij kan je echt hierin steunen ofwel beter niet een paard kopen, dat vergiftigt je relatie op den duur.

Hier ben ik het wel mee eens. Je werkt nu 5 dagen en kunt daardoor veel sparen. Dit zal afnemen omdat je minder gaat werken. Daarnaast ben jij degene die al langere dagen werkt, waardoor de nadruk op je afwezigheid door het paard alleen maar toeneemt.
Daarbij zal het ook schelen of jij al een paard had in jullie relatie of nu neemt. Ook met zijn inbreng.
Wellicht kun je afspraken maken over welke dagen je naar je paard gaat en hoe je het huishouden daarom heen plaatst? Dat het voor hem wat tastbaarder wordt?

Dat jullie zoveel sparen is super, maar als je het vervolgens nergens aan uitgeeft is het zonde van alles wat je daardoor mist.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:23

pol013 schreef:
Wat ik een beetje mis: is dit iets wat je al lang geleden met je vriend besproken hebt? Of komt dit nu echt spontaan op je pad?

Want hoewel ik voorstander ben van allebei nog wel een eigen leven kunnen leiden vind ik ook dat je zoiets groots echt wel samen moet bespreken. Dan hoeft je vriend nog niet zomaar een veto recht te krijgen maar wel veel ruimte voor input en vragen.
Ik vind vragen als: hoeveel, hoe vaak en hoe doen we dat dan met de rest van onze gezamenlijke plannen heel reëel om sámen te beantwoorden.

En dat heb je bij voorkeur allemaal al besproken vóór je overweegt er ook daadwerkelijk een te kopen. Dat vind ik dan wel zo netjes naar je partner toe.

Het klinkt (misschien onterecht) in mijn oren of je nu een paar spotane kansen ziet en je vriend er een beetje mee overvalt. En hoewel ik me niet snel een stro breed in de weg laat leggen, vind ik dat ook niet netjes.

Eens, wat je met je geld doet moet je zelf weten. Maar wat je met je tijd doet is wel iets om samen te bespreken :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:24

Mijn man had niets met paarden, nu wonen we buitenaf met de paarden aan huis, op zondag morgen voert hij ze en zet ze buiten. Is altijd bereid om te helpen maar het is niet zijn hobby, rijden ligt hem niet, mennen vindt hij leuk als hij mee kan als groom, zelf mennen niet. Als er gehooid moet worden is er om me te helpen de balen binnen halen. Verder doe ik alles zelf. Het is niet zijn ding maar hij gunt het me wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:26

In mijn ervaring is samen wonen met iemand die niet achter je paarden-hobby staat erg moeilijk. Zelfs als ie je niet actief "tegen houdt". :) Ik persoonlijk zou daar dood-ongelukkig van worden. :) Mijn man hoeft echt niet te helpen (dat doet hij overigens wel, wat ik heel erg waardeer. Maar het zijn mijn paarden dus mijn verantwoordelijkheid.) maar ik ben wel blij dat hij wel interesse heeft in wat ik doe/hoe het met ze gaat. :) Als ze een wondje hebben of zich niet goed voelen kan ik dat delen en kan ik zijn mening vragen over wat hij zou doen om het op te lossen en dat is toch wel erg fijn. :) Ook met mijn exen die nooit wat met paarden gehad hadden was het fijn om wel gewoon je dag te kunnen delen.

Als je met iemand bent die echt "tegen" is kan dat veel moeilijker in mijn ervaring en dat breekt je op. Maar net zoals een aantal bokkers hier zeggen; Voor mij zijn paarden prioriteit. Ik heb altijd paarden gehad en ik kan me geen leven zonder voorstellen. Dus iemand die daar niet achter staat/niks mee wil zou bij mij niet passen. :)

Dus Voor TS liggen hier en paar moeilijke keuzes op tafel denk ik, die niemand voor haar kan maken.
De vragen die jij voor jezelf moet kunnen beantwoorden zijn denk ik:
Hoe belangrijk is dit eigen paard voor jou? Kan je ook leven met een bijrijdpaard? Kan je leven met het feit dat hij je dit niet gunt? Ga je hem vroeg of laat geen verwijt maken als je nu "door hem" dat eigen paard niet koopt en in welke mate gaat dat doorwegen op je relatie? Want eens er kinderen zijn worden dit soort dingen over het algemeen niet beter. :) Ik heb het iig nog nooit beter zien worden tot op heden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:29

Hier ook in een situatie dat ik paarden heb en vriend totaal geen interesse in heeft. Ik heb er drie, had er al eentje voor we samen waren en de andere twee zijn er nadien bijgekomen.
Hier gelukkig wel een stal op 5 minuten afstand nu (voorheen was het 30-45 minuten afstand maar hoefde ik maar 4 keer per week te gaan, dan was ik wel telkens voor 4-5 uur weg met dat ze op 2 locaties stonden.) maar wel in eigen beheer. Dus in de winter zeker 2 uur per dag werk, in de zomer kan ik in een halfuurtje terug zijn. Maar dan komt trainen met de paarden er nog bij, volgende zaterdag ben ik bv naar een lesdag, de zaterdag erop volg ik een cursus bekappen, tussendoor moet ik paarden verweiden, etc...

Ik heb van hem op zich ook geen hulp bij de paarden, behalve bij grote dingen (hoefstal aanpassen, zand storten, stal bouwen, maar geen dagelijkse basis.)

Hij maakt er op zich geen probleem van, mijn tijd, mijn geld, maar gooit nu en dan wel degelijk eens op dat die dieren toch wel veel tijd (en geld!) kosten, en we betreft het huis bv al veel meer hadden kunnen doen als ik de afgelopen tien jaar die 6000 euro per jaar gemiddeld had kunnen sparen.
Heel vaak is dit ook wel iets dat bij een ruzie wel eens opgegooid wordt. Dusja, ik snap enerzijds je vriend wel, als jij de helft van je spaargeld iedere maand weggooit aan een paard en dan nog eens een hoop tijd spendeert, blijft er relatief gezien minder over voor jullie toekomst samen. Anderszijds vind ik ook dat je ten allen tijde voor je eigen geluk moet kiezen, want niks is definitief blijvend. Je kan al je wensen en dromen opzij zetten om binnen x aantal jaar alsnog alleen te eindigen bijvoorbeeld. Je kan ziek worden, je kan een ongeluk krijgen, ..., niks is zeker en je leeft vandaag.
Ik zou met je vriend in gesprek gaan en uitleggen hoe belangrijk dit is voor je. Een beetje een partner wil het liefst dat zijn wederhelft gelukkig is en zal wel helpen kijken naar een fijne compromis.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:31

Na alles gelezen te hebben, snap ik eigenlijk vooral niet waarom dit nu ineens een issue is. Je bent al lange tijd hiervoor aan het sparen en het is iets wat je super graag wilt. Hij dacht dus blijkbaar dat het iets voor over 10 jaar ofzo was, terwijl voor jou het een doel is waar je al tijden naar toe werkt zo te horen. Waarom wist jouw vriend dit dan niet? Ergens in de communicatie gaat er iets mis lijkt me dan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:32

Ts, lastige situatie . Wanneer je een paard op een all inclusieve stalling hebt staan kun je veel tijd besparen maar meestal gaat er ondanks dat veel tijd in zitten. Ik krijg bij jullie een beeld van twee mensen die hard werken , geld sparen en in de avond samen op de bank zitten.
Je vriend heeft zijn toekomstbeeld klaar, vriendin kind en bank. Jij hebt ook kind vriend en dan paard . Dat zal je vriend bang maken want dan is de bank maar half bezet.
Advies , nogmaals praten en eventueel voorstellen om wat te kopen met ruimte voor twee paarden. Want wanneer je 2000 per maand kunt sparen is het onzin dat je dat op de bank zet. Dat kun je veel beter in stenen stoppen en met zo’n discipline kunnen jullie een aardig stulpje kopen. En heeft je vriend meteen genoeg te doen want met een eigen huis met weiland ben je nooit klaar.
Van de andere kant, wil hij echt niet rechtsom of linksom dan moet je nog eens heel goed nadenken. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.
Maar ik vermoed dat je vriend het niet alleen om het geld te doen is, meer om de tijd die er in zit . Als het wel puur alleen om het geld is, tja. Dan moet je je afvragen of je zo verder wil gaan wanneer er geen verandering komt, niets is zo dodelijk in een relatie dan gezeik over de centen.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:41

0091 schreef:
Ik snap je punt - maar is het droompaard dat je nog niet hebt je jouw droomvent waard, die je wel al hebt? (Er van uitgaande dat TS haar partner haar droomvent is natuurlijk)
Het zou gewoon een stuk fijner zijn als die vent achter dit idee zou staan. Hij zal zijn redenen hebben om hier (nog) niet achter te staan - deze dingen uitklaren bespaart een hoop geruzie dan gewoon je zin doordrammen. Ik vind dat TS recht heeft op haar droom als dit financieel mogelijk is, maar je hebt een relatie en dan is het normaal om rekening met elkaar te houden. Zij met hem, hij met haar. Als het hierdoor een maand (ik zeg maar wat) langer duurt om hem te overtuigen een paard te kopen, dan moet je die tijd nemen want dit zal veel frustratie voorkomen tegenover een paard te kopen zonder dat hij daar achter staat. Als hij het écht niet wil, en niet te overtuigen valt, moet TS voor zichzelf uitmaken wat voor haar belangrijker is.

Als ik dit zo lees staat hij er niet open voor en lijkt te hopen dat TS het idee wel vergeet over 10 jaar. Hij heeft geen enkele hobby, blijkbaar genoeg geld op de rekening staan maar doet er niks mee. Is dat hoe je wil leven? En je zin doordrammen, dat doet hij nu toch ook door te zeggen dat hij het niet wilt? Moet TS dan altijd maar luisten naar wat hij wilt? Inderdaad rekening houden met elkaar, m.i. doet hij dat ook niet door constant te zeggen wat hij niet wilt en TS ook niet iets te gunnen wat ze heel graag wilt en waar ze geld genoeg voor heeft.

Ik snap heus dat je rekening moet houden met elkaar maar ben ook sterk van mening dat je niet alles door een ander moet laten bepalen. Net zoals ik eerder noemde: de toekomst is niet voor iedereen zo zeker als iedereen maar denkt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:42

TS , je hebt een prachtig onderschrift ;) , doe er wat mee zou ik zeggen.

Het spaargeld wat jullie hebben is mega, en je bent jong en leeft NU, ga ervoor... Je jonge jaren kan je nooit terug draaien, alleen maar spijt hebben dat je dingen niet hebt gedaan... :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:46

Hoe komt het dat jullie niet eerst 'ns beginnen met een koophuis met voldoende tuin?
Je schrijft dat je zoveel kan sparen, maar je woont nog op 'n flatje en je hebt nog geen 2 auto's voor de deur staan.
Pas dan kun je zeggen of er nog genoeg geld over blijft voor een paard. En is dat geld er ook nog als je besluit een kind te nemen? Dat zijn tenslotte ook hoge kostenposten en je gaat daar wellicht minder door werken of hebt een nanny nodig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:58

Oh wat ben ik blij dat ik al 2 paarden heb VOOR ik een vriend en eigen huishouden heb :+

Maar oke, een relatie is geven en nemen. Ik vind dat je die dingen altijd met je partner moet bespreken. Het is toch ook gewoon fijner als jullie er beide achter kunnen staan? Echter gaat je eigen geluk wel voor, en zou ik gewoon eens een hartig gesprek hebben met je partner. Zijn blik op het leven strookt niet met die van jou. En dat zou ik wel eens duidelijk maken, want als hij zo graag kinderen wil, dan moet hij ook weten dat een kind een huis kost. Jij hebt dit nodig, maak dat duidelijk.

Je leeft nu, als je genoeg centjes hebt en je bent stabiel zou ik er ook niet te veel om twijfelen en de reacties van 'je weet niet of je binnen een jaar nog zo veel geld hebt' negeren. Dat is echt pure onzin. Neen dat weet je inderdaad nooit. Maar als je op die manier denkt dan kan je nooit iets doen en moet je altijd voorzichtig leven. Zoals hierboven al stond, pluk de dag. Een paard mag geen overhaaste beslissing zijn, maar ik denk dat jij hier wel slim genoeg voor bent en hier voldoende over hebt nagedacht.

Nu is vooral de boodschap om een hartig woordje te spreken met je vriend, want hier ga je op lange termijn niet gelukkig van worden vrees ik.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:04

Ik denk dat je als paardenmeisje ook zelf snel vergist hoeveel tijd er in een paard gaat zitten. Tijd die andere stellen vaak samen doorbrengen. Ik merkte dat ook pas goed toen mijn paard ingeslapen was. En zeker als er kinderen bij komen kijken, moet je er beide achterstaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:06

Het klinkt alsof jullie echt een keer goed moeten praten over wat voor jullie apart, en samen belangrijk is voor nu en in de toekomst. Als een paard voor jou iets is dat je ècht nodig denkt te hebben. Dat in je leven een grote plaats inneemt, ook wanneer je zwanger wordt en daarna, dan moet daar toch over te praten zijn :j

Maar als ik dan lees dat jullie klein wonen, je vriend graag buiten bezig is, je nog geen rijbewijs hebt een je bovendien probeert zwanger te worden....dan vind ik dat ook wel een erg spannend moment om aan een paard te beginnen, eerlijk gezegd.

Ik zou zelf dan sowieso alleen een paard willen als het ècht heel belangrijk is voor mij, en als ik het dier zo kan stallen dat ik er desnoods een paar weken niet naartoe hoef en het dier dan ook zonder mij een prima leventje heeft. Zodat je over dat paard geen zorgen hebt als je een zware zwangerschap / babytijd hebt.

En zodat je niet iedere dag uren bezig hoeft te zijn bij dat paard.

Persoonlijk zou ik liefst eerst een huis kopen en mijn rijbewijs hebben, zodat je met meer rust aan dat paard kan beginnen. Is een huis met weiland geen optie zodat je je paard aan huis kan houden? Of een huis naast een boerderij ofzo zodat je je paard heel dichtbij kan zetten?

Scheelt een berg reistijd en gedoe en als je buitenaf woont dan kan je vriend lekker rond het huis rommelen en voor kinderen is dat toch ook een heel stuk fijner dan een flatje....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:09

DiantaM schreef:
Ik denk dat je als paardenmeisje ook zelf snel vergist hoeveel tijd er in een paard gaat zitten. Tijd die andere stellen vaak samen doorbrengen. Ik merkte dat ook pas goed toen mijn paard ingeslapen was. En zeker als er kinderen bij komen kijken, moet je er beide achterstaan.

Nee hoor, ik weet hoeveel uren ik bij de paarden ben en dan heb ik ze aan huis, dus ik heb geen reistijd. (maar het aan huis hebben heeft de tijd bij ze niet echt verkort. _O- )
Maar je mag toch ook wel voor jezelf leven? :?
Ik krijg altijd het idé dat zodra je een relatie hebt, men blijkbaar denkt dat je leven in het teken van ie relatie moet staan.
Nee, je relatie is een deel van je leven. Een aanvulling op je leven.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:11

elnienjo schreef:
Hoe komt het dat jullie niet eerst 'ns beginnen met een koophuis met voldoende tuin?
Je schrijft dat je zoveel kan sparen, maar je woont nog op 'n flatje en je hebt nog geen 2 auto's voor de deur staan.
Pas dan kun je zeggen of er nog genoeg geld over blijft voor een paard. En is dat geld er ook nog als je besluit een kind te nemen? Dat zijn tenslotte ook hoge kostenposten en je gaat daar wellicht minder door werken of hebt een nanny nodig.

Waarom zou iedereen een koophuis met een tuin en twee auto's moeten willen? Daar gaat dit topic toch helemaal niet over? En of er genoeg geld over blijft na het "nemen van een kind" hebben ze vast al over na gedacht, aangezien ze het al een tijd proberen. Bijzondere manier van denken :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:19

Liesje1611 schreef:
elnienjo schreef:

Waarom zou iedereen een koophuis met een tuin en twee auto's moeten willen? Daar gaat dit topic toch helemaal niet over? En of er genoeg geld over blijft na het "nemen van een kind" hebben ze vast al over na gedacht, aangezien ze het al een tijd proberen. Bijzondere manier van denken :=

Het feit dat de vriend graag wil kunnen tuinieren schuif je dan gewoon opzij?
En dat een flat geen gezinsvriendelijke woning is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:27

elnienjo schreef:

Ik kom even binnenvallen.

Waarom is een koopwoning met tuin zo noodzakelijk? Wat is er mis aan een appartementje zonder tuin? Wat is er mis aan huren?
Waarom moeten er 2 auto's voor de deur?

Ik woon in een dorpje, in het centrum. Koopwoning, dat wel, maar zonder tuin. Als ik de paarden niet zou hebben dan had ik ook geen auto nodig. Werk, supermarkt, centrum van winkelstad... Alles op fietsafstand. Alleen auto nodig als ik op bezoek wil bij mijn moeder en grote spullen nodig heb van de supermarkt zoals drinken en hele grote inkopen.
Mijn partner krijgt de periodes dat hij thuis is een leasewagen. Dat ding staat hier vaker stof te vangen voor de deur dan wat anders, net omdat wij gezien onze woonplek alles dichtbij hebben.

Dat kan voor TS toch ook van toepassing zijn? Haar vriend gebruikt de auto maar 1x/maand zegt ze. Het kan weleens goed zijn dat die auto was vaker gaat rijden, stilstaan is ook niet gezond en geeft ook slijtage!

TS, die €80/maand... Dat is enkel binnen/buiten en voeren. Moet je zelf voer voorzien? Wat met hooi en stro, moet dat ook nog aangekocht? Zelf uitmesten? Want dat tikt ook nog flink aan, verkijk je daar niet op. Maak de rekensom en bekijk dan of er in de buurt bijvoorbeeld geen all-in is in diezelfde prijsgroep. Je bespaart dan misschien niet zoveel in geld maar wel in tijd. En die tijd kan de dealbreaker zijn voor je partner.
In de winter staan ze halfpension bij mij, in de zomer eigen beheer op voldoende land. Zelfs ik als eigenaar ben altijd blij als het weide seizoen weer aantbreekt, omdat het me 1 kostbaar iets oplevert: tijd. En het is goedkoper dan op pension staan :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:30

Dat hangt ook van je buurt af vermoed ik. Ik ben hier aan huis echt niet goedkoper uit dan op pension.