[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:40

Weidebloem schreef:
Super hoe je met het commentaar om gaat TS. Natuurlijk niet de reacties waar je op had gehoopt, maar wel heel fijn dat je de opmerkingen serieus neemt.

beatje schreef:
Maar zie je zelf dan niks vreemd aan hoe hij loopt in galop. Het weg drukken van zijn rug het hoofd omhoog. Die van mij geeft ook wel eens een protest bok. Maar dat is wat het is. Die blijft wel lekker rond bok , scheet er bij en ze luisterd weer. Dat is protest bokken. Bij jou paard zie ik een paniek... . Ik denk niet dat het een reactie op onkunde is want verder is het een braaf paard.
De wijze waarop het paard bij julie is gekomen via het handelscirquit moet je ook altijd te denken geven. Wel fijn dat julie bereid zijn zo voor hem te gaan.

Dat is ook wat ik bedoelde met mijn vorige opmerking dat de bok met draai bewust is bedoeld om de ruiter er af te werpen. Meeste paarden laten het weten wanneer ze vinden dat ze onheus bejegend worden, met bv te hard been geven of een zweeptik waar deze niet op zijn plek was, door een protest bok. Een been wat uitschiet of een bok omhoog, voor een ervaren ruiter altijd goed uit te zitten. Paarden met angst gaan vaak ineens rennen of vallen stil. Paarden met pijn, met name als er iets gevraagd wordt wat de pijn triggert,geven een reactie om de ruiter er af te werpen (of raken in paniek, steigeren met kans tot achterover klappen). En als een paard een ruiter er af wil hebben, lukt dat 9 van de 10 keer in een handomdraai. Meeste paarden zijn eerlijke dieren en willen graag voor je werken. Dat blijkt bij dit paard ook denk ik, gezien het feit je kinderen er wel alles mee kunnen en blijkbaar geen dingen van hem vragen die pijn doen of die hij associeert met pijn.

TS, weet je meer over zijn achtergrond? Zijn er oud eigenaars die je kan spreken? Weet je waarom hij naar Nederland is gehaald?

Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe en hoop dat de oorzaak goed op te lossen is.

Ik ben het met deze hele post eens!

Echt TS, super hoe je de reacties opvangt. Niet wat je verwacht had gok ik, en zeker niet altijd leuk om te lezen (want wat kunnen sommige mensen bot uit de hoek komen) maar chapeau aan de manier waarop je dit oppakt.

De meeste paarden zijn te eerlijk om een ruiter er doelbewust voor de lol af te gooien. Daar zit eingelijk altijd meer achter, vooral als ze met de kids en aan de hand wel zo lief zijn.

Een goede vraag of je iets van een oud eigenaar kan traceren. Misschien zegt de manier van beleren ook nog wel wat, waardoor die zo verkeerd kan reageren op een grotere hulp.

Mungbean

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:49

Ik vind ook dat je het super oppakt en van alle richtingen bekijkt.
Hopelijk komt het tot een goede oplossing :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:30

Heel mooi paardje!
Ik ga mee in alle reacties boven mij, en vind het top dat jullie hem nog steeds aanhouden en niet weer de handel in hebben gedaan. Ik hoop dat hij straks zich weer lekker kan voelen tijdens het rijden.
Overigens wel respect hoe je met alle reacties om gaat, en het van alle kanten wil bekijken! :)
Succes met het uitzoeken en hou ons op de hoogte.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:58

Ik denk dat het paard ( jullie allemaal) het meest er gebaat bijzijn ,om compleet opnieuw te beginnen met africhten vanaf de grond. Dan kan je in elke stap monitoren wat er gebeurt.

Succes bij elke beslissing die jullie nemen
Laatst bijgewerkt door nikkel op 30-07-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:05

Je kan niet opnieuw beginnen, wat geleerd is is geleerd, je kan wel korrigeren en het oude patroon proberen om te vormen. Het is echter nooit ‚weg‘. Zelfs jaren later kan een paard weer in zijn oude patroon terugvallen.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:27

Er kan ook heel goed helemaal niks met dat paard zijn (gebeurd), hij kan ook doorhebben dat hij even niks hoeft als de ruiter er af ligt. Heb er zelf zo-een staan, ben een keer gevallen toen hij steigerde en daarna heeft hij elke truc in de wereld geprobeerd om maar niet aan het werk te hoeven. Dat paard ging nog wel gekker dan deze en is nu prima te rijden. Voor de beeldvorming: het duurde drie weken tot de eerste drafpas en pas na bijna een half jaar was hij voor een handige ruiter goed te rijden. Die van TS moet van veel minder ver komen dus zal wellicht sneller gaan, maar TS moet zelf ook veel bijleren wat het dan weer moeilijker maakt.

Het is imo heel belangrijk om eerst het medische uit te sluiten en er dan mee aan het werk te gaan met iemand die veel geduld heeft met zulke paarden. Als je te ver gaat, hij af gaat en je dan weer in het zand ligt is de kans groot dat je weer opnieuw kan beginnen of toch zeker weer heel veel stappen terug moet doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:40

Misschien is het altijd genoemd maar is het paard getest op PSSM 2? http://pssm.eu/nl/pssm-types.html
http://pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html

De test kost een paar cent maar dan weet je wel waar je wel ( of niet) aan toe bent. Jammer genoeg is het nog steeds te weinig bekend bij dierenartsen, ondanks dat het bij vrijwel alle rassen voorkomt.

Ik ben in dat opzicht wel nieuwsgierig naar de filmpjes, vooral in de galop. Meestal zal een paard met dergelijk explosief wel degelijk een medisch probleem hebben maar het vinden van dat probleem is soms lastig. Mede gezien de arme bespiering, voor zover ik dat kan zien, zou daar wel eens een issue kunnen zitten.

Omdat PSSM zich op verschillende manieren kan uiten hoeft een dier niet alle symptomen te laten zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:02

Voor pssm2 is er nog geen goede test hoor.

Hier ook nieuwgierig naar de filmpjes! Zo een paard kan heel goed medisch wat hebben, maar dat hoeft zeker niet. Als je bokt moet geloven, heeft elk paard met afwijkend gedrag iets lichamelijks, terwijl het in de praktijk heel vaak een kwestie is van niet het juiste baasje.
Toch is het altijd goed om de medische kant eerst uit te sluiten. Zeker als je niet helemaal zeker bent over wat het probleem is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:36

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:43

Laatst heb ik me er nog in verdiept, toen konden ze nog niet alle genen testen en weet je dus bij een negatieve uitslag nog steeds niet of het paard echt vrij is van pssm2. Een spierbiopt is het enige wat uitsluitsel geeft.

Duits lab maakt reclame voor onzinnige pssm2 test.
Https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... 2-gentest/

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:10

Stel dat het een pijn beleving zou zijn, waarom de reactie dan uitblijft bij het gebruik van bijv. een stem hulp.

Pijn is er tenslotte in dat geval altijd.

Sommige paarden zijn er nu eenmaal niet van gecharmeerd als ze op welke wijze dan ook onder druk worden gezet.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:00

LadyAnna schreef:
Stel dat het een pijn beleving zou zijn, waarom de reactie dan uitblijft bij het gebruik van bijv. een stem hulp.

Pijn is er tenslotte in dat geval altijd.

Sommige paarden zijn er nu eenmaal niet van gecharmeerd als ze op welke wijze dan ook onder druk worden gezet.

Maar opnieuw beginnen betekend niet dat het paard oud gedrag verleerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit paard niks mankeert. Paarden zijn eerlijk, niet gemeen.

Mocht er medisch niks uitkomen had ik dit paard gebracht naar iemand die veel ervaring heeft met het corrigeren van probleempaarden, en die een knap staaltje kan zitten.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:39

TS is ermee bezig. Geef het even de tijd.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 13:57

Bedankt allemaal. We zijn er inderdaad mee bezig. Om te beginnen komt morgen de dierenarts.

Moest het straks nodig zijn opnieuw te beginnen (want ik denk zeker dat karakter mee speelt en we samen een nieuwe gebruiksaanwijzing moeten schrijven), hebben we de juiste persoon om ons heen. Iemand die ruime ervaring heeft met probleempaarden (en die ook individueel bekijkt voor een plan van aanpak) en goed kan blijven zitten.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:09

Paarden uit Ierland....veel redelijk verknipte dieren....
Ik vraag me af of ze er gewoon ronduit te lomp mee omgaan, oftewel, laten leren onder geweld en dwang, of dat ze alles wat niet spoort naar het buitenland verkopen.

Omdat ik neig naar mijn eerste aanname, het zijn vaak de dieren met de sterkste karakters die verzet blijven bieden.
Zelf vind ik 2 Moons een geweldige manier hebben om met deze paarden om te gaan.
Ik kan je zeker aanraden daar eens les te gaan volgen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:10

Deoro schreef:
Tijdens het proefrijden voelde het vertrouwd. Iedereen voelde zich direct fijn op hem (in tegenstelling tot de merrie) en daarom hebben we hem eigenlijk gelijk gekocht. Klinisch was in orde, rontgen niet gedaan. Maar denk ik nu na jullie reacties wel over om te doen.

De filmpjes ga ik proberen morgen te plaatsen.

Over het si gewricht en zijn heup. Sommige dingen herken ik, maar veel toch ook totaal niet. Maar goed, niemand heeft natuurlijk alle symptomen dus ik ga er eens over navragen.

Is er bloed afgetapt, kans dat hij gesedeerd was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:30

Wat verwacht je dan van die dierenarts TS? Ik ga een voorspelling doen...dierenarts drukt een beetje op de rug en rommelt wat aan de nek...nou...niet echt een grote reactie, niks aan de hand hoor. Is gewoon een gevalletje lastig karakter.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:33

Kinke schreef:
Wat verwacht je dan van die dierenarts TS? Ik ga een voorspelling doen...dierenarts drukt een beetje op de rug en rommelt wat aan de nek...nou...niet echt een grote reactie, niks aan de hand hoor. Is gewoon een gevalletje lastig karakter.

Een beetje kort door de bocht deze reactie, er zijn dierenartsen met mobiele apparatuur om foto's te maken :Y) daarbij kan een dierenarts je doorverwijzen naar een kliniek en de nodige gegevens verschaffen aan de artsen die het paard daar onder ogen krijgen, zodat die weten welk traject al is afgelegd.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 14:37

Allereerst verwacht ik dat hij kundig is en dus niet zo reageert als jij nu voorspelt. Daarnaast kunnen via hem foto's worden genomen (ik meen zelfs ter plaatse).

Sedatie ben ik niet zo bang voor. Hij is aangekocht bij de persoon waar bijna alle paarden bij onze manege vandaan komen. Verder was de manege zelf ook geïnteresseerd. Het risico is te groot om dat op het spel te zetten dmv een paard te sederen. Verder is het eigenlijk begonnen na een aantal maanden, toen het winter werd. (Daarvoor enkel af en toe een kleine reactie).

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:43

Deoro schreef:
Bedankt allemaal. We zijn er inderdaad mee bezig. Om te beginnen komt morgen de dierenarts.

Moest het straks nodig zijn opnieuw te beginnen (want ik denk zeker dat karakter mee speelt en we samen een nieuwe gebruiksaanwijzing moeten schrijven), hebben we de juiste persoon om ons heen. Iemand die ruime ervaring heeft met probleempaarden (en die ook individueel bekijkt voor een plan van aanpak) en goed kan blijven zitten.

Ik hoop niet degene die je nu je nek laat breken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:58

Je weet dus niet zeker of hij dan foto's kan maken? Het is namelijk weggegooid geld om het onderzoek maar half aan te pakken.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:03

Waarom ga je eigenlijk niet gelijk naar een kliniek? Scheelt een hoop gedoe en kun je waarschijnlijk gelijk naar de kern van het probleem... Complimenten voor jullie liefde en incasseringsvermogen naar je paardje.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:48

Een vriendin van mij had een jong paard (3), die van het ene op het andere moment zich niet meer liet pakken in de box. Het halster aan krijgen was een proeve van geduld, omdat het dier met het hoofd omhoog achteruit bleef lopen.
Mijn vriendin is naar de kliniek gegaan en op de vraag: 'wat scheelt eraan' zei ze: 'ik kan mijn paard niet meer haar halster omdoen'. Ze vond het zelf zo vaag en raar, maar ze wist ook niet wat anders te doen.
De dierenarts op de kliniek heeft het paard onderzocht en het bleek dat er verschillende beschadigingen van zenuwen in de nek en hals waren. Bij haar paard was er helaas niet veel verbetering mogelijk en ze heeft gekozen om haar te laten gaan.

Wat ik wil zeggen: hoe vaag de hulpvraag/het probleem ook is, in de kliniek ben je in eerste instantie op de juiste plaats. Een dierenarts op stal laten kijken heeft m.i. in dit geval weinig zin.
Sterkte met je paard en idd, complimenten voor je inzet.

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:07

Deoro schreef:
Allereerst verwacht ik dat hij kundig is en dus niet zo reageert als jij nu voorspelt. Daarnaast kunnen via hem foto's worden genomen (ik meen zelfs ter plaatse).

Sedatie ben ik niet zo bang voor. Hij is aangekocht bij de persoon waar bijna alle paarden bij onze manege vandaan komen. Verder was de manege zelf ook geïnteresseerd. Het risico is te groot om dat op het spel te zetten dmv een paard te sederen. Verder is het eigenlijk begonnen na een aantal maanden, toen het winter werd. (Daarvoor enkel af en toe een kleine reactie).

Wat onzettend goed dat je zo reageert op de reacties. verder heel veel succes en hopelijk komen jullie eruit.

als het kan zou ik graag de filmpjes kunnen inzien.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:42

Viel het tijdstip "begin van de winter" samen met "op het moment dat ze van de weide naar stal/paddock gingen"?