Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Een paard delen, maar totaal andere blikken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:04

Lastige situatie, maar ik zou als ik jou was heel veel info zoeken over het buiten staan.

4uur naar buiten is echt voor elk paard te weinig en heel slecht. Je legt alles stil en dat is zeker bij ziekte helemaal niet gewenst. Sommige veeartsen zijn daarin nog ouderwets, maar management en welzijn is ook geen groot onderwerp in de opleiding helaas. Net als goede voeding bijv.

Er zijn zat geschreven stukken te vinden waarom paarden vrij moeten bewegen die je kan uitprinten. Zorg ervoor dat je er meerdere hebt met een goede bron.

Als iemand er dan bij blijft dat 4u pd voldoende is, hoort diegene geen paard te hebben. Biedt een fiets aan en neem het paard. Klinkt rot, maar op een gegeven moment moet je gewoon wat. Ooit veranderen de regels, maar daar heb je nu nog niks aan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:49

Heb alleen de eerste pagina gelezen. Even uitzoomend van het struikelblok, en kijkend naar jullie communicatie. Ik heb de indruk dat jij vooral water bij de wijn moet doen nu. Is de ander iemand met wie je een hiërarchische relatie hebt?

Communicatie is key hierin. Wil dit kunnen slagen, dan moeten jullie het kunnen hebben over de verschillen en allebei water bij de wijn kunnen doen. Jullie zijn even belangrijk, dus zij moet ook jou tegemoet kunnen komen en een compromis kunnen sluiten. Anders is het niet realistisch om hiermee door te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:57

Dank jullie voor de reacties! Zoals mijn vorige reacties is er eea opgeschoten. Die eis van 4 uur verdwijnt en die eis van 10 uur ook. Deze afspraken zijn niet relevant omdat het gewoon niet mogelijk is om ze precies 4 of 10 uur buiten te zetten. Daarbij wil ik graag niet verder spitten op het buitenstaan. ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:01

Fijn dat jullie hebben kunnen praten. Het kernpunt hierin lijkt me dat jullie beiden even belangrijk zijn en niet dat jij het onderspit delft omdat jij het kind bent en de ander de ouder. Dat is lastig als dat in jullie verdere relatie wel zo is.

Hebben jullie het twistpunt nu losgelaten, oftewel er is geen probleem meer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:07

Het jammere is dat het dan om de 2 eigenaren gaat en niet om het paard. Gebeurt vaker hoor, maar de msen moet zichzelf opzij kunnen zetten en welzijn van het dier op nr 1 kunnen zetten. Het is voor eigenaren geen wedstrijd om gelijk te halen.

En ik heb mn paarden met mn man, dus moet ook alles samen doen in principe. Soms wil ik meer of teveel en remt hij wat af of heeft hij tijd nodig ergens over na te denken. Of hij komt met iets en dan zoek je naar oplossingen, verbeteringen etc. Maar wel altijd door samen te kijken naar de paarden en waar we tegenaan lopen.

Als we er niet uit zouden komen, zegt dat denk ik meer over onze relatie dan over het paarden houden. Waar ik wel wil toegeven dat ik never zou inleveren op 24/7 buiten staan, samen, beschutting, goed hooi en water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:20

VogeltjeM schreef:
Fijn dat jullie hebben kunnen praten. Het kernpunt hierin lijkt me dat jullie beiden even belangrijk zijn en niet dat jij het onderspit delft omdat jij het kind bent en de ander de ouder. Dat is lastig als dat in jullie verdere relatie wel zo is.

Hebben jullie het twistpunt nu losgelaten, oftewel er is geen probleem meer?

Het is feit is we hadden allemaal afspraken gemaakt over hoelaat ze naar buiten gaan, hoelang en wanneer weer naar binnen. Hierdoor was er geen ademruimte. Wij zijn niet heel flexibel en dus afhankelijk van stal genoten, dat gaat prima. Maar deze mensen hebben natuurlijk ook hun eigen planning. Dus hij en ik kunnen wel afspreken dat ze 4 uur of 10 uur naar buiten gaan. Maar als dat planningstechnisch niet werkt heeft dat geen zin.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:06

Dus er is geen twistpunt meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:00

Ik denk dat we er wel uit komen. Het heeft wel investering nodig en ongetwijfeld zullen er opnieuw meningsverschillen voor doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:35

AmoorM schreef:
Ze gaan nu rond half 11 tot z'n 18:00/19:00 naar buiten op de paddock. Het liefst ziet hij ze dan om uur of half 5 voor het voeren naar binnen gaan. Maar dit kan ik ivm werk echt niet waarmaken. Hij ook niet. Als ik dan vraag hoe hij het dan wil regelen heeft hij geen oplossing. Dus nu is het gedoogd, maar toch blijft hij in gesprekken vaak terug komen daarop. Daardoor heb ik dus ook altijd het gevoel dat ik moet haasten om 5 uur om naar huis te gaan, om te kleden en naar stal want de paarden moeten naar binnen. Ik heb daardoor altijd z'n opjaag gevoel. We hadden afgesproken dat hij alles regelt met buiten staan (afspraken)en ik met voer. Dus ik geef gewoon aan wat ik kan doen en probeer niet inhoudelijk in discussie te gaan.

Hier zou ik resoluut mee stoppen. Gewoon aangeven dat je niet zult rekken om het rekken maar dat je van het opgejaagde gevoel af wil en dat je voortaan gewoon je werk afmaakt (kan soms iets later worden), gewoon naar huis rijdt, thuis niet gaat haasten en soms meteen naar stal zult gaan maar soms ook eerst wat eet en dan rustig naar stal gaat. Je verpest je plezier door hier zo in mee te gaan. Als je vader het paard eerder op stal wil kan hij dat doen en anders doe jij het, maar dan wel zonder te haasten.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:20

AmoorM schreef:
Het is vooral 'n lastige omdat discussie op dit punt niet zo goed mogelijk is. Het loopt vaak uit op drama/ruzie. Daarom ook de vraag: accepteren hoe het nu gaat of stoppen. Ik kan geen mensen veranderen.

Diegene blijft erbij dat veel buiten (8 - 10 uur) niet goed voor het paard is, wil hierin niet schikken. (ook op mijn dagen niet) Vindt 4 uur per dag acceptabel. Dus het voorstel wat hier iemand deed om dan ertussen in te gaan zitten wordt hier mee gelijk van tafel geveegd. Door door te duwen en m'n zin door te drukken dan ga ik ook niet lekker naar m'n paard. Snappen jullie?

Ik ben in tussen zo ver dat ik die 4/6 uur akkoord vindt, maar het volgende spookt door mijn hoofd:

Met 10 uur buiten kan ik alles zelf doen, ben ik op niemand aangewezen. Dat is dus een zekerheid dat ze naar buiten komt dagelijks. Met 4/6 uur ben ik aangewezen op m'n stalgenoot, wat overigens prima gaat. Maar als 10 uur ook prima zou zijn, dan vind ik een keer 4/6uur ook niet heel erg, dan weet ik mocht er iets gebeuren ik het zelf kan oppakken. Zelfde als verhuizen (stal waar dat erbij in zit) een optie zou zijn, dan weet ik dat we dat als 'backup' zouden kunnen hebben. Diegene heeft buiten staan gewoon niet zo hoog in het faandel als ik. Ik weet 1000 procent zeker dat hij het allerbeste met het paard voor heeft en echt denkt dat dit het beste is.

Ons paard heeft erge maagzweren gehad. Daardoor weer koliek etc. Dieren arts wist niet zeker of ze er wel boven op zou komen. Vreselijke tijden en het vooral het bericht dat je hoort dat ze misschien niet beter ging worden. Maar nu is ze helemaal opgeknapt. Ik heb het met de da over buiten staan gehad en ik had verwacht dat ze echt pro buiten staan zouden zijn. Dat eigenlijk helemaal niet. Tijdens haar ziekbed moest ze zelfs binnen blijven omdat ze zo erg afviel. Maar de da gaf nu als advies, bij weinig gras 5 uurtjes en bij veel gras mag ze langer. Maar omdat de weides dicht gingen stonden ze op de paddock, dit zou eerst tijdelijk zijn. Maar ze doet het hier zo goed op, dat we haar eerst op de paddock laten. Met onbeperkt hooi.

Die van mij heeft ook heel vaak en veel last gehad van maagzweren. Nu veel buiten gaat het wel altijd goed. Wel hooi in de paddock en 24/7 hooi in stal. Daarbij maag poeder van phytonic steeds in kuren van 6 weken.

Je mag hem altijd met mij in contact brengen om ervaringen over maagzweren en management te bespreken, helaas ervaringsdeskundige

adz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:08

hey ik weet niet of dit nu ergens op staat of niet, maar ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie helpen. Op dit moment heb een halve stal met een goed leerpaard samen met een vriendin. het paard is beiden niet van ons, maar is van een mevrouw die er niets meer mee doet. Wij betalen alles zoals; stalling, veearts, hoefsmid,... En elke zomer staan we bij deze mevrouw op stal. In de winter staan we op een pension stal waar er een binnenpiste is. Nu ik sta veel liever op die pension stal dan bij de eigenaar vh paard en mijn vriendin liever bij de eigenaar dus dit is een gevoelig gesprekspuntje waar zeer veel spanningen mee mee komen. Mijn vriendin en ik hebben vaak ruzie over het paard en onze mening erover. Mijn zusje rijd ook vaak met het paard en daar is mijn vriendin het niet helemaal mee eens... Ik heb deze halve stal gekregen van mijn ouders op de leeftijd dat mijn zusje nu is en zij wil dus ook graag een paardje voor haar. Mijn ouders denken er nu eventueel over om een eigen paard te kopen voor mijn zusje en ik en dat zou ik SUPER tof vinden alleen als het zo ver is moet ik dit tegen mijn vriendin gaan vertellen dat we niet meer verder gaan doen met de halve stal maar dat we wel een halve stal in ons hoofd hebben, maar ik weet wel dat ze het niet leuk gaat vinden welke oplossing we hebben... weten jullie raad hoe ik dit het beste aan breng?