Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:02

_Penotti schreef:
Ik denk vooral anders mee omgegaan.
Als vroeger iets niet lukte moest je gewoon meer oefenen en geduld was toch wel wat je leerde te hebben. En was er meer zelfreflectie.
Nu is er geen geduld meer. Als het paard niet snel vooruit gaat ligt dat aan die rotknol en er word helemaal niet gekeken naar de tekortkomingen van de ruiter.
Er liggen perfect passende zadels op, anatomische neusriemen en bitten, maar als de ruiter niet leert rijden levert dat niets op.

Daarnaast werd niet alles uit de weg gegaan. Springen deed je ook als je dressuur reed voor de ontwikkeling van ruiter en paard.
Iedereen reed buiten. Langs de ring was het niet muisstil.
Nu creëert men ook bange paarden omdat ze niets meer leren wat dat betreft.
Ik weet niet of er toen geen schrikkerige paarden waren zoals nu, volbloed was ook heel gewoon om mee te fokken. Maar ze werden wel anders gereden.

LadyMadonna schreef:
Ik vind meer dat de prijzen de pan uit rijzen en dat het nergens meer over gaat. Als ik weer aan een paard zou beginnen zou ik een brave merrie/ruin willen, tussen de 1.40 en de 1.60, gezond, wel echt braaf....
Hoef verder niets bijzonders en afstamming boeit me niet.
Ga daar echt geen €4000 voor neerleggen.

LukieBradley schreef:
Dacht dat ik de enige was met die gedachte.
Ik heb enkel recreatie paarden gehad en nog steeds en ik ga daar geen 5000 aan uitgeven bijvoorbeeld.
Maar ook geen 3000.
Rond de 2000 kan ik ze prima vinden, iets hoger mag ook maar ik heb nooit problemen gehad in die prijsklasse.
Soms zit er technisch nog wat werk aan of even doorgereden moeten worden maar vaak gouden karakters en heel welwillend.

En het zijn niet altijd simpele ponys maar zo heb ik een 3 jarige bustique gehad die enkel wat kleiner bleef dan gehoopt voor 1100 en een paar hele goede nrpssen een goede doorstart kunnen geven, ook rond die prijs aangekocht.
De eerste staat nu in Amerika en een nrps doet het goed in de sport in nl
Ze zijn er zeker genoeg.
Ik maak daar juist weer een sport van.
Er komt geen duur paard de stal in :D
Niks tegen dure goede paarden verder :)

Hier ga ik in mee. Vroeger had je een pony en daar deed je alles mee. Van wedstrijdjes tot carnavalsoptochten tot zonder zadel door de koeienwei heen galopperen. Die pony's zijn ook niet bomproof geboren maar in de omgang werd er 'makkelijker' mee om gegaan. Gewoon doen. Ik weet niet of de pony's vroeger minder hoog in het bloed stonden dan nu, maar er zaten vast ook pittige dingen tussen.
Tegenwoordig zie ik zo ontzettend veel stress bij ruiters, vind je het gek dat paarden daar rillerig van worden. Alles moet correct gaan, ze mogen geen stap verkeerd zetten, veel onrust naar de paarden toe, alsof het machines zijn. Ik krijg daar echt de kriebels van.

Ik heb een kudde van 8 en ze zijn allemaal bomproof en hebben niet de wereld aan geld gekost. Maar ik heb ook nooit iets gelaten en die paarden stuk voor stuk overal mee naar toe genomen.
Top punt is mijn super brave D-pony ruin die ik voor 600 euro kocht toen hij 12 jaar was, geen papier, geen chip/paspoort, wel een bak aan ervaring. Heeft zo veel kinderen het vertrouwen en plezier gegeven, hij is nooit kreupel of ziek geweest, keiharde pony met een gouden karakter. Hij is net 26 jaar geworden en loopt nog met plezier mee het bos in. Hij heeft ons al die jaren zo veel gegeven. Het kan dus wel, een brave voor weinig.

Ladygiroc

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:14

Denk dat jij ook wel de spijker op de kop slaat Unseen. :j

Vroeger leurde we die paarden overal mee naar toe. Begon al op de ponyclub, met de hele stal de hele dag op wedstrijd en die pony's stonden daar ook heel de dag op, op het proefje na.
We gingen springen, dressuren, naar het bos etc, we deden gewoon.
Nu denken we overal over na.
Niet springen want stel je voor dat ie zich aantikt?!
Niet naar het bos hoor want in de bak kijkt paardlief ook overal naar?!
Maw, ik denk dat de huidige generatie eigenaren óók zijn veranderd, en niet alleen de paarden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:21

Ik vind een lagere prijsklasse tot 2500 euro. Ik moet zeggen dat de paarden momenteel enorm aan de prijs zijn.

Mag een braaf paard veel kosten? Ik denk dat het af hangt wat je zoekt/doel van inzet. Een paard wat geen bijzondere gangen/uitstraling/stamboom/kleine bemerking heeft/technisch niet goed gebouwd is, maar wel gewoon basis kan lopen, af en toe een keer op gereden wordt en bom proef is zou ik zelf niet boven de 3000 euro voor neerleggen, zeker niet als het paard al op leeftijd is..

Paarden die bijzondere gangen hebben, veelzijdig zijn/uitstraling hebben/braaf/stamboom hebben en beter geschoold is zou ik wel wat meer voor neerleggen.

Maar waar het om gaat is of je de klik hebt en of je het paard kan inzetten, waarvoor jullie samen willen gaan. Voor de ene is dat hoge dressuursport voor de ander is t een rustig buitenritje. Ik ben wel van mening dat goede gezonde paarden met een goed gebouwd lichaam meer mogen kosten, dan een paard die technisch niet goed gebouwd is. Dit ook ivm blessures. Er zijn gelukkig ook super veel brave goede dressuur paarden in de ring, zoals een aantal Gelderse paarden. Nuchter en koel in het hoofd, maar wel met Power. Maar deze paarden kosten wel meer..

Je weet als je een paard wilt kopen je goed moet nadenken over welke disciplines je wilt bereiken met dit paard. Met een fiat 500 ga je ook niet de grand prix race.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:43

Ik ben juist van mening dat we op dit moment bizar veel voor een paard durven te vragen. Eerder was lage prijsklasse tot €1500. Dravers zelfs nog goedkoper. Standaard paard 4 jaar net zadelmak heb ik nu al zien staan voor €8000 (zelfs al 10.000). Koekoek.
Ik beoordeel een paard op afstamming, beweging, leeftijd en wat ze bewezen hebben in de wedstrijden. Dat gebeurde voorheen ook, maar momenteel is het gewoon bizar. Sommige advertenties staat in paard heeft L gelopen, maar beheerst oefeningen tot de M. Ja en wie beoordeelt dan of dat echt juist is? Sommige paarden vooral bij de PRE's kunnen de piaffe maar meer als trucje dan echt vanuit de dressuur matige training en basis. Sorry, maar dan heb je imo nogsteeds geen Z paard.
Waarom moet een braaf paard (met braaf bedoel ik niet zo'n sensibel dier dat met elk blaadje de lucht inschiet) dat "gewoon" loopt (nagevelijk en verder aan de hulpen is) direct €6000 kosten?
waarom moet de recreatieve ruiter die gewoon een rondje in het bos wil rijden 4x in de week +€5000 ophoesten?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:47

lizy29 schreef:
Het probleem is vooral dat ze niets bijzonders hoeven te kunnen maar mensen vergeten dat dat braaf zijn eigenlijk al iets heel bijzonders is en dus bijna nog het meest prijzige aan het dier. Ik heb zelf ook een mega braaf paard die echt geen bewegingswonder is maar die was echt niet goedkoop. Ik heb betaald voor een gouden karakter en daar heb ik nu nog profijt van.

Ja precies dit.

Zo een heb ik ook. Was niet spotgoedkoop maar ik vind het een onbetaalbaar paard, zo'n fijn karakter!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:00

Jessix schreef:
Ik zie de laatste tijd steeds vaker topics over het aankopen van paarden en het “leed” wat het met zich meebrengt. Dat herken ik zelf helemaal niet. Ik vond de zoektocht naar al mijn paarden juist super leuk.

Maar had wel een heel realistisch beeld over wat mijn droom paard moest kosten. Dat geld had ik ook. Daarmee is de zoektocht wel een stuk leuker en makkelijker.

Als je dat niet hebt dan kun je wachten op een beetje geluk. Of je moet je wensen bijstellen. Als je het geld hebt voor een Fiat kun je meestal geen Ferrari vinden in dezelfde prijsklasse.

Of mensen verdiepen zich er van tevoren niet in. Jij kan wel bedenken dat je 2000 euro uit wil geven voor jouw eisenlijstje maar als de markt aangetrokken is.. Ik heb altijd eerst een beetje gepolst hoe de prijzen lagen op dat moment en dan pas weet je wat je voor jouw budget ongeveer kunt krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:28

Gypsy schreef:
Jessix schreef:
Ik zie de laatste tijd steeds vaker topics over het aankopen van paarden en het “leed” wat het met zich meebrengt. Dat herken ik zelf helemaal niet. Ik vond de zoektocht naar al mijn paarden juist super leuk.

Maar had wel een heel realistisch beeld over wat mijn droom paard moest kosten. Dat geld had ik ook. Daarmee is de zoektocht wel een stuk leuker en makkelijker.

Als je dat niet hebt dan kun je wachten op een beetje geluk. Of je moet je wensen bijstellen. Als je het geld hebt voor een Fiat kun je meestal geen Ferrari vinden in dezelfde prijsklasse.

Of mensen verdiepen zich er van tevoren niet in. Jij kan wel bedenken dat je 2000 euro uit wil geven voor jouw eisenlijstje maar als de markt aangetrokken is.. Ik heb altijd eerst een beetje gepolst hoe de prijzen lagen op dat moment en dan pas weet je wat je voor jouw budget ongeveer kunt krijgen.

Klopt helemaal. Je moet je verdiepen en realiseren wat iets kost. En dan kun je wel vinden dat een paard niet meer zou moeten kosten dan €2000,- maar dat bepaald de markt. Het blijft natuurlijk gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Je voorkomt teleurstellingen door dat van te voren uit te zoeken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 08:27

Elin_ schreef:
Waarom moet een braaf paard (met braaf bedoel ik niet zo'n sensibel dier dat met elk blaadje de lucht inschiet) dat "gewoon" loopt (nagevelijk en verder aan de hulpen is) direct €6000 kosten?

omdat het niet zo simpel is, een braaf paard te vinden :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:40

Ineke2 schreef:
Ik snap de “ lagere prijsklasse” dan nooit zo goed. Sowieso wat is lagere prijsklasse?
Daarnaast zo’n bomproof superbraaf paard / pony zijn dun bezaaid, dan ook nog geschikt voor een jong kind...

Ik snap daarentegen niet wat er zo bijzonder is aan superbraaf/bomproof dat het zoveel geld waard is.
Superbraaf/bomproof wordt tegenwoordig verkocht als uiterst bijzondere kwaliteit die de prijs flink moet opdrijven, terwijl het mijns inziens niets meer dan basis is.

Ik vind superbrave paarden overigens ook echt niet dunbezaaid of uniek.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:20

Ladygiroc schreef:
Denk dat jij ook wel de spijker op de kop slaat Unseen. :j

Vroeger leurde we die paarden overal mee naar toe. Begon al op de ponyclub, met de hele stal de hele dag op wedstrijd en die pony's stonden daar ook heel de dag op, op het proefje na.
We gingen springen, dressuren, naar het bos etc, we deden gewoon.
Nu denken we overal over na.
Niet springen want stel je voor dat ie zich aantikt?!
Niet naar het bos hoor want in de bak kijkt paardlief ook overal naar?!
Maw, ik denk dat de huidige generatie eigenaren óók zijn veranderd, en niet alleen de paarden.

En dan heb je het volgende probleem: verkoop je een braaf paard, komen de nieuwe eigenaren na een maand terug omdat hij niet braaf genoeg is.
Je kan een paard braaf maken met een hoop tijd en geduld, maar je kan hem ook ontzettend snel onbraaf maken :').
Ik denk dat daarom de prijs voor brave paarden ook flink omhoog gaat, dat zijn niet gewoon brave paarden, dat zijn paarden die braaf blijven ondanks een paniekerige baas.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:26

Getup schreef:
Elin_ schreef:

Onzin. Ik vind paarden die overal van schrikken en dan als een debiel te keer gaan sowieso fokfouten :+

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:39

Reken eens uit wat het kost om een goed paard te fokken. Even los van papier / dekgeld.
Drie jaar opfokken ( of 4 tot 6 jr als je niet met 3 wilt beleren)
Dan moet het dier nog opgeleid worden om tot braaf rijpaard te komen.

Reken dat eens uit... Dan is 4000 of 5000 ineens niet meer zo gek ( zelfs aan de lage kant )

Om terug te komen op het bericht van de ts.

Voor een kindje van 7 is een pony van 22 / 23 ( of miss ouder) nog een prima pony. Dan hoeft ie van mij niet de hoofdprijs te kosten. Maar dan denk ik aan een shet a of b pony die aan de hand z'n rondje nog loopt.

Maar hoe vaak zie ik niet Dat mensen een pony zoeken in leeftijd 6 tot 12
Waar ze alles zelf mee moeten kubnen, bomproef moet zijn, springen dressuur buiten rit verkeersmak
Gezond moet zijn, liefst nog leuk kleurtje en graag met toebehoren
En dan budget 2500 euro

Jaaaa daaag denk ik dan. Ik heb er zo een staan en die gaat voor dat geld gewoon niet weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:46

Voor een Shetlander heb je ook kosten, maar die mogen geen drol kosten :?

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:48

Wij zochten ook een braaf paard voor mijn ouders. Hoef niet veel te kunnen alleen goed verkeersmak, correct gebouwd en normale gangen (lees niet kreupel).
Budget was 3000 tot 4000 euro, met andere woorden wij zochten dus ook in de lage prijs klasse ! De normale prijsklasse is op dit moment 5000 tot 8000 euro !!!

Wij hebben nu de zoektocht maar opgegeven, want er is niet veel in de prijsklasse van 3000 tot 4000 euro. 8 jaar geleden toen wij ons paard kochten (van mijn broer en ik) was 3000 tot 4000 euro de normale prijsklasse. Dus in 8 jaar zijn de paarden echt behoorlijk duurder geworden en nog maar niet te spreken over de kwaliteit van de paarden die je soms tegen komt, dat is soms echt om te huilen :(

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:53

Toch heb ik ook de ervaring als verkoper voor een onbeleerde rijpony van 1.40 dat je ook de goede koper tegen moet komen. er zijn er veel geweest maar dat je ook een kind hebt dat wilt en niet eentje dat het wel aardig vind dat paard rijden.
Echt ik had en dat bleek ook zo een goed gevoel bij dat meisje en haar ouders, dat ik er zelfs nog wat af deed van de prijs! want de pony kan nu puppy zijn en toch stil aan voorbereid worden op zijn taak.
Een meisje wat ook kwam voor die pony rijd wel maar niet zoals het eerder genoemde meisje en dat moet je ook als verkoper aanvoelen, een dier wat op zijn plek is kan ook veelbeter aan de verwachtingen voldoen(wees daar ook eerlijk in als verkoper.)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:04

Vroeger gingen de meeste pony's toch voor een euro of 1500? Mijn luxe New Forest met stamboom van 5 jaar was de vraagprijs iig 1750 euro voor. Kanttekening: Ze was niet bomproof/braaf, maar wel netjes doorgereden. Maar dan vind ik een vergelijkbare prijs niet heel raar voor een 'simpele' pony die braaf is.

Even op marktplaats gekeken: voor een vergelijkbare 5-jarige New Forest vragen ze nu 5000 euro. Flinke stijging :D

Ik snap wel dat mensen graag nog voor de 'oude' tarieven een paard willen kopen en dit soort prijzen in gedachten hebben als je al een paar jaar de markt niet heb gevolgd. Maar goed, 1 blik op marktplaats en je ziet dat je voor die prijzen niet meer gaat uitkomen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:07

Zeker kwita, maar dat is met alle soorten ponys en paarden in de verkoop vind ik.
Ik had mijn jonge haflinger toen te koop.
Braaf dier maar wel met de juiste ruiter erop.
1 koper ging proefrijden en de draak stak de draak met haar. Hoewel zij hem graag wou kopen heb ik nog iemand laten komen.
De pony mocht haar direct en haalde wel trucjes uit maar ik zag een andere houding.
Koper 1 heb ik netjes afgezegd.
Ja heel banketstaaf maar ook de combi moet kloppen.

Anders weet ik zeker dat er zo'n situatie kwam als die Ilse 123 omschrijft.
De match moet ook kloppen.
Mijn mini merrie is de liefste grootste draak ever mar gedraagt zich voorbeeldig bij kindjes terwijl ze bij mij ook wel luistert maar zich ook misdraagt _O-
Ligt dus niet altijd aan het paard
Ik pest haar ook altijd :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:13

Kady1 schreef:
Reken eens uit wat het kost om een goed paard te fokken. Even los van papier / dekgeld.
Drie jaar opfokken ( of 4 tot 6 jr als je niet met 3 wilt beleren)
Dan moet het dier nog opgeleid worden om tot braaf rijpaard te komen.

Reken dat eens uit... Dan is 4000 of 5000 ineens niet meer zo gek ( zelfs aan de lage kant )

Om terug te komen op het bericht van de ts.

Voor een kindje van 7 is een pony van 22 / 23 ( of miss ouder) nog een prima pony. Dan hoeft ie van mij niet de hoofdprijs te kosten. Maar dan denk ik aan een shet a of b pony die aan de hand z'n rondje nog loopt.

Maar hoe vaak zie ik niet Dat mensen een pony zoeken in leeftijd 6 tot 12
Waar ze alles zelf mee moeten kubnen, bomproef moet zijn, springen dressuur buiten rit verkeersmak
Gezond moet zijn, liefst nog leuk kleurtje en graag met toebehoren
En dan budget 2500 euro

Jaaaa daaag denk ik dan. Ik heb er zo een staan en die gaat voor dat geld gewoon niet weg.

Wou net zeggen, een dekking kost bij ons als voorbeeld (quarters) al 2.500/ 3000 voor een beetje hengst en dat is alleen de dekking. Nog geen opfok, training enz er bij. Als we dat wel rekenen en het paard 5 is, minstens 2 jaar training bij een trainer en wat wedstrijd ervaring achter de rug heeft dan ben je al minstens 25000 kwijt aan kosten wel te verstaan!
Maar dat gaat dan wel om een paard met leuk papier en goede opleiding waar iemand lekker mee verder kan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:49

Gizeppie schreef:
Ik vind een lagere prijsklasse tot 2500 euro. Ik moet zeggen dat de paarden momenteel enorm aan de prijs zijn.

Mag een braaf paard veel kosten? Ik denk dat het af hangt wat je zoekt/doel van inzet. Een paard wat geen bijzondere gangen/uitstraling/stamboom/kleine bemerking heeft/technisch niet goed gebouwd is, maar wel gewoon basis kan lopen, af en toe een keer op gereden wordt en bom proef is zou ik zelf niet boven de 3000 euro voor neerleggen, zeker niet als het paard al op leeftijd is..

Paarden die bijzondere gangen hebben, veelzijdig zijn/uitstraling hebben/braaf/stamboom hebben en beter geschoold is zou ik wel wat meer voor neerleggen.

Maar waar het om gaat is of je de klik hebt en of je het paard kan inzetten, waarvoor jullie samen willen gaan. Voor de ene is dat hoge dressuursport voor de ander is t een rustig buitenritje. Ik ben wel van mening dat goede gezonde paarden met een goed gebouwd lichaam meer mogen kosten, dan een paard die technisch niet goed gebouwd is. Dit ook ivm blessures. Er zijn gelukkig ook super veel brave goede dressuur paarden in de ring, zoals een aantal Gelderse paarden. Nuchter en koel in het hoofd, maar wel met Power. Maar deze paarden kosten wel meer..

Je weet als je een paard wilt kopen je goed moet nadenken over welke disciplines je wilt bereiken met dit paard. Met een fiat 500 ga je ook niet de grand prix race.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind dat je een levend wezen niet met een auto kunt\mag vergelijken.Want die heeft geen gevoel en een paard wel.Dit zelfde gebeurt trouwens ook op de datingmarkt voor mensen, dat mannen vrouwen met verschillende types auto's gaan vergelijken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:23

Elin_ schreef:
Getup schreef:

Onzin. Ik vind paarden die overal van schrikken en dan als een debiel te keer gaan sowieso fokfouten :+

Jij vindt het onzin....blijkbaar zijn er veel mensen die braaf zoeken en niet krijgen voor 2500.

Wat dat laatste betreft ben ik het met je eens.

Tuurlijk kun je paarden braaf maken, maar dat lukt niet met elk paard. En sommige zijn gewoon koel geboren. Mijn freiberger is er ook zoeen. Echt actief en werkwillig, gaat uren door, maar is zo braaf en cool...als 3 jarige ook al. Deze paarden zijn trouwens ook gewoon duur.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:26

Denk inderdaad dat het een combinatie is. Natuurlijk kun je doormiddel van training veel doen, maar je hebt een koel karakter of je hebt het niet. Dat is bij elk levend wezen zo. Wel kun je door training er voor zorgen dat de reactie minder heftig is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:24

Ineke2 schreef:
Kwita zoiets bedoel ik dan inderdaad.

Ik heb zelf een hele brave IJslander waar ik zo een kind op kan wegsturen.
De meeste IJslanders zijn overigens echt geen kinderpony’s.
Net als de meeste Shetlanders overigens...

Voor een kind zou ik persoonlijk echt niet snel een Shetlander kopen, omdat die te eigenwijs en ook te breed zijn voor de kinderen die er op passen.

Gemiddelde shetlander is niets breder dan gemiddelde welsh pony. Waar dacht je de kleintjes dan op te zetten? Shetlanders hebben een topkarakter, zijn over het algemeen rustig en vriendelijk.Eigenlijk zijn bijna alle paarden vriendelijk. Het niet om kunnen gaan van mensen met paarden is het grootste probleem.Het probleem is dat mensen willen dat een shetlander mak en wijs en bereden geboren wordt. Kind moet er met 3 jaar oud zelf en 3 jarige pony zo op kunnen, Dat kan natuurlijk met geen enkel paard en door het geklungel van de ouders krijgt de pony de schuld.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 13:27

De meeste Shetlanders die ik ken zijn veel te eigenwijs voor een klein kind.
Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar dat is met elk ras / dier zo.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:34

Die van mij hebben opvoeding genoten en zijn van jongs af aan overal mee naartoe geweest en durf ik een baby nog mee weg te sturen.
Maar veel shetten krijgen niet zo'n opvoeding en begeleiding is mijn ervaring

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:38

Punt is denk ik dat veel Shetlanders aangeschaft worden als eerste punt, wanneer er nog nauwelijks ervaring is. Mijn twee shets waren keurig opgevoed en daar konden kinderen zo mee weg rijden