Recreatief met goed sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:46

Clasical schreef:
En als een paard vandaag de dag in de dressuur met zijn voorbeen voorbij zijn neus moet komen
om met de grote bewegers mee te kunnen, paarden over muren moeten springen van 2 meter+ dan begrijp ik dat je er zelden 1 vind die hiervoor de juiste eigenschappen heeft zoals blessurevrijheid en wil to please...
Dan ben je geen paard meer maar een machine
Dit zegt mi meer over de sport dan over het paard

Klopt .Het is meer ruiter/Amazone belang.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:22

pompadour schreef:
Benzz schreef:
Maar er zijn best veel ruiters die zichzelf talentvol vinden, echter doordat ze geen wedstrijden rijden, laten ze hun gevoel nooit toetsen en blijven het GP ruiters in hun eigen achtertuin. Is daar wat mis mee, nee tuurlijk niet, maar ik zie wel vaak dat die ruiters zichzelf enorm overschatten.

Klopt. Wedstrijd rijden kost veel geld. En heel veel mensen kunnen dat niet betalen.

Wedstrijden veel geld? Dat valt wel mee. Nee, de lessen die zijn duur, plus trailer en goede auto ervoor! Maar voornamelijk de lessen, bij mij zomaar 70 euro per week extra bovenop je stalgeld en dergelijke.

Faitherr

Re: Recreatief met goed sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:31

Ik vind dit een ontzettend interessant topic dus ik volg! Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vindt, aan de ene kant vind ik het ‘zonde’ als een top sport paard alleen zijn buitenritjes rijdt, maar het paard zal het een worst wezen lijkt mij, al ken ik ook een hoop paarden die toch wel ontzettend graag willen werken, halen die hun voldoening dan wel uit buitenritjes? (En natuurlijk is dressuur etc ook belangrijk om een paard te leren zichzelf zo voordelig mogelijk te dragen en hem te trainen om ons op zijn rug te hebben).
Ik heb overigens ook een niet voordelig gebouwd paard gekocht (haflinger) maar zou wel heel graag wedstrijden willen starten, zolang wij daar beide lol in houden en ze dit aankan, why not? Ik denk eerlijk gezegd dat zij niet genoeg mentaal uitgedaagd word bij iemand die enkel buitenritjes rijdt, ze is altijd zo blij als ze aan de slag mag.
Ik vind het moeilijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:41

Faitherr schreef:
Ik vind dit een ontzettend interessant topic dus ik volg! Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vindt, aan de ene kant vind ik het ‘zonde’ als een top sport paard alleen zijn buitenritjes rijdt, maar het paard zal het een worst wezen lijkt mij, al ken ik ook een hoop paarden die toch wel ontzettend graag willen werken, halen die hun voldoening dan wel uit buitenritjes? (En natuurlijk is dressuur etc ook belangrijk om een paard te leren zichzelf zo voordelig mogelijk te dragen en hem te trainen om ons op zijn rug te hebben).
Ik heb overigens ook een niet voordelig gebouwd paard gekocht (haflinger) maar zou wel heel graag wedstrijden willen starten, zolang wij daar beide lol in houden en ze dit aankan, why not? Ik denk eerlijk gezegd dat zij niet genoeg mentaal uitgedaagd word bij iemand die enkel buitenritjes rijdt, ze is altijd zo blij als ze aan de slag mag.
Ik vind het moeilijk

Maar is werkeillig gelinkt aan alleen dressuur of alleen aan springen of voor meer variatie eventing of Working equitation?
Ik heb een atypisch sportpaard :+ :D namelijk een brutaal blij werkwillig ei, die zich altijd voor je inzet en de nodige grappige fratsen bezit, ze is superwerkwillig en die moet je echt wel bezig houden, maar bezig houden is een ruim begrip. Zij loopt ook als een echte tourist door de polder alles uitgebreid bekijkend, dat is ook bez ig zijn. Terwijl ze in haar werkijver ook vrolijk vliegende wissels springt als ze maar denkt dat je dat misschien vaagt en ahum... ook nog wel vaak met wat hoog kruis :+ en zo probeert ze alles voor je en dat voor een bolle kortpootpony die duidelijk geen top sportpaard is.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:47

Sjolvir schreef:
Maar is werkeillig gelinkt aan alleen dressuur of alleen aan springen of voor meer variatie eventing of Working equitation?
Ik heb een atypisch sportpaard :+ :D namelijk een brutaal blij werkwillig ei, die zich altijd voor je inzet en de nodige grappige fratsen bezit, ze is superwerkwillig en die moet je echt wel bezig houden, maar bezig houden is een ruim begrip. Zij loopt ook als een echte tourist door de polder alles uitgebreid bekijkend, dat is ook bez ig zijn. Terwijl ze in haar werkijver ook vrolijk vliegende wissels springt als ze maar denkt dat je dat misschien vaagt en ahum... ook nog wel vaak met wat hoog kruis :+ en zo probeert ze alles voor je en dat voor een bolle kortpootpony die duidelijk geen top sportpaard is.

Hmm daar zeg je wat! Ze wilt inderdaad graag uitdaging, ik doe daarom ook veel grondwerk, springen, vrijheidsdressuur, buitenritjes etc, ze word dus heel veelzijdig ingezet, maar ik merk dat als ik vrijheidsdressuur heb gedaan een dagje dat ze dan nog niet helemaal voldaan is, ze wilt meer, op de terugweg blijft ze huppelen en dingen aanbieden (spontaan de Spaanse pas, heen en weer wijken, travers etc) dit is uiteraard enthousiasme maar naar mijn idee ook de wil om meer energie kwijt te kunnen.

Verder klinkt jou paard/pony overigens verdacht veel als die voor mij :D wat voor ras is het?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:56

Het paard vraagt niet om wedstrijden, dus een sportpaard recreatief rijden is voor het paard op zich prima. Nu is het wel zo dat mijn sportpaarden wel veel energie en ‘go’ hadden en sensibel waren. Dus rustige buitenritjes rijden waren ze echt niet geschikt voor.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:02

Lante schreef:
Het paard vraagt niet om wedstrijden, dus een sportpaard recreatief rijden is voor het paard op zich prima. Nu is het wel zo dat mijn sportpaarden wel veel energie en ‘go’ hadden en sensibel waren. Dus rustige buitenritjes rijden waren ze echt niet geschikt voor.

Dat dus haha..Vaak zijn de wat bloederigere paarden niet allemaal even geschikt om een ontspannen buitenritje te maken. Heb je wel de combinatie van genoeg go, bovengemiddelde bewegingen, werkwillig en ook nog eens braaf in je stal, ben je spekkoper hoor! :D
Wil je zoiets momenteel aanschaffen, dan mag je een flinke portemonnee meenemen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:13

Uh.. ik heb net een paard gekocht. Jong ding. Lijkt nu niet super veel aanleg te hebben voor de sport maar stel dat ze dat toch blijkt te hebben gaat ze weg. Heel banketstaaf gezegd voor het geld. Heb Mn vorige paardje voor 2200 gekocht en kon dr verkopen voor 25000 euro. Niet gedaan wat het was zon leuk lief paard, toen is ze in de wei neer gevallen en had ze een levenslange blessure en uiteindelijk is ze helaas afgemaakt. Die “fout” maak ik niet weer. Als ik dit zo type lijkt het alsof ik niks geef om Mn paarden, dat begrijp ik maar ik hou van ze met heel Mn hart. Maar die beesten hebben ook maar 1 adem en omdat ik nog zo jong ben is een spaarcentje ook niet erg en ik ben van mening dat ik dan wel weer wat vind. Ook vind ik het van mezelf een reeele keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:30

Francieen schreef:
Uh.. ik heb net een paard gekocht. Jong ding. Lijkt nu niet super veel aanleg te hebben voor de sport maar stel dat ze dat toch blijkt te hebben gaat ze weg. Heel banketstaaf gezegd voor het geld. Heb Mn vorige paardje voor 2200 gekocht en kon dr verkopen voor 25000 euro. Niet gedaan wat het was zon leuk lief paard, toen is ze in de wei neer gevallen en had ze een levenslange blessure en uiteindelijk is ze helaas afgemaakt. Die “fout” maak ik niet weer. Als ik dit zo type lijkt het alsof ik niks geef om Mn paarden, dat begrijp ik maar ik hou van ze met heel Mn hart. Maar die beesten hebben ook maar 1 adem en omdat ik nog zo jong ben is een spaarcentje ook niet erg en ik ben van mening dat ik dan wel weer wat vind. Ook vind ik het van mezelf een reeele keuze

Groot gelijk heb je veel mensen durven het alleen niet hard op toe te geven maar het lijkt net alsof je je paard niet mag verkopen. Als mijn paard ergens anders gelukkig is vind ik dat ook weer prima

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:54

AmoorM schreef:
JudithGigi schreef:
Het kan soms best zonde zijn om een goed paard niet de sport in te zien gaan, maar joh, iedereen moet zelf weten wat ze met hun knol doen!

Maar waarom is het zonde? En voor wie is het zonde? Voor het paard zelf of voor de sport? De combinatie? En is het het zonde vinden niet het zelfde als het vinden dat recreatief met je paard bezig zijn eigenlijk nog steeds een achterloper is op de wedstrijdsport? Dat je toch wel als echte ruiter fanatiek hoort te trainen en als je dat niet doet dat dat zonde is? Dat je dan maar een paard moet nemen met een minder goede bloedlijn, minder goede gangen, minder ambitie en ga zo maar door?

Zonde in de zin van dat er soms ruiters met ambities naar zo'n paard kijken. En zelf zo'n paard niet hebben, niet kunnen vinden, of niet kunnen betalen. Terwijl het de eigenaar geen ruk kan schelen. Maar daar zitten paarden tussen die het tot grand prix kunnen schoppen. Als je als ruiter die ambitie hebt en je kijkt naar zo'n paard kan je het zonde vinden

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:00

Faitherr schreef:
Ik vind het moeilijk

Ik deel dezelfde mening als jij. Mijn paard wordt verveeld van alleen buiten rijden. Dan gaat hij klieren.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:02

Sjolvir schreef:
Faitherr schreef:
Ik vind het moeilijk

Ik doe idd t zelfde. Veel afwisseling, ga ook starten met working equitation.. En springen vindt Mn paard geweldig, maar in de lessen springt hij zo drie wissels op de diagonaal. Haha.. ook heeft hij grapjes.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:19

Ik vind het altijd een beetje gek om te zeggen dat het 'zonde' is van een paard als hij niet op wedstrijd wordt uitgebracht :o. Ben zelf een recreatieruiter met nul wedstrijdambitie en voel me dan een beetje bezwaard om te kijken naar paarden met talent, terwijl zo'n paard me wel zou trekken. Alsof het het paard uitmaakt of hij elk weekend op wedstrijd gaat of juist helemaal niet. Zolang je doet wat jij en je paard leuk vind, maakt het toch niet uit wat je doet met wat voor paard?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:24

Elvirawortel schreef:
Francieen schreef:

Groot gelijk heb je veel mensen durven het alleen niet hard op toe te geven maar het lijkt net alsof je je paard niet mag verkopen. Als mijn paard ergens anders gelukkig is vind ik dat ook weer prima

Precies! Tuurlijk blijft het een rot keuze en is het moeilijk maar je moet wel relativer dat het “ maar” een beest is

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:28

Faitherr schreef:
Sjolvir schreef:

Hmm daar zeg je wat! Ze wilt inderdaad graag uitdaging, ik doe daarom ook veel grondwerk, springen, vrijheidsdressuur, buitenritjes etc, ze word dus heel veelzijdig ingezet, maar ik merk dat als ik vrijheidsdressuur heb gedaan een dagje dat ze dan nog niet helemaal voldaan is, ze wilt meer, op de terugweg blijft ze huppelen en dingen aanbieden (spontaan de Spaanse pas, heen en weer wijken, travers etc) dit is uiteraard enthousiasme maar naar mijn idee ook de wil om meer energie kwijt te kunnen.

Verder klinkt jou paard/pony overigens verdacht veel als die voor mij :D wat voor ras is het?

Fjord, maar dat weet ze geloof ik zelf niet :+ :Y) :D

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:38

Leuk ,dit topic , ik heb ook een paard met een super mooi papier, sport afstamming en ook nog eens zelf gefokt. Ik rij recreatief met af en toe een wedstrijd gewoon puur voor de lol . We lessen serieus maar maken ook een hoop plezier en daar gaat het om .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:26

Ik heb een springpaard wat absoluut de hogere springsport ingekund had. Maar ik niet. Paard vindt springen wel erg leuk, en helaas lukt hte niet om een bijrijder te vinden die ook echt er mee wil springen. Dus nu is het maar gewoon een Z dressuurpaard en boscrosspaard. Ergens best zonde. Maar aan de andere kant, grote kans dat ik bij een volgend paard weer voor springen kies en het zelf nooit doe.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:38

Ik heb een Cartujano met zwart vererving gen, het eerste wat ik heb gedaan toen hij van mij was was castreren..
Ook mischien zonde zullen sommige zeggen maar zou er nooit mee dekken en heb hem nooit om die reden uitgekozen.
dus zo zijn er tal van dit soort verhalen.
Het is ook maar waar je een zonde van maakt..

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:10

Ik heb mijn paarden voor beiden, voor de sport maar iedere week gaan we op buitenrit bij ons in de polder, en regelmatig naar het bos. Zowel de paarden als ikzelf beleven aan beide veel plezier.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:25

Het enige wat ik denk is, waarom niet beide??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:00

kyrkelover schreef:

In mijn geval dat ik mega onzeker ben en mezelf nog niet goed genoeg voel voor wedstrijden, terwijl mijn paard het best zou kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:34

kyrkelover schreef:

Nou ja, als wedstrijden niet zo je ding zijn, snap ik best dat je je daar niet aan waagt. Paardrijden moet je m.i. voor jezelf doen, niet voor de buitenwereld. Ik zou ook best wat geld over hebben voor een leuk dressuurpaard waar ik fanatiek mee aan de slag kan, maar wedstrijden rijden zou van mij echt niet hoeven.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:43

Hier beide. Is het een top sport paard? Nee, blinkt nergens echt in uit. Maar wel 1 die overal voor in is. Is geklasseerd in het L springen, sgw, dressuur, viertal, uitgebracht in enkel en dubbelspan tuigpaarden en heeft wel mee gedaan met ringsteken en gaan binnenkort mee doen aan Ride en run.
Rijd wedstrijden(dressuur, springen en sgw) hij is erg fanatiek maar rijden elke week en vaak meerdere keren buiten. Maar dit is training en ontspanning in 1. Wij rijden buiten dus ook fanatiek en stappen weinig maar is voor mij echt wel ontspanning en heb het idee voor mijn paard ook. Vindt afwisseling heel erg belangrijk!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:50

Ik heb een dressuur gefokte merrie met hele fijne beweging en we rijden met heel veel plezier recreatief. We zouden het op een dressuurwedstrijd misschien best wel leuk kunnen doen maar ik rij voor mijn lol, als ik een dag geen zin heb dan doen we lekker niks.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:10

Ik heb een super fijn "sportpaard" met beweging en een mega meewerkend karakter. Als hij bij een goede ruiter terecht was gekomen, had ie waarschijnlijk nu wel LT gelopen. Mijn instructrice geeft aan dat ze hem daar zo kan hebben :D

Ik heb hem lekker tot vorig jaar thuis gereden. Daarna wat B en L wedstrijden en dit jaar naar de M op mijn gemak. Spring wat recreatief en galoppeer ook lekker met hem door de bossen.

Ik vind dat niet zonde. Paard is gelukkig, ik ben super blij. Prima toch