Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 12:43

Popstra schreef:
Gaan jullie er nu serieus bij staan als het 12 uur is?
Vaak worden paarden dan juist onrustiger.
Hier staan ze op stal met het licht en radio aan net als elke andere avond (maar dan zonder radio)
Ik doe dan pas een rondje als het ergste herrie voorbij is. Ga er niet bij zitten.

Ja, we gaan erbij staan om te kijken of alle paarden okay zijn en blijven. Niet midden er tussen maar gewoon op een beetje afstand de boel in het oog houden. Daar is mijn inziens niks mis mee.

Kinke

Re: Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:00

Inderdaad Gini. Lekker gemakkelijk om de verantwoording op een stalhouder af te schuiven. Gun ze ook een avondje vrij en neem de verantwoording over je eigen dier (en hopelijk doen de andere eigenaren dat ook)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:20

Kinke schreef:
Inderdaad Gini. Lekker gemakkelijk om de verantwoording op een stalhouder af te schuiven. Gun ze ook een avondje vrij en neem de verantwoording over je eigen dier (en hopelijk doen de andere eigenaren dat ook)

Zo werkt dat niet als je een pensionstal hebt.
Oud en nieuw is net die ene avond at je bij huis dient te zijn.

Tenzij je het gewoon netjes overlegt met je pension klanten.

De mededeling "wij zijn er niet" valt imo niet onder goed overleg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:27

Popstra schreef:
Gaan jullie er nu serieus bij staan als het 12 uur is?
Vaak worden paarden dan juist onrustiger.
Hier staan ze op stal met het licht en radio aan net als elke andere avond (maar dan zonder radio)
Ik doe dan pas een rondje als het ergste herrie voorbij is. Ga er niet bij zitten.

Nee, hier krijgen ze even na 12 uur nog een flinke baal voordroog voor hun neus en de lichten blijven aan. Plus ga wel even bij de paarden kijken die buiten blijven om te zien hoe ze er voor staan. Maar voor de rest laat ik ze gewoon met rust. Nu valt het hier tegenwoordig wel mee met het vuurwerk. 1 Buurman schiet een kwartiertje vuurwerk voor zijn huis af. En bij het dorpshuis wordt vuurwerk afgeschoten. Voor de rest is het redelijk rustig bij ons. Overdag wordt er wel carbit geknald. Maar na een paar knallen zijn ze daar ook aan gewend. Is vaak zo dat als jezelf rustig blijft, de meeste paarden ook rustig blijven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:28

Tsja ik heb ook mijn eigen stallen, maar zit zelf in het buitenland. De paarden staan normaal 24/7 buiten alleen met O&N staan ze wel op stal daar kan verder niemand bij komen. Bijrijdster woont er 500 meter vandaan en gaat die nacht meerdere keren kijken. Mijn stallen zijn overigens niet aan huis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:32

cp112 schreef:

Je weet niet hoe dat gegaan is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:41

Kinke schreef:
cp112 schreef:

Je weet niet hoe dat gegaan is.

Ik ga af op wat door TS geschreven is. Dat is de info die er is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:21

cp112 schreef:
Kinke schreef:

Dat is hier ook,over het algemeen zijn ze rustig maar ik neem echt het risico niet voor als er toch wat gebeurt.

Gooi er even voor 24.00 hooi bij en wortels en ga effectief er bij staan.Geen paard wat dat raar vind,ze krijgen vaker in het donker eten en of dat nu om 22.00 is of om 23.45 dat weten ze niet.
Iedere job heeft nadelen en dat is nu eenmaal het nadeel van pension houder zijn.Hoewel ik het nooit erg vind.Vind het heerlijk zo met alle dieren om me heen.De nacht het vuurwerk en de paarden heeft best iets magisch

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:37

Kinke schreef:

Klein verschil.
Paarden houden is mijn hobby, niet mijn werk. Dat is wel zo bij de staleigenaars. Je betaalt ze er zelfs voor :) Dus het is hun job om ervoor te zorgen dat de paarden veilig zijn op oudejaar. Hoe ze dat doen moeten zij weten, maar ze moeten het wel regelen. En je kunt niet zomaar verwachten dat elke pensionklant om oudejaar komt checken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:40

Katyatje schreef:
Kinke schreef:

Klein verschil.
Paarden houden is mijn hobby, niet mijn werk. Dat is wel zo bij de staleigenaars. Je betaalt ze er zelfs voor :) Dus het is hun job om ervoor te zorgen dat de paarden veilig zijn op oudejaar.

Euhm... voor die 300 per maand die je bij een klein pensionstalletje overhoudt hoef je het niet te doen hoor. Daarnaast staan ze voor dat schamel loontje al elke dag en weekenddag voor je paard klaar. En iedereen anders die werk heeft ook recht op oud en nieuw vieren. Ik verbaas me oprecht over dit soort reacties, zeker als de eigenaar van het paard zelf op een feestje zit.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:51

Poekkie schreef:
Katyatje schreef:

Klein verschil.
Paarden houden is mijn hobby, niet mijn werk. Dat is wel zo bij de staleigenaars. Je betaalt ze er zelfs voor :) Dus het is hun job om ervoor te zorgen dat de paarden veilig zijn op oudejaar.

Euhm... voor die 300 per maand die je bij een klein pensionstalletje overhoudt hoef je het niet te doen hoor. Daarnaast staan ze voor dat schamel loontje al elke dag en weekenddag voor je paard klaar. En iedereen anders die werk heeft ook recht op oud en nieuw vieren. Ik verbaas me oprecht over dit soort reacties, zeker als de eigenaar van het paard zelf op een feestje zit.

Het is dan ook hun job om er elke dag te staan. Niet de mijne. Je betaalt voor een dienst.
En zoals ik al zei, als ze er zelf niet kunnen zijn dan moeten ze het regelen op een andere manier. Of ze vragen de pensionklanten (waar ik ook niet helemaal voorstander van ben) of ze huren maar iemand in.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:54

Poekkie schreef:
Katyatje schreef:

Klein verschil.

Dan hadden ze geen pension moeten beginnen. Het is hun werk! En o&n is nou net die ene nacht dat je extra goed op die dieren moet letten.

Wil je dat niet? Wil je lekker feesten of wat ook? Dan zorg je dat je dat netjes overlegt met je klanten of iemand inhuurt die aanwezig is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:03

cp112 schreef:
Kinke schreef:

Eens!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:09

Ik blijf het grappig vinden hoe klanten de job van pensioneigenaar invullen. Ben ik voor extra voorzorgsmaatregelen en na het vuurwerk nog een controle? Ja. Maar eisen dat ze er de halve nacht naast zitten of zelf maar mensen ervoor inhuren... nou doei. Dat is helemaal niet die mensen hun job. Neem zelf ook even je veranwoording voor je dier.

Edit: dat is wat TS nu doet en helemaal prima!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:13

bijzonder toch? onze 'oogappeltjes', waar we zo bezorgd om zijn, die laten we met oud&nieuw maar al te graag over aan de stalhouder. Maar goed, ik ben ook gewend om er zelf voor te zorgen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:25

Poekkie schreef:
Ik blijf het grappig vinden hoe klanten de job van pensioneigenaar invullen. Ben ik voor extra voorzorgsmaatregelen en na het vuurwerk nog een controle? Ja. Maar eisen dat ze er de halve nacht naast zitten of zelf maar mensen ervoor inhuren... nou doei. Dat is helemaal niet die mensen hun job. Neem zelf ook even je veranwoording voor je dier.

Dat is ook niet wat ik bedoelde in mijn eerdere posts.
Ik bedoel dat er iemand aanwezig moet zijn op het terrein voor controles. Dat kan ook betekenen dat ze gewoon thuis (als het huis aan de stal ligt) oudejaar vieren en inderdaad een aantal keer gaan checken. Indien ze niet thuis zijn zijn ze wel verantwoordelijk om iemand te voorzien en als pensionklanten niet ingaan op dat verzoek zullen ze iemand anders moeten voorzien/ inhuren. Want je kan niet verwachten dat klanten er zomaar staan en je laat de paarden niet alleen.

Ik heb mijn paarden nu op een weide staan die ik huur en ik doe alle verzorging zelf. Dus ik ga zelf ook checken of ze in orde zijn.
Als ik dit uit handen geef en betaal voor een pensionstalling verwacht ik dat die zorg mij ontnomen wordt, ook op oudejaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:33

Katyatje schreef:
Poekkie schreef:

Dat is ook niet wat ik bedoelde in mijn eerdere posts.
Ik bedoel dat er iemand aanwezig moet zijn op het terrein voor controles. Dat kan ook betekenen dat ze gewoon thuis (als het huis aan de stal ligt) oudejaar vieren en inderdaad een aantal keer gaan checken. Indien ze niet thuis zijn zijn ze wel verantwoordelijk om iemand te voorzien en als pensionklanten niet ingaan op dat verzoek zullen ze iemand anders moeten voorzien/ inhuren. Want je kan niet verwachten dat klanten er zomaar staan en je laat de paarden niet alleen.

Ik heb mijn paarden nu op een weide staan die ik huur en ik doe alle verzorging zelf. Dus ik ga zelf ook checken of ze in orde zijn.
Als ik dit uit handen geef en betaal voor een pensionstalling verwacht ik dat die zorg mij ontnomen wordt, ook op oudejaar.

Als je dat op voorhand afspreekt voor je naar een stal gaat is dit prima. Maar anders zijn dat verwachtingen die je zelf invult. Ik verwacht bvb van mijn stalhouders niet dat ze thuisblijven en om de haverklap gaan checken. Wel dat ze als ze thuiskomen even snel een rondje doen en iets laten weten. Een ander verwacht dan weer helemaal niets. Maar toch zijn dat heel goede staleigenaren.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:53

Ik heb al jaren eigenlijk 0,0 aandacht gevestigd op het vuurwerk en de reactie van mijn paarden daarop. Dichtstbijzijnde vuurwerk is ongeveer op 200 a 300 meter vanaf hun paddock. Maar omdat er overdag al vol geknald wordt reageren ze snachts bij mij nooit meer. Ik ging zelf achteraf altijd even kijken of alles er prima bij stond voor de zekerheid, maar nooit iets geks gezien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:36

Nala schreef:
Ik ben echt nog niet van plan met medicatie aan de gang te gaan. Misschien volgend jaar, maar dan moet ze dit jaar ook echt compleet over de zeik gaan, wat ik niet verwacht.

Dit product kun je ook niet echt scharen onder de noemer "medicijnen".
Confidence EQ is een gel die aan de binnenkant van de neusvleugels aangebracht wordt, bootst het natuurlijke signaal na dat merries aan zogende veulens geven. Dit natuurlijke signaal wordt in werking gezet via feromonen. Deze feromonen zorgen ervoor dat het paard gerustgesteld wordt
Het paard herkent de feromonen via speciale sensoren in de neus.
Deze signalen worden direct doorgestuurd naar de hersenen waar deze geïnterpreteerd worden.
Het paard herkent instinctief het signaal, waardoor zijn spanningsniveau zal dalen en zijn focus en leervermogen zal toenemen. Het paard krijgt dus instinctief een geruststellend signaal bij een spanningsmoment en zal daarvan leren.

De gel moet een half uur voor het "spannende moment" aan de binnenkant van de neusvleugels worden aangebracht (dus half 12) en werkt dan 2,5 uur lang. Kan zonodig herhaald. het middel wordt niet in het bloed opgenomen en is dopingvrij.
kan ook worden ingezet bij transport, wedstrijden, zadel- en verkeersmak maken etc.
Het lijkt me echt wel een goed middel en vroeg me af of er al iemand was die hiermee ervaring heeft.

Mijn paarden reageren vooruitlopend op de jaarwisseling ook niet erg op afzonderlijk geknal maar ik kreeg van de stalhouder filmpje toegestuurd vorig jaar toen het vuurwerk net was losgebarsten waarbij ik toch veel gedraai in de stal en opengesperde neusgaten zag. Geen van allen gingen echt door het lint, maar veel waren wel erg onrustig. Er is toch iets gebeurd in stal waarbij de jonge merrie daags na de jaarwisseling kreupel was. Niet ernstig, maar toch.. Dat wil ik liever voorkomen dit jaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:48

Katyatje schreef:
Kinke schreef:

Klein verschil.
Paarden houden is mijn hobby, niet mijn werk. Dat is wel zo bij de staleigenaars. Je betaalt ze er zelfs voor :) Dus het is hun job om ervoor te zorgen dat de paarden veilig zijn op oudejaar. Hoe ze dat doen moeten zij weten, maar ze moeten het wel regelen. En je kunt niet zomaar verwachten dat elke pensionklant om oudejaar komt checken.

En wat betaal je dan precies in de maand waarvoor een staleigenaar 24 uur klaar moet staan voor je paard? In principe is een paard veilig op de plek waar hij staat want daar staat hij altijd. De stalling doet geen andere dingen op oud en en nieuw dat is de wereld er omheen. En het is jouw paard die daar op reageert of niet op reageert. Dus in principe hoeft de pensionhouder niet te kijken hoe jouw paard zich gedraagt. Als je echt zorgen hebt om je paard ga je er zelf van oud op nieuw bijzitten. valt misschien wel te overleggen als je verder niet teveel gedoe maakt. Jij bent verantwoordelijk voor het gedrag van jouw paard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:01

TS wat geeft jouw zelf het meeste rust. Want wanneer je ergens bent en je maakt je zorgen over je paard voel je je ook niet lekker. Ga er gewoon voor jezelf heen en maak er een gezellige avond van. Ga niet te veel extra verlichting voor de paarden maken en ze er op wijzen dat het bijzonder is.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:01

Ik sta er eigenlijk nooit niet zo bij stil, heb nu 6 jaar zelf een paard.

Paard staat zeer vlakbij op een fijne pensionstalling, waarvan de eigenaar altijd het beste met de paarden voor heeft.

Rond 8 uur wordt er zelfs een vuurwerkshow gehouden, op straat, nog geen 100 m van de stal :')

Ik weet niet eens wat de eigenaresse precies doet met of voor de paarden, ze staan zowieso nachts binnen en ik denk dat ze overdag tot hun gewone tijd buiten blijven. Ben er zelf ook nog nooit nachts gaan kijken, maar mocht ze aangeven dat zij niet thuis zal zijn dan is het voor mij wel makkelijk te realiseren om even te controleren. Ik gun het de eigenaresse ook om eens een andere planning te hebben

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:03

Rizette, ik denk dat men zo tussen de 30 en 50 euro per uur betaalt, 24 uur per dag, da's ff rekenen....minimaal 720 euro per dag ;) :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:05

Kinke schreef:
Rizette, ik denk dat men zo tussen de 30 en 50 euro per uur betaalt, 24 uur per dag, da's ff rekenen....minimaal 720 euro per dag ;) :D

Ja dan heb je ook wat te eisen natuuurlijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:25

elnienjo schreef:
Nala schreef:
Bedankt voor alle tips en ervaringen in ieder geval!

Ik heb het met de eigenaresse besproken en ik mag bij haar binnen in huis wachten. We zijn een kleine pensionstal met zo'n 15 paarden waarvan de helft 24/7 buiten staat en de helft 's nachts binnen.

Waarom haal je ze niet allemaal naar binnen op oudjaar dan? Of zijn er niet voldoende stallen?

Ligt er ook aan wat de paarden gewend zijn. Als ze altijd buiten staan levert naar binnen halen meer stress op dan het vuurwerk is mijn ervaring. De mijne blijven gewoon buiten. Mijn ouders lopen er om 12 uur heen en geven nog wat hooi. Ze vinden het spannend maar gek doen ze gelukkig niet.