Mijn paarden kosten teveel geld ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:22

@ Sunnda: Omdat zoals anderen ook aanhalen die kosten niet elke maand zijn maar 'eens om de zoveel tijd' en indien nodig kunnen die wel tijdelijk van de spaarrekening af. Alleen is er tot nu toe wel elke maand iets geweest wat op was en extra moest dus daarom dat ik het wat benauwd begin te krijgen.

Maar misschien loopt het ook allemaal wel los en zijn het nu even de eerste maanden die moeilijk zijn en denk ik binnenkort 'waarom heb ik dat topic toch geopend'. Immers krijg ik binnenkort belastingen terug (en volgend jaar nog meer) en komen er nog meer teruggaves aan. Dus misschien ben ik wel een beetje te vroeg in paniek..

Ik weet dat het goed bedoeld is maar voel er niet veel voor om al mijn uitgaven in detail op internet te gaan gooien. Evenals dat ik besef dat anderen mijn paarden al lang een spuitje hadden gegeven maar hoe raar het misschien ook klinkt: het zijn mijn maatjes en ik haal er plezier uit. Ik wil ze echt niet zomaar afdanken omdat het nu even moeilijker gaat, en dood is wel heel definitief.

De rest ga ik nog eens op het gemak doorlezen, zal niet op iedereen persoonlijk kunnen reageren, neem mij dit aub niet kwalijk, maar ik lees alles wel en kijk zeker wat voor mij bruikbaar is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-19 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:22

Kun je om een voorschot op je erfenis vragen aan je moeder?
De paarden zijn oud, dus je zal ze geen jaren van het geld te hoeven onderhouden, en daarna komen er geen nieuwe paarden meer, neem ik aan...

En bespreek eens met je dierenarts of je alternatieven zijn voor de middeltjes die je ze geeft.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:33

Beste TS,
ik heb helaas geen oplossing voor jouw situatie.

ik heb wel een aantal dingen waarover je kan nadenken die kunnen helpen om keuzes te maken.
Op dit moment kom je niet uit met het geld, is dat over 6 maanden wel zo? of over een jaar?

Op korte termijn kan je dingen weglaten voor jezelf, voor de paarden.
Je kan proberen extra te werken, of je gaat straks iets meer verdienen omdat je nog jong bent.
Je hebt nog spaargeld, je hebt dus ook tijd om natedenken voordat je in grotere problemen komt.

Kom je op lange termijn niet met je inkomsten uit, omdat het huis duurder wordt, omdat je geld voor een andere auto nodig hebt, of omdat de situatie veranderd. Dan loop je het risico als er iets echt mis gaat om schulden te gaan krijgen.

Je maakt nu een overzicht dat is goed, je hebt nog hulp van je ouders, nadat je dingen op een rijtje hebt gezet, praat opnieuw met ze. laat zien wat je doet en kijk met hen of dat de oplossing is of dat je moet bijsturen.

Bokt is vaak heel hard, dat had je kunnen weten. Wel ik ben ouder en ik wordt bijna dagelijks verrast door dingen. Het punt is alleen hoe ben jij instaat om een oplossing te vinden en de situatie te veranderen.
Je hebt een grote stap gezet door te posten, laat je niet ontmoedigen maar zoek de tips die jouw helpen.

succes

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:37

Gaby schreef:
De paarden zijn oud, dus je zal ze geen jaren van het geld te hoeven onderhouden, en daarna komen er geen nieuwe paarden meer, neem ik aan...

En bespreek eens met je dierenarts of je alternatieven zijn voor de middeltjes die je ze geeft.

:') ik zie dit zo niet voor mij.
Mijn ouders zouden echt zo kijken denk: :wave:

Ts, ik snap dat het super lastig is hoor. En vindt dat je super goed je best doet voor twee pony's die veel mensen allang afgedankt hadden.
Ik hoop dat je een oplossing vindt!! :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:43

Sunnda schreef:
Gaby schreef:

:') ik zie dit zo niet voor mij.
Mijn ouders zouden echt zo kijken denk: :wave:

Ts, ik snap dat het super lastig is hoor. En vindt dat je super goed je best doet voor twee pony's die veel mensen allang afgedankt hadden.
Ik hoop dat je een oplossing vindt!! :)

Toch is het financieel een stuk aantrekkelijker om bij leven te schenken. Bij de erfenis gaat er een hoop belasting af :)
https://www.dela.nl/blog/voorelkaar/mee ... -voordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:49

Is TS niet van België? Want ze heeft het over maaltijdcheques.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:51

Je geeft aan dat je onregelmatig werkt. Kun je niet aan je werkgever vragen of hij jou meer inroostert op de uren waarop je meer onregelmatigheid toeslag krijgt en zo je inkomen verhoogt? Of een paar uur meer per week werken bij dezelfde werkgever?
Laatst bijgewerkt door oji op 04-10-19 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Re: Mijn paarden kosten teveel geld ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:54

En 100 euro in de maand is misschien wat krap voor dagelijkse boodschappen. Maar 300 euro is best ruim dus in die maanden wat opzij leggen voor de maanden dt er maar 100 euro is. Verder de boodschappen cash betalen en een vast bedrag per week pinnen en zorgen dat je daarmee uitkomt en alles opschrijven zodat je ziet waar je geld naartoe is gegaan op het moment dat het ineens sneller als verwacht op is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:56

Als ik het goed begrijp moet van die €100 ook nog de benzine. Als je 2x moet tanken is die €100 al weg en heb je nog niet gegeten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:58

Nou ik begrijp dat bij goed weer en lang licht de afstanden op fietsafstand zijn dus dan kom je niet aan honderden km’s per week.

Kijk net de op na en daar staat dat ze betekend had 1 x per maand te tanken en dat ze het daar net niet mee redt.
Laatst bijgewerkt door oji op 04-10-19 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:00

Klopt, maar ten vroegste als het weer langer licht is. Dus binnen 5-6 maand? De komende maanden tankt ze dus gewoon 2 x per maand.

Overigens TS. Je wilt niet verhuizen, je wilt niets schrappen buiten 1 ding. Dan kun je er ook niet uit komen. Je kunt misschien nog besparen op tv/internet/gsm of echt puur seizoensgroenten eten want die zijn goedkoop. Indien je een vriezer hebt vlees/beleg/brood aan -30% kopen of bij de carrefour een zak brood voor dieren halen voor €5. Dat brood is echt nog niet slecht.

Kun je een gsm + abo van het werk vragen? Indien je weekendtoeslag krijgt veel weekends werken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-19 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:03

Enkel die naar het werk en eventueel wat kleine boodschappen. De paarden staan op 25 km enkel dus dat is al moeilijker, met een mindere gezondheid.

De onregelmatige diensten extra doen heb ik al gevraagd en hebben ze een paar maanden rekening mee gehouden maar nu weer niet meer want "iedereen gelijk".

Ben inderdaad van België en de cetirizine bestel ik in Duitsland. Was eerder ook ergens een reactie over. ;)

Erfenis doen we maar niet, mijn moeder heeft al enorm geholpen met de aankoop (inboedel ed) en helpt ook nog met eten ed. Verder woont ze in mijn erfenis dus laat dat maar ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:03

En weet ook niet wat het tanken met mijn tips verder te maken heeft? Als je wilt wat TS allemaal wil dan kost dat geld. Als je het niet redt met het geld dat je hebt moet je zorgen dat je of meer geld binnen krijgt of meer in controle komt over je uitgaven. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:05

Feitelijk heeft TS gewoon een te duur appartement gekocht om haar levensstandaard aan te houden en dan moet je keuzes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:07

Omdat je van die €100/€300 geen tanken aftrekt. Dus dan klinkt het wel heel fijn dat je er met €100 kunt komen en in de maanden van €300 extra kunt sparen, maar als je het tanken al aftrekt heb je geld tekort in de maanden van €100 en is dat heel erg moeilijk bij te benen. Dus jou berekening zat fout en daar wees ik jou gewoon op.

Oji: Met jou laatste post ben ik het eens. Of het is houtje bijten of besparen op de paarden. Maar dat wil Ts niet dus dan is het verder leven zoals nu en alle extra’s zoals eindejaarspremie, vakantiegeld etc op zij zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:08

Overigens, want daar heb ik nog iets van gelezen, is het nu moeilijk maar blijft dit niet zo. Volgend jaar krijg ik heel wat terug waar ik nu enkel betaald heb, over een aantal jaar een loonsverhoging (lonen liggen hier vast) en ze blijven jammer genoeg niet eeuwig leven en dan komt er waarschijnlijk geen meer, of toch zeker geen 2. Dus het is zeker maar tijdelijk moeilijk. Daarmee ook dat ik denk dat ik misschien teveel aan het paniekeren ben.. maar ik heb graag alles onder controle..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:10

Tja ondanks dat je dat al eerder hebt verworpen is een scooter echt enorm veel goedkoper... Je betaalt qua verzekering per jaar een euro of 100, benzine kost geen drol (rijd 1 op 20 oid) en je betaalt geen wegenbelasting.. ik heb er zelf een, geïnvesteerd in een goed en duur beenkleed en zo kom je droog en warm prima over.. helm en waterdichte jas aan en gaan.

Ik rij er zelf 30 kilometer mee naar werk en zo'n 30 naar de paarden (beide dubbele reis). Ook soms op 1 dag. Verveelt echt niet en is prima te doen! Ik tank zo'n 1 keer per week en dat kost me dan 5/6 euro.

Denk er eens goed over na, bereken desnoods wat het je gaat schelen :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:25

TS, je bént ook een piekeraar, dus ik ben bang dat je het "probleem" groter maakt dan het is. Daarmee wil ik het niet bagatelliseren dat je nu niet of slecht uitkomt met je geld, maar dat is maar tijdelijk, dat schrijf je zelf.

Als je niet op je paarden wilt of kunt besparen, en dat snap ik, dat zou ik zelf ook heel lastig vinden, moet je dus op jezelf besparen. Dan zou ik eens goed kijken naar vaste lasten zoals abonnementen en verzekeringen (iemand met jouw instelling heeft er vast te veel :D), energiekosten, boodschappen en vervoer. Daarbij komt dat het zeker in het begin als je net op jezelf woont, wat duurder is, omdat je nog wat handigheid moet krijgen in je geld beheren en je gewoon nog wat meer uitgaven hebt.

Je auto inruilen voor een scooter klinkt als een goede mogelijkheid. Schaf daarbij wat wind- en waterdichte kleding aan en je bent letterlijk al een heel eind.

Met betrekking tot je paarden ga ik je geen enkele tip geven, ik weet dat je daar al heel goed en lang over nagedacht hebt. De golden oldies gaan nergens meer naar toe dan met gestrekte pootjes naar hun laatste rustplaats.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:33

Als nu je rekeningen sneller leeg zijn dan verwacht, komt dat ook niet omdat je nog maar kort alleen woont? Op dat moment koop je toch wat meer spullen dan anders, éénmalige uitgaven dus. Na een poosje moet je af en toe iets vervangen, maar dat is gespreider.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:33

Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland kun je aan het eind van het jaar soms geld terugkrijgen als je weinig verdient. En sommige kosten zijn deels aftrekbaar (medische kosten etc.)
Misschien is daar nog 'winst' te behalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:12

Misschien kan ik die richting nog wel iets, dat ga ik eens uitzoeken. Te weinig verdienen zal ik niet gok ik, maar misschien zijn er nog andere dingen waar ik geen weet van heb. Heb wel een statuut van chronische aandoeningen waardoor ik bij dokter en tandarts bv enkel het remgeld moet betalen (wat wel fijn is dat je niet eerst het volledige bedrag beschikbaar moet hebben om daarna een deel terug te krijgen, maar daarentegen zie ik de dokter ook iets vaker dan ik zou willen). Misschien zijn er nog zo'n dingen, ik ga het eens bekijken.

Maflinger_S schreef:
TS, je bént ook een piekeraar, dus ik ben bang dat je het "probleem" groter maakt dan het is.

Vast :j Heb dat ook wel als ik dit topic lees dat ik vaak denk van 'maar ZO erg is het niet dat zo'n grote maatregelen nodig zijn'

Denk dat het gewoon is wat Sclimpre zegt.. de opstartproblemen. Er komen binnen nu en een half jaar een aantal teruggaves/extras aan (spijtig genoeg ook nog wat kosten) dus misschien ziet het er achter een half jaar al heel anders uit. Dan heb ik zelf misschien ook wat meer ritme gevonden qua boodschappen en eten (dat wil ik wel echt gestructureerder gaan doen) en dan is er misschien helemaal niks meer aan de hand.

Maar voor nu zit ik even in de pieker/paniek-modus :o

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:46

Ten eerste vind ik het geweldig dat jij niet je paarden afdankt of in laat slapen omdat je er niet meer op kan rijden. kunnen veel nog een voorbeeld aan nemen. jij neemt je verantwoordelijkheid.

Wat betreft besparen, zou je de tandarts ook 1 keer in de anderhalf jaar kunnen doen? scheelt toch een jaar?
Mischien een idee om zelf uit te mesten op stal dat je zo wat korting op je stalgeld krijgt?
Weet niet of je veel makeup of zo gebruikt, anders mischien niet of minimaal? is maar een idee hoor.
Als je verkouden bent geen papieren maar een stoffen zakdoek gebruiken.
Zelf een frituurpan kopen dat is op langere termijn goedkoper dan bij snackbar kopen.
overbodige spulletjes verkopen op mp of andere sites.
eten koken voor 2 keer of invriezen.
met volle wasmachine draaien.
Trouwens je hebt het goed bekeken om een appartement te kopen. je maandelijkse kosten zullen de komende jaren stabiel blijven. Terwijl je in een huurhuis regelmatige huursverhogingen kunt verwachten.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 04-10-19 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:47

Kan je geen andere vaste baan doen die regelmatig is en minder van je vraagt zodat je er wel naast kunt werken? Er zijn via veel bureaus nu super veel opdrachten waar jij kiest wanneer je werkt. Maar wel horeca of hostess dus fysiek.

Zelf budgetteer ik altijd heel nauwkeurig dus je argument van die misrekening begrijp ik niet. Wat ik zelf altijd doe is bovenop geraamde kosten 10-20% bijvoegen. En ik wil altijd minstens 200 kunnen sparen naast afbetalen van het huis en dat is echt mijn minimum. Inmiddels spaar ik al jaren meer.

Na een jaar eens goed al je uitgaven bekijken en het jaar daarop ramen. Ikzelf hou alles bij in een app.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:11

even jouw rijtje hoor:
De dingen die nu in de berekening zitten:
Stalling
Vitalbix
Hooibrok
Lijnzaadvlokken
Vitamine E
Cetirizine
Detox Mix
Hoefsmid
Dierenarts (inentingen)
Chiropractor
Tandarts

dat inenten is echt niet meer nodig op hun leeftijd,oudere paarden hebben zat weerstand.
schrappen dus.
chiropractor ook er af.
tandarts..alleen als het nodig is.
je supplementen...niet meer elke dag geven maar om de dag, of zelfs om de 2 dagen
wedden dat je geen verschil merkt?

ik moest ook iets bezuinigen, en ben begonnen om de supplementen niet meer dagelijks te geven.
en wat blijkt..paarden gaan nu beter dan ooit _O-

ceterizine, hooikoortsseizoen is voorbij!
probeer toch es af te bouwen, ik weet waarom je het geeft en snap je ook.
maar kijk es of het minder kan.
verder verwarming graadje lager, goedkopere etenswaren kopen.
2 e hands spullen kopen, telefoonabonnement goedkoper.
en verder sluit ik me aan bij alle tips.

en niet zo piekeren..is niet goed voor je :(:)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:19

over het inenten ben ik het ook wel mee eens, dat het niet meer hoeft maar meestal wel verplicht op pensionstallen