Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:02

anjali schreef:
Het gaat er natuurlijk ook om wat je wilt van een paard en voor welk doel je hem hebt.Gezondheid is belangrijk,want van al die ellende met veeartsen enzo wordt niemand vrolijk,het paard zelf ook niet. Maar daarbij is mijn doel een gezellige paardenvriend te hebben,en daarom is de belangrijkste eis bij aankoop voor mij dat hij een eerlijk en vriendelijk karakter heeft.

Toch worden rijtechnische problemen ook vaak in de medische hoek gezocht en bij ieder paard vind je wel iets. Maar bij goed paardrijden en management, krijgen veel paarden vaak helemaal geen last van een bemerking op de rontgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:51

elnienjo schreef:
Ik vind het best sneu dat juist hete paarden die suffe dressuurgangen moeten lopen. Bij springen kunnen ze tenminste écht hun energie kwijt.

Hengst laten vind ik trouwens belachelijk bij het merendeel van de rijpaarden. Enkel als ze bij grandprix ruiters terecht komen die er op wereldniveau mee kunnen presteren waardoor hun paard ook waarde krijgt als fokproduct.

Beetje ver gezocht naar mijn mening. Hengsten hebben niet alleen foktechnische waarde als ze op topsport niveau lopen. Een hengst uitkiezen voor je merrie baseer je niet uitsluitend op basis van de prestatie van de hengst. Fysieke eigenschappen, vererving, karakter evt maat en kleur hebben niets met prestatie te maken. Goddank zijn er voldoende niet topsport hengsten beschikbaar.Dan houden we de genenpoel breed!

Daarnaast is het typisch Nederlands om alle manlijke paarden maar te castreren. Nederlanders zijn “ vergeten “ met hengsten om te gaan. Of het is onpraktisch omdat pensionstallen vooral niet teveel moeite willen nemen.

Een hengst is ook gewoon maar een paard! Ik mag juist graag met hengsten werken. Er zit meer in, meer power, ze zijn scherper, meer spierkracht, gaan net een stapje verder dan ruinen.

Nee een hengst heeft ook zonder topsportcertifikaat bestaansrecht!!

Daarnaast heb je een verkeerd beeld van dressuur! Het is alles behalve suf! Enig idee hoeveel kracht en inspanning het een paard kost correct verzameld te gaan? Dat is puur bodybuilding, en balanssport. Daar heb je juist wat hetere paarden voor nodig. Luie paarden krijg je echt niet zover. Die haken af juist omdat ze die inspanning niet willen doen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:03

Citaat:
Hoewel iedere fokrichting haar eigen, aanvullende doelstellingen kent, worden álle paarden in eerste instantie getoetst aan het algemene KWPN-fokdoel, dat gericht is op:
•Het fokken van een prestatiepaard, dat op Grand Prix-niveau kan presteren;
•Met een constitutie die langdurige bruikbaarheid bevordert;
•Met een karakter dat de wil en mogelijkheid tot presteren ondersteunt en mensvriendelijk is;
•Met een functioneel exterieur en een correct bewegingsmechanisme, ter ondersteuning van goede prestaties;
•Met een exterieur dat bij voorkeur aansprekend is, bezien vanuit ras, adel en kwaliteit.

Tja, het doel van fokken is volgens het KWPN een paard op Grand Prix niveau.

Dus helaas voor de recreanten waar (gok ik) 90% van de paarden terecht komt, het doel is niet een fijn bruikbaar all-round paard, maar eentje voor de GP. En ja, daar zijn scherpe karakters wel gewenst en heeft men over het algemeen meer kunde en mogelijkheden om daarmee om te gaan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:09

De wereld bestaat meer dan alleen uit KWPNers!
Zoveel rassen en even zoveel sportgerichte registratie stamboeken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:13

Benzz schreef:
Juut schreef:
Kijk naar de jonge paarden competities, kijk naar kwpn-keuring waarbij het paard binnen 6 weken van niets naar netjes onder het zadel rond moeten kunnen gaan, nagevelijk (hals in de krul) +

Nagevelijk is met 6 weken onder het zadel heel normaal en helemaal niet moeilijk voor een paard. En essentieel om over de rug te gaan bewegen waardoor het paard een ruiter beter kan dragen.

Maar goed, dit is precies de spijker op zijn kop, want tegenwoordig vinden mensen nagevelijk zelf zo moeilijk dat ze ook gelijk denken dat het voor het paard moeilijk is.

Waar ik op doelde is het paard juist niet nagevelijk rijden, maar hals in de krul trekken... ;) Nagevelijkheid komt volgens mij vanuit balans, maar ik zie mensen ook die neus wel naar de borst werken, zonder dat het paard in balans loopt.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:13

In irl zullen maar weinig mensen overweg kunnen met een rillerige hete kanonskogel behalve de profs of mensen die verder kijken dan hun neus lang is. Bemerkingen op de röntgenfoto's hoeft helemaal geen probleem te zijn mits men in zichzelf en in een goed passend harnachement investeert. Voor sommige buitenlandse klanten moeten de paarden op de röntgenfoto's piekfijn in orde zijn dus dan moet jezelf selectiever zijn met sorteren. Maar los daarvan paarden kunnen op de röntgenfoto's helemaal afgekeurd zijn, maar voor mij is het belangrijkste dat zo'n paard geen last heeft van zijn bemerkingen en goed kan functioneren als rijpaard/sportpaard.

Als men op grand Prix-niveau moet presteren dan worden de paarden meestal gekocht via de vastenklantenkring, dus de amateurs die fokken vaak de sportpaarden voor de amateurs en daar is een groot deel van de fokkerij niet voor geschikt vanwege het temperament wat een amateur in de meeste gevallen niet kan handelen. Paarden die op grand Prix-niveau moet presteren moeten heet zijn want anders komt je er niet, maar voor de standaard door snee ruiters is het teveel paard. (Uitzonderingen) daar gelaten.

Anoniem

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:15

Is dat echt zo? Moeten paarden zo rete heet zijn voor de GP? Kan dat niet met een brave werkwillige ehm Duitser bijvoorbeeld? Of mist men dan het spektakel waar iedereen zo lyrisch van wordt?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:35

Duitsers zijn ook geen doetjes, maar ze zijn wel vaak een stuk koeler in het hoofd. Koel betekend imo niet dat ze nooit zullen schrikken of nooit ervandoor gaan ter verduidelijking :D Spektakel heeft meer te maken met de looplust en africhting dan dat ze daar de kolder in de kop voor moeten hebben met de hete afstammingen van tegenwoordig. Bepaalde afstammingen worden geboren als een bewegingswonder dus de afstamming heeft imo wel een groot deel te maken met het talent van zo'n dier.

Er zijn ook zat afstamming met veel talent die het talent niet gebruiken en het mentaal niet trekken op grote wedstrijden. Ik kijk daarom niet alleen naar de afstamming maar naar het dier zelf hoe die zijn kwaliteiten benut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:37

nee, volgens mij hoeft een paard niet extreem heet te zijn om GP te kunnen lopen, althans niet om de proef correct te kunnen lopen, maar misschien wel voor het spektakel wat veel mensen willen zien maar wat voor mij niet hoeft. Ik vind de term dressuurpaard sowieso al fout, want het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur voor het paard.
Elk paard zou de basissport door moeten kunnen lopen, ook een simpel paard. Mensen hebben alleen liever een heet paard want dan hebben ze het idee dat ze er sneller gaan komen of zo, en dan vergeten ze naar hun eigen kunnen te kijken. Als je nog aan je wedstrijdcarrière moet beginnen, koop dan gewoon een (normaal) paard. Gewoon een braaf karakter dat bij je past als je nog niet zover bent. En als je dan zo goed bent, laat dan maar zien dat je met zo’n paard tot het zz licht kunt komen. Als je met zo’n paard de basissport Uitgereden hebt, kijk dan weer verder naar een heethoofd want dan loop je misschien tegen grenzen aan en heb je ook wel bewezen dat je kunt rijden.
En ts, ik ben het wel met je eens. Je ziet het ook in de ponysport. Pony’s zijn ervoor om door kinderen gereden te worden, maar veel van die hete sportpony’s kunnen de meeste kinderen niet eens aan en dan moet er een volwassene op die er eigenlijk niet oppast
En over de hengsten, ik vind hengst laten wel sneu als ze niet voor de deckdienst dienen. gun zo’n paard een leven met soortgenoten en niet de hele tijd tegen zijn hormonen moeten vechten.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:52

De pony's worden vaak gekocht om hun mooie kleur en goede afstamming, maar als kindlief er hard afvalt moet ie maar snel weer op zijn pony zitten om te kunnen pronken naar zijn leeftijdsgenootjes op wedstrijden. Dat stukje verantwoording ligt bij de ouders en niet zozeer bij het kind. Ik heb wel eens gezien dat men lijmspray op het zadel spuit zodat men niet uit het zadel wordt gelanceerd op concour :=

In het algemeen worden er best vaak sportpaarden gekocht om de afstamming en om het mooie hoofd, maar wordt er vergeten dat zo'n bloedkikker na een handige fanatieke ruiter verlangt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:05

Tja ik vind een goed karakter discutabel..een goede ruiter/ trainer kan met verschillende paarden karakters overweg. Maar vooral ook bij de amateurs hoor je zoveel gezeur over bepaalde bloedlijnen. De een zweert bij bijv. Gribaldi bloed, de ander gruwelt er van. Het is ook maar net wat bij je past! net zoals bij mensen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:24

Dit topic zit wel vol met aannames en vooroordelen zeg :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:31

Nogmaals, zo heet zijn KWPN-ers imo niet. Het zijn gewone paarden hoor :)

Alleen vroeger hadden we in NL alleen maar koudbloeden, in vergelijking daarmee is een KWPN wel pittig ja. In vergelijking met rijpaarden (over de hele wereld) valt het wel weer mee. Het is maar waar je het mee vergelijkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:38

Anoniemk2 schreef:
De pony's worden vaak gekocht om hun mooie kleur en goede afstamming, maar als kindlief er hard afvalt moet ie maar snel weer op zijn pony zitten om te kunnen pronken naar zijn leeftijdsgenootjes op wedstrijden. Dat stukje verantwoording ligt bij de ouders en niet zozeer bij het kind. Ik heb wel eens gezien dat men lijmspray op het zadel spuit zodat men niet uit het zadel wordt gelanceerd op concour :=

In het algemeen worden er best vaak sportpaarden gekocht om de afstamming en om het mooie hoofd, maar wordt er vergeten dat zo'n bloedkikker na een handige fanatieke ruiter verlangt.

Iets met de klok en de klepel?? Wat een aannames en je beschuldigt mensen van jaloers zijn , nou hieruit kan ik ook veel jaloezie halen van iemand die bij pony’s nooit de mogelijkheid heeft gehad om te rijden op die mooie pony en nu komt met dit soort aannames .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:44

bigone schreef:
Anoniemk2 schreef:

Iets met de klok en de klepel?? Wat een aannames en je beschuldigt mensen van jaloers zijn , nou hieruit kan ik ook veel jaloezie halen van iemand die bij pony’s nooit de mogelijkheid heeft gehad om te rijden op die mooie pony en nu komt met dit soort aannames .

Je zou het bijna gaan denken hè? :+

Ik vind (heb er een paar onder mijn achterste gehad) de Duitsers over het algemeen evenwichtiger dan de KWPN-er. Maar goed, ik ben geen prof en heb geen GP paarden gehad.

Maar nog ff: een 'heet' karakter is dus niet perse nodig voor een GP dressuurproef en het valt allemaal wel mee met de heetheid van de KWPN-er? Als ik sommige reacties lees ligt het meer aan het gebrek aan zelfkritiek en rijkunst dan aan de paarden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:00

Het is wel degelijk zo tegenwoordig dat er op , tja hoe noem je het , electriciteit in de beweging word gefokt. Elastisch, flitsend, voorwaarts , berg op gebouwd. De eerste drie gaan vaak niet samen met een gezapig karakter alleen dat snappen veel wannabee sterren onder de ruiters niet. Tube secondlijm heb je echt niet genoeg aan om in het zadel te blijven en vooral mee te gaan in de beweging van het paard. En dan krijg je troubels want het dier word gehinderd , heeft meer moeite om goed te lopen en i.p.v. de schuld bij zichzelf te zoeken is het ook deze keer zo dat het dier of verkocht word of gewoon ver beneden zijn kunnen gereden . Is het een paard dat zich wat aanpast dan gaat het misschien goed en anders is er altijd nog de slof en een lade vol scherpere bitten.

En de Duitsers , heel wat jaren geleden reed onze dochter een groene vierjarige slungel , lief dier, goed te rijden en absoluut geen paard zoals hierboven. Scores zaten altijd tegen de 70 % , dier is verkocht naar het buitenland en liep gewoon succesvol op hoog niveau . Totaal geen heethoofd maar hij heeft de tijd gekregen om sterk te worden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-09-19 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:05

Het meerendeel van de kwpn’ers staan volgens mij gewoon bij amateurs en het grootste deel van de amateurs die geen probleem met het karakter van hun paard hebben.
Ik ken zat kwpn’ers die manege lessen lopen en dressuurgefokte kwpn’ers die bijv voor de menwagen staan.

Als je een raceauto wilt koop je geen trapautootje en wanneer je een trapautootje zoekt koop je geen raceauto.
Wat maakt het uit wat er in de wereld gefokt wordt wat je niet zoekt? Wanneer fokkers geen kopers hebben dan veranderen ze hun fok beleid vanzelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:08

Cobii sommige ruiters denken dat ze Max zijn en vliegen meteen rechtdoor, dat is het probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:11

Avalanche81 schreef:
Nogmaals, zo heet zijn KWPN-ers imo niet. Het zijn gewone paarden hoor :)

Alleen vroeger hadden we in NL alleen maar koudbloeden, in vergelijking daarmee is een KWPN wel pittig ja. In vergelijking met rijpaarden (over de hele wereld) valt het wel weer mee. Het is maar waar je het mee vergelijkt.

Nederland heeft altijd warmbloedpaarden gehad. (Friezen, Groningers en Gelderse)

Verder is dit het ik weet niet hoeveelste topic over het karakter van KWPN paard.

Er komt nooit echt een conclusie uit. :+

Wat op zich ook wel logisch is...wat de een rijdbaar vind vind de ander van niet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-09-19 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:12

bigone schreef:
Cobii sommige ruiters denken dat ze Max zijn en vliegen meteen rechtdoor, dat is het probleem.

De hele wereld hoeft zich in mijn ogen niet aan te passen omdat er ruiters zijn die zichzelf overschatten. ;)

Wat dus weer bij de eerdere conclusies uitkomt dat het een groter probleem is dat mensen zichzelf overschatten en niet de juiste instructie hebben. 8-)

Er zijn genoeg ruiters die wel fijn rijden op de sensibelere paarden en waarom zou daar niet voor gefokt mogen worden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:14

Je hebt gelijk maar wanneer de tendens is naar heter, feller komen deze dieren ook bij onkundige ruiters terecht en daar worden de paarden de dupe van. Het is idd de overschatting van veel ruiters .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:17

Dus: het KWPN paard is niet sensibeler/heter dan de paarden van een ander stamboek? Het ligt voornamelijk aan de ruiters die zichzelf overschatten en niet de juiste instructie hebben? Of het KWPN paard is wèl sensibeler en de meeste ruiters kunnen ze niet rijden en zouden dus kritischer moeten zijn op hun eigen kunnen/talent om de dieren te kunnen rijden? Probeer het te begrijpen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 19:18

bigone schreef:

Kun jij niet een keer ophouden om elke keer zo persoonlijk te worden naar mij toe. Ik weet niet waar je continu last van hebt maar dit (stalk gedrag) van jou moet gewoon een keer stoppen vind jezelf ook niet? Kennelijk zit jezelf niet goed in je (vel) maar dat hoef je N.B niet in elk topic van mij te uiten ;)

'Dit moet een keer ophouden'

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:20

Ach, vroeger bij de boeren werkten de wpn’ers gewoon meer en liepen ze veel buiten. Dan konden de kinderen er ook prima op weg rijden. Zou je diezelfde paarden op de manier houden waarop nu een aantal mensen met “sensibele” paarden hun dieren houden en voeren zou je mogelijk wel eens dezelfde reactie van die “brave boeren knollen” kunnen zien. :+

Kwpn is geen dicht stamboek, hierin zit ook gewoon “Duits bloed”. Net zoals kwpn’ers bij Duitse stamboeken worden goedgekeurd. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:21

Maar je kan de KWPN-er van vroeger toch niet meer vergelijken met die van nu Cobiiie? En waarom die _O- ?