Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:44

Sizzle schreef:
Wat ook essentieel is om te weten dat als je met hulp werkt, je hulp ook vast houdt en niet loslaat als het er op aankomt.

De hulp op de grond is in wezen belangrijker dan degene die erop zit. Die moet goed weten wat ie moet doen als het paard weg wil sprinten of de andere kant op wil. En zeker niet loslaten. Levensgevaarijk.

Sheran

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 15:45

Het belangrijkst is dat de hulp weet wat hij doet. Loslaten (met lijn) of vasthouden. Beide kan gevaarlijk zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:58

Sheran schreef:
Het belangrijkst is dat de hulp weet wat hij doet. Loslaten (met lijn) of vasthouden. Beide kan gevaarlijk zijn.

Loslaten, ook al is het paard vast aan de longeerlijn, is als het paard weg wil of omdraaien is bij het hangen en opstappen de slechtste keuze (en de meest linke voor degene die erop zit; zo dicht mogelijk bij het hoofd/schouder van het paard blijven en hem om je heen draaien de beste.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 16:01

Oh sorry, ik had niet door dat het specifiek over hangen/opstappen ging!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:27

Ik zou de volgende keer juist graag voor een onbeleerde gaan!
Ik had een beetje hetzelfde eisenlijstje als jij had. Bekend met ruiter, stap draf, galop en rem. Dat heb ik ook gevonden, maar achteraf had ik het graag zelf gedaan. Ze heeft vooral met opstappen nog steeds erg veel spanning. Ik ben helemaal terug gegaan naar 0 en een soort "her"-ingereden. Dat was denk ik sneller gegaan als ze nog niets gekend had *D

De juiste extra handen op de grond zijn wel erg belangrijk uiteraard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:34

Sheran schreef:
Oh sorry, ik had niet door dat het specifiek over hangen/opstappen ging!

Dat is waar het om zadelmak maken natuurlijk wel om draait; het kunnen opstappen. :D Vervolgens loop je er natuurlijk dan nog even naast en doet hij dat allemaal braaf en rustig kun je de lijn wat laten vieren,
Stemhulpen heb je er met longeren natuurlijk allemaal al opgezet. Beetje bijzetten ook, zodat ze de druk van het bit al wat gewend zijn. Dubbele lijnen nog beter, want dan kun je het omdraaien ook al wat oefenen.
Dat is bij het zadelmak maken ook nog altijd wel even een dingetje. De meesten vinden het van linksom naar rechtsom draaien met een ruiter op hun rug ook nog wel erg spannend. In dat stadium is een kwartiertje erop ca 4 a 5 x per week genoeg.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:35

Gypsy schreef:
Hier zulke goede ervaringen dat ik voortaan altijd liever een niet zadelmak paard zou kopen. Je kunt ze, mits je kundig genoeg bent, helemaal naar je eigen hand zetten. :)

Dit inderdaad!

Met een jong en gezond onbeleerd paard koop je een blank canvas. Dan is het in de meeste gevallen helemaal zelf in te vullen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:38

xSannee schreef:
Ik zou de volgende keer juist graag voor een onbeleerde gaan!
Ik had een beetje hetzelfde eisenlijstje als jij had. Bekend met ruiter, stap draf, galop en rem. Dat heb ik ook gevonden, maar achteraf had ik het graag zelf gedaan. Ze heeft vooral met opstappen nog steeds erg veel spanning. Ik ben helemaal terug gegaan naar 0 en een soort "her"-ingereden. Dat was denk ik sneller gegaan als ze nog niets gekend had *D

De juiste extra handen op de grond zijn wel erg belangrijk uiteraard!

Dat is ook het motto van mijn instructrice. Liever een paard dat niks kan, want een paard iets aanleren is makkelijker dan verkeerd aangeleerd gedrag afleren. :))

Als ik voor de keuze zou staan zou ik ook alleen een goed doorgereden paard kopen (minimaal L niveau) of een onbeleerd paard kopen om deze (met goede begeleiding) zelf op te leiden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:43

Maar wie zegt dat zo'n 'foutje' bij bv het opstijgen er niet inkomt als je zelf beleert?

Je kan er eigenlijk niet veel over zeggen hoe het loopt. Behalve dat de mensen die dit werk dagelijks doen het in de vingers hebben. En als je er dan als eigenaar bij mag zijn/helpen dan weet je in elk geval meer van het proces dan wanneer je het paard net zadelmak koopt. Plus dat als je het zelf doet dat de 'foutjes' ook je eigen foutjes zijn.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:05

Kelly_ann schreef:
Maar wie zegt dat zo'n 'foutje' bij bv het opstijgen er niet inkomt als je zelf beleert?

Je kan er eigenlijk niet veel over zeggen hoe het loopt. Behalve dat de mensen die dit werk dagelijks doen het in de vingers hebben. En als je er dan als eigenaar bij mag zijn/helpen dan weet je in elk geval meer van het proces dan wanneer je het paard net zadelmak koopt. Plus dat als je het zelf doet dat de 'foutjes' ook je eigen foutjes zijn.

Dit weet je uiteraard nooit zeker! Maar wat je zegt, dan is het je eigen foutje. Je kunt in ieder geval helemaal achter je eigen methode staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:07

Inderdaad wat Sanne zegt. Je weet dan ook waar het vandaan komt en wat je zelf fout hebt gedaan. Maar het is wel de reden dat ik alles met mijn instructrice zou willen doen, zij heeft de ervaring en zou mij daarin corrigeren. Zelf aanklooien zou ik echt niet (meer) doen. :n

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:11

Ik vertrouw Naomi 100%. Zij staat op de gronr en loodst me erdoorheen. Zij houdt het touw vast en verteld me precies wat ik moet doen. Zij heeft het al vaker gedaan en op deze manier beleer ik Joy zelf, maar wel op de juiste manier.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:14

Ik zie jouw hulp toch wel wat beginners fouten maken. En als ik met jonge paarden bezig ben, ligt mijn telefoon in de kast. Want een jong paard en plaatjes schieten of filmpjes maken met je telefoon is wat mij betreft een grote no go. Je mist net als in het verkeer, altijd wat signalen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:18

Benzz schreef:
Grappig, want ik zie Naomi wel wat cruziale fouten maken. En als ik met jonge paarden bezig ben, ligt mijn telefoon in de kast. Want een jong paard en plaatjes schieten of filmpjes maken met je telefoon is wat mij betreft een grote no go. Je mist net als in het verkeer, altijd wat signalen.

Nee hoor absoluut geen fouten. Even bedenken dat er wat meer is gebeurd dan dat je hier ziet. De context is iets groter.

Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat er gehangen wordt en als Naomi ook maar het kleinste idee heeft dat ze dit niet kan doen zo, gebeurd het niet.

Ik ga me hier verder niet verantwoorden. Maar dit is wel weer echt een typisch bokt antwoord >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:19

Mijn eerste jonge paard (wel zadelmak gekocht) ging bv op een gegeven moment toen ik aan doorzitten toe was, gelijk stappen (zonder dat ik het hem vroeg). Tot je beseft dat je hem dat eigenlijk zelf hebt geleerd door voor het stappen even door te zitten en dan te gaan stappen en hij eigenlijk heel braaf was. Dat was een foutje, maar dat was ook weer zo hersteld. Het rijden van jonge paarden maken je er vooral van bewust van je eigen (gebrek aan) consequentheid. Dat is natuurlijk bij alle paarden het geval, maar bij een jong paard merk je dat meteen. Want die moet van jou leren. Dus dat is echt heel leuk. E heel leerzaam. Het is maar een klein voorbeeld, maar zo werkt het wel in korte lijnen. Wat je er zelf in stopt komt er ook uit.

Het zadelmak maken is echt van een andere orde. Die kneepjes moet je echt even kennen. Het rijden zonder stuur en rem is best wel even spannend. En ze gaan allemaal wel eens (heel erg) hard of geven een paar wappers. Of komen omhoog. Dan is het echt belangrijk dat je mee bent, zodat het paard niet schrikt van je onbalans of eigen angst en het vertrouwen weg is.
Bij sommigen is het echt appeltje/eitje. Die zijn zadelmak geboren. Bij sommigen is het echt pittig. Dat kun je echt niet altijd tevoren voorspellen.

Tussen zadelmak en goed doorgereden zit een hele wereld. Zadelmak alleen opstappen, zadelmak + stuur en rem, zadelmak licht beleerd, zadelmak beleerd, gereden en goed doorgereden. De laatste valt bij mij onder L/M niveau. Dan kosten paarden vaak wel het dubbele dan wat ze kosten als ze onbeleerd zijn. Maar in dat stukje zitten ook de grootste risico's. Niet alleen op het gebied van zadelmak maken maar ook van gebreken.
Want dat is ook echt nog wel een risico waar je ook rekening mee moet houden. Het komt voor dat paarden in het eerste jaar van belasting bepaalde gebreken ontwikkelen.
Ik heb een tijd geleden een paard laten keuren, licht zadelmak die een jaar eerder echt schone foto's had. Bij de keuring had ze dus al een te hoog spatrisico.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:20

Benzz schreef:
Ik zie jouw hulp toch wel wat beginners fouten maken. En als ik met jonge paarden bezig ben, ligt mijn telefoon in de kast. Want een jong paard en plaatjes schieten of filmpjes maken met je telefoon is wat mij betreft een grote no go. Je mist net als in het verkeer, altijd wat signalen.

En dan die lange lijn....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:23

Gimme_Joy schreef:
Ik ga me hier verder niet verantwoorden. Maar dit is wel weer echt een typisch bokt antwoord >;)

Dat zal, maar als jouw instructeur/hulp jou voor de allereerste keer op je paard laat zitten en de longe bevestigd aan 1 bitring.............dan zoek je wel wat gevaar op. En jij hebt de mazzel dat die van jou superbraaf is, maar als dat niet zo was geweest, dan had die hele mond aan gort gelegen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:23

Babootje schreef:
Benzz schreef:

En dan die lange lijn....

Ja daar wilde ik nog niet eens over beginnen :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:26

Zelfs met de juiste begeleiding zou ik mijzelf nog niet capabel genoeg vinden om zadelmak te maken en nog lastiger, goed door te rijden en op te leiden. Het ligt dus ik wel aan je eigen rijkunst en ruitergevoel wat mij betreft? Vind persoonlijk dat mensen daar soms toch behoorlijk licht over denken en zichzelf overschatten. Ligt ook aan je doel natuurlijk, beetje recreatief boshobbelen of opleiden als sport/ wedstrijdpaard met hoge ambities.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:28

Ja. Ok. Ik ga hier niet op reageren. Wij doen het zoals we het doen en dat gaat prima!

En morgen doen we het gewoon weer op deze manier. Vervloek het maar +:)+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:32

Gimme_Joy schreef:
Ja. Ok. Ik ga hier niet op reageren. Wij doen het zoals we het doen en dat gaat prima!

Dit was een algemene opmerking, niet tegen jou persoonlijk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:33

DatBenIkNou schreef:
Gimme_Joy schreef:

Dit was een algemene opmerkingen, niet tegen jou persoonlijk.

Fijn. Ik word een beetje stekelig merk ik. :o maar dat komt puur omdat ik het niet eerlijk vind tegenover Naomi als mensen zomaar dingen roepen zonder even goed te kijken of in te lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:34

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:41

Gimme-Joy, als we het hebben over de onverwachte tegenvallers en je plaatst wat. Dan is het juist goed om te zien dat juist de gevaren in kleine hoekjes venijnig kunnen zijn.

Denk aan een helm, handschoenen, een helper die het paard vast heeft en kan stilzetten als het wegloopt bij opstijgen/hangen.

Juist dat zijn die zaken die tig keer goed gaan. Maar als ze misgaan dan zijn de gevolgen niet zo klein.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:46

Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Maar het gaat direct op de persoon en dat is jammer.

Want ik zeg dan meteen dat er een heel proces aan vooraf is gegaan. En die cap ja. Ik had een cap op moet zetten. Die had ik gister op. Is ook een beetje een inschatting van de ervaren prof. Er kan altijd wat misgaan. In dut geval ging het goed maar voor iedereen die beleerd dus nog even extra:

Cap op! En niet filmen!

We hebben nuet allemaal een coole quarter ;)