Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:25

We gaan het zien heb er geen haast mee. De trainer kent hem al langer heeft hem beleerd etc dus die weet er vast ook wel mensen voor.

Ja tis een mooi dier San
Top karakter ook tis dat het tussen ons gewoon niet klikt met rijden anders was hij nooit weg gegaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:38

Ik ga hier even meelezen. Ik ging een paard kopen in 2019, maar werd zwanger. Dus plannen uitgesteld tot na de bevalling. Dus van zodra ik na de bevalling mijn lijf terug op orde heb, en mijn leven een beetje kan plannen rond een baby, ga ik terug op zoektocht.

Wat mijn eisen in 2019 waren:

2,5-7 j
merrie (niet perse voor de fok, maar ik ben een merrie-mens)
1m45 tot 1m70 (uitgegroeid)
goed bewegen voor dressuur/working equitation, maar moet geen kwpn zijn, wil zelfs out of the box denken richting grote quarters of goed bewegende koudbloeden
Onbeleerd of beleerd voor basissport (7j en al Z hoeft dus niet)
Hoeft niet doodbraaf, maar ook geen onveilig monster.
En uiteraard gezond, volledig gekeurd (inclusief genetische testen voor bijvoorbeeld quarters of haflingers)

Budget was toen 8000, maar dat zullen we moeten herzien, baby's kosten veel geld, paarden ook...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:39

Wat betreft sensibel vs bomproof: Mijn rijmerrie (niet te koop) is aan de hand bomproof, kijkt nergens van op en is doodbraaf. Tot ik haar dus in ging rijden en erop ging zitten. Met rijden staat ze gelijk aan en dan moet je wel echt duidelijk de leiding nemen, anders gaat ze gewoon met je aan de haal en schrikt ze van elk klein dingetje. Stap je dan vervolgens weer af is ze echt de rust zelve weer. Had ik nooit verwacht toen ik haar in ging rijden, want het is echt de braafste die we hier hebben onderhand :+ Maar onder het zadel is ze dus wel enorm sensibel. Inmiddels heb ik wel uitgevonden hoe ik er mee om moet gaan en hoe ik de rust terug krijg bij dr, maar ik heb in het begin echt met mijn handen in mijn haar gezeten. Dus hoe braaf ze op de grond ook lijken, onder het zadel kan het zomaar ineens anders zijn. (Voorbeeld van braaf: We waren op een stal waar wat golfplaten van het dak loszaten, het waaide die dag enorm hard, dus dat klapperde als een malle (zelfs ik schrok ervan), daarna moesten we tussen een draaiende vrachtwagen en een blaffende hond in een kennel door, met ongeveer 1,5 meter ruimte ertussen. Hier keek ze niet op of om en bleef heel erg rustig meestappen aan de hand. Leek me vrij bomproof :') Boy, was I wrong.)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:47

Gini schreef:
Mer1980 schreef:
Terwijl ze verder bomproof is alleen sensibel.

Dit kan dus niet.
De definitie van sensibel is 'uiterst gevoelig (voor indrukken)' (bron: Van Dale).
Bomproof is juist niet onder de indruk raken van verschillende prikkels.

Als koper zou ik dus niet weten wat te verwachten. Uiteraard kan je een paard trainen richting het ene of het andere, maar ik zou willen weten wat de aard van het paard is, hoe het paard van nature reageert.

Nou het is dus zo, je kan met haar het bos in, bruggen over, tussen de fietsers, trekkers vrachtwagens, gillende kinderen, honden, paraplu's, zelf alleen trailer lade MAAR, als jij één keer een schop(je) geeft of klemt met je been gaat ze dus rennen van paniek. En dan bedoel ik dus echt rennen. Als jij als ruiter niet klemt en niet bonkt of rare bewegingen maakt is het een broodnuchter paard. Hoe moet ik dat dan omschrijven? Er zijn nu 7 kijkers geweest, 5 zijn er vanaf gelazerd / of net kunnen vangen en 2 konden er perfect mee rondsturen. Mijn bijrijdster rijdt er zonder zadel mee als een schaapje, maar bij mij gaat ze aan de kletter. Tsja zeg het maar.... Ik heb het dus maar sensibel genoemd.

Seltje

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:49

Ik zou het in je advertentie gewoon zo zetten Mer:
Bomproef/niet gevoelig op omstandigheden buiten: trekkers/bruggen/...
Wel gevoelig op ruiter, zachte hand en been nodig.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:02

Shanna7836 schreef:
Zoektochten zijn altijd moeilijk.... Ik ben in 2015 thuisgekomen met een paard, wat alles was wat ik niet wilde maar uiteindelijk de liefde van mijn leven en mijn maximale droompaard geweest. Helaas is hij overleden op 3,5 jarige leeftijd eind 2016.

Maar goed. Voor mij juist omgekeerd. Zit te twijfelen of ik mijn paard juist ga verkopen in 2020. Dus mocht er iemand geïnteresseerd zijn. Is een Johnson x Duntroon ruin. Staat in mijn profiel. 1,68 hoog. L dressuur geklasseerd door vorige eigenaar. Maar ik werk ook aan M oefeningen met hem inmiddels. Gaaf paard. Maar alleen voor zekere ruiter met zachte hand. Is een extreem sensibel paard en voelt zijn ruiter haarfijn aan.

Ter toevoeging nog 3 foto's.
Ik heb juist erg veel vraag gehad naar dit paard toen hij nog in de actieve verkoop stond. Maar meesten bleken te onervaren uiteindelijk, ze zochten meestal een ongecompliceerd paard en tja, deze is gewoon heel sensitief. Daarintegen niet kijkerig. Heel geconcentreerd op ruiter maar spiegelt erg :P ik kan zelf prima met hem overweg maar heb besloten voor een wat jonger dier te gaan. Dus ik ga hem doorrijden, ook buiten, en dan een match voor hem zoeken die net zo verliefd op hem wordt als ik ben. Of misschien dat hij het nog wel zo leuk gaat doen dat hij mag blijven :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:03

Ja weinig woorden maar wel duidelijk. Paardrijden is ook best moeilijk. Ik zou het paard zelfs omschrijven als moeilijk te rijden misschien.
Maar ik geloof wel dat daar weinig op af komen. Paard is niet makkelijk en braaf en dat wordt veel gezocht :j
Moeilijke paarden verkopen niet altijd makkelijk. Vroeger niet, nu ook niet echt.. Je moet ook maar net die ene treffen die er mee om kan gaan

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:08

Seltje schreef:
Ik zou het in je advertentie gewoon zo zetten Mer:
Bomproef/niet gevoelig op omstandigheden buiten: trekkers/bruggen/...
Wel gevoelig op ruiter, zachte hand en been nodig.

Inderdaad zoiets, dat het paard gevoelig gereden is en daardoor ook een ruiter nodig heeft die zacht/gevoelig rijdt?
Ik vind dit soort paarden juist onwijs fijn, maar dat verschilt per ruiter natuurlijk.
Ik snap dat dit lastig te omschrijven is naar kopers toe voor je

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:15

Shanna7836 schreef:
Shanna7836 schreef:
Zoektochten zijn altijd moeilijk.... Ik ben in 2015 thuisgekomen met een paard, wat alles was wat ik niet wilde maar uiteindelijk de liefde van mijn leven en mijn maximale droompaard geweest. Helaas is hij overleden op 3,5 jarige leeftijd eind 2016.

Maar goed. Voor mij juist omgekeerd. Zit te twijfelen of ik mijn paard juist ga verkopen in 2020. Dus mocht er iemand geïnteresseerd zijn. Is een Johnson x Duntroon ruin. Staat in mijn profiel. 1,68 hoog. L dressuur geklasseerd door vorige eigenaar. Maar ik werk ook aan M oefeningen met hem inmiddels. Gaaf paard. Maar alleen voor zekere ruiter met zachte hand. Is een extreem sensibel paard en voelt zijn ruiter haarfijn aan.

Ter toevoeging nog 3 foto's.
Ik heb juist erg veel vraag gehad naar dit paard toen hij nog in de actieve verkoop stond. Maar meesten bleken te onervaren uiteindelijk, ze zochten meestal een ongecompliceerd paard en tja, deze is gewoon heel sensitief. Daarintegen niet kijkerig. Heel geconcentreerd op ruiter maar spiegelt erg :P ik kan zelf prima met hem overweg maar heb besloten voor een wat jonger dier te gaan. Dus ik ga hem doorrijden, ook buiten, en dan een match voor hem zoeken die net zo verliefd op hem wordt als ik ben. Of misschien dat hij het nog wel zo leuk gaat doen dat hij mag blijven :D

[ [url=m/4Tl9G9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zE6qpr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VYaeNG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt een heel leuk paard :j.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:17

Mer1980 schreef:
Nou het is dus zo, je kan met haar het bos in, bruggen over, tussen de fietsers, trekkers vrachtwagens, gillende kinderen, honden, paraplu's, zelf alleen trailer lade MAAR, als jij één keer een schop(je) geeft of klemt met je been gaat ze dus rennen van paniek. En dan bedoel ik dus echt rennen. Als jij als ruiter niet klemt en niet bonkt of rare bewegingen maakt is het een broodnuchter paard. Hoe moet ik dat dan omschrijven? Er zijn nu 7 kijkers geweest, 5 zijn er vanaf gelazerd / of net kunnen vangen en 2 konden er perfect mee rondsturen. Mijn bijrijdster rijdt er zonder zadel mee als een schaapje, maar bij mij gaat ze aan de kletter. Tsja zeg het maar.... Ik heb het dus maar sensibel genoemd.

Een paard dat daadwerkelijk in paniek aan de kletter gaat wanneer de ruiter eventjes onhandig zit, zou ik niet bomproof noemen. Ik zou me wel afvragen waarom dat paard dat doet? Mijn merrie is sensibel en als je op haar rug ineens iets geks doet zal ze ook wel wat schrikken of onzeker worden en zich afvragen wat je bedoelt, maar in paniek aan de kletter gaan? Dat is toch een stap verder. Dus dan denk ik eerder aan een intelligent paard dat op een foute manier gebruik maakt van de onhandigheid van de ruiter. En dan komen we weer bij het kopje "opvoeding". Als mij een bomproof paard beloofd wordt, verwacht ik niet op een paard te kruipen dat op hol slaat wanneer ik mijn been iets te onhandig aanleg.

Want je kan dan wel zeggen dat die bomproof is in de buurt van trekkers. Maar is die dat dan ook bij diezelfde onhandige ruiter die eventjes met de benen klemt? Stel ik kom een trekker tegen op jouw paard en ik ben zelf wat bang en span op en ga klemmen, is jouw paard dan nog even nuchter?
Je moet je paard ook niet per se in 1 van die categorieën willen proppen, maar besef gewoon dat het heel verwarrend is om bomproof en sensibel in 1 adem te noemen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:20

X
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:23

Dan kun je veel aan de hand van je budget al uitsluiten :j
Maar hou je nog genoeg keuze over!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:26

Door dit topic weet ik inmiddels wel ongeveer welk type ik zoek; het paard dat Seven postte.

Dat wordt sparen :').

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:28

Ik heb ook een fijn dier in de verkoop.
Z2 geklasseerd, 7 jaar, mega braaf/ongecompliceerd, veel wedstrijd ervaring, en super makkelijk te rijden.
wel voor diegene met een iets hoger budget :) .

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 17:29

Maar zijn er bepaalde voorspellingen voor de paardenmarkt of de prijzen nog gaan dalen of heeft niemand daar een zicht over? Ik weet wel weer veel mensen die zich in de sport begeven en klagen over de prijzen omdat alle goede paarden vaak verkocht worden naar het buitenland en de goede paarden hier schaarser worden. Ik zag dat iemand €5000 een lage prijsklasse noemde. In mijn oren klinkt 5000 een normale prijsklasse en eerder alles onder de 3000-4000 lage prijsklasse. Mijn budget is een maximum van 7500 als ik nog even doorspaar, is dat dan een lage prijsklasse? >;) Want dit was 4 jaar geleden al de hogere prijsklasse.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:32

Ik heb een 10 jarige merrie. In 2018 L eventing (wp vol) L springen en M1 dressuur. Braaf, makkelijk. Doordat zij dit jaar alleen wat B heeft gelopen daalt zij flink in prijs. Dus op zich een hele leuke kans voor iemand die een braaf makkelijk paard zoekt maar voor iets minder geld dan 1 die volop nu concour loopt. -Denk ik tenminste. Zij zit in de prijsklasse 7000-9000. Dat vind ik onder de normale prijsklasse vallen in de huidige markt. Alles er onder vind ik heel aantrekkelijk geprijsd en voor een paard zoals de mijne die echt volop zou lopen zou ik richting de 11.000 a 12.000 gaan :j
Maar zo denkt iedereen anders. Als niemand haar koopt, is ze simpel weg te duur.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:32

CalipsoLover schreef:
Maar zijn er bepaalde voorspellingen voor de paardenmarkt of de prijzen nog gaan dalen of heeft niemand daar een zicht over? Ik weet wel weer veel mensen die zich in de sport begeven en klagen over de prijzen omdat alle goede paarden vaak verkocht worden naar het buitenland en de goede paarden hier schaarser worden. Ik zag dat iemand €5000 een lage prijsklasse noemde. In mijn oren klinkt 5000 een normale prijsklasse en eerder alles onder de 3000-4000 lage prijsklasse. Mijn budget is een maximum van 7500 als ik nog even doorspaar, is dat dan een lage prijsklasse? >;) Want dit was 4 jaar geleden al de hogere prijsklasse.

Vind prijsklassen ook altijd lastig, dat verschilt zo per persoon, omdat dit meningen zijn in mijn ogen.

Maar goed. Mijn ervaring is dat in de winter ze wel goedkoper online staan dan in de zomer omdat mensen stallen gebrek hebben etc...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:33

UltimOo schreef:
Z2 geklasseerd, 7 jaar, mega braaf/ongecompliceerd, veel wedstrijd ervaring, en super makkelijk te rijden.

En wat vind jij onder hoger budget vallen? Vind dat zelf zo lastig inschatten. Zoals post onder de joue, wisselt dat zo eeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:33

UltimOo schreef:

Maar wat is een iets hoger budget? Ik vind 5000 tot 7500 al een klap geld, namelijk :P.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:38

Onlangs was er toch ook nog een topic op Bokt waarin iemand een braaf recreatiepaard zocht. Budget was 5000 euro. Meerdere mensen die zeiden dat dat veel te laag was omdat zo een type paard veel gevraagd is momenteel.
En het kan hoor, maar persoonlijk denk ik, jeetje een simpel leuk, goed opgevoed paardje zonder spetterende talenten moet toch gewoon voor 5000 euro te vinden moeten zijn? :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:38

Dat is er ook. Maar de echte sportpaarden niet, die concour hebben gelopen etc.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:41

Alle prijzen stijgen, het dekgeld stijgt, stalgeld stijgt overal, hooi/stro/grond wordt duurder, dus de paarden ook.

Al lijkt mij, dat de stijging in de prijs van de paarden meer opvalt omdat gewoon over grotere bedragen gaat.

Voor een gezond volwassen paard is in mijn ogen:
Lager dan 5000 euro lage prijsklasse
Tussen 5000 en 10 000 normale prijsklasse
Boven de 10 000 hoge prijsklasse
Boven de 20 000 (top)sport prijsklasse, maar daar kan het nog veeeeeel hoger gaan.

Maar eerlijk, met mijn 'gewone baan', eigen huis en gezin en dergelijke, vind ik 5000 al veel geld, toch weet ik dat ik voor een leuk paard meer zal neertellen.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:41

ik vind zelf alles boven de 15 een hoger budget.. maar denk dat dat ook inderdaad wel een persoonlijk dingetje is en ligt aan het type paard wat je zoekt :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:50

Ik ben voor mezelf mijn 'eisen' wat meer aan het specificeren.

- 4 tot 7 jaar;
- Ca. 170cm;
- Liefst een ruin;
- Beleerd en licht doorgereden, tot max L1 niveau;
- Moet (uiteindelijk)een Z/ZZ-L proef kunnen lopen, als dat het maximaal haalbare is, ook prima;
- Braaf karakter; Mag best kijken, ook best schrikken, maar niet op de loop gaan of zo.
- Wat sensibel is geen punt;
- Geen bokker/stijgeraar;
- Een sprong kunnen maken zou ik leuk vinden :D.

Wat mij dan weer totaal niet boeit: Kleur, of er een papier bij zit en het ras is ook niet heel erg van belang. Het moet echter wel een warmbloed zijn (KWPN, BWP, PRE, maakt me allemaal niet uit).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:07

Ik schrik echt wel van de prijzen die nu gevraagd worden. Ik kocht 2 jaar geleden mijn PRE merrie in de lage prijsklasse en heb toen ook echt heel veel paarden in die prijsklasse gezien die op het oog wel goed waren (zocht toen tot €4000)

Ik ben zelf met een schuin oog aan het kijken naar een merrieveulen of jaarling. Hoeft niet in 2020, een jaar of 2 later mag ook, maar ik hou het wel wat in de gaten. Grote voorkeur voor weer een pre