Ten einde raad met paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:27

Ik geef alleen mijn mening geen aanvallendheid. Wat ik probeer te zeggen is je hebt al meerdere problemen/dingetjes gehad (eerdere topics op bokt) wellis waar een tijdje geleden maar dat kan zeker nog relevant zijn voor je huidige situatie nu. Beide is rijtechnisch en misschien is het onervarenheid wat nu ook te koppelen is aan deze situatie aangezien jij aangeeft dat je paard binnenste buiten gekeerd is en er niks uit blijkt te komen en je tuig op orde is. Dus koppel ik het naar rijtechnisch. Aanzien je met je huidige instructrice ook niet verder komt lijkt het mij (mijn mening) dat dit inderdaad misschien niet het juiste paard voor jou is zoals iemand anders ook al benoemde. Foto op insta waarin je getagd bent terwijl ze springt. Doet er verder niet toe maar geeft een vertekend beeld met wat je hier verteld (moment opnames etc maakt niet uit). Vaak merk je zelf niet dat je anders rijd op buitenrit maar kan het wel degelijk zo zijn denk bijvoorbeeld aan onbewuste spanning die je over kan brengen. Dit heb ik zelf ook ervaren en ik dus degelijk zelf ook anders ging rijden.

Verder heb ik aangeboden dat ik een goed persoon ken om je eventueel te helpen, je geeft aan dat dat niet nodig is omdat je het uiteindelijk toch zelf moet doen. Daar is training juist voor zodat je het na die training alleen kan. Met jouw situatie zoals ie nu is kom je er niet uit en zul je denk ik echt hulp nodig hebben.

Nogmaals iedereen probeert het beste met je voor te hebben en je tips te geven. En ik spreek uit eigen ervaring mijn paard kwam ook van wegdraaien steigeren en hard wegrennen.

luffwinny

Re: Ten einde raad met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:38

Wat heeft de dierenarts precies onderzocht en waar zijn foto’s van gemaakt? Dat een dierenarts heeft gekeken is een ruim begrip. Wat heeft de dierenarts allemaal gedaan?

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:41

Ik vind niet dat je een situatie op een oude pony van 2,5 jaar terug kan vergelijken met nu. Die geragde foto, zoals eerder gezegd kan vrijspringen wel. Dan springt ze makkelijk over 1,40 heen. 2,5 jaar geleden had ik geen les, en reed ik amper. Dat is dus echt niet te vergelijken. Toen was ik 11. Ik zeg niet dat ik geen hulp wil, maar dat mijn ouders njet weer willen investeren in ergens in training zetten omdat ik het toch zelf moet doen.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:42

luffwinny schreef:
Wat heeft de dierenarts precies onderzocht en waar zijn foto’s van gemaakt? Dat een dierenarts heeft gekeken is een ruim begrip. Wat heeft de dierenarts allemaal gedaan?

De dierenarts heeft haar opnieuw gekeurd en een bloedonderzoek gedaan. In de kliniek is ook nog alles op de foto gezet en nog wat dingen maar dit weet ik zo niet precies uit mijn hoofd.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:44

M_ontana schreef:
Ik vind niet dat je een situatie op een oude pony van 2,5 jaar terug kan vergelijken met nu. Die geragde foto, zoals eerder gezegd kan vrijspringen wel. Dan springt ze makkelijk over 1,40 heen. 2,5 jaar geleden had ik geen les, en reed ik amper. Dat is dus echt niet te vergelijken. Toen was ik 11. Ik zeg niet dat ik geen hulp wil, maar dat mijn ouders njet weer willen investeren in ergens in training zetten omdat ik het toch zelf moet doen.

Dan heb je dus eigenlijk je punt al bereikt zoals je nu aangeeft. Je ouders willen niet meer investeren in trainingen. Dan denk ik dat het alleen nog maar erger gaat worden dan dat het nu al is en dat moet je zeker niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:47

Maar is er nu al een echo gemaakt van het si gewricht?

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:52

Ik denk het niet, dit moet ik even navragen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:32

Misschien heb ik het gemist in deze 4 blz. Maar is er al geprobeert om contact te leggen met de vorige bezitter om hierover advies te vragen?

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 10:45

Met de eigenaren in Zweden hebben we contact opgenomen. Die herkenden dit gedrag eigenlijk niet, en wisten ook niet echt hoe dit op te lossen is.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:58

Wat een nare situatie TS. Onafhankelijk van de oorzaak van het probleem: het is nu een gevaarlijk rijpaard. Ik zou het advies van je ouders ter harte nemen en er niet meer op gaan rijden. Of een dergelijk karakter geschikt is als fokmerrie vraag ik mij af, maar dat terzijde.

Je voelt dat als 'falen' omdat je niet doorzet. Maar je hebt al alles gedaan wat mogelijk is! Soms moet je even je verstand raadplegen... Succes en doe voorzichtig.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 12:44

Eigenlijk omschrijf je nu precies wat mijn ouders denken. Hier ben ik het mee eens, maar aan de andere kant is haar karakter super fijn. Ze is lief, braaf, rustig alleen onder het zadel is het op dit moment geen doen.
Met mijn ouders en de staleigenaar gaan we dadelijk even rond de tafel zitten om de opties door te nemen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:00

Als er geen geld meer in training gestoken mag worden, dan denk ik dat het daar ophoudt. Dit kan je alleen niet oplossen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:19

Ts wat vervelend. Ik zou denk ik helemaal opnieuw beginnen met alles. Grondwerk doen, aan de hand oefeningen gaan doen met het paard, veel wandelen.
Vanuit daar rustig op gaan bouwen en eventueel naar bijvoorbeeld featherlight brengen ipv op locatie hulp krijgen.

Het zal heel lang duren en je zal niet kunnen rijden de komende tijd maar als je het er voor over hebt.

Anders zou ik haar verkopen als gezelschap of zelf de kosten blijven dragen en ergens op vervroegd pensioen zetten

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:26

Volgens mij bedoelt ts dat haar ouders niet in training willen investeren omdat ts het uiteindelijk toch weer zelf moet oppakken.

Zie ook meerdere adviezen met op flinke pijnstillers zetten. Zou dit niet meer dan een weekje doen. Na een dag/2 dagen moet pijnstilling werken. Flinke pijnstilling brengt meer schade toe (zeker in geval van nsaids); Denk aan maagzweren etc. als ze die al niet heeft... met grote gevolgen eventueel dat niet meer wilt eten (dat doen maagzweren in veel gevallen). Ik heb er alle ervaring mee en mijn ene pony door verloren. Niet zomaar doen, zeker niet te lang en zeker ook niet teveel.

Na paar dagen pijnstilling moet je wel wat kunnen zeggen dan.

Wat een rot situatie ts!
Als je haar idd door de hele medische molen hebt gehaald, zou je idd nog denken aan andere trainingsmethode. Als je niet wilt dat ze risico loopt doorverkocht te worden als rijpaard, dan zal je zelf met veel geduld alle tijd in haar vanaf de grond moeten steken. Bijv academisch, rechtrichten, grondwerken, etc. Dit doen jullie sámen, met een goede instructie. Hoop dat je ouders daar t nut van inzien. maar dat is aan jullie.

Ik wens je alle kracht bij het nemen van een besluit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:08

different1 schreef:
Geen idee of je durft, maar haar eens goed laten gaan op een breed pad/galopeerbaan zou je ook kunnen proberen, ze heeft op behoorlijk niveau gesprongen en eventing gelopen, ze zal een goede conditie (gehad) hebben, en sommige paarden hebben het nodig om eens goed gas te geven onder het zadel.

-------------------------------

Wat ik probeer te zeggen is je hebt al meerdere problemen/dingetjes gehad (eerdere topics op bokt) wellis waar een tijdje geleden maar dat kan zeker nog relevant zijn voor je huidige situatie nu. Beide is rijtechnisch en misschien is het onervarenheid wat nu ook te koppelen is aan deze situatie aangezien jij aangeeft dat je paard binnenste buiten gekeerd is en er niks uit blijkt te komen en je tuig op orde is. Dus koppel ik het naar rijtechnisch. Aanzien je met je huidige instructrice ook niet verder komt lijkt het mij (mijn mening) dat dit inderdaad misschien niet het juiste paard voor jou is zoals iemand anders ook al benoemde.

Zou best eens waar kunnen zijn, en het gedrag in de bak vindt ze misschien helemaal geen z*k aan en uit dat ook. Waar een koudbloed dan gewoon gaat staken geeft zij het op haar manier aan. Zou dat kunnen ts? Temeer omdat ze buiten wel een stuk braver is. Ze wil actie, en niet worden tegengehouden... (?)

En met het stuk eronder ben ik het eens. Geen van beiden hebben plezier hieraan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:44

Ik vraag me af waar ze in training is geweest en wat ze daar met haar hebben gedaan? En wat was hun conclusie/advies toen je haar weer ophaalde? Ik bedoel: waarom dachten zij dat het niet meer opgelost kon worden? Wat was er dan aan de hand volgens hen?

Een paard met dergelijke/zoveel problemen zou ik overigens niet verkopen (tenzij aan een zeer ervaren iemand die er raad mee weet) en al helemaal niet als fokmerrie.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:03

M_ontana schreef:
Eigenlijk omschrijf je nu precies wat mijn ouders denken. Hier ben ik het mee eens, maar aan de andere kant is haar karakter super fijn. Ze is lief, braaf, rustig alleen onder het zadel is het op dit moment geen doen.
Met mijn ouders en de staleigenaar gaan we dadelijk even rond de tafel zitten om de opties door te nemen.

Wat is er uitgekomen ts?