gertrud schreef:Waarom zou je moeten rijden om paarden te hebben? Waarom kosten ze anders teveel geld? Ik heb mezelf die vragen de afgelopen 23 jaar ook regelmatig gesteld. Ik ben 40 jaar bezig met paarden, 30 jaar met eigen paarden. Ik kan al 23 jaar niet meer rijden.
Ik heb nog steeds een paard. Ik ga er mee wandelen, zit bij haar en haar vriendinnen, vind het heerlijk om buiten te zijn en 'stalklusjes' te doen, ga bijna dagelijks met haar wandelen en geniet er -meestal- van om een paard te hebben. Ik kan me een leven zonder paarden niet voorstellen.
Mijn paard(en) heeft jaren op een 'normale' pensionstal gestaan waar mensen vaak absoluut niet snapten waarom ik een paard had terwijl ik er niet op kon rijden. Rare vraag: is een paard niet meer dan een fiets/brommer met haar?
Ik heb me gerealiseerd dat het de anderen waren die daar moeite mee hadden, niet ik.
Inmiddels krijg ik steeds meer moeite met paardrijden en de manier waarop er vaak met paarden wordt omgegaan. En op facebook zijn er leuke groepen met gelijkgezinden, zoals The Non Ridden Equine.
De afgelopen maanden was ik veel ziek en toen twijfelde ik ook wel eens of ik het er allemaal nog voor over had. Maar nu ik weer beter ben, geniet ik weer volop!
Precies dit. Zelf heb ik paardgereden vanaf mijn 5de tot mijn 18de. Op zich 'maar' 13 jaar maar voor mij tot nu toe eigenlijk zowat mijn hele leven lang. Het is ondertussen van de augustus 2017 geleden, toen heb ik mijn paard verkocht (die voor +-5-6 jaar van mij geweest is). En ja, ik heb voor de verkoop heel erg getwijfeld, want het voelde alsof ik een van de grootste dingen in mijn leven zomaar weggooide, alsof ik als persoon dan compleet 'anders' zou zijn. Het klinkt misschien dramatisch, maar voor mij was paardrijden al zo lang een deel van mij, dat het echt onwerkelijk voelde. Doordat ik het wel emotioneel vond om mijn paard te verkopen ben ik helaas nog zo slim geweest om hem ver onder zijn prijs te verkopen...
Maar goed, het is nu zo helaas gegaan.
Om terug te komen op het welzijn. In de jaren dat ik paardgereden heb heb ik ook zoveel dingen voorbij zien komen die gewoon niet kunnen. En dat gaat dan niet per se om grote, intentionele mishandeling, maar ook gewoon kleine dingen die vaker voorkomen in de omgang met paarden. Al is het niet intentioneel, je gaat om met een dier en ik vind niet dat je je dan fouten door onwetendheid kan permitteren. (En ja, ik heb helaas zelf ook heel wat fouten gemaakt, en dat is niet goed.)
Daarom twijfel ik ook erg of ik ooit weer zou beginnen met paardrijden. Ik kan nog steeds erg emotioneel worden van dat ene IJslander filmpje of als ik eraan denk om nog eens in alle vrijheid paard te rijden. Maar voor mij is het welzijn van paarden nu toch wel wat belangrijker, hoe hard ik het ook mis. Ik zit er wel aan te denken om later misschien wat mini's aan te schaffen, of ezeltjes.