Ik heb heel wat kennissen/ vrienden met Friezen, heb er zelf 1 en hiervoor ook 1 gehad en heb heel veel contact met twee fokkerijen die Friezen fokken. Aardig wat ervaring mee dus
Ik zal jouw 'rekening houden met' lijstje even afwerken:
- Zwakke rug --> Mijn vorige Fries had daar absoluut geen last van, mijn huidige al helemaal niet. Komt wel voor, vaker dan bij andere rassen. Maar is heel goed te herkennen en heel goed dus uit te sluiten. Daar zou ik mij dus zeker geen zorgen over maken. Zoiets zie je duidelijk!
- CPL --> Komt heel weinig voor, meestal pas wanneer mok/mijt verwaarloosd wordt. Mijn paarden hebben het niet, de fokkerijen waar ik vaak contact mee heb ook niet. Hoor het vaker bij trekpaarden eigenlijk. Maar ze kunnen het zeker krijgen ja. Maar de kans is niet heel groot en zoals ik al zei, vaak door onjuiste zorg. Kan ook in de genen zitten, dus een beetje op de lijn en de ouders letten is zeker aan te raden

- Mijt --> Ja, bekend probleem, zoals bij alle 'sokpaarden'. Maar ik vind het zelf een klein probleem en zou hier geen paard voor laten staan. Mijn vorige Fries had zo'n 3x per jaar last van mijten. Even 2x wassen met sebacil en het was weer weg voor een lange tijd. Mijn huidige Fries heeft het standaard 1x per jaar, wanneer ze net weer op stal staan na de zomer. Ook dan behandel ik het even 2x, en blijft het een heel jaar weg.
- Rasp & mok --> Ja, zie je weleens, maar niet vaker dan bij andere rassen. Eerlijk gezegd zie ik dit vaker bij de KWPN'ers bij ons op stal. Mijn beide Friezen hebben hier nog nooit last van gehad. Andere Friezen die ik ken wel, maar niet perse vaak. Ook hierbij is het op tijd behandelen gewoon belangrijk. Net zoals bij andere rassen die het krijgen
- Eczeem --> Dat is inderdaad bad luck, maar herken je ook heel goed. Mijn vorige paard had heel licht eczeem, met een simpele eczeemdeken op in de zomer had ze er al geen last meer van. Heb 1 zwaarder geval gekend, maar die had sowieso bizar veel lichamelijke problemen. Een beetje het totaalpakket van alles.. Mijn huidige Fries heeft geen zomereczeem, maar krijgt (net als meerdere sobere rassen) wel jeuk van ineens te veel gras oid. Ze heeft wel een hele gevoelige huid.
Al met al, een Fries is ook maar gewoon een paard!

Ik zou alleen wel proberen te letten op het inteeltpercentage (kijk ik zelf altijd goed naar). En bepaalde lijnen zijn ook wat heftigere bloedlijnen.
Mijn vorige Fries was doodbraaf, kon ik alles mee, ging voor me duur het vuur. Nooit bang. Heel makkelijk met alles. Liever lui dan moe.
Mijn huidige Fries (is ook nog jong hoor) is een stuk rilleriger en schrikt vrij snel, wel heel werkwillig en voorwaarts. Wilt graag hard, is heel braaf maar ook snel gespannen en vrij sensibel.
Dus ook daarbij geldt, ook een Fries is gewoon maar een paard. Elke Fries verschilt, net als dat elk paard verschilt. Zowel in lichaam, gezondheid en karakter.
Succes met je zoektocht! Komt vanzelf goed