bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:06

Misser"]
[quote="Lielle"][quote="marina schreef:
Ik betaal niets. IK mag alles met hem doen. Ben ook de enige die er op rijd. Ik mest wel de stal uit, omdat ik dat zelf perse wilde!
Als ik op les zou willen zou ik het zelf moeten betalen.
Ik vind het echt belachelijk als er mensen zij die er geld voor vragen. Het is hun keus om een paard aan te schaffen, dus moeten ze ook de kosten kunnen dragen!

ja, en jij profiteert daarvan omdat je geen manegelessen hoeft te betalen.
[/quote]

Maar op een manege betaal je voor een les, daar leer je dus wat. Als jij gewoon op een paard rijd leer je niks. (ja tuurlijk leer je wel wát maar geen nieuwe dingen)
[/quote]
Gatver de gatver.
Ik ben helemaal niet voor betalen als je er wat voor terug doet, maar op deze manier, dan kwam je niet eens meer bij mijn paard in de buurt, niet eens als zou je de 1000 euro per maand aan hem betalen.

Hun zijn ook zo aardig om je te laten rijden op hun paard, dat is ook een keus die ze hebben gemaakt, maar die keus werd bij bij snel veranderd, nooit meer zou ik je in de buurt willen hebben met zo'n instelling.
Lekker knol hobbelen op de manege en nooit verder komen, want op een prive paard leer je meer als op een manege paard, maar als dat niet ingezien kan worden, jakkie

En natuurlijk is een paard aan huis voor niks Verward
Hoe naief kun je zijn.
Het is idd goedkoper dan op een stal, qua onderhoud.
Maar tel de hypotheek die je erbij op moet tellen van een duurder huis omdat je plaats moet hebben voor een stal weide en bak, dan kom je duurder uit dan dat je hem opstald.
Dus niet alleen het onderhoud van het paard berekenen, maar ook onderhoud van land, stal, omheinigng enz en de extra hoge maandelijkse lasten.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:57

Ik hoop niet dat dit tegen mij bedoeld was? Geef alleen 1 argument om het feit: 'maar op een manege betaal je meer'te weerleggen...

Zal het even verder toelichten: je kan best een ZZpaard als verzorgpaard hebben, maar zolang jij geen les hebt en geen idee hebt hoe je bijvoorbeeld een travers moet inzetten en hoe die moet aanvoelen, leer je er in die zin niks van.

En zo minderwwardig hoef je nou ook weer niet te doen over manege's hoor, helaas heeft niet iedereen zoveel geld om een eigen paard aan te schaffen... gelukkig jij wel...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:38

Ik ben gewoon blij hoe de eigenaar en ik het geregeld hebben met Siki! Als er iets kapot is koop ik ook wel eens iets nieuws, vind dat ook gewoon leuk om te doen! En als de eigenaar ijzers overbodig vindt en ik niet, nou dan betaal ik dat toch gewoon? Ik zie er geen problemen mee hoor!
Maar ik verdien zelf natuurlijk ook en dat maakt het anders dan als je 14 bent en geen inkomen hebt, ik denk dat dat ook een rol speelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:29

Misser schreef:
Ik hoop niet dat dit tegen mij bedoeld was? Geef alleen 1 argument om het feit: 'maar op een manege betaal je meer'te weerleggen...

Zal het even verder toelichten: je kan best een ZZpaard als verzorgpaard hebben, maar zolang jij geen les hebt en geen idee hebt hoe je bijvoorbeeld een travers moet inzetten en hoe die moet aanvoelen, leer je er in die zin niks van.

En zo minderwwardig hoef je nou ook weer niet te doen over manege's hoor, helaas heeft niet iedereen zoveel geld om een eigen paard aan te schaffen... gelukkig jij wel...

nou, ik had het zeker tegen jou en rk volgens mij ook. En het leren van travers e.d. was nog niet eens wat ik bedoelde, maar wel het gevoel en het leren omgaan met een fijn gereden privépaard ipv een manegepaard dat toch altijd door veel meer mensen gereden wordt. Ik doe zeker niet minderwaardig over maneges maar de opmerking dat je meer leert in een manegeles dan op een (goed gereden) privepaard raakt echt kant noch wal.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:36

Lielle"]
[quote="Misser schreef:

nou, ik had het zeker tegen jou en rk volgens mij ook. En het leren van travers e.d. was nog niet eens wat ik bedoelde, maar wel het gevoel en het leren omgaan met een fijn gereden privépaard ipv een manegepaard dat toch altijd door veel meer mensen gereden wordt. Ik doe zeker niet minderwaardig over maneges maar de opmerking dat je meer leert in een manegeles dan op een (goed gereden) privepaard raakt echt kant noch wal.
[/quote]

Dat ben ik ook zeker met je eens! Maar ik doelde dus op het feit dat je geen nieuwe dingen (als bijv travers) zult leren als je geen begeleiding krijgt. Ik kan me in jouw reactie ook beter vinden dan in die van rk. Doordat jullie mn opmerking verkeerd interpreteren heb ik gelijk geen verstand van paarden en zou je me nog voor geen 1000 euro op je paard laten rijden?! Die opmerking komt dus anders over dan ie bedoeld is, maar daar kan je toch nog normaal op reageren? Dit is zo kortzichtig.

Over minderwaardigheid had ik het ook tegen rk, komt over alsof je niks leert op een manege dus dat als je geen paard hebt je maar beter kan stoppen, omdat je bij voorbaat al kansloos bent
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 14-02-04 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:42

IK vraag er niks voor. Ik vind, ik wil een paard, en als ik geen tijd heb om mijn paard elke dag ruim voldoende te verzorgen dan moet er maar iemand mee helpen, en die hoeft dan niet te betalen.

Mijn vriendin verzorgde eerst een fjord 2 dagen in de week, en die moest DE HELFT van alle kosten betalen aan de eigenaar, terwijl ze niet met de pony naar buiten mocht en ze mocht niet aan de teugel lopen, springen, of buiten gaan grazen of weet ik veel wat, dus ze mocht eigelijk alleen maar mesten, poetsen en rijden (stappen, draven, galoperen)
Dat vind ik echt belachelijk!!! Vraag dan gewoon geen geld (want meestal kwam de eigenaar diezelfde dagen als mijn vriendin al weg was zelf ook nog naar de pony om die vervolgens weer te gaan rijden Frusty )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:44

Misser, ik denk dat kawa zich aardig in mijn opmerkingen kan vinden, alleen zij formuleeert altijd wat directer Haha!
en ik ben het iig aardig eens met je laatste stukje Knipoog en rk vast ook wel

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:49

Dat is mooi Lachen Ik ben hier nog niet zolang dus ken de mensen hier ook nog niet zo goed Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:51

ik ken kawa al wat langer Knipoog

bri_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:13

hay, ik rij ook een paardje bij, ik moet 20 euro betalen om 1x in de week te rijden, is dit veel?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:14

20 euro per maand? Nee, vind ik erg meevallen. Als het nu 20 euro per keer is, zou ik zeggen: da's veel te veel...

Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:20

bri_girl schreef:
hay, ik rij ook een paardje bij, ik moet 20 euro betalen om 1x in de week te rijden, is dit veel?

Voor 1 keer in de week???????????? dan vind ik dat echt belachelijk veel!! Lips are sealed

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:29

4 x per maand rijden voor 20 euro, dat is 5 euro per keer, ga daar maar eens voor op een manege rijden

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:45

misschien moeten we het niet steeds vergelijken met rijden bij een manege... of misschien ook juist weer wel...
ik weet het niet. als ik niet op een bijrijd/verzorgpaardje kon rijden weet ik niet of ik wel naar de manege zou gaan.
Vind ik zo onpersoonlijk, ik hecht me echt aan Siki.
Bovendien heb je al die leuke dingen er dan niet bij zoals nieuwe dingen voor 'je paardje' kopen, lekker vertroetelen, buitenritten maken, lange tochten maken etcetera

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:48

Ik heb nooit hoeven betalen voor mijn bijrijdpaardjes....
Bij mij is het altijd in goed overleg gegaan hoe en wat met de paarden....sommige paarden heb ik verbeterd en anderen hebben mij weer heel veel geleerd(want wat kun je veel leren van een ouder toppertje *LOL* ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:54

EroPrincess"]
Ik rijd zelf ook op n paardje, waar ik niets voor hoef te betalen. Maar dit is ook wel logisch, want het paard staat bij die mensen thuis, met eigen stallen enz enz. Ik heb voor mijn paard ook een vergoeding gevraagd toen ik niet veel tijd meer had. Dit was omdat ik op een pensionstal stond, dus veel moest betalen en als iemand anders erop rijd, waarvoor zou ik dan alle kosten moeten betalen? Ik vind het dus n ander verhaal als je pony/paard bij je thuis staat of dat je er extra kosten aan hebt.
gr anne
[/quote]

[quote="Misser"]
[quote="Lielle"][quote="marina schreef:
Ik betaal niets. IK mag alles met hem doen. Ben ook de enige die er op rijd. Ik mest wel de stal uit, omdat ik dat zelf perse wilde!
Als ik op les zou willen zou ik het zelf moeten betalen.
Ik vind het echt belachelijk als er mensen zij die er geld voor vragen. Het is hun keus om een paard aan te schaffen, dus moeten ze ook de kosten kunnen dragen!

ja, en jij profiteert daarvan omdat je geen manegelessen hoeft te betalen.
[/quote]

Maar op een manege betaal je voor een les, daar leer je dus wat. Als jij gewoon op een paard rijd leer je niks. (ja tuurlijk leer je wel wát maar geen nieuwe dingen)
[/quote]

Daar reageer ik op.

Dat heeft niks te maken met dat mensen zonde eigen paard niks zijn of niks kunnen.

Maar als die mensen de instelling hebben dat alleen verwende nesten een eigen paard hebben en geld genoeg over hebben, dus dat ze dan wel ff gratis mogen komen rijden, nee met zo'n instelling kom je niet eens bij mijn paard in de stal.

Kawa is mijn eerste eigen paard, waar ik hard voor gewerkt heb en nog steeds doe.

Voorheen heb ik ook altijd op paarden van andere mensen gereden.
Mensen die hun paarden aan huis hadden staan.
Toch heb ik nooit gedacht dat ze wel geld te veel hadden.
En heb altijd kei hard mee gewerkt om daar te mogen rijden.
Da betekende elke dag mesten, mee voeren, tuig poesten, stallen vegen, hooi en stro mee van het land halen en lossen enz enz.
Dus alle voorkomende werkzaamheden.
Want ik had niet eens geld voor op een manege te lessen.
Maar op deze manier werkte ik mee en kon zo rijden.
En ik heb op de paarden van anderen dus verdomd veel geleerd!

Bayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:27

ik vind niet dat een bijrijdster moet delen in de kosten maar als ze natuurlijk zelf mee wilt rijden in de lessen of een nieuw halster wilt of iets stukmaakt dan moet die persoon dat ook wel betalen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:11

Wat vinden jullie een normaal bedrag om te betalen per maand? Maakt niet uit of het paard aan huis staat of op pensionstal. Ik zag net nl een advertentie op marktplaats, daar wordt 100 euro gevraagd voor 2x p/w, vind ik persoonlijk veel te veel. Dat is 12,50 per keer, dan ben je met een manegeles goedkoper uit. (Ja op een eigen paard leer je veel meer Haha!)

clementia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:36

100 euro per maand vind ik persoonlijk wel wat veel Misser.
Maar aan de andere kant, ik heb een vriendin die een paard bijreed en (+- een jaar geleden daarmee gestopt) en die betaalde rond de 250 gulden (!) voor 3 tot 4 keer in de week rijden en 1 keer in de twee weken les. Ik zelf heb ook een tijdje een paardje bijgereden tegen betaling, maar vind dit achteraf ook wel een beetje raar. Ik heb nog 2 andere vriendinnen en die hoeven niet te betalen voor het bijrijden, dit snap ik meer want je helpt de eigenaar toch.
Alleen als je zelf dingen wil vervangen of erbij wil hebben zoals een halster vind ik best dat je dat zelf mag betalen

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:19

Ik mag mijn bijrijdpaard elke dag uit zijn box plukken en alles er mee doen (behalve rijden) Ik heb 4 vaste dagen en dan mag ik hem wel rijden.
Ik betaal €20,-- per maand omdat hij alleen maar slobber mag eten ipv hardvoer omdat hij snel last heeft van slokdarmverstopping.
Die zakken slobber zijn duur en daarom heeft ze wel wat geld nodig denk.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:22

nee,
maar ik stel het wel op prijs als ze af en toe wat voor kobus mee nemen... een zakje snoepjes ofzo Lachen

maar verder zijn het mijn paardjes, mijn financiele verantwoordelijkheid dus..
ze moeten natuurlijk ook wel de mindere klusjes doen Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:57

Ik rijd voor verschillende mensen hun paarden als ze zelf niet kunnen: ik word er niet voor betaald, en ik betaal hun ook niet. Wel betalen de meesten van hun de lessen die ik neem (privélessen uitgezonderd) en krijg ik af en toe wel een cadeautje OK dan!

Laurakeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:52

nou eh ... ik vind dat je je bijrijder niet hoeft te betalen Scheve mond
Ik heb ook een bijrijdstertje, die 1 keer op de week naar m'n paardjes gaat , hen helemaal tip top verzorgd,en hen dan allebei rijd.
In het begin heb ik gevraagd of ze betaalt moest worden,en ze zei heel spontaan dat ze dit absoluut niet wou omdat ik ervoor zorgde dat ze zo veel plezier had Lachen
Ik vind dus, dat als iemand al op je paard mag komen rijden, je er ZEKER niet hoeft voor te betalen Scheve mond

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:10

Ik vind zoiets best wel moeilijk. Ik kan me best voorstellen dat je als eigenaar een bedrag vraagt aan een bijrijder om wat kosten terug te krijgen, maar ook om zekerder te zijn van een serieuze verzorger.

Ik vraag zelf geen bedrag aan de bijrijder van mijn paard. Ik ben gewoon blij met haar hulp en ik hoef er geen geld voor. Als ik de kosten van mijn paard zelf niet kan opbrengen, gaat ze weg. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander daarvoor en bovendien vind ik dat je minder vrij bent in de doen en laten met je paard als een ander er ook z'n rechten op heeft.

Ik ben zelf ook jaren bijrijder geweest. Nooit hoeven te betalen, wel vaak geld ervoor gekregen of bijv. betaalde rijlessen. Het ging bij mij dan ook om paarden die ik alleen reed en niet hoefde te delen. Ik heb die paarden ook zelf ingereden en er dus een hoop extra tijd en moeite in gestoken.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:06

Hoihoi,
ik vindt dat als je een verzorger voor je paard hebt, dat hijzij er dan niet voor hoeft te betalen.. ze verzorgen het paard toch voor u/jij?! en daar moeten ze geld voor betale Scheve mond
beetje raar Verward
naja, dit is mijn mening Haha! andere denken er anders over!
~xXx~ Chelsea.