_Penotti schreef:Ik denk vooral anders mee omgegaan.
Als vroeger iets niet lukte moest je gewoon meer oefenen en geduld was toch wel wat je leerde te hebben. En was er meer zelfreflectie.
Nu is er geen geduld meer. Als het paard niet snel vooruit gaat ligt dat aan die rotknol en er word helemaal niet gekeken naar de tekortkomingen van de ruiter.
Er liggen perfect passende zadels op, anatomische neusriemen en bitten, maar als de ruiter niet leert rijden levert dat niets op.
Daarnaast werd niet alles uit de weg gegaan. Springen deed je ook als je dressuur reed voor de ontwikkeling van ruiter en paard.
Iedereen reed buiten. Langs de ring was het niet muisstil.
Nu creëert men ook bange paarden omdat ze niets meer leren wat dat betreft.
Ik weet niet of er toen geen schrikkerige paarden waren zoals nu, volbloed was ook heel gewoon om mee te fokken. Maar ze werden wel anders gereden.
LadyMadonna schreef:Ik vind meer dat de prijzen de pan uit rijzen en dat het nergens meer over gaat. Als ik weer aan een paard zou beginnen zou ik een brave merrie/ruin willen, tussen de 1.40 en de 1.60, gezond, wel echt braaf....
Hoef verder niets bijzonders en afstamming boeit me niet.
Ga daar echt geen €4000 voor neerleggen.
LukieBradley schreef:Dacht dat ik de enige was met die gedachte.
Ik heb enkel recreatie paarden gehad en nog steeds en ik ga daar geen 5000 aan uitgeven bijvoorbeeld.
Maar ook geen 3000.
Rond de 2000 kan ik ze prima vinden, iets hoger mag ook maar ik heb nooit problemen gehad in die prijsklasse.
Soms zit er technisch nog wat werk aan of even doorgereden moeten worden maar vaak gouden karakters en heel welwillend.
En het zijn niet altijd simpele ponys maar zo heb ik een 3 jarige bustique gehad die enkel wat kleiner bleef dan gehoopt voor 1100 en een paar hele goede nrpssen een goede doorstart kunnen geven, ook rond die prijs aangekocht.
De eerste staat nu in Amerika en een nrps doet het goed in de sport in nl
Ze zijn er zeker genoeg.
Ik maak daar juist weer een sport van.
Er komt geen duur paard de stal in![]()
Niks tegen dure goede paarden verder
Hier ga ik in mee. Vroeger had je een pony en daar deed je alles mee. Van wedstrijdjes tot carnavalsoptochten tot zonder zadel door de koeienwei heen galopperen. Die pony's zijn ook niet bomproof geboren maar in de omgang werd er 'makkelijker' mee om gegaan. Gewoon doen. Ik weet niet of de pony's vroeger minder hoog in het bloed stonden dan nu, maar er zaten vast ook pittige dingen tussen.
Tegenwoordig zie ik zo ontzettend veel stress bij ruiters, vind je het gek dat paarden daar rillerig van worden. Alles moet correct gaan, ze mogen geen stap verkeerd zetten, veel onrust naar de paarden toe, alsof het machines zijn. Ik krijg daar echt de kriebels van.
Ik heb een kudde van 8 en ze zijn allemaal bomproof en hebben niet de wereld aan geld gekost. Maar ik heb ook nooit iets gelaten en die paarden stuk voor stuk overal mee naar toe genomen.
Top punt is mijn super brave D-pony ruin die ik voor 600 euro kocht toen hij 12 jaar was, geen papier, geen chip/paspoort, wel een bak aan ervaring. Heeft zo veel kinderen het vertrouwen en plezier gegeven, hij is nooit kreupel of ziek geweest, keiharde pony met een gouden karakter. Hij is net 26 jaar geworden en loopt nog met plezier mee het bos in. Hij heeft ons al die jaren zo veel gegeven. Het kan dus wel, een brave voor weinig.