Fries kopen: wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:28

IngeVDS schreef:
Ok om even samen te vatten zijn moet ik vooral met volgende zaken rekening houden:
- zwakke rug
- CLP
- mijt
- rasp
- eczeem
- mok

Begrijp ik dan goed dat dit meer voorkomt bij een Fries dan bij een ander ras?
Is de kans groter dat 1 van deze zaken of misschien wel allemaal voorkomen? Of is het gewoon bad luck?

Zwakke rug is te elimineren door goed te zoeken .

Clp is te verwaarlozen . Komt niet vaak voor.

Mijt komt hoe dan ook ooit een keertje voor, maar is ook weer vanaf te komen .

Rasp een vorm van mok .

Eczeem is bad luck idd als ze dat hebben .

Mok is een verzamelnaam voor verschillende huid aandoeningen bij de benen . En kan elk paard treffen . Goed te voorkomen met het juist management . Is niet ras gebonden.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 23:32

Absolem schreef:
IngeVDS schreef:
Ok om even samen te vatten zijn moet ik vooral met volgende zaken rekening houden:
- zwakke rug
- CLP
- mijt
- rasp
- eczeem
- mok

Is de kans groter dat 1 van deze zaken of misschien wel allemaal voorkomen? Of is het gewoon bad luck?

Zwakke rug is te elimineren door goed te zoeken .

Clp is te verwaarlozen . Komt niet vaak voor.

Mijt komt hoe dan ook ooit een keertje voor, maar is ook weer vanaf te komen .

Rasp een vorm van mok .

Eczeem is bad luck idd als ze dat hebben .

Mok is een verzamelnaam voor verschillende huid aandoeningen bij de benen . En kan elk paard treffen . Goed te voorkomen met het juist management . Is niet ras gebonden.

Ok thanks! Good to know

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:39

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al genoemd.
Friezen zijn ook gevoelig voor slokdarmverstopping. Ook zo'n "dooorfokfoutje" wat in de doofpot gestopt is.
Verder vind ik zelf dat Friezen gebouwd zijn om te "trekken" (dus voor de kar) en niet om te "dragen" (zwakke rug).
Ze werden vroeger immers ingezet om te werken en niet om te showen.

Wil je trouwens een "echte" Fries of een Arabofries?

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 23:41

Marie111 schreef:
Friezen zijn ook gevoelig voor slokdarmverstopping. Ook zo'n "dooorfokfoutje" wat in de doofpot gestopt is.
Verder vind ik zelf dat Friezen gebouwd zijn om te "trekken" (dus voor de kar) en niet om te "dragen" (zwakke rug).

Een echte Fries . En als ik mijn opzoekingswerk goed heb gedaan wordt de zwakke rug er net uitgehaald door bepaalde bloedlijnen niet door te fokken, al weet ik dat ik hier goed moet opletten in mijn zoektocht

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:42

Ik heb heel wat kennissen/ vrienden met Friezen, heb er zelf 1 en hiervoor ook 1 gehad en heb heel veel contact met twee fokkerijen die Friezen fokken. Aardig wat ervaring mee dus :)

Ik zal jouw 'rekening houden met' lijstje even afwerken:
- Zwakke rug --> Mijn vorige Fries had daar absoluut geen last van, mijn huidige al helemaal niet. Komt wel voor, vaker dan bij andere rassen. Maar is heel goed te herkennen en heel goed dus uit te sluiten. Daar zou ik mij dus zeker geen zorgen over maken. Zoiets zie je duidelijk!
- CPL --> Komt heel weinig voor, meestal pas wanneer mok/mijt verwaarloosd wordt. Mijn paarden hebben het niet, de fokkerijen waar ik vaak contact mee heb ook niet. Hoor het vaker bij trekpaarden eigenlijk. Maar ze kunnen het zeker krijgen ja. Maar de kans is niet heel groot en zoals ik al zei, vaak door onjuiste zorg. Kan ook in de genen zitten, dus een beetje op de lijn en de ouders letten is zeker aan te raden :)
- Mijt --> Ja, bekend probleem, zoals bij alle 'sokpaarden'. Maar ik vind het zelf een klein probleem en zou hier geen paard voor laten staan. Mijn vorige Fries had zo'n 3x per jaar last van mijten. Even 2x wassen met sebacil en het was weer weg voor een lange tijd. Mijn huidige Fries heeft het standaard 1x per jaar, wanneer ze net weer op stal staan na de zomer. Ook dan behandel ik het even 2x, en blijft het een heel jaar weg.
- Rasp & mok --> Ja, zie je weleens, maar niet vaker dan bij andere rassen. Eerlijk gezegd zie ik dit vaker bij de KWPN'ers bij ons op stal. Mijn beide Friezen hebben hier nog nooit last van gehad. Andere Friezen die ik ken wel, maar niet perse vaak. Ook hierbij is het op tijd behandelen gewoon belangrijk. Net zoals bij andere rassen die het krijgen :)
- Eczeem --> Dat is inderdaad bad luck, maar herken je ook heel goed. Mijn vorige paard had heel licht eczeem, met een simpele eczeemdeken op in de zomer had ze er al geen last meer van. Heb 1 zwaarder geval gekend, maar die had sowieso bizar veel lichamelijke problemen. Een beetje het totaalpakket van alles.. Mijn huidige Fries heeft geen zomereczeem, maar krijgt (net als meerdere sobere rassen) wel jeuk van ineens te veel gras oid. Ze heeft wel een hele gevoelige huid.

Al met al, een Fries is ook maar gewoon een paard! :) Ik zou alleen wel proberen te letten op het inteeltpercentage (kijk ik zelf altijd goed naar). En bepaalde lijnen zijn ook wat heftigere bloedlijnen.

Mijn vorige Fries was doodbraaf, kon ik alles mee, ging voor me duur het vuur. Nooit bang. Heel makkelijk met alles. Liever lui dan moe.
Mijn huidige Fries (is ook nog jong hoor) is een stuk rilleriger en schrikt vrij snel, wel heel werkwillig en voorwaarts. Wilt graag hard, is heel braaf maar ook snel gespannen en vrij sensibel.

Dus ook daarbij geldt, ook een Fries is gewoon maar een paard. Elke Fries verschilt, net als dat elk paard verschilt. Zowel in lichaam, gezondheid en karakter.

Succes met je zoektocht! Komt vanzelf goed :D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:44

Knert schreef:
Bontfire schreef:
Misschien zou een haflinger wat voor je kunnen zijn? Of een kruising van een haflinger en/of Fries. Deze is misschien ook wel leuk voor je:
http://link.marktplaats.nl/m1529558796? ... nt=app_ios

Even een roze wolk poppen

Hij heeft 2 bemerkingen.. goed doorvragen. En hij is op verschillende data gekeurd. Dat kan ook wat zeggen. Bijvoorbeeld dat ie toch vaker van eigenaar is gewisseld dan je denkt.

Ikzelf vind dit dier wat te zwaar ogen. Zware kaak-nek-schoft verbinding. Tuurlijk alles kan, maar deze gaat het wel moeilijker krijgen in de ring dan een gemiddelde kwpner.

Boscrossen... daar zou ik hem voor gebruiken.

Nog even ter toevoeging omdat sommige mensen eroverheen lijken te lezen. Op pagina 2 deelt Berryz al een screenshot van Facebook waarbij duidelijk staat dit paard NIET te kopen!

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 23:45

Celine_Famke schreef:
Ik heb heel wat kennissen/ vrienden met Friezen, heb er zelf 1 en hiervoor ook 1 gehad en heb heel veel contact met twee fokkerijen die Friezen fokken. Aardig wat ervaring mee dus :)

Ik zal jouw 'rekening houden met' lijstje even afwerken:
- Zwakke rug --> Mijn vorige Fries had daar absoluut geen last van, mijn huidige al helemaal niet. Komt wel voor, vaker dan bij andere rassen. Maar is heel goed te herkennen en heel goed dus uit te sluiten. Daar zou ik mij dus zeker geen zorgen over maken. Zoiets zie je duidelijk!
- CPL --> Komt heel weinig voor, meestal pas wanneer mok/mijt verwaarloosd wordt. Mijn paarden hebben het niet, de fokkerijen waar ik vaak contact mee heb ook niet. Hoor het vaker bij trekpaarden eigenlijk. Maar ze kunnen het zeker krijgen ja. Maar de kans is niet heel groot en zoals ik al zei, vaak door onjuiste zorg. Kan ook in de genen zitten, dus een beetje op de lijn en de ouders letten is zeker aan te raden :)
- Mijt --> Ja, bekend probleem, zoals bij alle 'sokpaarden'. Maar ik vind het zelf een klein probleem en zou hier geen paard voor laten staan. Mijn vorige Fries had zo'n 3x per jaar last van mijten. Even 2x wassen met sebacil en het was weer weg voor een lange tijd. Mijn huidige Fries heeft het standaard 1x per jaar, wanneer ze net weer op stal staan na de zomer. Ook dan behandel ik het even 2x, en blijft het een heel jaar weg.
- Rasp & mok --> Ja, zie je weleens, maar niet vaker dan bij andere rassen. Eerlijk gezegd zie ik dit vaker bij de KWPN'ers bij ons op stal. Mijn beide Friezen hebben hier nog nooit last van gehad. Andere Friezen die ik ken wel, maar niet perse vaak. Ook hierbij is het op tijd behandelen gewoon belangrijk. Net zoals bij andere rassen die het krijgen :)
- Eczeem --> Dat is inderdaad bad luck, maar herken je ook heel goed. Mijn vorige paard had heel licht eczeem, met een simpele eczeemdeken op in de zomer had ze er al geen last meer van. Heb 1 zwaarder geval gekend, maar die had sowieso bizar veel lichamelijke problemen. Een beetje het totaalpakket van alles.. Mijn huidige Fries heeft geen zomereczeem, maar krijgt (net als meerdere sobere rassen) wel jeuk van ineens te veel gras oid. Ze heeft wel een hele gevoelige huid.

Al met al, een Fries is ook maar gewoon een paard! :) Ik zou alleen wel proberen te letten op het inteeltpercentage (kijk ik zelf altijd goed naar). En bepaalde lijnen zijn ook wat heftigere bloedlijnen.

Mijn vorige Fries was doodbraaf, kon ik alles mee, ging voor me duur het vuur. Nooit bang. Heel makkelijk met alles. Liever lui dan moe.
Mijn huidige Fries (is ook nog jong hoor) is een stuk rilleriger en schrikt vrij snel, wel heel werkwillig en voorwaarts. Wilt graag hard, is heel braaf maar ook snel gespannen en vrij sensibel.

Dus ook daarbij geldt, ook een Fries is gewoon maar een paard. Elke Fries verschilt, net als dat elk paard verschilt. Zowel in lichaam, gezondheid en karakter.

Succes met je zoektocht! Komt vanzelf goed :D

Super feedback!! Mocht je trouwens ergens een Fries te koop weten staan die aan mijn wishlist voldoet, mag je me altijd een seintje geven

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:46

IngeVDS schreef:
Marie111 schreef:

Een echte Fries . En als ik mijn opzoekingswerk goed heb gedaan wordt de zwakke rug er net uitgehaald door bepaalde bloedlijnen niet door te fokken, al weet ik dat ik hier goed moet opletten in mijn zoektocht

Ik zou op zoek gaan naar een nakomeling van bartele . Denk dat dat een goed startpunt is voor jou .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 07:16

Het papierloze is zeker niet altijd waar.
Onze fries heeft geen papier maar komt daardoor niet bij iemand vandaan die slecht is of minder met het ras voor heeft.Ik weet dan ook precies wie de ouders zijn van hem. De man heeft beide oude merries nog lopen, hij had inmiddels 4 generaties opgebouwd. Allen had hij nog, hij hechtte echter geen waarde aan een papier, een papier is leuk maar daar kan je geen karakter of een goed paard mee bouwen, het paard blijft dezelfde afstammeling en karakter en gezondheid houden met of zonder dat stamboom.
Helaas heeft hij het aantal paarden terug moet brengen naar alleen de 2 merries vanwege ernstige gezondheidsproblemen, anders waren ze echt niet weg gegaan. Hij was altijd fanatiek met de paarden bezig, wedstrijden (aangespannen dressuur en marathon) trouwrijden-rouwrijden, lange tochten maken.
Het is maar net wat voor waarde je zelf hecht aan een papier, voor mij is hoe het paard is veel belangrijker, is deze gezond en eerlijk dat is de waarde voor mij.

Kinke

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:51

Het zomereczeem gedeelte moet je toch niet te licht over denken. Dat is echt niet bij alle paarden zomaar te controleren door aanpassingen te doen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:02

IngeVDS schreef:
- zwakke rug
- CLP
- mijt
- rasp
- eczeem
- mok

Nee, mok misschien wel. Maar dat licht ook aan de manier van houden. Houd jij de sokken droog en de kootholte kaal. Dan heb je daar weinig last van. Hier al tig Friezen gehad. En die hebben geen van allen eczeem gehad. CPL komt ook bij andere rassen voor, net als mijt en rasp.
Zwakke rug is ook bekend bij andere rassen. En als ze die in een licht mate hebben, is deze heel goed trainbaar en sterk te maken.

@Absolem Als jij zo negatief bent over de Fries, waarom heb je er dan zelf eentje?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:03

Klopt Kinke, onze fries heeft het helaas ook, dat op de veluwe is geen pretje voor hem, dit betekend dat hij grotendeels van het jaar ingepakt staat met dekens. Iets te laat de deken op en hij heeft vreselijke jeuk, met suplementen en goede dekens is het aardig te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:20

meggiemeg schreef:
Onze fries heeft geen papier maar komt daardoor niet bij iemand vandaan die slecht is of minder met het ras voor heeft.Ik weet dan ook precies wie de ouders zijn van hem. De man heeft beide oude merries nog lopen, hij had inmiddels 4 generaties opgebouwd. Allen had hij nog, hij hechtte echter geen waarde aan een papier, een papier is leuk maar daar kan je geen karakter of een goed paard mee bouwen, het paard blijft dezelfde afstammeling en karakter en gezondheid houden met of zonder dat stamboom.
Helaas heeft hij het aantal paarden terug moet brengen naar alleen de 2 merries vanwege ernstige gezondheidsproblemen, anders waren ze echt niet weg gegaan. Hij was altijd fanatiek met de paarden bezig, wedstrijden (aangespannen dressuur en marathon) trouwrijden-rouwrijden, lange tochten maken.
Het is maar net wat voor waarde je zelf hecht aan een papier, voor mij is hoe het paard is veel belangrijker, is deze gezond en eerlijk dat is de waarde voor mij.

Voor een merrie kan een papiertje wel belangrijk zijn i.v.m. fokplannen. Voor een ruin dus veel minder.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:23

anjali schreef:
meggiemeg schreef:

Voor een merrie kan een papiertje wel belangrijk zijn i.v.m. fokplannen. Voor een ruin dus veel minder.

Ik heb geen fokplannen

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:25

FriesWytske schreef:
IngeVDS schreef:
- zwakke rug
- CLP
- mijt
- rasp
- eczeem
- mok

Nee, mok misschien wel. Maar dat licht ook aan de manier van houden. Houd jij de sokken droog en de kootholte kaal. Dan heb je daar weinig last van. Hier al tig Friezen gehad. En die hebben geen van allen eczeem gehad. CPL komt ook bij andere rassen voor, net als mijt en rasp.
Zwakke rug is ook bekend bij andere rassen. En als ze die in een licht mate hebben, is deze heel goed trainbaar en sterk te maken.

@Absolem Als jij zo negatief bent over de Fries, waarom heb je er dan zelf eentje?

Ik ben niet negatief ik ben realistisch . Ik kan het kaf wel redelijk van koren scheiden . Maar een beginner die net om de hoek komt kijken kan dat nog niet . Dus ik wijs waar ze op moet letten . Het zijn schitterende paarden . Met een fijn bewerkbaar karakter . En de heethoofden lopen vaak het beste . Ik rij zelf zowel aangespannen ( tuigen) als ohz en daar is een fries bij uitstek geschikt voor . Nog afgezien van het feit dat ik barokke liefhebber ben . Dikke hals met vol behang . Mooie billen . Als daar dan ook nog uitmuntende beweging bij zit is voor mij het plaatje compleet .

Daarom heb ik ook een Julius x Jasper gekocht . Vanuit beide kanten zit er beweging in .

De Norbert ( papa van Julius) geeft extra beweging . Kijk maar naar matthys en hette . En de Jasper kant voegt ras toe . Mijn veulen komt uit een ster merrie . Zijn oma was uiteraard ook ster en daarbij prestatie en preferent . Mijn veulen heeft ook een broer uit dezelfde moeder die al ster hengst is . Ik heb hem dus zorgvuldig uitgezocht .

Het is en blijft uiteraard altijd een gok . Je weet nooit helemaal zeker of een veulen dezelfde kwaliteit van lopen gaat ontwikkelen . Of hetzelfde behang groeit . Maar tot nu toe ben ik tevreden met wat hij laat zien in de wei qua lopen en hoop ik dat hij straks een mooie carrière tegemoet gaat in de tuig sport .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:26

anjali schreef:
meggiemeg schreef:

Klopt als je wilt gaan fokken kies je ook niet voor een zonder papieren. Heb je dat niet dan kan het je zoektocht wat makkelijker maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:28

Sorry, Absolem. Maar al je berichten in dit topic stralen een en al negativiteit uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:39

FriesWytske schreef:
Sorry, Absolem. Maar al je berichten in dit topic stralen een en al negativiteit uit.

Eens, niet eens echt negativiteit maar vooral betweterig.. Iemand zelfs al aanraden dat ze een nakomeling van een bepaalde hengst moet kopen slaat nergens op.. Er zijn genoeg leuke paarden die prima recreatief gereden kunnen worden en daarbij hoef je echt niet perse naar een bepaalde hengst te kijken.

Hier wel echt een liefhebber van het ras overigens, begonnen op mijn 13e met mijn eerste verzorgfries en ik ben nu bijna 30, ik wil niet anders meer.. Hoewel de karakters binnen het ras natuurlijk verschillen kan ik met de Friezen altijd wel uit de voeten, ze hebben gewoon iets wat ik bij de andere rassen niet zo snel kan vinden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:51

dees_daan schreef:
FriesWytske schreef:

Eens, niet eens echt negativiteit maar vooral betweterig.. Iemand zelfs al aanraden dat ze een nakomeling van een bepaalde hengst moet kopen slaat nergens op.. Er zijn genoeg leuke paarden die prima recreatief gereden kunnen worden en daarbij hoef je echt niet perse naar een bepaalde hengst te kijken.

Hier wel echt een liefhebber van het ras overigens, begonnen op mijn 13e met mijn eerste verzorgfries en ik ben nu bijna 30, ik wil niet anders meer.. Hoewel de karakters binnen het ras natuurlijk verschillen kan ik met de Friezen altijd wel uit de voeten, ze hebben gewoon iets wat ik bij de andere rassen niet zo snel kan vinden.

Betweterig ? Hoezo nou weer betweterig . Ts heeft geen idee waar ze moet beginnen dat heeft ze zelf gezegd . Ik geef haar een start punt wat mogelijk interessant is . Ts is vrij om te kiezen of ze daar gebruik van wil maken of niet . Er is niks betweterig aan .

Het is puur gewoon een handvat wat ik aanbied niks is verplicht .
Misschien even minder door jullie roze bril heen kijken en wat meer vanuit een ander perpectief gaan kijken zouden een hoop mensen goed doen . Want ophemelen van een ras, juist waarbij je zo goed moet opletten helpt niet . Dan wordt wel het verkeerde paard gekozen . En zo blijven die verhalen dat het Friese ras nog steeds zo ongezond gefokt wordt stand gehouden terwijl het kfps en tientallen fokkers er hun stinkende best er voor doen gezonde paarden op de wereld te zetten..

Als je een Friese liefhebber bent . Dan kies je voor gezonde en daarmee gelukkige paarden . Daarvoor moet je je gezond verstand gebruiken en research doen . En niet afgaan op verhalen van mensen die toevallig bij een boertje hebben gestaan die wel “hun zeggen” verantwoord gefokt hebben . Want het merendeel van die papierloze paarden mankeren wel wat !

Als je echt zo een Friese liefhebber bent dan zet je juist een hengst waar je fan van bent in goed daglicht . Geef de ts echte kennis waar ze wat aan heeft . Maar dat zie ik jullie niet doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:02

Wij kunnen TS niet adviseren want er zijn teveel paarden die geschikt zouden kunnen zijn, de beste tip die je TS kan geven is ga naar een goede stal en ga kijken wat je aanspreekt.. Een betrouwbare stal zal kijken wat er bij je past en pas door te kijken en te voelen kan je een keuze maken, je keuze baseren op een vaderdier is kolder en het recept voor een paard dat niet bij je past.
Ja ik vind je betweterig en je toon vervelend in dit topic, en daar ben ik blijkbaar niet de enige in.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:10

dees_daan schreef:
Wij kunnen TS niet adviseren want er zijn teveel paarden die geschikt zouden kunnen zijn, de beste tip die je TS kan geven is ga naar een goede stal en ga kijken wat je aanspreekt.. Een betrouwbare stal zal kijken wat er bij je past en pas door te kijken en te voelen kan je een keuze maken, je keuze baseren op een vaderdier is kolder en het recept voor een paard dat niet bij je past.
Ja ik vind je betweterig en je toon vervelend in dit topic, en daar ben ik blijkbaar niet de enige in.

Tuurlijk kunnen we ts wel adviseren daar is bokt voor . :?

Met de informatie die wij haar geven kan zij een lijstje maken met hengsten die haar eventueel aanspreken . En een lijstje maken met haar eisen . Vervolgens kan ze verschillende stallen langs gaan en nakomelingen van deze paarden bekijken en rijden . Zo moeilijk is het allemaal niet hoor . Het paard hoeft er niet overmorgen te zijn. Het is haar eerste paard . Dan kan ze alle info gebruiken die er te vinden is .

En dat jullie mij betweterig vinden kan mij geen hol schelen . Als ik ts hiermee help door haar een stukje extra info te geven wat haar keuze makkelijker maakt ,heb ik mijn doel bereikt .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:27

Absolem heeft gewoon heel goed gekeken naar wat ze wil en daar een hele puzzel van gemaakt en deze uitgewerkt, dat is op zich heel mooi om te zien en te weten hoe ze dat gedaan heeft.

Het is nooit verkeerd om je daar eens in te verdiepen.
Zeker niet als je aan je eerste paard gaat beginnen. Dat kan heel veel narigheid voorkomen en verdriet.
Het belangrijkste is dat TS een paard gaat vinden waar ze zich goed bij voelt en die past bij haar, of dat dan wel een niet een fries gaat worden zal de tijd leren.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:33

lieve allemaal, ik vind het ontzettend leuk dat jullie zoveel informatie willen delen en daar word ik helemaal blij van, zeker in deze speciale tijden waar we toch fysiek geïsoleerd worden van elkaar.

Ik apprecieer zowel de positieve als negatieve info die gedeeld worden, op deze manier krijg ik een volledig plaatje. Ik ben in geen geval een ervaringsdeskundige en de aankoop van een eerste paardje is toch wel een ingrijpende gebeurtenis, ook wel heel spannend maar kijk er ontzettend naar uit. Zoals eerder gezegd wil ik niets overhaast doen, wil ik voldoende tijd nemen om zo ook de nodige kennis te verzamelen en ik kan je zeggen dat ik me op basis van de feedback die jullie geven al een veel beter beeld kan vormen van waar ik op moet letten.
Natuurlijk ga ik me laten bijstaan door een ervaren iemand.
Ik heb ondertussen ook al contact met een aantal fokkers in België (al zijn er jammer genoeg heel weinig goede fokkers in België) die me namen hebben doorgegeven van goede stallen in Nederland.
Ik vind het heerlijk om alles uit te zoeken en verwelkom dan ook ieders standpunt.
Logisch dat er zowel negatieve als positieve ervaringen zijn, paarden hebben onafhankelijk van hun raskenmerken ook hun eigen karakter, net zoals wij mensen dat ook hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:34

een fries is prachtig.

Maar probeer er eens een paar te rijden. geen idee of je die mogelijkheid hebt en waar je woont. Maar je kan bij mij op stal een leuke fries huren. Kun je een idee krijgen wat de bewegingen zijn en dat ze bijvoorbeeld graag achter de teugel duiken.

Prachtig kunnen ze zeker zijn! En ja als ik een mooie zie onder het zadel ben ik toch een beetje jaloers. Maar verdiep je er wel goed in.

Ik had een jonge friese Hengst. Braaf, onzeker... maar zo'n binnenvetter.
Wanneer hij iets toonde wat ik bij de anderen wel 'aankeek', moest ik bij hem bijna de Dierenarts met spoed laten komen. Mijn god, wat was hij lastig te peilen.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:53

Ik zou dus echt niet op hengsten zoeken. Een paard van Bartele kan net zo goed een 'rotbok' zijn als eentje van Doitsen. Ja, over het algemeen staan de nakomelingen van Doitsen heter bekend, maar om nou iemand te adviseren dat ie een bepaalde hengst moet zoeken

Mijn merrie is een nakomeling van modelmerrie Dryske fan de Slachtedyk, 3 voudig kampioene CK, daar moet dan ook wel een sterwaardig bewegingswonder uit komen toch? Helaas, bij mij niet in iedergeval :) Een oude eigenaar van haar adviseerde mij zelfs om dit paard niet te kopen, zij kon er niks mee. Ik kan er bijna alles mee. Het ligt ook zo aan je eigen omgang met een paard wat voor paard het is/wordt.

TS, zo veel mensen zo veel meningen :D Probeer lekker eens wat uit, misschien heb je kennissen of kan je een oproepje doen om eens bij iemand op een Fries te rijden. Bij mij ben je van harte welkom, alleen zit je te ver weg helaas. Kijk eens bij friezenstallen, alleen laat je je niet gek praten met sportprestatie's enzo die het paard kent. Jij wil lekker rijden, ook buiten, kent het paard dat en hoe? Ook dapper alleen of alleen als er een ander paard bij is? Mijn mening is dat je, vooral voor een recreatiepaard, ook goed kunt slagen op marktplaats / fb :)
Je bent in ieder geval al erg goed bezig! :D

Over Friezen en gezondheid, veel aandoening komen vaker bij Friezen voor. Denk aan slokdarmverlamming, hart- en maagrupturen, navelbreukjes, keizersnede's of zelfs distichiasis. Friezen hebben een ander type collageen in hun bindweefsel dan warmbloeden, of daar die aandoeningen weg komen is niet zeker maar zou kunnen :)
Natuurlijk kent elk ras wel zijn gezondheidsproblemen :)

Even een bron erbij voordat er gezegd wordt dat ik uit mijn nek banketstaaf :P
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27859600