Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie2020

Re: Meedenkers gezocht in zoektocht naar nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:23

Hoi hoi
Ik heb gelukkig geen haast!

Snoopysnoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:26

Als je je merrie zo leuk vind dat je haar wilt "klonen", kan je een veulentje met haar fokken als ze niet te oud is. Je moet dan nog wel min 4 jaar wachten voordat je erop kan zitten.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:28

Snoopysnoep schreef:
Als je je merrie zo leuk vind dat je haar wilt "klonen", kan je een veulentje met haar fokken als ze niet te oud is. Je moet dan nog wel min 4 jaar wachten voordat je erop kan zitten.

Merrie is te oud

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:01

Houd ook rekening met manege pony's die particulier gehouden worden ineens aan hun tweede jeugd beginnen

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:12

Ik ben aan mijn mega super coole tinkerruin (van 11) gekomen door zelf een advertentie te zetten op een koudblouden of een tinker facebookpagina!

Hij liep daar sinds een jaar mee op een manege, maar omdat hij niet kan/wil springen deden zij hem weg, alle pony;s moeten kunnen springen was hun redenatie.

Ik ben geen springer :+ , dus voor mij geen enkel probleem!

Heb hem nu een maand of 3 en ben mega wijs met hem , wat een brave hobbelkont is het!
Maar hij is wel veranderd hoor ,de laatste weken begint meneertje zich goed te voelen en denkt met zijn 1.46 dat hij de KWPN'er van 1.77 van mijn man aankan hahahaha, NOT dus en wordt daarom met enige regelmaat weer in de hoek gezet! Maar hij is en blijft een heerlijk braaf dier! Wat ik hiermee wil zeggen, dat een diertje bij de verkoper poeppie braaf is, maar op zijn volgende adres wat ander gedrag laat zien.

Maar ik lees dat je ook al een tinker hebt, die je weer verkoopt? Mag ik vragen waarom?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:21

Supertof dat je blij bent met je hobbelkont. En Ook weer een slimme manier om “eraan te komen”. Ik zit zelf niet op Facebook, maar zou dat de moeite waard kunnen zijn om een account te openen? Nou ja proberen staat natuurlijk vrij.

Dat manegeponys aan hun tweede jeugd beginnen is bekend! We hebben dat ook al meegemaakt jaren terug met de merrie. Desalniettemin is het een goede manier om goed kennis te maken met een paard, en er zeker van te zijn dat het paard bekend is met kinderen.

Je vroeg naar de tinker. Die hebben we 5 jaar gehad en die mag weg omdat hij ondanks hard werk Nog steeds te schrikkerig angstig blijft. Hij is onvoldoende geschikt voor ons doel. Dit is even de korte versie hoor.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 22-05-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:25

StalNollie schreef:
Houd ook rekening met manege pony's die particulier gehouden worden ineens aan hun tweede jeugd beginnen

Is bekend hoor, en ook al eerder meegemaakt. Ze wanen zich natuurlijk in luilekkerland en gelijk hebben ze.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 05:39

Ik heb een manege gevonden om eens te gaan kijken. De Iron horse ranch in Hellevoetsluis.

Wat mij aanspreekt aan de website is de natuurlijke manier van paarden houden (oa Paddock Paradise, veel buiten, groepsstalling, bitloos etc). Dit past wel een beetje hoe wij het hier thuis aanpakken. Ik zag op wat foto’s qua maat behoorlijk wat geschikte pony’s staan (ook haflingers).
Nu komt het: Ik las dat manegepaarden geleasd en verkocht kunnen worden. Ook worden er bos-strandritten (ook prive) en grondwerklessen / schriktrail aangeboden. Dit zou wel eens een heel goed adres kunnen zijn waar wij de manegepaarden echt goed kunnen leren kennen met oog op mogelijke koop. Het is ook nog eens redelijk in de regio.

Heel concreet: is er iemand die mij meer kan vertellen over de eigen ervaringen daar? Hoe zijn de paarden? Staan er nu nog steeds haflingers en soortgelijke qua stokmaat? Niet alle paarden staan nl op de site. Zijn er pony’s bij met rustig temperament die geschikt zouden kunnen zijn als gezinspony? Wordt er ook Dressuurmatig gereden en aan welk niveau kan ik dan een beetje denken?

En het zou natuurlijk helemaal top zijn om in contact te komen met iemand die daar een pony least of gekocht heeft.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:11

Bij het Fjordenpaard staan ze ook veel buiten en in groepen in loopstallen, alleen wordt er dan niet bitloos gereden.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:15

pumpina schreef:
Ik PB je even!

Ben ook wel benieuwd naar jouw ervaring

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 14:33

Zo ik ben geweest bij iron horse ranch. De paarden zagen er happy en ontspannen uit. Manegepaarden en eigen paarden door elkaar in een kudde. Aardige mensen ook. Ik had ook het idee dat er eerlijke info over de paarden werd verstrekt. De haflinger die ik leuk vind bleek erg sterk buiten en dat past niet helemaal in het plaatje. Ik had nog een andere pony gezien die meer in het plaatje past, maar die wordt nu niet verkocht.