Weidebloem schreef:Super hoe je met het commentaar om gaat TS. Natuurlijk niet de reacties waar je op had gehoopt, maar wel heel fijn dat je de opmerkingen serieus neemt.
beatje schreef:Maar zie je zelf dan niks vreemd aan hoe hij loopt in galop. Het weg drukken van zijn rug het hoofd omhoog. Die van mij geeft ook wel eens een protest bok. Maar dat is wat het is. Die blijft wel lekker rond bok , scheet er bij en ze luisterd weer. Dat is protest bokken. Bij jou paard zie ik een paniek... . Ik denk niet dat het een reactie op onkunde is want verder is het een braaf paard.
De wijze waarop het paard bij julie is gekomen via het handelscirquit moet je ook altijd te denken geven. Wel fijn dat julie bereid zijn zo voor hem te gaan.
Dat is ook wat ik bedoelde met mijn vorige opmerking dat de bok met draai bewust is bedoeld om de ruiter er af te werpen. Meeste paarden laten het weten wanneer ze vinden dat ze onheus bejegend worden, met bv te hard been geven of een zweeptik waar deze niet op zijn plek was, door een protest bok. Een been wat uitschiet of een bok omhoog, voor een ervaren ruiter altijd goed uit te zitten. Paarden met angst gaan vaak ineens rennen of vallen stil. Paarden met pijn, met name als er iets gevraagd wordt wat de pijn triggert,geven een reactie om de ruiter er af te werpen (of raken in paniek, steigeren met kans tot achterover klappen). En als een paard een ruiter er af wil hebben, lukt dat 9 van de 10 keer in een handomdraai. Meeste paarden zijn eerlijke dieren en willen graag voor je werken. Dat blijkt bij dit paard ook denk ik, gezien het feit je kinderen er wel alles mee kunnen en blijkbaar geen dingen van hem vragen die pijn doen of die hij associeert met pijn.
TS, weet je meer over zijn achtergrond? Zijn er oud eigenaars die je kan spreken? Weet je waarom hij naar Nederland is gehaald?
Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe en hoop dat de oorzaak goed op te lossen is.
Ik ben het met deze hele post eens!
Echt TS, super hoe je de reacties opvangt. Niet wat je verwacht had gok ik, en zeker niet altijd leuk om te lezen (want wat kunnen sommige mensen bot uit de hoek komen) maar chapeau aan de manier waarop je dit oppakt.
De meeste paarden zijn te eerlijk om een ruiter er doelbewust voor de lol af te gooien. Daar zit eingelijk altijd meer achter, vooral als ze met de kids en aan de hand wel zo lief zijn.
Een goede vraag of je iets van een oud eigenaar kan traceren. Misschien zegt de manier van beleren ook nog wel wat, waardoor die zo verkeerd kan reageren op een grotere hulp.