Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
0091 schreef:Ik heb 10 jaar geleden mn eerste paard gekocht. Situatie vergelijkbaar met die van jullie. Geld genoeg, tijd genoeg alleen mijn man vond het wel prima.
Heel eerlijk? Ik wilde dat ik het 10 jaar later had gedaan. 1,5 jaar na aankoop werd ik zwanger, baan kwijt, geld ging er harder uit dan erin, geen tijd meer..
Dus paard ging de deur weer uit.
Nu heb ik meer tijd, zoon is groter en manlief snapt nou eenmaal meer van kinderen dan van baby's dus die kan meer opvangen. Ik heb weer een baan en langzaam valt alles op zn plaats. Eigenlijk zou ik nu aan een eigen paard beginnen als ik niet een geweldig verzorgpaard had gevonden.
Dus met mijn ervaring snap ik de gedachte wel "over 10 jaar ofzo".
harriehoef schreef:0091 schreef:Ik heb 10 jaar geleden mn eerste paard gekocht. Situatie vergelijkbaar met die van jullie. Geld genoeg, tijd genoeg alleen mijn man vond het wel prima.
Heel eerlijk? Ik wilde dat ik het 10 jaar later had gedaan. 1,5 jaar na aankoop werd ik zwanger, baan kwijt, geld ging er harder uit dan erin, geen tijd meer..
Dus paard ging de deur weer uit.
Nu heb ik meer tijd, zoon is groter en manlief snapt nou eenmaal meer van kinderen dan van baby's dus die kan meer opvangen. Ik heb weer een baan en langzaam valt alles op zn plaats. Eigenlijk zou ik nu aan een eigen paard beginnen als ik niet een geweldig verzorgpaard had gevonden.
Dus met mijn ervaring snap ik de gedachte wel "over 10 jaar ofzo".
Maar wie zegt dat je over 10 jaar niet in zo’n situatie kan komen waarin je je baan verliest of wat dan ook. Vind dat “over 10 jaar” ook nietszeggend.
Je leeft maar 1x, voor het zelfde geld ben je er over 10 jaar niet meer of is er iets waardoor het nooit meer kan. Stel je relatie raakt een keer uit, heb jij geen paard gekocht alleen omdat hij bepaalt dat niet te willen. Ik zou het doen, zeker als jij je droompaard ook nog ziet staan.
troi schreef:Wat zijn jullie plannen trouwens als jullie een kindje krijgen? Als je in een wat traditioneler land leeft met een traditionelere man dan zal het vast betekenen dat jij minder gaat werken (of zelfs stopt) en je huistaken toenemen, dus minder geld en minder tijd. Dan gaat een deel van de kosten wel van zijn loon komen en kan hij zelfstandig voor een baby zorgen? Zo eenvoudig is dat in de praktijk niet altijd helaas!
Velen hier zeggen stoer: doe die vent dan maar weg, hij is niks waard als hij je dit niet gunt. Maar zo werkt het niet als je van hem houd en met hem je toekomst ziet. En zowel de kool als de geit sparen wil ook maar zelden. Maw ofwel hij kan je echt hierin steunen ofwel beter niet een paard kopen, dat vergiftigt je relatie op den duur.
pol013 schreef:Wat ik een beetje mis: is dit iets wat je al lang geleden met je vriend besproken hebt? Of komt dit nu echt spontaan op je pad?
Want hoewel ik voorstander ben van allebei nog wel een eigen leven kunnen leiden vind ik ook dat je zoiets groots echt wel samen moet bespreken. Dan hoeft je vriend nog niet zomaar een veto recht te krijgen maar wel veel ruimte voor input en vragen.
Ik vind vragen als: hoeveel, hoe vaak en hoe doen we dat dan met de rest van onze gezamenlijke plannen heel reëel om sámen te beantwoorden.
En dat heb je bij voorkeur allemaal al besproken vóór je overweegt er ook daadwerkelijk een te kopen. Dat vind ik dan wel zo netjes naar je partner toe.
Het klinkt (misschien onterecht) in mijn oren of je nu een paar spotane kansen ziet en je vriend er een beetje mee overvalt. En hoewel ik me niet snel een stro breed in de weg laat leggen, vind ik dat ook niet netjes.
0091 schreef:Ik snap je punt - maar is het droompaard dat je nog niet hebt je jouw droomvent waard, die je wel al hebt? (Er van uitgaande dat TS haar partner haar droomvent is natuurlijk)
Het zou gewoon een stuk fijner zijn als die vent achter dit idee zou staan. Hij zal zijn redenen hebben om hier (nog) niet achter te staan - deze dingen uitklaren bespaart een hoop geruzie dan gewoon je zin doordrammen. Ik vind dat TS recht heeft op haar droom als dit financieel mogelijk is, maar je hebt een relatie en dan is het normaal om rekening met elkaar te houden. Zij met hem, hij met haar. Als het hierdoor een maand (ik zeg maar wat) langer duurt om hem te overtuigen een paard te kopen, dan moet je die tijd nemen want dit zal veel frustratie voorkomen tegenover een paard te kopen zonder dat hij daar achter staat. Als hij het écht niet wil, en niet te overtuigen valt, moet TS voor zichzelf uitmaken wat voor haar belangrijker is.
DiantaM schreef:Ik denk dat je als paardenmeisje ook zelf snel vergist hoeveel tijd er in een paard gaat zitten. Tijd die andere stellen vaak samen doorbrengen. Ik merkte dat ook pas goed toen mijn paard ingeslapen was. En zeker als er kinderen bij komen kijken, moet je er beide achterstaan.
elnienjo schreef:Hoe komt het dat jullie niet eerst 'ns beginnen met een koophuis met voldoende tuin?
Je schrijft dat je zoveel kan sparen, maar je woont nog op 'n flatje en je hebt nog geen 2 auto's voor de deur staan.
Pas dan kun je zeggen of er nog genoeg geld over blijft voor een paard. En is dat geld er ook nog als je besluit een kind te nemen? Dat zijn tenslotte ook hoge kostenposten en je gaat daar wellicht minder door werken of hebt een nanny nodig.
Liesje1611 schreef:elnienjo schreef:Hoe komt het dat jullie niet eerst 'ns beginnen met een koophuis met voldoende tuin?
Je schrijft dat je zoveel kan sparen, maar je woont nog op 'n flatje en je hebt nog geen 2 auto's voor de deur staan.
Pas dan kun je zeggen of er nog genoeg geld over blijft voor een paard. En is dat geld er ook nog als je besluit een kind te nemen? Dat zijn tenslotte ook hoge kostenposten en je gaat daar wellicht minder door werken of hebt een nanny nodig.
Waarom zou iedereen een koophuis met een tuin en twee auto's moeten willen? Daar gaat dit topic toch helemaal niet over? En of er genoeg geld over blijft na het "nemen van een kind" hebben ze vast al over na gedacht, aangezien ze het al een tijd proberen. Bijzondere manier van denken
elnienjo schreef:Hoe komt het dat jullie niet eerst 'ns beginnen met een koophuis met voldoende tuin?