Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:14

Amber_anne schreef:
Ben het helemaal met je eens mars. Elke keer ook de foto topics op bokt waar je weer een te zwaar iemand op het paard ziet. Ze passen niet op het zadel maar als je wat zegt wordt je van alle kanten aangevallen dat ze het al weten.

Wat ik dan niet snap, als je weet dat je dik bent waarom ga je dan in godsnaam op je paard zitten?
Ik heb respect voor de mensen op boot die niet rijden tot ze afgevallen zijn!

En alles is fatshaming de laatste tijd, hoe kan je anders iets objectiefs zeggen over iemands gewicht?


Gaat trouwens de lichamelijke en geestelijke pijn van het paard niet over iemands gevoelens. Dik zijn is ook niet objectief het is meetbaar


Precies dit dikgedrukye. Jij hoeft niets te zeggen over het gewicht van een ander. Dat gaat jou namelijk geen ene reet aan en heeft alkes te maken met fatsoen. Niemand is geinteresseerd in jouw mening over het gewicht van een ander. Hou gewoon je mond.

Dat je er een opmerking maakt op het moment dat iemand een topic plaatst waar ze duidelijk te zwaar zijn voor hun paard vind ik iets anders
Maar verder hoef je niks te zeggen en niet eens te vinden. Dit soort topics zijn puur gemaakt om te bashen. Meer niet.

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:15

Ik ben te zwaar, heb paarden, koop ook kleding bij dat soort zaken, niet dat ik rijd maar omdat ik men. Dus dan mag ik geen kleding kopen omdat ik te zwaar ben? Sorry hoor maar dat gaat mij echt te ver deze redenatie. Een rijbroek is nu eenmaal wat comfortabeler dan een spijkerbroek is mijn mening.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:28

Amandavd schreef:
Amber_anne schreef:
Ben het helemaal met je eens mars. Elke keer ook de foto topics op bokt waar je weer een te zwaar iemand op het paard ziet. Ze passen niet op het zadel maar als je wat zegt wordt je van alle kanten aangevallen dat ze het al weten.

Wat ik dan niet snap, als je weet dat je dik bent waarom ga je dan in godsnaam op je paard zitten?
Ik heb respect voor de mensen op boot die niet rijden tot ze afgevallen zijn!

En alles is fatshaming de laatste tijd, hoe kan je anders iets objectiefs zeggen over iemands gewicht?


Gaat trouwens de lichamelijke en geestelijke pijn van het paard niet over iemands gevoelens. Dik zijn is ook niet objectief het is meetbaar


Precies dit dikgedrukye. Jij hoeft niets te zeggen over het gewicht van een ander. Dat gaat jou namelijk geen ene reet aan en heeft alkes te maken met fatsoen. Niemand is geinteresseerd in jouw mening over het gewicht van een ander. Hou gewoon je mond.

Dat je er een opmerking maakt op het moment dat iemand een topic plaatst waar ze duidelijk te zwaar zijn voor hun paard vind ik iets anders
Maar verder hoef je niks te zeggen en niet eens te vinden. Dit soort topics zijn puur gemaakt om te bashen. Meer niet.

Doe toch rustig. Dikke mensen zijn altijd zo over de emmer als het om gewicht gaat. Ga er alsjeblieft eens aan werken om jezelf te accepteren.

Ze heeft het in haar hele bericht over ruitergewicht op de paardenrug. Niks bashen, dat heet paardenwelzijn.

Ann_moi

Berichten: 3858
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:33

Bij de manege waar ik rijd staan er strakke limieten per paard. Er zijn een aantal paarden die tot 90-95 kg (inclusief kleding en cap) mogen dragen, en daarna houdt het op.
Mensen die toch willen rijden dienen eerst voldoende te zijn afgevallen en kunnen daarbij vanuit de manege ook hulp krijgen. Toen iedereen op de weegschaal moest, was dit best even slikken. Maar ook de mensen die toen te zwaar bleken te zijn begrepen het, en werken er keihard aan. Alles voor de paarden en om hun rug te behouden!
Ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.
Maar dat er grotere rij broeken te koop zijn, dat lijkt me geen probleem, zolang er maar meer bewustzijn komt over wat wel en niet kan op een paard.

freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:47

Ik denk dat er een verschil zit tussen fatshaming en zeggen dat je vanaf een bepaald gewicht niet meer op een paard moet stappen.

Het eerste is vaak puur bedoelt om te bashen. En als iemand zich voller en fantastisch voelt, prima. We zijn allemaal mensen, klein/groot, dik/dun etc.

Maar het tweede heeft te doen met dierenwelzijn. En daar mag wat mij betreft wel kabaal over wordem gemaakt. Paarden staan vaak veel te veel toe, en professionals verdienen ook geld dmv die ruiter en kunnen daardoor toch zeggen dat het wel kan. Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar toch

JeaDH

Berichten: 2191
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:57

Nies_ schreef:
Doe toch rustig. Dikke mensen zijn altijd zo over de emmer als het om gewicht gaat. Ga er alsjeblieft eens aan werken om jezelf te accepteren.

Ze heeft het in haar hele bericht over ruitergewicht op de paardenrug. Niks bashen, dat heet paardenwelzijn.


Hier ben ik het wel mee eens, had misschien iets genuanceerder geschreven mogen worden. Maar aan de andere kant wel duidelijk :P
We mogen over alles iets vinden en een mening hebben, maar dit ligt heel gevoelig
Ik vind ook dat mensen met veel overgewicht niet op een paard moeten/mogen gaan zitten.
Daarbij is overgewicht ook zo slecht voor je eigen gezondheid. Daar wil je toch iets aan doen? En ja er zijn mensen die niets tot weinig aan hun overgewicht kunnen doen, maar bij het grootste gedeelte is het toch echt door slechte eet en leef gewoontes....
En nee ik beweer ook niet dat het makkelijk is om af te vallen.

Anoniem

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:00

Ik kan het begrijpen , maar om alles over 1 kam te scheren . Zitten vast ook zwaardere menners tussen die liever met rijbroek op de bok zitten

Mijn grens is 90 kilo , ben al jaren veel zwaarder en rijd al jaren niet meer . Paard kan niet kiezen ik kan dat wel

chamion
Huisheks

Berichten: 3667
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:04

Ik ben te zwaar (+100) maar ik rij geen paarden maar, of het moeten flinke paarden zijn met goede ruggen en zelfs dan zit ik er niet langer dan 30 minuten op. Laatste keer dat ik reed? 3 jaar terug.
Over mijn gezondheid kan ik kort zijn. Ja, ik heb misschien iets minder conditie dan andere 31 jarige dames. Maar mijn huisarts houd mij goed in de gaten en wordt regelmatig gecontroleerd. Juist omdat ik afhankelijk ben van mijn lichaam voor mijn werk. Mijn HA vind mij het gezondste dikkertje die hij kent. Juist omdat ik zeer veel in beweging ben.


Ik ben wel onlangs aan mennen begonnen en werk ik op een paarden bedrijf. Ik heb daarbij vaak een spijkerbroek aan, maar ik heb ook graag rijbroeken aan. Dan is het fijn dat er toch in mij maat rijbroeken beschikbaar zijn.

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:15

kiddokids schreef:
heb je ook wel eens nagedacht over aangespannen rijden, dat kan makkelijk met een maatje meer en in de dressuursport moet je er dan ook netjes uit zien


Laat nou net bij de mendressuursport een menschort verplicht zijn op de bok. Wat je er onder aan hebt ziet geen mens.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:19

Ik vraag me ook af hoe je in hemelsnaam met die maat in een zadel past? Fijn dat je een passende rijbroek hebt maar als je kont daarin past maar dan toch zeker niet in een zadel?

Ik heb broekmaat 44/46 en rijd om die reden niet meer. Ik heb me voor het laatst 2 jaar terug in mijn rijbroek gepropt en ben een standrit gaan maken op een flink paard. Gut wat zat ik mezelf en het paard in de weg.

Als mensen mijn vragen, goh rijd je zelf nog? En als ik dan zeg nee, ik vind mezelf te zwaar dan ontstaat altijd die discussie.... ohhh maar ik ben ook zwaar maar ik zit het paard minder in de weg dan een beginnende ruiter.

Nou ik ben geen beginner en ja ik zit het paard en mezelf meer dan in de weg. Als ik echt weer wil rijden en mijn paardje een plezier wil doen dan moet ik dus op dieet.

Pas nog een voorbeeld dat de instructrice op de d-pony van mijn dochter stapte (dochterlief weeg dus maar 47 kg, en wat is ze blij mijn genen niet te hebben)

Instructrice weegt dus tussen de 70 en 80 kg... De pony liep zwaar uit balans en had duidelijk moeite. Deze pony scoort dus op rechte lijnen bv binnenkomen bij A naar C een dikke 9 regelmatig. Nou alsof ze dronken was liep de zo haar best te doen om de instructrice te dragen. Nee het heet RIJbroek en paardrijden is in mijn ogen niet voor mensen met overgewicht.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:23

Nies_ schreef:
Amandavd schreef:

Precies dit dikgedrukye. Jij hoeft niets te zeggen over het gewicht van een ander. Dat gaat jou namelijk geen ene reet aan en heeft alkes te maken met fatsoen. Niemand is geinteresseerd in jouw mening over het gewicht van een ander. Hou gewoon je mond.

Dat je er een opmerking maakt op het moment dat iemand een topic plaatst waar ze duidelijk te zwaar zijn voor hun paard vind ik iets anders
Maar verder hoef je niks te zeggen en niet eens te vinden. Dit soort topics zijn puur gemaakt om te bashen. Meer niet.

Doe toch rustig. Dikke mensen zijn altijd zo over de emmer als het om gewicht gaat. Ga er alsjeblieft eens aan werken om jezelf te accepteren.

Ze heeft het in haar hele bericht over ruitergewicht op de paardenrug. Niks bashen, dat heet paardenwelzijn.


Ik heb getemd. Het ging mij om iets vinden en zeggen over het uiterlijk van een ander, of het nou dun, dik, groot, klein, paars, geel of bruin is. Je hoeft niks te vinden en al zeker niet te zeggen. Daarbij zeg ik ook heel duidelijk dat ik het prima vindt als je een opmerking plaatst in een topic waar een te zware ruiter op een paard zit want dan heb je wel degelijk met welzijn te maken. Maar dit soort topics hebben helemaal niks te maken met welzijn. Het is gewoon een plek om je mening te ventileren en daarbij een groep mensen te kakken zetten. Blijft verbazingwekkend hoeveel mensen het nodig hebben om dat te doen. Misschien moeten die eens aan zichzelf werken :)

Overigens wel mooi dat je de conclusie trekt dat ik omdat ik dik ben wel onzeker zal zijn. :')
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 19-03-19 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:27

Wel grappig dat zodra het er over gewicht gepraat wordt op een normale manier het gelijk onder bodyshaming valt, terwijl als er gepraat wordt over iemand die op zijn paard zit een zaagt dit wel als ''opbouwend commentaar'' gezien wordt. Maar owee als je een keer iets over iemand zegt die zwaarlijvig is want daar hebben ze het allemaal zo moeilijk mee.....
Mensen die onfatsoenlijk op hun paard zitten qua houding worden in elk topic met de grond gelijk gemaakt, maar niemand die begint over ridershaming. Iemand anders opent een topic waar óók iets niet aan de haak is, dan op het gebied van gewicht, en dan is het ineens bodyshaming. Echt schiet mij maar lek.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:37

Amandavd schreef:
Overigens wel mooi dat je de conclusie trekt dat ik omdat ik dik ben wel onzeker zal zijn. :')

Foute conclusie. Zo kom je over omdat je zo overtrokken reageert.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:39

liekec schreef:
Wel grappig dat zodra het er over gewicht gepraat wordt op een normale manier het gelijk onder bodyshaming valt, terwijl als er gepraat wordt over iemand die op zijn paard zit een zaagt dit wel als ''opbouwend commentaar'' gezien wordt. Maar owee als je een keer iets over iemand zegt die zwaarlijvig is want daar hebben ze het allemaal zo moeilijk mee.....
Mensen die onfatsoenlijk op hun paard zitten qua houding worden in elk topic met de grond gelijk gemaakt, maar niemand die begint over ridershaming. Iemand anders opent een topic waar óók iets niet aan de haak is, dan op het gebied van gewicht, en dan is het ineens bodyshaming. Echt schiet mij maar lek.


Dit dus. We zijn allemaal zo politiek correct over gewicht dat je niks meer kunt zeggen.
Maar laten we eerlijk zijn er moet wel degelijk iets gezegd worden, we willen toch niet dat het normaal wordt om met overgewicht op je paard te gaan zitten.

In de slechte houding topics zie ik ook niemand voor ze op komen in tegen stelling tot de topics met ruiters met overgewicht

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:41

Nies_ schreef:
Amandavd schreef:
Overigens wel mooi dat je de conclusie trekt dat ik omdat ik dik ben wel onzeker zal zijn. :')

Foute conclusie. Zo kom je over omdat je zo overtrokken reageert.


Ik reageer helemaal niet overtrokken, dat is een aanname die jij maakt op basis van mijn bericht. Had ik zo gereageerd in een topic over dunne mensen, had je dan ook hetzelfde gezegd? Of als ik zo gereageerd had in een topic over mensen met een andere etnische achtergrond? Als je mijn berichten leest zal je zien dat ik overal hetzelfde reageer. Niet uit onzekerheid maar uit boosheid. Omdat ik het verschrikkelijk vindt dat mensen altijd wel iets te vinden hebben van anderen en dan ook nog denken dat ze dat maar moeten ventileren. Of het nu over gewicht, haar, kleren, huidskleur of geaardheid gaat.

Nogmaals, ik keur het absoluut niet goed dat mensen die te dik zijn op een paard gaan zitten. Dat doe ik ook al jaren niet meer. Dat je er wat van zegt in een topic met foto's, prima. Maar een topic dat al geopend wordt met de toon van OMG ZE MAKEN KLEDING VOOR MAAR 54?!?!?! dat gaat mij echt te ver. Dan heb je het namelijk niet meer over welzijn maar over de maat van een persoon en dat vind ik verkeerd. Ik ging tot een aantal jaren nog mee op concour als groom, droeg ik ook een paardrijbroek, die mocht vies worden en zat lekker.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:45

Amandavd schreef:
Nies_ schreef:
Foute conclusie. Zo kom je over omdat je zo overtrokken reageert.


Ik reageer helemaal niet overtrokken, dat is een aanname die jij maakt op basis van mijn bericht. Had ik zo gereageerd in een topic over dunne mensen, had je dan ook hetzelfde gezegd? Of als ik zo gereageerd had in een topic over mensen met een andere etnische achtergrond? Als je mijn berichten leest zal je zien dat ik overal hetzelfde reageer. Niet uit onzekerheid maar uit boosheid. Omdat ik het verschrikkelijk vindt dat mensen altijd wel iets te vinden hebben van anderen en dan ook nog denken dat ze dat maar moeten ventileren. Of het nu over gewicht, haar, kleren, huidskleur of geaardheid gaat.

Nogmaals, ik keur het absoluut niet goed dat mensen die te dik zijn op een paard gaan zitten. Dat doe ik ook al jaren niet meer. Dat je er wat van zegt in een topic met foto's, prima. Maar een topic dat al geopend wordt met de toon van OMG ZE MAKEN KLEDING VOOR MAAR 54?!?!?! dat gaat mij echt te ver. Dan heb je het namelijk niet meer over welzijn maar over de maat van een persoon en dat vind ik verkeerd. Ik ging tot een aantal jaren nog mee op concour als groom, droeg ik ook een paardrijbroek, die mocht vies worden en zat lekker.

Buiten het feit dat ik het niet per definitie eens ben met dat er geen rijbroeken gemaakt moeten worden voor deze maat (ik hoop dat inderdaad mensen dit alleen dragen tijdens andersoortige klussen), vraag ik mij af of jij het bijvoorbeeld niet zielig vind als iemand op een kreupel paard rijdt? Of als iemand weet dat hij met een niet passend zadel rondrijdt en ondanks dat toch maar met slof op een paard gaat zitten? Vind jij dit niet gevallen waar in het paardenwelzijn voorop gesteld moet worden, ondanks dat diegene bijvoorbeeld niet ziet dat het paard kreupel is of geen geld heeft voor een zadelmaker?
Uit jouw bericht blijkt namelijk een gedachtegang die hier ook niks van zou zeggen.

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:49

Het is wel interessant dat zodra het neigt naar 'ze hebben ergens wel gelijk' er meteen alle voorbeelden bijgehaald worden van 'die uitzonderingen waar het níet voor geldt'

Precies hetzelfde verhaal met die blog op de voorpagina: als je paard niet buiten kan staan in de winter, of als je paard niet in een groep staat, dan moet je geen paard hebben. Hop, tig pagina's met ja, maar míjn paard...

Nu wordt er gesteld: verrassend dat er rijbroeken boven maat 50 gemaakt worden (net zo'n vraag als: raar eigenlijk dat er paarden 23/7 in boxen staan), en komen de 'já maar, ik rij niet, ik men/groom/mest uit, laat de hond uit in m'n rijbroek' -antwoorden.

Uitzonderingen bevestigen de regel? ;)

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:51

Nies_ schreef:
Amandavd schreef:
Overigens wel mooi dat je de conclusie trekt dat ik omdat ik dik ben wel onzeker zal zijn. :')

Foute conclusie. Zo kom je over omdat je zo overtrokken reageert.

Wellicht reageren mensen met een maatje meer zo omdat ze het zat zijn / niet leuk vinden dat een ander ze al van te voren in een hokje hebben geplaatst en er een overduidelijke mening over hebben?

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:54

liekec schreef:
Amandavd schreef:

Ik reageer helemaal niet overtrokken, dat is een aanname die jij maakt op basis van mijn bericht. Had ik zo gereageerd in een topic over dunne mensen, had je dan ook hetzelfde gezegd? Of als ik zo gereageerd had in een topic over mensen met een andere etnische achtergrond? Als je mijn berichten leest zal je zien dat ik overal hetzelfde reageer. Niet uit onzekerheid maar uit boosheid. Omdat ik het verschrikkelijk vindt dat mensen altijd wel iets te vinden hebben van anderen en dan ook nog denken dat ze dat maar moeten ventileren. Of het nu over gewicht, haar, kleren, huidskleur of geaardheid gaat.

Nogmaals, ik keur het absoluut niet goed dat mensen die te dik zijn op een paard gaan zitten. Dat doe ik ook al jaren niet meer. Dat je er wat van zegt in een topic met foto's, prima. Maar een topic dat al geopend wordt met de toon van OMG ZE MAKEN KLEDING VOOR MAAR 54?!?!?! dat gaat mij echt te ver. Dan heb je het namelijk niet meer over welzijn maar over de maat van een persoon en dat vind ik verkeerd. Ik ging tot een aantal jaren nog mee op concour als groom, droeg ik ook een paardrijbroek, die mocht vies worden en zat lekker.

Buiten het feit dat ik het niet per definitie eens ben met dat er geen rijbroeken gemaakt moeten worden voor deze maat (ik hoop dat inderdaad mensen dit alleen dragen tijdens andersoortige klussen), vraag ik mij af of jij het bijvoorbeeld niet zielig vind als iemand op een kreupel paard rijdt? Of als iemand weet dat hij met een niet passend zadel rondrijdt en ondanks dat toch maar met slof op een paard gaat zitten? Vind jij dit niet gevallen waar in het paardenwelzijn voorop gesteld moet worden, ondanks dat diegene bijvoorbeeld niet ziet dat het paard kreupel is of geen geld heeft voor een zadelmaker?
Uit jouw bericht blijkt namelijk een gedachtegang die hier ook niks van zou zeggen.


Volgens mij lees jij niet goed. Ik zeg toch, meerdere malen en heel duidelijk, dat wanneer jij een topic ziet met foto's wanneer iemand die te zwaar is voor zijn paard en je daar wat van zegt dat dat prima is? Want dan heb je het echt over welzijn. Hetzelfde geldt voor al die dingen die jij opnoemt. Maar gewoon een topic openen die gaat over de maat van iemand en over kleren in die maat heeft niks met welzijn te maken, maar met het ventileren van je mening over het feit dat er kleren in die maat gemaakt worden. Daar gaat het mij om. Er wordt hier niet gediscussieerd, er worden geen wetenschappelijke onderzoeken aan de kaak gesteld, nee we lopen hier met zijn alleen te verkondigen dat het echt schandalig is dat er ruiterkleding in de maat 54 gemaakt wordt. Dat vind ik verkeerd, want dan shame je puur op het gewicht en de maat van iemand. Niet op iets wat iemand op dat moment doet.

@Ibbel, omdat die mensen los staan van het paardenwelzijn. Er zijn dus zoals je kunt lezen genoeg mensen die een paardrijbroek ergens anders voor gebruiken.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:54

Ik heb respect voor de mensen die het welzijn van hun paard vooropzetten door niet te gaan rijden of die het bij mennen houden. Het zelfmedelijden beeld kan ik zelf nooit zo goed begrijpen en plaatsen dat iemand dan toch op een paard wil stappen omdat jezelf persé moet rijden? Iedereen weet dat bijna elk paard er erge hinder van ondervind met zwaar overgewicht om over de rest nog maar te zwijgen wat het mentaal met een paard kan doen. Het is natuurlijk onzin om jezelf voor de gek te houden dat een slanke den net zoveel schade kan veroorzaken als iemand met zwaar overgewicht dat heeft in mijn ogen niks met de realiteit te maken maar met alles goed te willen praten zodat jezelf niet met een schuldgevoel opstapt.

Wellicht is er iemand die mij van antwoorden kan voorzien zodat ik het beter kan begrijpen?
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 19-03-19 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6716
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:58

Paardrijden met overgewicht is niet goed, maar er is helemaal niks mis met het verkopen van rijbroeken in grote maten. Alsof wij weten wat mensen met zulke rijbroeken gaan doen. Het feit dat het rijbroek heet, betekent echt niet dat het alleen voor rijden wordt gebruikt.

Wellicht is het te vergelijken met sportkleding in hele kleine maten. Te veel sporten is niet goed voor je als je te mager bent. Dus wie verzint er dan om sportkleding te maken in maatje 30?! Dan ga je toch gewoon even wat meer eten zodat je weer in de normale maten past?

Ik begrijp wel dat we in het eerste geval te maken hebben met een dier dat zichzelf niet kan uiten, maar het gaat meer om de overhaaste conclusies die worden getrokken. Het onderwerp van dit topic heeft in principe namelijk helemaal niks te maken met mensen met overgewicht die op een paard stappen, want die rijbroeken in grote maten kunnen ook voor hele andere dingen gebruikt worden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6716
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:59

Ibbel schreef:
Het is wel interessant dat zodra het neigt naar 'ze hebben ergens wel gelijk' er meteen alle voorbeelden bijgehaald worden van 'die uitzonderingen waar het níet voor geldt'

Precies hetzelfde verhaal met die blog op de voorpagina: als je paard niet buiten kan staan in de winter, of als je paard niet in een groep staat, dan moet je geen paard hebben. Hop, tig pagina's met ja, maar míjn paard...

Nu wordt er gesteld: verrassend dat er rijbroeken boven maat 50 gemaakt worden (net zo'n vraag als: raar eigenlijk dat er paarden 23/7 in boxen staan), en komen de 'já maar, ik rij niet, ik men/groom/mest uit, laat de hond uit in m'n rijbroek' -antwoorden.

Uitzonderingen bevestigen de regel? ;)


Wie zegt dat dit de uitzonderingen zijn?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:59

Amandavd schreef:
liekec schreef:
Buiten het feit dat ik het niet per definitie eens ben met dat er geen rijbroeken gemaakt moeten worden voor deze maat (ik hoop dat inderdaad mensen dit alleen dragen tijdens andersoortige klussen), vraag ik mij af of jij het bijvoorbeeld niet zielig vind als iemand op een kreupel paard rijdt? Of als iemand weet dat hij met een niet passend zadel rondrijdt en ondanks dat toch maar met slof op een paard gaat zitten? Vind jij dit niet gevallen waar in het paardenwelzijn voorop gesteld moet worden, ondanks dat diegene bijvoorbeeld niet ziet dat het paard kreupel is of geen geld heeft voor een zadelmaker?
Uit jouw bericht blijkt namelijk een gedachtegang die hier ook niks van zou zeggen.


Volgens mij lees jij niet goed. Ik zeg toch, meerdere malen en heel duidelijk, dat wanneer jij een topic ziet met foto's wanneer iemand die te zwaar is voor zijn paard en je daar wat van zegt dat dat prima is? Want dan heb je het echt over welzijn. Hetzelfde geldt voor al die dingen die jij opnoemt. Maar gewoon een topic openen die gaat over de maat van iemand en over kleren in die maat heeft niks met welzijn te maken, maar met het ventileren van je mening over het feit dat er kleren in die maat gemaakt worden. Daar gaat het mij om. Er wordt hier niet gediscussieerd, er worden geen wetenschappelijke onderzoeken aan de kaak gesteld, nee we lopen hier met zijn alleen te verkondigen dat het echt schandalig is dat er ruiterkleding in de maat 54 gemaakt wordt. Dat vind ik verkeerd, want dan shame je puur op het gewicht en de maat van iemand. Niet op iets wat iemand op dat moment doet.

@Ibbel, omdat die mensen los staan van het paardenwelzijn. Er zijn dus zoals je kunt lezen genoeg mensen die een paardrijbroek ergens anders voor gebruiken.


Soit, dan heb ik daar overheen gelezen, excuses. Feit blijft wel dat zo'n topic openen gelijk staat aan een topic openen over mensen die hun paard niet 24/7 buiten hebben staan, met slof rijden etc. en dat komt ook zeer regelmatig voor op bokt... Ik vind het voornamelijk interessant om te zien dat er dan bij het onderwerp gewicht de 'boosdoeners' enorm verdedigd worden, terwijl als iemand op bokt in een topic vermeld dat hij met slof rijdt ze zo ongeveer gelynched worden. Blijft verbazingwekkend (maar doet verder niet per se toe aan deze comment richting jou, meer in het algemeen).

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:13

Amandavd schreef:
Had ik zo gereageerd in een topic over dunne mensen, had je dan ook hetzelfde gezegd? Of als ik zo gereageerd had in een topic over mensen met een andere etnische achtergrond? Als je mijn berichten leest zal je zien dat ik overal hetzelfde reageer. Niet uit onzekerheid maar uit boosheid.

Zodra mensen door hun ondergewicht of huidskleur hun paard in de weg zitten, dan moet daar ook iets van gezegd kunnen worden ja. Het punt is alleen, ik ben nog geen gevallen tegengekomen waar iemand zo donker, licht, geel of rood gekleurd is dat zijn paard eronder lijdt, of zo licht van gewicht dat het arme dier wegwaait onder hem. Echt niet.

En bij zware mensen (te zwaar voor het paard uiteraard, dat kun je ook zijn als je niet morbide obees bent maar gewoon lang en gespierd), komt het helaas wel voor dat hun gewicht het paard in de weg zit. Daar zit het verschil.

Waar de TS het hier over heeft, is over kleding in maten waarbij het praktisch onmogelijk is dat de drager nog een redelijk gewicht heeft. Het gaat niet over een maatje 44 - waarin ook iemand met een oké gewicht maar 'ongelukkige' bouw ook nog past, of die bij sommige merken zeer klein kan uitvallen - maar over maat 54 of nog groter. Dan ben je echt al een heel stuk over het schemergebied heen waarin je je nog kunt afvragen of je met rijvaardigheid en lichamelijke fitheid wat van de gewichtsbelasting kunt compenseren, en zit je echt gewoon in de categorie 'te zwaar voor op een paard'.

Daar hoeven wat mij betreft echt geen doekjes om gewonden te worden omdat mensen met overgewicht zich aangevallen voelen. In dat laatste geval is het misschien handig om te bedenken dat het het gewicht is waar men een probleem mee heeft (zeker in combinatie met paarden) en niet de persoon. Lukt het die persoon om weer een lager gewicht te bereiken, dan is dat probleem van de omgeving t.a.v. paardrijden als het goed is ook gelijk verdwenen.

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:23

NadjaNadja schreef:
Ibbel schreef:
Het is wel interessant dat zodra het neigt naar 'ze hebben ergens wel gelijk' er meteen alle voorbeelden bijgehaald worden van 'die uitzonderingen waar het níet voor geldt'

Precies hetzelfde verhaal met die blog op de voorpagina: als je paard niet buiten kan staan in de winter, of als je paard niet in een groep staat, dan moet je geen paard hebben. Hop, tig pagina's met ja, maar míjn paard...

Nu wordt er gesteld: verrassend dat er rijbroeken boven maat 50 gemaakt worden (net zo'n vraag als: raar eigenlijk dat er paarden 23/7 in boxen staan), en komen de 'já maar, ik rij niet, ik men/groom/mest uit, laat de hond uit in m'n rijbroek' -antwoorden.

Uitzonderingen bevestigen de regel? ;)


Wie zegt dat dit de uitzonderingen zijn?


In het geval van die 23/7 stalpaarden in ieder geval niet. Maar dáár spreekt iedereen wél schande over, toch?

Het gaat er mij om, dat ik het interessant vind om te merken dat er ontzettend met twee maten wordt gemeten zodra iets ook maar in de buurt van de persoonlijke situatie komt. Of dat nu maat 54 of een paard 23/7 in een hok van 3x3 is. Dan zijn het opeens allemaal persoonlijke aanvallen, fatshaming/bodyshaming en is het uitgangspunt opeens niet objectief meer.

Vanuit een psychologisch oogpunt is dat boeiend. En ik vraag me af hoe je dit zou kunnen oplossen/beinvloeden. Want dat de gemoederen alweer hoog oplaaien is duidelijk...